Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Trur det kun er 2 par av disse i Norge så ikke lett å få dette ønske oppfylt.
    Hæ - Er det virkelig tilfelle?
    Jeg trodde bare det var 'oligarker' som hadde tilgang på disse før støpeformen ble smadret:
    https://m.youtube.com/watch?v=953qRXnafJ4
    Disse 30 var bortbestilt lenge før de ble produsert.
    Jada skal stemme dette!
    I følge det jeg ble fortalt så tok Mono inn 2 par.
    Hvem som eventuelt har disse eller om de er til salgs har jeg ingen anelse om.
    Når du ser på you tube filmen så står det flere representanter fra Norden der så vil vel tru at de hadde tilgang til noen av disse når de først hadde tatt turen ned til Italia.

Mvh: Espen L
    Tror neppe de noengang kom ut av Mono sine lokaler (?)
    Det er vel der svaret ligger, tenker jeg......
    I firmaet vårt så får du en inngravert steintavle for godt utført arbeid - kan gjerne bytte ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Trur det kun er 2 par av disse i Norge så ikke lett å få dette ønske oppfylt.
    Hæ - Er det virkelig tilfelle?
    Jeg trodde bare det var 'oligarker' som hadde tilgang på disse før støpeformen ble smadret:
    https://m.youtube.com/watch?v=953qRXnafJ4
    Disse 30 var bortbestilt lenge før de ble produsert.
    Jada skal stemme dette!
    I følge det jeg ble fortalt så tok Mono inn 2 par.
    Hvem som eventuelt har disse eller om de er til salgs har jeg ingen anelse om.
    Når du ser på you tube filmen så står det flere representanter fra Norden der så vil vel tru at de hadde tilgang til noen av disse når de først hadde tatt turen ned til Italia.

Tror neppe de noengang kom ut av Mono sine lokaler (?)
    Det er vel der svaret ligger, tenker jeg......
    I firmaet vårt så får du en inngravert steintavle for godt utført arbeid - kan gjerne bytte ;)
    Jasså, så Mono slo dem i stykker med slegge? Ikke pent gjort, men de viser jo liten respekt for Sf for tiden, så kanskje ikke så rart..

Jobber du forresten i Bibelselskapet eller begravelsesbransjen? Jeg tenkte på det med steintavler.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Spiller de for mye bass på lave lydtrykk enn diskant? Det trengs kanskje mer guffe for at hele HT skal synge?

I forhold til dynamikk, lydtrykk og bass er Amati overlegne. Kan se på film uten sub. Men de "lader" rommet ved lavere lydtrykk som kan forkludre lydbildet noe. Gleder med til å prøve de i stua, må bare ha bærehjelp for å få de opp. Misforstå med rett her Amati er den beste høyttaleren men den krever også mye mer av alt.
    Kan hende du har rett, men er ikke puslinger de forsterkerene jeg har testet med. Kanskje spesielt MBL n51, klasse d forsterker som veier godt over 30kg.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.456
    Sted
    Skien
    Ser på utenlandske forumer at det nevnes at det vil komme ny Guarneri og ny Amati Futura i starten av 2017.
    Spennende å se hva de eventuelt har gjort med disse vis dette stemmer?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser på utenlandske forumer at det nevnes at det vil komme ny Guarneri og ny Amati Futura i starten av 2017.

Jeg har regnet med det, både pga tiden siden høyttalerne kom, og fordi de kom på billigsalg. En annen sak er at jeg ikke kan tenke meg på hvilken måte de skal kunne forbedre lyden på noe som helst punkt. Det kan bare bli verre dersom de begynner å endre på noe.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    947
    Torget vurderinger
    8

Dessverre tror jeg at lydsignaturen vil dra litt bort fra den tradisjonelle Sonus Faber lyden. Jeg har i det siste hørt 2 av de større modellene, og Amati, og likte helt klart Amati best. I de større modellene var min oppfatning lydsignaturen dreiet mot "mainstream", d.v.s. tørrere lydbilde slik at de for meg mister den klangrikdomen som Sonus Faber er kjent for....

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    fullsizeoutput_3796.jpg

Etter noen års fravær er jeg igjen tilbake med Sonus Faber i mitt oppsett....Amati Anniversarioene svarte til forventningene - både lydmessig og utseendemessig :)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har forsøkt litt forskjellig under den forferdelige innspillingsperioden med Amatiene, forsøkt 3 forskjellige forsterkere og enda flere kabler, samt bytte av jumperne. Nå er endelig godlyden her på alle måter. Endt opp med MBL N51, standard jumpers, T+A dac 8 og Luxman høyttaler kabler. Mulig jeg vil tilføye en MBL N21 i fremtiden for å bruke i bassen ( er laget for å spille i lag med n51). For noen høyttalere!!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser at Marantzen er lagt ut på salgsbørsen, Evo. Ble det for skarp lyd?
    Ser at CJ preen fortsatt ligger ute......

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ser at Marantzen er lagt ut på salgsbørsen, Evo. Ble det for skarp lyd?
    Ser at CJ preen fortsatt ligger ute......
    Ble ikke for skarp,men noe som ikke stemmer med lyden jeg liker. Prøver nye rør i CJ så får vi se;) eller høre!

O

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.424
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 414155

Etter noen års fravær er jeg igjen tilbake med Sonus Faber i mitt oppsett....Amati Anniversarioene svarte til forventningene - både lydmessig og utseendemessig :)
    Gratulerer med meget flotte talenter OhYeah, så det ble Amati ja;)
    Ser nydelig ut dette oppsettet dit nå! Håper disse vil gi deg gode tider fremover;)
    Det har i alle fall dine foregående SF gitt meg, de lever i beste velgående og står her like strøkne som
    da jeg hentet dem hos deg:D

SF Guarneri Memento hilser hjem til deg:cool:

image.jpg

Mvh
    Dag (gismo)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Gismo: Fortsatt et glimrende valg!:cool: Ikke mye som mangler med GM, nei..

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk Dag :) Godt å se at du fortsatt tar godt vare på mine tidligere Mementoer. Har mange ganger savnet de.....Forøvrig er jeg meget godt fornøyd med Amatiene. De har virkelig svart til forventningene og selv om hifikompisene mine ler når jeg sier at disse skal jeg ha lenge, så tror jeg faktisk det selv ;)) PS. Skulle jeg finne på å selge Amatiene en gang i fremtiden, så tar jeg gjerne et par mementoer som delbetaling :)
    mvh
    Nils Kr (OhYeah)
    L1040405.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Evo2: Meget bra! Setter du inn en Emitter II Exclusive på Futura, vil du lure på hva du i det hele tatt hørte i Luxman. Fakta.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Evo2: Meget bra! Setter du inn en Emitter II Exclusive på Futura, vil du lure på hva du i det hele tatt hørte i Luxman. Fakta.

;) Interessant. Er virkelig Emitter så god, får jeg vel ta en tur til Stereofil og prøvelytte.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

;) Interessant. Er virkelig Emitter så god, får jeg vel ta en tur til Stereofil og prøvelytte.
    Bastant er han ivertfall :)

O
    Han er tydeligvis fornøyd, og det er jo både morsomt og hyggelig.
    Jeg sverger til at du bør prøvehøre en god rørpre til effekttrinnet ditt før du bestemmer deg for noe nytt. Effekttrinnet ditt er bygget for å passe sammen med rør eller hybrid.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvorda spiller ASR på Sonus ?

O
    Spør du meg vedr. ASR på Sonus Faber så virker det som en meget god match - i hvertfall i mine ører. Har vel aldri hatt et lydbilde som til tider kan karakteriseres som litt "magisk". Jeg er i hvertfall meget godt fornøyd :)
    Jeg hadde en ASR Basis Exclusive RIAA som jeg var svært fornøyd med, og jeg har avtale med Marius om prøvlytting på nyåret når de får inn den nyeste utgaven. Kanskje litt spinkelt grunnlag å bedømme ASR på, men det låter sikkert flott.

Noen mener Basis Exclusive låter teknisk og kaldt. Det var ikke mitt inntrykk, i alle fall ikke sammen med rørpre. Det jeg merket, var imidlertid at oppløsningen ikke var så høy som man umiddelbart fikk inntrykk av. Manley Steelhead som overtok plassen, slo ASR med flere hakk der, selv om Manleyen har en mer "lukket" lyd.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    @Evo2: tror ikke du skal kjøpe Emitter uprøvd. Jeg har ikke hørt komboen mye, så ta det med en klype salt, men opplever ASR Emitter på SF mye som Bladelius på SF. Jeg synes det er en kjempekombo, enig med Auditor der, men om du ikke liker Bladelius tenker jeg faren er stor for at Emitter heller ikke er noen vinner hos deg.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    @Evo2 ta deg en tur inn til gutta på Stereofil og ta en sesjon, ikke glem å lytte til MBL n51 når du er der. Den har en oppløsning jeg ikke har hørt hos noen annen forsterker. Kraft er det også gitt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Evo2: Ta en sammenigning ASR/Ymer, du..Begge to er direkte rå på SF..

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er det ikke du som bestemmer, Evo. Du får vær så god og følge de anvisningene som blir gitt deg! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn