SONY SCD-XA 5400ES CD/SACD, en mulig KILLER!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Flageborg skrev:
    Espen R skrev:
    Hadde jeg eid en 5400, jeg har ikke betenkt meg ett sekund, selv om garantien på produktet settes over styr!
    Det virker bare tullete å oppgradere en 5400 UTEN først å ha opplevd en direkte sammenligning med "oppgradert vintage" ::)
    Jeg synes ikke det virker tullete. INGEN apparater direkte fra fabrikanten i DEN prisklasse spiller som den bør.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Duelund_Support skrev:
    INGEN apparater direkte fra fabrikanten i DEN prisklasse spiller som den bør.
    Koster den for mye ??? til å levere en lydopplevelse klassifisert som eksepsjonelt bra ???
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Flageborg skrev:
    Duelund_Support skrev:
    INGEN apparater direkte fra fabrikanten i DEN prisklasse spiller som den bør.
    Koster den for mye ??? til å levere en lydopplevelse klassifisert som eksepsjonelt bra ???
    Tværtimot den er så billig at jeg simpelthen ikke har nogen tro på at den kan være bare i nærheden af High End. En anden sak er at den kanskje har potentiale. High End vil den først blive ved en særdeles omfattende ombygning. Endnu mere end det Allan udfører.Bare det kabeltræk der er i den ødelægger enhver mulighed for at man kan få fuldt udbytte af mods. Ved den rigtige markedsføring er det muligt at få forbrugerne til at hoppe på hvadsomhelst er min erfaring. Det er Allan åbenbart expert i.
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Den er HIGH END, ikke bare nesten, men helt der oppe med de overprisete likemenn. Jeg kjøpte en bare for å ha noe å spille på når min ARC CD3mk2 er til oppgradering. Jeg er bare forbløffet over denne SONY'en. Rett fra en MEITNER session satte jeg på denne og savnet intet. Beklager, men dette er nok vanskelig å svelge for forutintatte personer som tror at pris og lydkvalitet alltid er sammensvarende. Her er ett produkt som leverer varene i en grad som alle High End produsentene bør frykte uansett pris......

    Samleren
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Spent på å høre om den "tar" ARCen også, samleren.
    Slik at du bytter og selger ARC.

    Mvh
    Rolf
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Tenkte å kjøre en sammenligning med medlemmer fra Bergen Lydlaug tilstede, ut på høsten. Venter på at ARC CD3mk2 er tilbake og ferdig innspillt igjen. Må innrømme at jeg har satt naglet i lytterommet i hele dag og blitt forbløffet over kvaliteten på det jeg hører. Endelig begynner min nye ARC SD135 å bli innspillt også, kan nok bety litt det og. Lydbildet er helt fabelaktig med silkemyke åpne transienter som gjør at man kan dra skikkelig på med horn og messing uten den vanlige knust glass feelingen. Dette er ikke spesielt, men det spesielle er at dette kommer fra en så rimelig priset spiller.

    Samleren
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Samleren skrev:
    Tenkte å kjøre en sammenligning med medlemmer fra Bergen Lydlaug tilstede, ut på høsten. Venter på at ARC CD3mk2 er tilbake og ferdig innspillt igjen. Må innrømme at jeg har satt naglet i lytterommet i hele dag og blitt forbløffet over kvaliteten på det jeg hører. Endelig begynner min nye ARC SD135 å bli innspillt også, kan nok bety litt det og. Lydbildet er helt fabelaktig med silkemyke åpne transienter som gjør at man kan dra skikkelig på med horn og messing uten den vanlige knust glass feelingen. Dette er ikke spesielt, men det spesielle er at dette kommer fra en så rimelig priset spiller.

    Samleren
    Tjae jeg må tage til Sverige og købe en.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Det med fravær av "knust glass" kan jeg skrive under på ;D
    Jeg har sluttet å drømme om vinyl etter at jeg fikk denne. I tillegg er den oppløst og detaljert med dyyyyp bass.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    "Metralla" har vært på besøk i Schaffhausen og lyttet til en Vacuumstate SCD-XA 5400ES med...

    * Vacuumstate Terra Firma Lite clock
    * Vacuumstate output analog-board

    Etter lyttebeskrivelsene å dømme er 5400ES nå ikke bare en mulig killer som CD/SACD spiller, den er en KILLER!

    http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hirez&m=260611


    Terra Firma Lite clock


    Although you can't see the VSE board, the red and black leads at the very bottom of the photo above are flying leads to the RCA jacks. These will, of course, be mounted on the back panel


    Lytterommet hos Vacuumstate Electronics

     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ja, det er som forventet, klokketeknologien er på framarsj.
    ...
    Dog, de nevnte andre spillerne med da "tidsriktige" klokker vil sikkert dra ifra igjen så det holder.

    Men å kunne da få noe som dette, en slik kombo som det her ser ut til å bli, dette er jo med på å fremme, eller holde
    liv i cd spilleren som sådan mange mange år enda.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    Imperial skrev:
    Dog, de nevnte andre spillerne med da "tidsriktige" klokker vil sikkert dra ifra igjen så det holder.
    Det tviler jeg på.
    Seriøse folk har sammenlingnet en SCD-1 Vacuumstate modda spillere før Terra Firma klokka kom, og meldte at denne spilte bedre enn Meitner. Men det betyr ikke at alle vil mene det.

    Hvis du ser på ting i dybden så er nok strømforsyningsdelen, digitalelektronikken, bit-klokka og det analoge utgangstrinnet i denne oppgraderte Sony spilleren i øverste divisjon, ytelsesmessig. Der som det fortsatt muligens kan være litt å hente på er selve DAC'en og drivverket. Slik jeg ser det.

    Min Sony VSE Level 7 mod spiller er et utrolig transparent vindu mot musikken. Hver CD og SACD låter så fordømt "riktig" over hele frekvensområdet, etter Terra Firma kom på plass. Helt vidunderlig!

    Vacuumstate Terra Firma clocks er skikkelig hot cakes nå. Det er ventetid på å få levert.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvis det er den clock vi ser på billedet så ligner det en prototype hvis du spørger mig. Hvilke fordele har den i forhold til andre clocks på markedet? Min erfaring er at det clock hysteri er noget overvurderet noget. Der er andre ting der er langt viktigere.
    Jeg har endog været udsat for at en ny clock i min Pioneer 989 gjorde den skarp og overanalytisk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    Duelund_Support skrev:
    Hvis det er den clock vi ser på billedet så ligner det en prototype hvis du spørger mig. Hvilke fordele har den i forhold til andre clocks på markedet? Min erfaring er at det clock hysteri er noget overvurderet noget. Der er andre ting der er langt viktigere.
    Jeg har endog været udsat for at en ny clock i min Pioneer 989 gjorde den skarp og overanalytisk.
    Prototype? ...hmm..hva ser du det på? Husk Terra Lite er beregnet å være plassert under dekslet på en spiller. Den er ikke lagd for å være kosmetisk pen.

    Jeg har bred erfaring fra eksterne klokker, flere Trichord varianter og flere varianter fra LC Audio.
    Hvis en bedre klokke med bedre jitterspecs får en spiller til å låte "dårligere", da er det ikke klokken du skal sige noe vondt om, da er det din spiller som ikke holder mål*! ;) Du må dra riktige konklusjoner her! :)

    *red = eventuelt at klokken er feil implementert/plassert i spilleren...sa jeg jitter...?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg tror også komponenterne i klokken har sin egenlyd. Den clock jeg specifikt taler om i Pioneeren var en Dexa clock. Jeg tror ansvaret for det dårlige resultat ligger i det faktum at der anvendes en minitrafo i stelvejen. Ved anvendelse af LC audio clock 2 eller 3 har resultaterne været væsentligt bedre så jeg mener at have udpeget synderen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hmmmm! Kjenner en brennede følelse i venstre baklomme (lommeboken) når jeg leser dette Espen R ;D
    Absolutt spennende lesing dette.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Maskinen er vist kun beregnet på det amerikanske marked og kan hverken fåes i Danmark eller Sverige.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Maskinen er vist kun beregnet på det amerikanske marked og kan hverken fåes i Danmark eller Sverige.
    Merkelig! Det var ikke noe problem for meg å få tak i den her i Norge. Ble til og med sendt til meg direkte fra sentral lager i Danmark.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvis man søger hos Sony Danmark finder man den ikke. Jeg har også søgt i Sverige. Tænkte en hurtig tur til Sverige kunne være godt da den svenske kr ikke er en surstrømning værd.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det er synd om Sony har trukket denne fra det Europeiske markedet da...
    Da er jeg glad jeg fikk kjøpt den i tide. Fikk min levert for ca 1 mnd siden.
    Jeg kjøpte dog direkte fra Sony Norge via arbeidsgiver. Skal sjekke med Sony Norge om det er mulig å få tak i fortsatt i Skandinavia.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    digiman skrev:
    Hmmmm! Kjenner en brennede følelse i venstre baklomme (lommeboken) når jeg leser dette Espen R ;D
    Absolutt spennende lesing dette.
    Det er dette som er GØY med Hifi. Det er når du har et produkt som er kjælet litt spesielt med, noe som er tilpasset for at det skal låte akkurat så bra! ;)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    digiman skrev:
    Det er synd om Sony har trukket denne fra det Europeiske markedet da...
    Da er jeg glad jeg fikk kjøpt den i tide. Fikk min levert for ca 1 mnd siden.
    Jeg kjøpte dog direkte fra Sony Norge via arbeidsgiver. Skal sjekke med Sony Norge om det er mulig å få tak i fortsatt i Skandinavia.
    Pænt af dig !
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hmm. Nesten så jeg får lyst til å prøve meg på denne spilleren.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jeg tror det har skjedd noe nylig. Ser at den ikke er på Sony sine norske sider lenger også. Den var der for noen uker siden. Skal sjekke med vår kontaktperson i Sony i morgen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har sjekket opp nærmere med Sony. Den er pr i dag ikke tilgjengelig i Skandivavia. Om det er tilgjenglighets problemer er jeg dessverre ikke sikker på. Kan nok se ut som det er over og ut for denne herlig spilleren i Europa :(
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Får bra pris for den på bruktbørsen da? ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Sony må være "klin kokos" eller hvordan det staves. På dansk roterende fis i kasketten.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    Sony må være "klin kokos" eller hvordan det staves. På dansk roterende fis i kasketten.
    Har jo lest om tilgjengelighetsproblemer på denne spilleren tidligere, så det er mulig den blir tilgjengelig igjen etter at de har fått kontroll på amerikansk og asiatisk etterspørsel.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvis den er så god som beskrevet er den jo værd at vente på.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    hel skrev:
    Får bra pris for den på bruktbørsen da? ;D
    Sant nok det. Hadde jeg bare visst om en spiller som passer mine lydpreferanser som er bedre under 50k :-\
    Skal ta en telefon til min kontakt i Sony i morgen. Håper jeg klarer å finne ut mere om hva som foregår her.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    digiman skrev:
    Skal ta en telefon til min kontakt i Sony i morgen. Håper jeg klarer å finne ut mere om hva som foregår her.
    Kan det tenkes at Sony gjør bare èn produksjonsserie av denne spilleren og at antall enheter som skal produseres blir estimert i forkant av utviklingen og produksjonen (basert på tidligere etterspørsel)? Og når denne produksjonen er solgt, da er det slutt før arvtageren lanseres om 6-12 måneder?

    Dette er bare spekulasjoner. Men jeg sitter med et inntrykk av at alt av produksjon i dag skal gjøres så kosteffektivt og rasjonelt som overhodet mulig.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.678
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    1
    Det er alltid den største fisken som glapp unna.

    Når det er sagt, så kommer det sikkert en oppfølger som er enda bedre. De som lever av å modde, tilpasser seg nok framtidige modeller også.
     
    N

    nb

    Gjest
    Er det ikke ganske vanlig at Sony innfører produkter i ulike deler av verden til ulik tid?? Kanskje de skal vente til etterspørselen i Asia og/eller Nord-Amrika dabber av før de tilbyr for fullt i Europa.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det har vært veldig opp og ned med tigjenligheten på denne spilleren. Den forsvant fra markedet en kort periode tidligere i år også. Skulle jeg tippe er det nok at etterspørselen har vært langt større en det Sony (markedsavdelingen?) hadde trodd. Den har jo blitt en stor slager i USA etter mye lovord i diverse forum og Stereophile bl.a...

    Kanskje ikke optisk media er så død som noen skal ha det til ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    eldo472 skrev:
    Mente jeg hadde lest om dette før, fant det her:

    http://www.agoraquest.com/viewtopic.php?topic=33197&forum=52&start=120&select_page_number=9

    Dvs ikke noe reduksjon i Europa for å dekke USA, men stopp overalt.

    Her er det bare og sende klage til Sony.
    Ytterst merkelig. Ser at flere av disse budgettvariantene av Sony CD/SACD spillerne fortsatt er tilgjengelig etter flere år på markedet. Og jeg kan ikke tenke meg at markedet for disse spillerne er allverden.
    Veldig rart. Men at spilleren er fjernet fra sony.no, det lover ikke godt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.958
    ...og XA-9000 ES som er en gammel spiller, den er fortsatt tilgjengelig. ::)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    En der påstår at hans gamle Marantz 94 lyder bedre. Det bedste jeg kan sige om analogdelen i Sonyen er at de har brugt ørevenlige kul modstande efter billedet at bedømme. Ellers er det billige IC kredse helt efter bogen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn