SONY SCD-XA 5400ES CD/SACD, en mulig KILLER!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Espen R skrev:
    SaltyDog skrev:
    Espen R skrev:
    Anbefaler virkelig å sende spilleren til Vacuumstate i Sveits for oppgraderinger. F.eks det analoge utgangstrinnet i XA 5400 kan klart erstattes med et bedre enn hva som står i spilleren fra fabrikk.
    Allen Wright/Vacuumstate har undersøkt det analoge utgangstrinnet på en rekke japanske CD-spillere. Alle spillerne har det til felles at utgangstrinnet er unødig komplekst designet. Marantz spillerne har dette patenterte HDAM utgangstrinnet, Allen sa at dette utgangstrinnet er "insane complex".

    Og som alle vet..."Det enkle er ofte det beste" KISS!
    Jeg vurderer sterkt å følge din anbefaling, og har nettopp sendt en forespørsel til Allen Wright / Vacuum State. Det som er aktuelt er å oppgradere til Terra Firma Lite Clock, og nytt analogt utgangstrinn. Spurte om priser, shipping, "payment methods", etc, og venter spent på svar.

    Espen R, du som har førstehånds erfaringer; har du noen praktiske tips her?
    Basert på de oppgraderinger Vacuumstate har gjort på min egen spiller så vil jeg absolutt anbefale andre å ta steget. Allen Wright er kunnskapsrik, dyktig og er en seriøs forretningsmann.
    Vacuumstate tilbyr å fritt modde spilleren tilbake til sin opprinnelige tilstand hvis kunden ikke er fornøyd. Hittil har jeg hørt om èn person som har benyttet seg av tilbudet, dog på et annet produkt enn SCD 5400.

    Allen Wright sa til meg i en Pm at han primært ønsket seg en samarbeidspartner i Norge som kunne utføre moddearbeidet, da slipper man styret med spilleren gjennom tollen, alle papirene etc. @RJEL eller @Audiomix, hører dere? Eller noen andre?

    Sender du spilleren til Sveits må du påregne ca 3-4 uker fra du sender den til du har spilleren tilbake. Da vil jeg anbefale å ta både Terra Firma klokken og det analoge utgangstrinnet samtidig, så du slipper å sende spilleren flere ganger.
    Sender du spilleren til Sveits MÅ tolldeklarasjonspapirene være i orden, ellers blir spilleren sittende fast i tollen til papirene er i orden. Snakker om erfaring! Men så lenge kjøpskvittering foreligger og at spilleren er merket med "repair" ved utførsel og innførsel, så skal det gå veldig greit og du skal normalt heller ikke betale Mva på reperasjonsbeløpet (i hvertfall ikke før en viss beløpsgrense, husker ikke helt hva den var).

    Få høre hva svar du får! :)
    Ser ikke denne tråden før nu. Jo jeg hører, men har det luksusproblemet at jeg har nok å gjøre ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har noen link til download, eller sitter noen med skjema på SCD-XA5400ES ?
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Hei,er dere eiere av denne spilleren enda fornøyd med lyden eller?
    Syns det har vært litt stille om denne eller er det bare meg ::)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    tommen21 skrev:
    Hei,er dere eiere av denne spilleren enda fornøyd med lyden eller?
    Syns det har vært litt stille om denne eller er det bare meg ::)
    Fantastisk spiller for pengene. Solgte min KUN fordi jeg fikk alvorlig Naim feber.
    Anbefales om du får tak i en og husk at det tar år og dag før den synger skikkelig. Litt krass i starten husker jeg.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    tommen21 skrev:
    Hei,er dere eiere av denne spilleren enda fornøyd med lyden eller?
    Syns det har vært litt stille om denne eller er det bare meg ::)
    Jeg er fortsatt svært fornøyd med min Sony XA5400ES. Dette er en toppklasse spiller til budsjettpris.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Jeg fatter ikke at ikke flere kjøper denne spilleren og får den moddet hos Vacuumstate med Terra firma clock og nytt analogt utgangstrinn.
    Se de mange omtalene nå på www.audioasylum/high rez.

    Feilen mange gjør er at de skal modde/oppgradere et i utgangspunkt middelmådig apparat. Dette er tull. Man skal ta et produkt som i utgangspunktet låter fortreffelig (som XA 5400) og oppgradere dette. Det er da du får en smak av himmelen!
    Allen Wright har sagt at han mer enn gjerne stiller sin spiller i en duell mot en hvilken som helst fabrikkny spiller, uansett pris. Ikke dermed sagt at hans spiller slår alle. Forståelig nok er det ingen leverandører som har gått med på en slik duell.

    Alle sier at XA 5400 trenger laaang innspillingstid. Akkurat som Micheal Fremer sa om denne Playback Design CD/SACD spilleren til 120.000. Som ny spilte den som "helvete", med noen hundre timer innspilling løsnet den skikkelig.
    Så her har jo målemafiaen noe å tenke på: Spillerne måler likt etter 10 timers drift og etter 500 timers drift, men lyden er vidt forskjellig. ;D
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Er også fortsatt meget fornøyd med min Sony SCD-XA 5400 ;D Og den ble klart bedre etter drøyt 200 timer med innspilling :eek: Nå har den nok fått enda en del timer, og syns faktisk den har blitt enda bedre.

    Destiny.. :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Som Sony entusiast er jeg ikke de minste overasket over at de lager bra produkter. Jeg er mer overasket over at ikke flere her på berget har oppdaget disse kvalitetene før. Denne karen Takashi Kanai

    Audio Business HQ Sony har også denne gangen vært med. Han står bak ESPRIT, R1 og R10 serien, TA-F777ES (1982/83), 9000ES serien (SCD-9000ES, TA-E9000ES, TA-DA9000ES etc)
    Generelt har 7 serien til Sony vært blant de beste cd spillerne på total kvalitet.
    SONY SCD-XA 5400ES er totalt sett all erfaringen pakket inn i en relativt rimelig boks.
     

    Vedlegg

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Ok,lurer på om det blir en solid oppgradering med en xa 5400es kontra min sony xa 50es med en abrahamsen dac?
    Takker for svar :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    tommen21 skrev:
    Ok,lurer på om det blir en solid oppgradering med en xa 5400es kontra min sony xa 50es med en abrahamsen dac?
    Takker for svar :)
    Ja, solid oppgradering definitivt! Har hatt XA5400ES, jeg har ikke hatt Abrahamsen DAC men EC Dac to ganger (er vel litt av samme klangen) og vil si at Sony spilleren er mer oppløst og går dypere + at rommet er større. Hva er det vi pleier å si, "litt mer av alt". Det som kanskje EC har mere av er grunntoneområdet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Allen Wright ble spurt om hva XA 5400 oppgraderinga består av.
    Her er svaret:

    I inspected the 5400ES and had a long listen to it in stock form.

    Then we replaced the very basic SONY crystal with a TerraFirma Lite clock.

    Then I investigated the I/V section and the audio output section - both being very conventional using quite good opamps.

    I built up a trial pcb with a passive resistive I/V "converter" and an unbalanced output buffer/fiter section using a diamond transistor chip - not an opamp.

    Also added a number of big high frequency bypass ceramic caps across the electrolytics around the DAC chip.

    This is the result that was originally reviewed by Metralla some months ago here on HiRez.

    Mali then informed me he wanted balanced output, so we designed and made a balanced version of the previous unbalanced output module, and that's what he's got.

    Regards, Allen
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.124
    Antall liker
    14.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    tommen21 skrev:
    Ok,lurer på om det blir en solid oppgradering med en xa 5400es kontra min sony xa 50es med en abrahamsen dac?
    Takker for svar :)
    Hei

    Det er klart at du vil få en annen lyd ved å bytte til XA5400ES.
    Men om du vil like endringen kommer helt an på dine egne preferanser.
    Jeg har ikke hørt Abrahamsen-DAC, men tipper at den låter temmelig EC?
    XA5400ES vil da låte lysere, tynnere, mer oppløst og mer nøyaktig.
    Mange vil si mer korrekt, og jeg skal ikke starte en diskusjon med dem om det. ;)
    Poenget er av dersom du liker den rause lyden fra DACen din i kombinasjon med (det meget gode!!) drivverket ditt, så er det ikke sikkert at et bytte vil være suksess.

    Låter anlegget ditt slik du vil ha det, og treffer din smak perfekt, så vil en spiller som låter såpass forskjellig fra det du har kanskje være en forandring vekk fra det du liker.

    Det snakkes mye om "best lyd" eller "bedre enn", det er IMO skivebom.
    Poenget er at du selv skal digge maks når du hører på din egen musikk i ditt eget rom. ;)
    Det hjelper ikke om noen forteller deg at du får "bedre lyd" ved å velge en annen cdspiller hvis det medfører at du spiller mindre musikk.

    I aller beste mening og med fredagssenkede skuldre
    Mvh
    Rolf
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.612
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    8
    RoDa skrev:
    tommen21 skrev:
    Ok,lurer på om det blir en solid oppgradering med en xa 5400es kontra min sony xa 50es med en abrahamsen dac?
    Takker for svar :)
    Hei

    Det er klart at du vil få en annen lyd ved å bytte til XA5400ES.
    Men om du vil like endringen kommer helt an på dine egne preferanser.
    Jeg har ikke hørt Abrahamsen-DAC, men tipper at den låter temmelig EC?
    XA5400ES vil da låte lysere, tynnere, mer oppløst og mer nøyaktig.
    Mange vil si mer korrekt, og jeg skal ikke starte en diskusjon med dem om det. ;)
    Poenget er av dersom du liker den rause lyden fra DACen din i kombinasjon med (det meget gode!!) drivverket ditt, så er det ikke sikkert at et bytte vil være suksess.

    Låter anlegget ditt slik du vil ha det, og treffer din smak perfekt, så vil en spiller som låter såpass forskjellig fra det du har kanskje være en forandring vekk fra det du liker.

    Det snakkes mye om "best lyd" eller "bedre enn", det er IMO skivebom.
    Poenget er at du selv skal digge maks når du hører på din egen musikk i ditt eget rom. ;)
    Det hjelper ikke om noen forteller deg at du får "bedre lyd" ved å velge en annen cdspiller hvis det medfører at du spiller mindre musikk.

    I aller beste mening og med fredagssenkede skuldre
    Mvh
    Rolf
    Meget velskrevet innlegg og i en tone, ydmykhet og ånd som vi all burde bestreve oss i å holde i alle tråder :)

    Når det gjelder omtalte spiller så har jeg bare hørt denne i demoer og skal ikke ha noen bastante meninger, men det er nok en meget habil spiller til prisen, dog med min ringe opplevelse av den har en litt "lys" lydsignatur som en bør ta med i betrakningen i forhold til en del andre spillere!
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Er klar over jeg vil få en annen lyd ved bytte,og hvis den låter litt lys kan jo være negativt.
    Spiller en del hard musikk men også sarte ballader og rolig musikk.
    Syns cd-dac komboen skiller veldig på innspillingene men er vel blitt normalt i disse tider....
    Har ikke prøvd å bytte kabler rundt baut kanskje det er en ide,noen tips?

    Ser vel etter en spiller som er vil være en klar oppgradering men er ikke så lett....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Den heller defintivt mere mot det lyse (litt kald) en varm og fyldig i klangen i mine ører. Synes dog at den ga et frisk pust i mitt tidligere anlegg.
    Er nok veldig lurt å få testet den først.

    Er den forresten å oppdrive igjen nå? Var en stund den va klin umulig å få tak i.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan fra min side bare bekrefte at denne spilleren blir bedre og bedre etter maaaaange timers spilling. Har ikke brukt telleverk for min del, men bedre blir den.
    Det jeg ikke kjenner igjen av beskrivelser er at den skal helle mot det kalde, tynne og lystklingende. Det har vært en riktig beskrivelse av de fleste SONY spillere jeg har vært borti, men denne oppleves ikke slik av meg. Hos meg høres den organisk, artikulert og fargerik ut - ikke bare iforhold til slik jeg har opplevd andre SONY spillere, men også i forhold til andre og presumtivt bedre spillere jeg har hørt, har pr idag, og har hatt i eie.
    Kun matchet mot en filterløs dac jeg nå har i hylla høres den slankere og lysere ut, men den dac'en er tunet for å høres ut som en varm MC pickup.

    Igjen har vi vel forskjellige systemer og preferanser som gjør at enkeltkomponenter kan høres ulike ut i forskjellige oppsett. Rådet som tidligere er gitt er derfor bare å tiltre; prøv og lytt selv.

    SCD-XA 5400 ES er et røverkjøp hvis man ikke er merkesnobb, og jeg håper å kunne starte noen moddinger (med kyndig hjelp) så snart jeg kan oppdrive et skjema. Kunne godt tenke meg å høre Terra oppgraderingene som Espen skriver om, men det pleier i SONY spillere å være mye annet man også kan rydde opp i, i tillegg til klokkeskifte. SONY er jo glad i masse komponenter i signalveien....
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke kalle XA-5400 lys, jeg vil heller velge å si at den er veldig ren og usminka i sin fremføring av lyden, den legger ikke til noen forskjønnende glans på gjengivelsen.

    Men den har en autoritet og en tilstedeværelse i mellomtonen som kan minne om vinylgjengivelse i mine ører. Når jeg hører lyst, så tenker jeg på for mye nivå i diskanten, og at sibilantene blir veldig fremtredende, men det opplever jeg absolutt ikke.

    At den er blitt lovprist over hele verden er nok ikke en konspirasjon, det er nok rett og slett fordi at spilleren er veldig god!

    Men den er som sagt meget ren og usminka, uten noen forskjønnende effekter, og bør nok som Roda sier prøves i anlegget for å være sikker, tror nok at Abrahamsen dacen har en litt varmere/frodigere mellomtone.

    Men jeg har vel ikke spillt så mye cd på mange år etter at jeg fikk Sonyen i hus ;D

    Destiny.. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    RoDa: enig med deg, man må følge smaken sin. Men siden tommen har Dynaudio Focus 140 som du og jeg kjenner meget godt så tok jeg meg friheten til å kommentere hva jeg mener matcher.

    Tommen: prøv deg frem, det jeg har lært er at det lønner seg ofte å låne komponeneter eller aller best, kjør dobbelt en stund hvis du har råd og plass. La ørene dine bestemme og ikke synsere på sentralen (=meg med flere) eller hifi skribenter (Rolfs kollegaer) som lovpriser Sony 5400 opp i skyene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Gunzi skrev:
    SCD-XA 5400 ES er et røverkjøp hvis man ikke er merkesnobb, og jeg håper å kunne starte noen moddinger (med kyndig hjelp) så snart jeg kan oppdrive et skjema. Kunne godt tenke meg å høre Terra oppgraderingene som Espen skriver om, men det pleier i SONY spillere å være mye annet man også kan rydde opp i, i tillegg til klokkeskifte. SONY er jo glad i masse komponenter i signalveien....
    Gunzi: Allen Wright/Vacuumstate har gjort jobben ferdig for deg! Han har designet et helt nytt analogt utgangstrinn med den filosofien du er ute etter: less is more!
    Hvorfor bruker du ikke denne?

    Den tiden du bruker til å spore opp et gratis skjema, pønske ut løsninger, samle komponenter, sette sammen, teste og måle, den tiden kan du heller bruke på å kjøre taxi eller selge forsikringer. Og da har du tjent penger (penger til overs) etter å ha kjøpt Vacuumstate sin løsning. Og ikke ville jeg veddet på at din løsning overgår Allens. Jeg har erfaring på hvilket nivå Allen Wright legger seg på når han går til verks.

    Dette med merkesnobberi som du nevner. HiFi freaker flest er noen sidrumpa gamle suppehoder som ikke klarer å snu kartet like fort som terrenget endrer seg.
    Jeg har sjelden lest en så unison lovprisning av et produkt som XA-5400, på begge sider av Atlanteren. Folk har kastet ut både Mark Levinson, Krell-spillere og andre statusgreier fordi sony spiller bedre. Og det som har vært gjennomgangsmelodien er at Sonyen henter mer informasjon ut av CD/SACD platene enn spillere fra nevnte prestigemerker. Så ikke alle er noen trege suppehoder.. he he
    Dette viser med all tydelighet at ingeniørene hos Sony har dyp know-how på digital. Det er ingen kunst å lage en mørktklingende CD spiller som låter som en slags Lp spiller. Kunsten er å hente ut MYE informasjon ut av sølvrillene.

    Selv bruker jeg effektdelen på en NAD M3 fordi denne spiller silkemykt, med autoritet og kraft og med et utroligt lav nivå av støy og forvrengning. Hvorfor skulle jeg heller kjøpt noe stausgreier?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Review of the Sony 5400 ES CD/SACD Player as a Stock Unit and with VSE Mods
    Review System;

    Classe 350 Monoblocks Amplifiers,
    Jeff Rowland Synergy Preamp
    Jeff Rowland Cadence Phono Stage
    VPI Aries I with Super Platter, HRX Feet, JMW 10.5i Tonearm, SDS and Motor Upgrade, Grado Reference 1 Low Output VPI Edition Moving Coil Cartridge


    Three weeks later back comes the 5400 in its original box accompanied by an additional box containing the UberClock.
    Now Bill Thalmann has been emphatic that the player should be played for 48 hours straight and then left on for two weeks before making any final judgments on its sound, and I am dutifully complying, but holy smackers what a difference literally out of the box!
    Much deeper and wider soundstage. Way more presence around the vocals and every acoustic instrument in the mix. Bass is tighter, much tighter. And the music just jumps and skips. Amazing.

    Now I am a vinyl nut. Probably have 7000 to 10,000 records in my house (I stopped counting years ago). I have always been very certain regarding the sonic superiority of my vinyl set-up over any digital player I have had. In this instance, the vinyl sounded great and it had coherency to the sound that was very pleasing. Rosanne Cash’s vocal, and the discrete instruments all had a common sonic signature to them, but when compared to the VSE modified 5400, I guiltily have to report I preferred the Redbook listening experience.
    http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hirez&m=265518

    Fortsatt ingen her på berget som ønsker å erfare hva jeg har erfart når det kommer til Vacuumstates SACD/CD mod? Ok, han som ikke vet, han vet ikke. Han lever i lykkelig uvitenhet. :)

    Knut Vadseth: Kanskje du vil vite? Hvorfor ikke teste ut en Vacuumstate moddet SCD-XA 5400? Du har gode ører. ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    I den linken fra audioasylum nevnes denne "Disbeliver". En kar som støtt poster innlegg. Og til det kjedsommelige gjentar han seg selv om at modding av 5400 er bortkastede penger. Den aller beste lyden får man ved å bruke HDMI utgangen og kjøre signalet inn i en Sony receiver i samme serien. Og en superklokke vil overhodet ikke ha noen innvirkning i denne sammenheng.

    Typer som "Disbeliver" finnes på alle audiofora, også her på hfs. Fellesnevneren for disse er at de oppriktig tror på sine teorier og ideer basert på sine logiske resonementer, men mangler det aller viktigste: erfaringer.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Nå har jeg lest igjennom denne tråden.
    Ser også at oppgradering kan utføres på
    de fleste cd spillere.
    Da tenker jeg slik at det hadde vært fint
    og kunne få kjøpt dette i en egen boks og
    plugget til.
    Slipper og sende spilleren og boksen kunne kanskje
    brukes på neste spiller.

    Eller er det en dyr dac jeg nå beskriver. Eller
    er jeg helt på jordet her?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    lasse5214 skrev:
    Nå har jeg lest igjennom denne tråden.
    Ser også at oppgradering kan utføres på
    de fleste cd spillere.
    Da tenker jeg slik at det hadde vært fint
    og kunne få kjøpt dette i en egen boks og
    plugget til.
    Slipper og sende spilleren og boksen kunne kanskje
    brukes på neste spiller.

    Eller er det en dyr dac jeg nå beskriver. Eller
    er jeg helt på jordet her?
    Det som beskrives av oppgraderinger i denne tråden og som er fra firmaet Vacuumstate i Sveits er:
    - Et nytt analogt utgangstrinn
    - Terra Firma "klokke"

    Det analoge utgangstrinnet er spesielt utviklet for SCD-XA5400, men kan uten problemer også anvendes på bl.a. de siste Yamaha SACD spillerne (som selges på Elkjøp)
    Klokken kan brukes på de stort sett alle digitalspillere. Denne finnes i to versjoner, en LIte som er integrert i selve spilleren, og denne Über clock som er i eget kabinett. Uansett må der kyndige hender til i selve spilleren også.
    Selve D/A konverteren i spilleren brukes på samme måte som før, og etter oppgraderinga.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Espen R - jeg har fått tak i originale skjema til spilleren, og har fått lovnad om proff hjelp til modding her hjemme. Dette er under planlegging...og gjennomføres når den kyndige modderen er tilbake i Norge.
    Det Allen Wright gjør er ikke trylling, men kjente inngrep med kjente verdier. Kvaliteten på klokken hans kan med stor sannsynlighet matches av andre fabrikanter.
    Jeg tror det er mulig å oppnå kvalitative forbedringer selv uten å sende spilleren på utenlandsferie.....og ikke minst rimeligere og enklere.

    Inntil det skjer, så gjør spilleren fortsatt en utmerket jobb hjemme hos meg i original tilstand, selv om prisen fra Sony har gått opp er dette en meget, meget god spiller.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Gunzi skrev:
    Espen R - jeg har fått tak i originale skjema til spilleren, og har fått lovnad om proff hjelp til modding her hjemme. Dette er under planlegging...og gjennomføres når den kyndige modderen er tilbake i Norge.
    Det Allen Wright gjør er ikke trylling, men kjente inngrep med kjente verdier. Kvaliteten på klokken hans kan med stor sannsynlighet matches av andre fabrikanter.
    Jeg tror det er mulig å oppnå kvalitative forbedringer selv uten å sende spilleren på utenlandsferie.....

    Inntil det skjer, så gjør spilleren fortsatt en utmerket jobb hjemme hos meg i original tilstand, selv om prisen fra Sony har gått opp er dette en meget, meget god spiller.
    Hei! neida, jeg har på ingen måte hentydet at Allen tryller. Men han er en fabelaktig god forståelse for elektronikk og lyd på høyt nivå. Bare den oppgraderinga han gjorde på min E.A.R. pre-amp som kostet meg kun 3.500 kroner var verdt alle penga og mere til. En i forveien god pre ble løftet opp på et nytt nivå.

    Det er ikke selve klokkekrystallet som er rosinen her, det er den støyfrie strømforsyninga til klokkekrystallet som er rosinen her. Og som jeg har påpekt flere ganger tidligere, jeg har bred erfaring med klokker i Cd-spillere. Bare i den Sony spilleren jeg har nå har det tidligere stått 2 klokker (ikke fabrikklokka medregnet). Nå står det en Terra Firma Lite klokke i spilleren og jeg kan si deg at denne er helt suveren i forhold til alle andre (anerkjente) klokker jeg har prøvd, målt på lydkvalitet.
    I hvor stor grad du tror meg, og vektlegger mine uttalelser, det vet ikke jeg. Men du avgjør for din del.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Espen - din entusiasme og kunnskap rundt denne spilleren og de modifikasjoner du har gjort er udiskutable ;)
    Du burde få julekort og mere til både fra Sony og Allen wright!

    Dersom jeg får gjennomført min litt mindre ambisiøse modding, måtte vi rett og slett sammenlignet resultatene med spillerne side ved side.
    Siden jeg bor i Trondheim og et stykke unna deg, blir det kanskje bare med tanken....
    Jeg tenker rett og slett pris, og for min egen del er jeg lei av forsendelser til utlandet med påfølgende jævelskap fra toll og postvesen hver eneste gang sakene skal i retur.
    Jeg skal nå få oppgradert min Trichord Dino riaa i England, og skal ikke ha den i retur til Norge. Jeg planlegger forsendelsen slik at jeg kan hente den på adressen til ferieleiligheten min i et EU land ved neste anledning.
    Lenge leve EU !!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    ..og Allen Wright har rett ut sagt at bl.a. Teac esoteric går i feil retning når de skal løse klokkeproblematikken. Utgangspunktet deres er feil.
    Ikke vet jeg, men jeg har summa summarium observert sterkere positive ordvendinger og ordgyteri når folk har fått innstallert Terra Firma klokke i sin spiller, enn hva som er tilfellet når de kobler ut/inn en Teac Esoteric klokkebox til 70.000 (kanskje litt durere/billigere, husker ikke helt), da tror jeg det er noe i det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.331
    Antall liker
    2.861
    Gunzi skrev:
    Jeg skal nå få oppgradert min Trichord Dino riaa i England, og skal ikke ha den i retur til Norge. Jeg planlegger forsendelsen slik at jeg kan hente den på adressen til ferieleiligheten min i et EU land ved neste anledning.
    Lenge leve EU !!
    Ja, Allen er litt oppgitt over disse tollproblemene ved forsendelse. Hvis det ikke er et pappir som er helt riktig utfylt og at kvitteringer på kjøp ikke er der, da blir spilleren stående i tollen til papirene er faxet.

    Så til den som har en 5400 spiller og planlegger biltur til Sveits i sommer..da tar du selvfølgelig med deg spilleren og stikker innom Vacuumstate i Schaffhausen for en hyggelig prat og litt lytting. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det som skjer her da...?

    Kan det være Sony XA5400ES "Mk II" som er i støpeskjeen?
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hva kan dette være da...?

    Det er kvalitetskomponenter, ihvertfall.
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    629
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe, det er jo et nytt powersupply - det ser du vel ;D
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    675
    Antall liker
    191
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være DAC-kort med strømforsyning?

    Ifølge skriften som står på kortet.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Akapaz skrev:
    Kan det være DAC-kort med strømforsyning?
    Ifølge skriften som står på kortet.
    Det er et nytt analogt utgangstrinn til Sony XA5400ES. Det opprinnelige utgangstrinnet bestod av (billige?) integrerte kretser, så her var det et forbedringspotensiale. Jeg vurderte oppgradering hos Vacuumstate i Sveits; ModWright i USA var også aktuelle.

    Men hvorfor gå over bekken etter vann: I Hokksund bor det en smarting som har utviklet sin egen løsning. Han heter Roar Malmin, bedre kjent som mannen bak forsterkerserien Musical Innovation.
    Han har oppgradert min 5400 med ny strømforsyning, nytt analogt utgangstrinn, nye kvalitetskontakter mm.

    Jeg er SVÆRT fornøyd med resultatet. ;D
    Oppgraderingsprosessen ble dokumentert mens den pågikk, og jeg vil legge ut tekst og bilder.
    Merk at jeg slett ikke er noen ekspert på elektronikk, men vil forsøke etter beste evne.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Si mer om hvorfor du er fornøyd, hva som er endret i din oppfattning av lyden fra spilleren. Malmin har ikke rørt klokkedelen?
    Hva koster herligheten?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Si mer om hvorfor du er fornøyd, hva som er endret i din oppfattning av lyden fra spilleren. Malmin har ikke rørt klokkedelen?
    Hva koster herligheten?
    Klokkedelen er ikke rørt.
    Jeg har hatt spilleren nå i 2 dager etter oppgraderingen, og er som sagt svært fornøyd.
    Skal forsøke å beskrive hvordan jeg opplever den nå, men det er ikke lett (for meg) å beskrive lyd...
    Jeg har en mer "analog" opplevelse av mellomtone og diskant. Borte er det "digitale fnidderet" som jeg kunne oppleve tendenser til før. Stemmer blir gjengitt naturlig/livaktig, mer organisk og med mer kropp. Føler også litt mer pondus/stramhet i bassen, men her er forskjellen mer subtil. Alt i alt synes jeg at spilleren har fått en åpnere spillestil, med mer autoritet i bassen og mer "analog" mellomtone og diskant.
    Herligheten (i ubalansert utgave) har en veiledende pris rundt 10K.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Sikkert greit å holde seg unna de digitale delene i første omgang, jeg har klokket om andre spillere både på cd og sacd del, og slitt litt med å kartlegge effektene.
    Når du sier i ubalansert utgave, betyr det at det finnes et eget oppgraderingssett som også gir deg samme fordeler i balansert signalbehandling/utgang?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Sikkert greit å holde seg unna de digitale delene i første omgang, jeg har klokket om andre spillere både på cd og sacd del, og slitt litt med å kartlegge effektene.
    Når du sier i ubalansert utgave, betyr det at det finnes et eget oppgraderingssett som også gir deg samme fordeler i balansert signalbehandling/utgang?
    Det finnes et eget oppgraderingssett for den balanserte utgangen. Dette er en del dyrere, ifølge Malmin. Jeg valgte den ubalanserte, mest fordi at jeg nok ikke klarer å motstå Musical Innovation 9 & 11, som jeg har på prøve. Disse er ubalanserte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn