SOEDAL, diverse hifi
Tenkte bare jeg skulle legge ut noen bilder og si at dette er jeg veldig fornøyd med.
Førsteinntrykket var at lyden var betraktelig lysere og lettere enn spesielt Usher og Sandringham SE. Lyden minnet faktisk mye på Autograph mini, men med høyere følsomhet, belastbarhet, og mer bass. Etter å ha brukt dem en stund opplever jeg at lyden har roet seg litt ned, men det er fremdeles snakk om en veldig klar og åpen gjengivelse. Nå kan jeg spille masse musikk igjen som jeg ikke har giddet å spille på en stund pga lyden i disse har fremprovosert feil i høyttalerne. GS10 lar meg pelle fram den ene rariteten etter den andre, og det låter stort sett veldig riktig og greit. På gode innspillinger slipper de seg godt løs. Jeg opplever dem som forholdsvis nøytrale i frekvensgangen, og de har åpenbart en god kontroll på spredningen. De fikser det meste av musikk. Akkurat nå spiller jeg JJ Cale, og det låter herlig til tross for at innspillingen ikke er allverdens. Tidligere i dag spillte jeg Gojira for full guffe. Skikkelig stilig å høre hvordan GS10 og Naim løfter fram det rytmiske i god musikk. Det svinger godt det her, og suben fra NHT er ganske godt integrert, så det bygger heller opp under det rytmiske fremfor å gjøre det tregere slik som man ofte hører fra dårlig integrerte suber.
Dette er kanskje ikke high end, men steike for en innertier for meg. Mangelen på åpenbare farginger og den gode romintegrasjonen gjør at jeg har dypdykket i platesamlingen helt siden jeg fikk dem. Her hos meg fungerer de betydelig bedre enn de forgjengerne som har vært innom. Rart å tenke på at de også er de billigste, og det med stor margin. Skriver noen ord senere også, da jeg opplever at høyttalerne er litt i endring hele tiden. Driver jo også å eksperimenterer med plassering, vinkling, demping av førsterefleksjon etc.