SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

bjornh skrev:
    De tøflene der så bare helt rå ut!! -hadde slike da jeg var liten husker jeg. ;D
    De er der naturligvis av rent akustiske årsaker. Korrekt plassert demper de en liten pukkel ved 783Hz.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

ou812rh skrev:
    Gratulerer med MA GS10! Småpene høytalere som står bra til resten av anlegget - ivertfall estetisk pent uten å ha hørt de:) Ser også at du er en GyroDec mann, nice turntable. Lurer litt på hvor stor forskjell Dinoen er med og uten strømforsyning. Hadde en på lån for en stund siden, men uten strømforsyning. Har du testet?

Mvh
    OU812
    Ja, den spilleren der vil nok forbli her i mange år. Ser du har oppgradert din. Har vurdert det samme selv, men har kommet fram til at loddene under tallerkenen er så positivt for det visuelle inntrykket at jeg beholder den slik som den er. Brukskunst er det!
    Jeg lurte dog på om jeg skulle kjøpe en pakke med dempemateriale fra Michell til å legge inn under aluminiumsdelen. Har du gjort dette?

Har ikke testet dinoen uten den ekstrerne strømforsyningen. Er fornøyd med den slik som den er. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

Ti Kei skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere SOEDAL!

Ser ut som et veldg trivelig rom å være i, det du har dær. Jeg har ganske så lik oppstilling som deg, sitter nært bakvegg og høyttalerne plassert godt ut i rommet. Selv har jeg ikke bare en stolpe mellom (ok et stykke bak) ht, men en teglpipe. Velger å tro at den ikke har så voldsom negativ effekt på lyden. Eksperimenterte i sin tid med flelre mulige og umulige oppstillinger og denne var den suverent beste!

Kunne tenke meg et par sånne ADHD Denonklokker selv ;)

Mvh Ti Kei
    Ja, oppstillingen av høyttalerne og lytteposisjonen funker ganske godt, spesielt med disse høyttalerne.

Denonene er helt fantastiske. Funker faktisk enda bedre direkte fra en iPod touch64G enn gjennom anlegget og Argon. De har en impedans på 32ohm, så noe av årsaken kan nok finnes der.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

gwikse skrev:
    Gratulerer med nye htt. Det virker som om det var en fulltreffer om en skal bedømme ut ifra hvor lite tid brukt her på forumet :)
    Du er inne på noe. Fravær herfra kan absolutt indikere at det har blitt dreis på sakene. :)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    SOEDAL, diverse hifi

SOEDAL skrev:
    gwikse skrev:
    Gratulerer med nye htt. Det virker som om det var en fulltreffer om en skal bedømme ut ifra hvor lite tid brukt her på forumet :)
    Du er inne på noe. Fravær herfra kan absolutt indikere at det har blitt dreis på sakene. :)
    Flott at det har blitt mulig å nyte musikken! :)

PS. Var impoenert over det visuelle kunstverket min bror sin Gyro SE i børstet sort med chrome lodd var. Har desverre ingen bilder av den, den er også desverre solgt. Men makan til visuelt deilig musikkformidler. Puh, får abstinenser bare av å tenke på det... ;D

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOEDAL, diverse hifi

Jeg lurte dog på om jeg skulle kjøpe en pakke med dempemateriale fra Michell til å legge inn under aluminiumsdelen. Har du gjort dette?

Har ikke testet dinoen uten den ekstrerne strømforsyningen. Er fornøyd med den slik som den er. :)
    [/quote]

Min ble levert med dempematerialet, men det ser ut til å være en smal sak å gjør dette selv. Har hørt at neste helg 19-20 feb så er det mulig å få bra priser på Michell deler på OHC. Deres 35 år jub. Vurderer sterkt å bestille meg en never conneced strømforsyning til min spiller da. Jeg skjønner at du beholder orginal talerken. Den har nesten hypenotisk påvirking der den snurrer :)

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

ou812rh skrev:

Min ble levert med dempematerialet, men det ser ut til å være en smal sak å gjør dette selv. Har hørt at neste helg 19-20 feb så er det mulig å få bra priser på Michell deler på OHC. Deres 35 år jub. Vurderer sterkt å bestille meg en never conneced strømforsyning til min spiller da. Jeg skjønner at du beholder orginal talerken. Den har nesten hypenotisk påvirking der den snurrer :)

OU812
    [/quote]
    Vil tro at dette dempematerialet kan ha en god effekt. Kan bestilles fra England for en billig penge.

Har du hørt noe om erfaringer angående HR strømforsyningen? Spennende det du forteller om OHC. Har du hørt noe om hvilke prisreduksjoner det er snakk om?

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOEDAL, diverse hifi

Har kun lest et par steder om erfaringer med HR strømforsyning, og de var positive. Snakket med en av de som har peiling på platespillere på OHC og han mente at den som fulgte med var ganske bra og at jeg burde bruke penger andre steder først!!!! Ikke så mye klokere så da tenker jeg at jeg får ta skjeen i egne hender og gjøre meg egne meninger......litt dyre meninger kan det bli. De kunne ikke si noe håndfast om prisreduksjonen, men siden det er jub.dager og pundet er lavt så kunne de love gode priser bare jeg kom innom! Koster vel ca 320 pund i England så rundt 3k og jeg er happy :)

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

ou812rh skrev:
    De kunne ikke si noe håndfast om prisreduksjonen, men siden det er jub.dager og pundet er lavt så kunne de love gode priser bare jeg kom innom! Koster vel ca 320 pund i England så rundt 3k og jeg er happy :)
    Gi meg et tips i så tilfelle. Nyprisen på OHC er 5000,-

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOEDAL, diverse hifi

SOEDAL skrev:
    ou812rh skrev:
    De kunne ikke si noe håndfast om prisreduksjonen, men siden det er jub.dager og pundet er lavt så kunne de love gode priser bare jeg kom innom! Koster vel ca 320 pund i England så rundt 3k og jeg er happy :)
    Det skal jeg. Leste på nettsidene at de gir 35% på mange av produktene så da havner man jo fort ned på ca 3k.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

Var nede på den lokale Soundgarden i dag og lånte med meg en Hegel dac. Sitter og prøver denne opp mot Cambridge Dacmagic akkurat nå. Foreløpig klarer Dacmagic seg bra. Den gir en mer harmonisk flyt mellom mellomtone og diskant. Hegel er ørlite grann tynnere i lyden og har fin klarhet. Nå har jeg foreløpig kun spilt rolig musikk, feks Enya. Har hatt hovedfokus på øvre mellomtone og diskant da jeg føler at det er der de største forskjellene ligger.

Skal teste videre med mer rytmisk musikk videre utover dagen og vil da naturligvis fokusere mer på forskjeller i bassgjengivelse og rytmikk.

Cambridge brukes forresten i linear fase-innstilling.

Tester kun med optisk ut fra en iMac.

C

Cyber

Gjest
    SOEDAL, diverse hifi

Skriv gjerne litt rundt dette, er en aktuell problemstilling for min del også, har kikket litt på Hegel DACen...

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOEDAL, diverse hifi

SOEDAL skrev:
    ou812rh skrev:
    Fikk 35 % :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

ou812rh skrev:
    SOEDAL skrev:
    ou812rh skrev:
    Fikk 35 % :)
    Ikke verst. Bor ikke i Oslo lenger så jeg får ikke stukket nedom. Gratulerer forresten. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    SOEDAL, diverse hifi

Har fått lyttet litt mer nå, og slik jeg ser det så ligger forskjellene i hovedsak i øvre mellomtone/nedre diskant og bassområdet. Cambridge har en fyldigere klang gjennom hele frekvensområdet. Dette gir en følelse av helhet og sømløshet. Lydbildet blir stort og fyldig, litt varmt. Bassen flyter litt ut sett i forhold til Hegel. Hegel låter mer dynamisk, det smeller mer på trommer og transienter. Diskanten på Hegel er hakket luftigere, og bassen er to hakk strammere. Valget står mellom det noe større, harmoniske og kjøttfulle lydbildet fra Cambridge kontra det dynamiske, basskontrollerte og luftige lydbildet fra Hegel, som kanskje kan tippe over mot det litt pappete og harde. Hmmm

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Min kone har god hørsel og har hørt på mye rart av musikkanlegg gjennom årene.
    Fikk lurt henne ned i lytterommet for å se om hun hørte forskjell på konverterne. Hun ante ikke hvilken av konverterne hun lyttet til, heller ikke prisdifferansen dem i mellom.

Kona hadde ingen problemer med å skille de to konverterne fra hverandre. Hennes inntrykk sammenfalt i det store og det hele med mine. Cambridge ble beskrevet som mer behagelig, mens Hegel låte i hennes ører litt tynnt og med bedre og mer bass. Hun var ikke sikker på om den ene var bedre enn den andre, var mer snakk om klangforskjeller og hva man var ute etter. På noe musikk passet Cambridge best mens på andre typer var sikkert Hegel bedre. Hun trodde hun ville valgt Hegel i vårt anlegg, men under tvil, og avhengig av hva slags musikk vi ville ville optimere anlegget mot.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Flott beskrevet Soedal, har du prøvd Abrahamsen DACen også ?
    Mvh Jan I

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Jan_I skrev:
    Flott beskrevet Soedal, har du prøvd Abrahamsen DACen også ?
    Mvh Jan I
    Takk.

Nei, har ikke prøvd den. Ut fra hva jeg leser er den ikke noe for meg. Jeg ønsker en klar, spretten og dynamisk lyd, omtrent som på Hegelen. Abrahamsen skal vel låte en del mørkere og tregere slik jeg har forstått det.

Er fremdeles i tvil om jeg skal velge Hegel eller Cambridge. Tror Hegel lurer ørene litt pga høyere utgangsnivå, men den er veldig rytmisk i gjengivelsen selv når man tar høyde for dette, tror jeg. Bassen er uansett bedre enn på Cambridge. Cambridge er litt kjedeligere, men den er homogen og god å høre på. Kanskje like greit å beholde den fram til en Naim DAC kommer på bruktbørsen. Tar meg ikke råd til å kjøpe Naim DAC ny akkurat nå.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg opplevde også Cambridge DacMagic som litt fyldig og rund. Veldig behagelig i starten - lett å like der og da - men hos meg ble det litt for ullent og upresist i lengden. En gradvis snikende lyttetretthetsfaktor på denne. Hegel virker mer korrekt - men kan muligens bli litt slitsom i oppsett som er ekstremt nøytrale i utgangspunktet.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ulf-B skrev:
    Jeg opplevde også Cambridge DacMagic som litt fyldig og rund. Veldig behagelig i starten - lett å like der og da - men hos meg ble det litt for ullent og upresist i lengden. En gradvis snikende lyttetretthetsfaktor på denne. Hegel virker mer korrekt - men kan muligens bli litt slitsom i oppsett som er ekstremt nøytrale i utgangspunktet.
    Jeg opplever egentlig ikke Cambridge som ullen, bare litt varmere enn Hegel. Jeg beskriver kun hvordan jeg opplevde disse to opp mot hverandre, ikke hvordan de låter i absolutt forstand, det ville være vanskelig ut fra flere årsaker. Jeg har blandt annet alt for begrenset erfaring med hva som er på markedet ellers.

Hegelen ble levert tilbake i dag. Var veldig i tvil, men jeg får eventuelt stikke ned å handle den senere om jeg vil gå for den likevel. Det er tydelig at det er noe å gå på med et konverterbytte. Må få oversikt over markedet. Starter en tråd hvor jeg ber om råd i den sammenheng.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=45619.msg844987#msg844987

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Kjøpte en Nordost Wyrewizard Enchantress signalkabel i dag. Qed Qunex 1 som jeg brukte fra før var irriterende trang i pluggen.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ryktene sier at Densen kommer med en ny Dac. Intil videre må jeg klare meg en liten Pro-ject box til PC. Jeg sitter fortsatt å venter. Men jeg vurderer Dac jeg også under 10 000.- Hegel Dacen kan man få gratis hvis man kjøper en Hegel H200. sånnsett er hegelen et godt kjøp. Sammen men Dynaudio stativhøyttalere låt det absolutt ikke værst. Hegel er vel litt kjølig lydmessig i utgangspunktet. Men hvis dette kan sikkert tweakes til. Dufitalkabel, strømkabel og signalkabel har avgjørende betydning for lyden.

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kjendis skrev:
    Ryktene sier at Densen kommer med en ny Dac. Intil videre må jeg klare meg en liten Pro-ject box til PC. Jeg sitter fortsatt å venter.
    I følge info på Densen sin side så vil det komme tre dacer:
    The pricing will be approx as follows:
    "Smallest" will cost below B-110 price
    "medium" will cost a little over B-110
    "Big" will cost as B-130

OU812

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Ifølge MR. Sillesen begynte de produksjon 04 Januar med planlagt release i mai.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Kan ha god tro på at Densen kan komme til å produsere en skikkelig bra dac. Har hatt en del utstyr fra denne produsenten før, og jeg liker både lyd og design.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Kjøpte mitt første par Cervin Vega i dag! ::)

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/cerwin-vega_hd-63s_hoeyttalere_sort.htm

Jeg driver å pusser opp "kinoboden" (litt over 3x3m) for tiden, og disse Cervinene skal brukes som bakhøyttalere. De er konstruert som en liten linjekilde med 6 stk 3" bass/mellomtoner.

Frontene er fremdeles ment å være mitt evigvarende linjekildeprosjekt som nå nærmer seg slutten, dvs den nedre delen nærmer seg ferdigstillelse. Består av 12 vifa fulltoner. Senere skal en topp komme på, med 4 ekstra fulltoner samt en bånddiskant.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har holdt på med å pusse opp kinokottet i det siste. Nå er det endelig ferdig. Har lagt nye takplater og malt veggene mørkelilla. Nytt stereomøbel og endelig ferdige linjekilder(diy). Veldig fornøyd :)

Anlegget består av:

Samsung Blue-ray
    Yamaha DVD
    Kenwood CD

Yamaha RX-V659 (surround dekoding og driver bakhøyttalerne)
    Quad 34+306 (driver fronthøyttalerne)
    Music Angel EL34(tokanal)
    Behringer DSP8024 digital equalizer til fronthøyttalerne.

Audio Pro Mondial sub
    Cervin Vega HD-63 bakhøyttalere
    DIY linjekilder med Vifa fulltoner

Hitachi PJ-TX200

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har koblet inn en Behringer 8024 mellom receiverens linjeutgang til frontene og Quadsettet.
    Etter å ha målt i lytteposisjonen ble det satt opp en kurve med løft på frekvensflankene.
    Resultatet er slående. Meget bra lydgjengivelse på musikk og helt vilt på film. Stort lydbilde og veldig god dynamikk. Jeg er fornøyd over all forventning! ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Nå som kinorommet er ferdig kan jeg endelig få ryddet opp i kjellerstua hvor det vanlige musikkanlegget står. Skal bli fint å få brukt dette igjen. Fremdeles ikke fått meg ny konverter...

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Venter på en JBL ES250PW sub til kinoen. 12" og 400w forsterker. Bør trykke godt i de 9 kvaderatmetrene.
    Blir gøy det der!

Får prøve den i musikkanlegget også. Om det funker bedre enn min NHT sub så kjøper jeg en JBL til.

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    12" JBL sub bør gi bra trykk i hjemmekinoen, grattis :) Spennende og høre om den kommer til å fungere bra i stereoanlegget også! Fett med skikklig hjemmekino. Noen shortlist når det kommer til D/A converter?

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    ou812rh skrev:
    12" JBL sub bør gi bra trykk i hjemmekinoen, grattis :) Spennende og høre om den kommer til å fungere bra i stereoanlegget også! Fett med skikklig hjemmekino. Noen shortlist når det kommer til D/A converter?

OU812
    Dette funket bra! Steike!
    Tror nok den blir for stor til musikkrommet. Den ble desverre mye mer dominerende i kinorommet enn hva jeg hadde håpet.
    I forhold til de to subene jeg har hatt før er denne DIGER! Lydmessig var det et solid hakk opp, men desverre ødela det noe av stemningen i rommet med sin størrelse. Synd, men jeg kommer til å beholde den pga ytelsen.

Angående dac så sitter jeg på gjerdet. Cambridgen passer nok anlegget mitt ganske godt. Foretrakk den på mange måter fremfor Hegel. Følger med på bruktbørsen etter en Benchmark. Har ikke helt slått fra meg tanken om en Naim heller, men dac får bli et høstprosjekt. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    Ser at Arcam har sluppet sin asynkrone rDac i England nå. Mulig jeg skal over en tur til London snart. Kanskje noe å plukke med seg? Litt skummelt å kjøpe uhørt men den koster jo ikke så mange penger. Meget spennende konstruksjon.

http://www.arcam.co.uk/products,solo,dacs,rDac.htm#
    Virker som flere Britisk kommer på banen med Dacer om dagen. Rega er visst på vei med en DAC, som skal slippes i høst også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    digiman skrev:
    SOEDAL skrev:
    Ser at Arcam har sluppet sin asynkrone rDac i England nå. Mulig jeg skal over en tur til London snart. Kanskje noe å plukke med seg? Litt skummelt å kjøpe uhørt men den koster jo ikke så mange penger. Meget spennende konstruksjon.

http://www.arcam.co.uk/products,solo,dacs,rDac.htm#
    Virker som flere Britisk kommer på banen med Dacer om dagen. Rega er visst på vei med en DAC, som skal slippes i høst også.
    Høres spennende ut. Virker som det er mye som skjer på den fronten ja. Musical Fidelity har også en spennende modell som nettopp kom på markedet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Har du gjort noen modifikasjoner på MA EL34 rørforsterkeren?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    bjornh skrev:
    Har du gjort noen modifikasjoner på MA EL34 rørforsterkeren?
    Nei, jeg har ikke det. Den står egentlig bare her som en ekstraforsterker. Tanken er å koble den opp i ny og ne, muligens lage et par passende småhøyttalere som kan settes opp i kinorommet ved behov og bruke rørforsterkeren til å drive disse, eventuelt koble den opp i kjellerstua om jeg ville ha en avveksling fra Naim.

Mulig jeg bare burde selge den, men den spiller så bra og jeg får vel så lite for den at jeg like gjerne kan beholde den tror jeg?

Har du noen moddetips?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke sett bildene av kinorommet ditt før nå men det var et tøft lite kinorom.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Anonym skrev:
    Har ikke sett bildene av kinorommet ditt før nå men det var et tøft lite kinorom.
    Takk!

Ja, det er fint til sitt bruk. Enn så lenge har jeg dette i tillegg til at jeg disponerer kjellerstua som er befolket med Naim og MA. Måtte ungene vokse saaaakte opp... :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har en Arcam rDac til utprøving her nå. Foreløpig er inntrykket godt. Jeg skriver noen ord og legger ut et par bilder her etter hvert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn