SOEDAL, diverse hifi
Ja, fikk XTZ 99.26 hjem i går. Har 14 dagers returrett ti forhandler om jeg ikke vil ha dem.
Etter en dags lytting, flytting og utprøving av de forskjellige variasjonsmulighetene XTZ gir, er jeg vel litt i tvil.
Første inntrykk var at det var et hull i midten av frekvensfløyene. Det området som gir harde kanter, vondt i hodet, men som samtidig gir energi og liv til musikken var dempet betydelig ned i forhold til hva jeg har blitt vant med på de siste høyttalerne jeg har hatt her hjemme. Greit nok at jeg synes Usher og AE1 var litt energiske i nedre diskant, men jeg ba da om en smule, ikke et helt brød! Samtidig gir jo denne type avstemning en ro over gjengivelsen, som kan være god å ha for oss som har mye skramlete innspillinger.
Hva er det som fører til denne gjengivelsen, og hvordan kan jeg påvirke resultatet, var min første innskytelse. Jeg flyttet relativt raskt høyttalerne lengre bort fra sidevegg, og eksperimenterte med avstand til lytteposisjon samt vinkling. Tror jeg har funnet den posisjonen som gir meg mest klarhet i gjengivelsen nå. Avstand fra sidevegg er ca 75 cm, bakveggen er 2 meter unna, og høyttalerne er vinklet nesten direkte mot lytter.
Videre kan man jo eksperimentere med diskantdempingen på disse høyttalerne. Jeg har i lengre perioder spillt med diskanten 3 dB over "nøytralt", da denne innstillingen gir mest liv til mellomtonen da den øker nivået helt ned mot delefrekvensen. Samtidig går det ørlite utover integrasjonen av elementene. Denne variasjonen man gjør i nivå må jo også påvirke delefrekvensen med mindre konstruktørene har funnet på noe lurt?
Jeg merket meg også at spredningen av diskant oppover og nedover er tilnærmet fraværende, så den energien som blir reflektert fra gulv og tak vil være svært mellomtonedominant.
Til sist aner jeg vel at dette diskantelementet har en litt lett gjengivelse i seg selv. Vil tro at man skal få slite om man skal få dette elementet til å sprute energi slik som feks Focal 120TDX kan det.
Diskantkvaliteten i seg selv er særdeles høy. Vektløs og luftig. Bassen har jeg ikke vurdert i noen særlig grad da jeg har plugget igjen portene og brukt dem med sub nesten fra begynnelsen. Det jeg ihvertfall kan si er at de er veldig greie å integrere med sub når man konfigurerer dem på denne måten. Finnish og utstråling er helt rå. Trodde jeg var ferdig med sort pianolagg på en stund, men dette er jo bare fett. Som Jan I sier så ser disse høyttalerne mye mindre ut på bilder. I virkeligheten er de ganske store til stativhøyttalere å være.
I dagene fremover vil jeg eksperimentere videre med diskantdempingen. Kan jeg leve med den litt dempede mellomtonen? Er det en tilvenningssak? Vil det endres med tilspilling slik som kjennere påstår? Kan jeg leve med en litt sterk diskant hvis jeg får mellomtonen i balanse?
Kommer jeg til å kjøpe et par GS10 og ta en fight i lytterommet?