SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hallooooo - går det an å be om litt hjelp her ? Altså, det er en totalt Paranoid fyr som lager helvete her nå - kanskje zappe ham over til et trygt sted ?

image (1).jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Da blir det mer forståelig. Ja den mannen er ikke god. Mens vi gikk morgenrunden nå, fløy det et fly over oss og jeg gjetter på at det var Canadiske styrker som skal stasjoneres i Latvia. Skummel utvikling dette
    11C3189D-8380-478D-B975-A1F284D3480F.png

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt god musikk på formiddagen blir aldri feil. Liker kontrabass , og Brian Bromberg vet å håndtere en ! Digitalriggen spiller så bra at jeg spør meg selv hvorfor jeg skrur på en ny vinylspiller her :unsure: Men, det er ikke for å matche eller overgå det digitale....det ville i så fall kostet mye mer penger.

BB wood.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Leter frem ting jeg ikke har hørt på Qobuz. Finner fort ut om det er noe å legge i favorittmappen. Cæcilie Nordby London/Paris er fin. Streaming låter såpass bra at jeg kan slappe av med musikken uten å tenke over formatet. Kan ikke si det samme om vinyl. Om mitt 401 prosjekt blir enda en spiker i vinyl-kisten gjenstår å se.
    Det blir uansett en flott spiller , enten den blir stående eller går videre. 401 er liksom noe jeg har hatt crush på mange ganger, så jeg benyttet anledingen når den bød seg. PK sender pickup i løpet av dagen - så til uken blir det mer testing.

cn.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Leter frem ting jeg ikke har hørt på Qobuz. Finner fort ut om det er noe å legge i favorittmappen. Cæcilie Nordby London/Paris er fin. Streaming låter såpass bra at jeg kan slappe av med musikken uten å tenke over formatet. Kan ikke si det samme om vinyl. Om mitt 401 prosjekt blir enda en spiker i vinyl-kisten gjenstår å se.
    Det blir uansett en flott spiller , enten den blir stående eller går videre. 401 er liksom noe jeg har hatt crush på mange ganger, så jeg benyttet anledingen når den bød seg. PK sender pickup i løpet av dagen - så til uken blir det mer testing.

Å ha et crush kan være fint.. Synd når det blir kræsj.. Føltes litt sånn i dag med drev, men jeg får vurdere videre i den retningen.. :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Å ha et crush kan være fint.. Synd når det blir kræsj.. Føltes litt sånn i dag med drev, men jeg får vurdere videre i den retningen.. :)
    Dritt med den transporten da, men håper du finner en løsning du blir happy med.
    Som du sikkert har skjønt finner jeg glede i å bygge sammen gamle spillere. Men er ikke villig til å svi av nødvendige beløp for å løfte lyden opp på nivå jeg har digitalt. Dyre pickuper, riaa trinn , tonearmer +++ det drar fort på seg maaaange kroner - og dessuten har jeg musikken min på CD :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På innsiden av en Belles LA-1 Statement series Preamp - sånn hvis noen lurte.
    En mutter på ene RCA inngangen hadde løsnet litt, så det var en easy fix. Dette er altså Preampen uten power - som er i tilsvarende kabinett.

A.jpg
    B.jpg
    C.jpg
    D.jpg
    E.jpg
    F.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Får vel teste inngangen hvor jordingen var løs også da - den brukes til Riaa. Av de to pickupene jeg har nå så foretrekker jeg Goldring 2500 over Denon DL 103r.
    Riktignok i forskjellige armer , samt at Denon trenger ekstra forsterkning. Så får jeg se hva som skjer når VM95SH lander til uka. Da innvolveres Garrard 401 / SME 3009 - så jeg har tre pickuper i tre forskjellige armer. Håper på en måte at Garrard 401 ikke gruser Sony spilleren min , fordi den har for høy sentimental verdi til å selges. Da ender jeg opp med to spillere på benken :rolleyes: Og skulle ikke Garrard levere, gir jeg den neppe opp uten å ha testet en annen arm heller. Pokker, jeg har byttet til meg masse bryderi her nå :unsure: Og kroner har allerede begynt å rulle i oppgraderinger :oops:

goldring.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her starter dagen analogt - tror jeg må slutte å henge på dette forum. Kan fort dra på seg et virus eller to :rolleyes:

Starless and Bilble Black er en av de platene som ikke gikk med i dragsuget når vinylen ble solgt. Det ville vært som å selge sjela til styggen sjøl.

C.jpg
    E.jpg
    A.jpg
    G.jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hva er dette "lokket" på spiller til venstre på bilde #2?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Umbraco kommer visst i alle størrelser + alt i mellom :unsure: Finner ingen som passer VTA skruen på 3009 armen, så nå skal jeg handle inn et sett med både millimeter og tommer.

Tenker å teste Denon DL-103R i sme armen også - før den avskrives. Den har spilt bedre i andre armer tidligere enn den gjør på Sony spilleren min nå. Regner med jeg finner en erstatning etter hvert. "Fornuften" sier at jeg kanskje burde beholde en MC pickup blant 3 armer, men time will show. Ikke villig til å brenne av masse penger på det.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke vet jeg hva slags dimensjon denne VTA skruen har , men @jorwed_ har redskapen. Antagelig var dette noe som fulgte armen som ny.

Pickup er klar for ehh pickup . Helt hjem sender plutselig ikke helt hjem lenger. Mer helt på jordet. Men jeg har fått hentekode og sted, så den hankes inn i løpet av dagen. Spennende tider for prosjekt 401 her altså. Nye armboards er i bestilling , føtter er på vei - snart er det helt komplett spiller her.

arm.jpg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.039
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gøy å følge med på 401 prosjektet ditt! Er en spiller som står høyt på ønskelisten her i huset! ☺

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Dimmen er 1.5mm hex.
    “1.5 mm will fit (just under 0.06 inches) but they are inch screws - 1/16 inch hex fits better (0.0625 inches).“

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.206
    Torget vurderinger
    14
    Du har og har hatt så mange nydelige platespillere.
    Nesten så jeg får lyst på en selv.
    Hadde sliti med å selge unna noe slikt.
    Lasse

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du har og har hatt så mange nydelige platespillere.
    Nesten så jeg får lyst på en selv.
    Hadde sliti med å selge unna noe slikt.
    Lasse
    Takker. Man får forhold til dem, og jeg har måttet gå noen runder for å frigjøre meg fra enkelte . Men ingen vits i at de står på lager her hvis noen kan ha glede av dem. Noen kan kanskje betegnes som samlerobjekter (Grace 714 armen f.eks) - men jeg prøver å roe ned samlergenet her. Egentlig trenger jeg kun en spiller på hylla , men tiden vil vise hvor veien går videre. Så lenge man koser seg med det er det ikke feil å sette i stand en spiller til.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En sykkelrunde i sentrum med diverse ærender - og en AT-VM95SH i veska på hjemveien.

Lar den prøve seg i Sony spilleren som er ferdig satt opp .Den totale vekten ble for lett for 12 tommeren, så den er plugget inn i Audio Technica AT-1010 armen bak på spilleren. Om det spiller ? ja bevares - om det gjør. I likhet med den billigste AT95 nåla er dette sykt mye for pengene. Det første jeg la merke til er mer kontroll i toppen. Den har kanskje ikke samme eksplosive effekt som billig-varianten kan vise til, men mer ro og kontroll. Og da særlig i diskanten. Både klang og perspektiv kan lure deg til å tro at dette koster mye mer penger . Headshell ser faktisk bedre ut enn på reklamebildene også.

Du må ta dette for hva det er - et raskt subjektivt førsteinntrykk rett fra esken. Den sies å bli enda bedre etter rundt 30 timer. Terje Rypdal Odyssey er testskiva så langt.

ATVM.jpg
    AT.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sting - The Dream of the Blue Turtles spiller her nå. Jeg liker spesielt godt punchen i trommene på denne pickupen. Samtidig låter den mykt der den skal være det liksom. Den trives så godt i denne armen , at det ikke er noe krise om den ikke skulle funke i andre kombinasjoner. Denne har kommet for å bli.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I det jeg skulle skru fast toppen på preampen kjente jeg at nysgjerrigheten på Powerboxen ble for stor. 12 skruer senere ble innmaten avslørt. Hadde faktisk ventet det var mer oppi der da den er svært tung. Men det skyldes delvis et meget solid kabinett. At de har valgt å bruke fullsize kabinett uten å egentlig behøve det skal jeg tilgi dem. Den ser mye bøsere ut med to like kabinetter. Endel av lyttene sitter i selve pre-amp boxen også - så jeg tror helt ærlig ikke den går tom for strømreserver. Det er snakk om en pre-amp og ikke en kl. A sluttforsterker.

A.jpg
    B.jpg
    C.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Belles har jeg vært nysgjerrig på. Hvordan vil du beskrive signatur? Og produktene ser solide ut. De er kanskje ikke så utbredt?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Belles har jeg vært nysgjerrig på. Hvordan vil du beskrive signatur? Og produktene ser solide ut. De er kanskje ikke så utbredt?
    Beste preamp jeg har hatt i alle fall. Første gang jeg koblet opp kunne jeg tatt den for å være en veldig god rørpreamp. Måten den gjengir instrumentene i "rommet" om jeg kan si det sånn. Den har alle detaljene, men uten å bli noe som helst analytisk. Rett og slett en knallgod pream. David Belles uttalte at han med denne har konsentrert seg om lyden - og kuttet ut alt som kan påvirke negativt. Den har derfor ikke balansekontroll. Kun 4 linjeinnganger og 2 utganger. Han forklarte også hvorfor han valgte å kjøre ubalansert, men husker ikke alt som ble sagt. Målet var i alle fall å bygge en kompromissløs (lydmessig) preamp som kunne konkurrere med de beste der ute, og drive hva som helst av poweramps. Mannen hadde jo lang fartstid og var tidlig ute med noen bra Kl.A konstruksjoner. Så vidt jeg vet bygges LA-01 enda, men på bestilling.

LA-01.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her skulle jeg nå brettet ut noen stilige bilder fra Bunnefjorden , i stedet ble det såra stoltet og medlemsskap i Dusteforbundet. Årets første sykkeltur ned til sjøen, byttet batteri i kamera for sikkerhets skyld - og motivene bretter seg ut allerede på første stranda. Et par testbilder for å sjekke lyset. Første motiv i fokus - ingen reaksjon. Jeg hadde satt inn et flatt batteri 🥴

De seige bakkene hjemover ble ikke bedre for å si det sånn.........

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Testet litt rundt på signalkabler her - mellom dac og preamp. Prøvde også et par mellom pre og power i PC anlegget. Det er forskjeller om ikke drastiske.
    Renaissance Audio scorer høyest enda fra DAC-Preamp. I PC anlegget bruker jeg en urgammel MIT 330 - som gjør jobben veldig bra der.
    Får høre med jorwed om han har noe i ormegården som kan testes. Artig å fintune nyansene når man er i nerdemodus.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    4
    Avgifter kommer i tillegg dessverre. Ellers er Thomann en veldig ryddig butikk å handle med. Man har varen i løpet av få dager.
    Er ikke så veldig opptatt av kabler men hadde kun et sett proff mikrofon kabler av balansert type som jeg brukte som signal ut fra min RME dac tidligere. Fikk jo lyd med en av dem også, men det var litt bedre med den rca kabelen jeg brukte. Gamblet på at du du gjorde leksa før du bestilte så slipper jeg , dvs jeg bestilte nettopp en tilsvarende du kjøpte til dacen din men 2m. Takk for tips (håper jeg). :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.233
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke så veldig opptatt av kabler men hadde kun et sett proff mikrofon kabler av balansert type som jeg brukte som signal ut fra min RME dac tidligere. Fikk jo lyd med en av dem også, men det var litt bedre med den rca kabelen jeg brukte. Gamblet på at du du gjorde leksa før du bestilte så slipper jeg , dvs jeg bestilte nettopp en tilsvarende du kjøpte til dacen din men 2m. Takk for tips (håper jeg). :)
    Digitalkabler blir noe annet, men Vovox gjør jobben der. Den skal være spot on på impedans - noe som er viktig ved digital overføring.(Noen komponenter mer kresne enn andre). I tillegg er den solid med fornuftige (proffe) kontakter. Tenker ikke mer på den saken :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn