SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spennende lesning om Mola Mola DAC’ en. Gustard A26 måler jo så bra at de skulle være vanskelige å skille, men dengang ei. Gratulerer med superdac.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende lesning om Mola Mola DAC’ en. Gustard A26 måler jo så bra at de skulle være vanskelige å skille, men dengang ei. Gratulerer med superdac.
    Nok et bevis på at ikke alt kan måles - med dagens målemetoder i alle fall. Tambaqui benytter ingen standard DAC chiper, men er diskret oppbygget på en egen plattform utviklet av Bruno Putzeys . En av de mest spennende og talentfulle konstruktørene i markedet i dag. Måten han tenker på og hvordan den er bygget opp er dermed ganske annerledes . Han startet utviklingen av denne type DAC allerede i 2004 . Jeg har aldri hørt en digital kilde som er så strippet for hardhet i toppen.

Gustard A26 står til test i TV oppsettet sammen med Primare Pre 32 - og det høres lovende ut selv om jeg ikke har testet med referansemateriale enda. Har blitt veldig glad i den DAC'en selv om den ikke når helt opp i high-end klassen. Men den holder følge med langt dyrere saker enn den kostet.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    PC oppsettet

Må vel sies å være greit "desktop" anlegg dette. Pre 32 erstattet med Pre 30 . Den er ikke like gjennomsiktig, og oppleves derfor noe varmere i klangen. Men til stativhøyttalere så virker dette å være en dugelig match. Setter tross alt ikke de største kravene til dette oppsettet.
    Fake Levinson power og Roksan høyttalere. Primare DAC 30 er så langt arbeidsledig.

Pre 30.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tja, kunne jo ikke gå å legge meg heller......

Remote app var allerede lastet ned på nettbrettet - og den fant DAC'en som den skulle. Måtte inn i presets for å velge AES/EBU inngangen. Man har 4 presets som da representerer de 4 knappene på fronten. De får da ønsket inngang , samt valgt gain . Det følger også med en enkel fjernkontroll med samme inngangsvelgere. Ellers er den fri for filtere og fjas - den er laget for å låte riktig / så bra det går an. Å begynne å vri og vrenge på det er mao intet poeng.

Tror vi blir gode venner fremover ja.

1.jpg
    2.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med å ha fått den i hus Sound 👍🏻
    Siden du skriver at det låter som kildevænd så antar jeg det lyder like bra som du husket det fra testen? 😊
    Ja, det stemmer stort sett med førsteinntrykket. Når man sitter alene og lytter er man kanskje mer skjerpa , så jeg legger merke til småting hele tiden. Den har en sinnsyk dynamikk , og ellers veldig rent og ufarget lydbilde. Luft og perspektiv er akkurat som jeg opplevde det første gangen . Spiller bra med Qobuz også. One Size fits all med Zappa i 24 bit - ohhh my.......

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høres veldig kjent ut det der, jeg hadde samme opplevelse når jeg byttet ut min DAC fra Hegel med NAD M51 som også benytter PWM og er bygget fra bunnen uten noen "off the shelf DAC-chip". Uten at det er noen sammenligning forøvrig mot Tambaqui som må være mye bedre enn min. Men forskjellen var så dramatisk selv på mitt anlegg med en Denon integrert med nypris på ca 3.500 og høyttalere til ca 5.500. Skal jeg være helt ærlig så fikk jeg mye mer wow-følelse der enn når jeg gikk fra Denon-forsterkeren til Marantz PM-15s2 som jeg har i dag. Ja Marantzen spiller litt bedre og har mye bedre kontroll på høyere volumer, men på lave lyttenivåer så er ikke forskjellen så stor som jeg opplevde når jeg fikk inn M51.

Blir spennende å følge med videre når jorwed for trålet inn storfisken og fraktet den tilbake over fjellet (y)
    Nok et bevis på at ikke alt kan måles - med dagens målemetoder i alle fall. Tambaqui benytter ingen standard DAC chiper, men er diskret oppbygget på en egen plattform utviklet av Bruno Putzeys . En av de mest spennende og talentfulle konstruktørene i markedet i dag. Måten han tenker på og hvordan den er bygget opp er dermed ganske annerledes . Han startet utviklingen av denne type DAC allerede i 2004 . Jeg har aldri hørt en digital kilde som er så strippet for hardhet i toppen.

Gustard A26 står til test i TV oppsettet sammen med Primare Pre 32 - og det høres lovende ut selv om jeg ikke har testet med referansemateriale enda. Har blitt veldig glad i den DAC'en selv om den ikke når helt opp i high-end klassen. Men den holder følge med langt dyrere saker enn den kostet.
    Siden det er så få som lager PWM-DACer måtte jeg grave litt dypere. Finner da ut at utviklingen av min M51 og M2 ble gjort ved et samarbeid mellom Bjørn Erik Edvardsen hos NAD og Bruno Putzeys da han jobbet i Zetex. Det var da NADs betegnelse "direct digital" i DAC/forforsterkere ble til:

Allerede før jeg kjøpte min egen DAC så jeg jeg visse likhetstrekk mot Tambaqui, og var noe av det som gjorde meg veldig nysgjerrig på den :) nettopp fordi Tambaqui er noe av det råeste man kan kjøpe

På mange måter kan man vel da si at M51/M2 var Putzeys innsteg i kommersialiseringen av PWM i DACer, mens han etter flere år med videreutvikling av teknologien har tatt den helt ut på Tambaqui (y)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke det verste å våkne opp til dette nei. Selv ikke en "date" med tannfeen nå på morgenen kan legge demper på det. Kanskje greit å sjekke at fyllingene sitter med den dynamikken dette spiller :p You're My Thrill med Shirley Horn spinner i CD transporten 🎶 Like fotogen som Garrard'en er den dog ikke - hver til sitt bruk :giggle:

1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    6.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    @Eirik84 - jeg visste ikke Putzeys var involvert i NAD 51, men han står jo bak klasse D ampene også som NAD (og veldig mange andre ) bruker.

Her er en tidlig prototype fra 2014 på det som etter hvert ble Tambaqui.

114ces.molamola.jpg
    unnamed.jpg

Og her er et bilde av Tambaqui innvendig fra undersiden.

image--001.jpg

Og en enkel skjematisk fremstilling av Tambaqui til slutt:

187_1438311931.jpg

Sist redigert:

Ru-arnt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    758
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye med en nydelig dac 👍🏻 jeg vurderte faktisk denne selv, men det var ikke nok kroner på hifi kontoen 😅. Men håper jeg får testet en slik i mitt oppsett.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @Eirik84 - jeg visste ikke Putzeys var involvert i NAD 51, men han står jo bak klasse D ampene også som NAD (og veldig mange andre ) bruker.

Her er en tidlig prototype fra 2014 på det som etter hvert ble Tambaqui.

Vis vedlegget 928252 Vis vedlegget 928250

Og her er et bilde av Tambaqui innvendig.

Vis vedlegget 928253
    Det ikke lett info å bare søke opp å få svar på direkte (brukte et par timer i går kveld), men en blanding av info fra NAD både på nett og deres intro-videoer på Youtube angående M51 og M2, samt dyptgående tester hos blant annet Stereophile, 6moons mfler så ser man bildet tegner seg. NAD hadde ikke selv digitalkunnskapen, men med Zetex (enkelte steder referert til som Z-Tech) som samarbeidspartner fikk de det. Søker man opp Zetex og Putzeys så finner man ut at han jobbet der. M51 er i grove trekk DAC og forforsterkerdelen i M2 som er tatt ut i eget kabinett og forfinet litt. M2 konverterer om innkommende PCM til PWM (som M51) som holdes som det også gjennom effektforsterker-modulene helt til utgangstrinnet. Siden det i hovedsak var Putzey som var kapasiteten på PWM så er det lite trolig at han kun arbeidet med modulene i effektforsterker-delen.

Her kan man se mye artikler han har skrevet om PWM-DACer fra ca år 2002:

6moons skrev:
    As anyone can read directly in NAD's so-called white paper, the Masters Series M2 kicked off in 2009 with a novel take on digital feedback. NAD call it noise-shaping error correction. Dubbed DirectDigital™, it appears also in the M12 and M51. NAD name their Director of Advanced Development Bjørn Erik Edvardsen as the responsible party who tracked the progress of UcD and its present culmination in nCore to pursue this new collaboration with Bruno Putzeys.

Beklager det ble mye om dette i tråden din - Nå er vi tilbake på Mola Mola :)

Tambaqui-modulen ser virkelig bra bygget ut!
    En slik hadde passet veldig pent over Marantzen da begge har såkalt dykkerklokke i front, men må nok nøye meg med fattigmanns-versjonen av Putzeys verker 🤣

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.262
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bruno Putzey er involvert i mye innen audioverdenen. Hans oppfinnelser og konstruksjoner er av de mest brukte i hifi-produkter som bruker klasse D, eller noen form for digitalteknikk. Ikke bare Mola Mola og NAD. Man finner mange flere produsenter som har samarbeid/gjør nytte av hans kompetanse og tekniske løsninger.
    Etter at han forlot Philips, har han jobbet med bl.a. Hypex, Kii, Grimm, Purifi. Videre har f eks Marantz, Jeff Rowland, Lyngdorf og mange flere brukt OEM produkter som Putzey står bak, eller hatt en form for samarbeid hvor produsentene gjør nytte av hans tekniske knowhow.
    Jeg tipper at han har tjent det meste av pengene sine på NCore /Hypex.
    MolaMola og Kii er nok de produktene hvor det ypperste som kan lages utfra Putzeys idéer blir realisert.
    Så vidt jeg husker tror jeg @Karmana har truffet ham og snakket med han på ei messe i Belgia den gang Mola Mola ble introdusert på markedet. Han kan sikkert supplere og korrigere hvis han gidder. 😊

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bruno Putzey er involvert i mye innen audioverdenen. Hans oppfinnelser og konstruksjoner er av de mest brukte i hifi-produkter som bruker klasse D, eller noen form for digitalteknikk. Ikke bare Mola Mola og NAD. Man finner mange flere produsenter som har samarbeid/gjør nytte av hans kompetanse og tekniske løsninger.
    Etter at han forlot Philips, har han jobbet med bl.a. Hypex, Kii, Grimm, Purifi. Videre har f eks Marantz, Jeff Rowland, Lyngdorf og mange flere brukt OEM produkter som Putzey står bak, eller hatt en form for samarbeid hvor produsentene gjør nytte av hans tekniske knowhow.
    Jeg tipper at han har tjent det meste av pengene sine på NCore /Hypex.
    MolaMola og Kii er nok de produktene hvor det ypperste som kan lages utfra Putzeys idéer blir realisert.
    Så vidt jeg husker tror jeg @Karmana har truffet ham og snakket med han på ei messe i Belgia den gang Mola Mola ble introdusert på markedet. Han kan sikkert supplere og korrigere hvis han gidder. 😊
    Ja disse relativt nye Eigentakt-modulene hans har jo fått flere hardbarka klasse D motstandere til å se ting med nye øyne. Så er nok sunt for mange (inkludert meg selv) og en gang i blant legge fra seg gamle inntrykk og faktisk gi nyvinninger en real sjanse/lytt før man viderefører gamle kjepphester med skylapper :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan er signalgangen fra Mola Mola DAC?
    Du kan stille 3 faste nivåer :

6 volt
    2 volt (-10db)
    0,6 volt (-20db)

Ellers har den volume kontroll også , som man kan velge å gå utenom hvis den bare brukes som dac mot preamp eller integrert.

Den har bare XLR utganger, så man må bruke adaptere fra xlr hvis man ønsker rca.

Mola_Mola_studio-32.jpg

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.978
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Putzey's sprell er i særklasse.
    Hans dingser har også funnet veien inn i mitt hjem, i form av Eigentakt 400.

mola mola er merkelige skapninger...og gir sikkert en fremragende lydopplevelse.
    Min jobb innebærer møter med fersk/levende sjømat fra alle verdenshjørner.
    Deriblant en månefisk i ny og ne.

Min mest spektakulære opplevelse i så måte var en levende kongekrabbe på over dia-metern.
    100 cm ++ ...flybåren fra nord.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En kaffe og litt musikk før pliktene kaller. Nå er vel det som kan sies allerede sagt om Tambaqui. Må bare oppsummere og bekrefte at jeg er meget fornøyd med tingenes tilstand. Prøver å ikke nerde for mye, men rett og slett spille det jeg har lyst til å høre der og da. Luftig , smooth og lettflytende , samtidig smekk , dynamikk og full kontroll. Samtidig farger den ikke lyden heller , dårlige innspillinger forblir nettopp det - men det låter aldri ubehagelig . Nu burde jeg blande fliselim snart......

music.jpg

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.562
    Sted
    Under stjernene
    Du kan stille 3 faste nivåer :

6 volt
    2 volt (-10db)
    0,6 volt (-20db)

Ellers har den volume kontroll også , som man kan velge å gå utenom hvis den bare brukes som dac mot preamp eller integrert.

Den har bare XLR utganger, så man må bruke adaptere fra xlr hvis man ønsker rca.

Vis vedlegget 928469
    Takk.
    Tenkte på går signalet/kabelen direkte til effektforsterker eller forforsterker?

Effektforsterkeren Kaluga har bare balanserte innganger/XLR.
    Det samme har forforsterkeren Makua (doble),
    De 5 analoge inngangene har både RCA og XLR

Bruker trigger tilkoblingen, sånn at når forforsterkeren slåes på, slåes effektforsterkerne også på.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk.
    Tenkte på går signalet/kabelen direkte til effektforsterker eller forforsterker?

Effektforsterkeren Kaluga har bare balanserte innganger/XLR.
    Det samme har forforsterkeren Makua (doble),
    De 5 analoge inngangene har både RCA og XLR

Bruker trigger tilkoblingen, sånn at når forforsterkeren slåes på, slåes effektforsterkerne også på.

OK, var litt usikker på hva du mente. Jeg kjører rca kabel fra DAC til preamp (som ikke er balansert) - og bruker derfor et par slike. Alternativt kan man seff bruke kabel med XLR / RCA i hver ende , men jeg har en ganske dyr rca kabel jeg er veldig fornøyd med. Alt jeg har prøvd av volume DAC'er låter dessuten bedre via preamp - og jeg trenger pre til andre kilder også.
    Poweramp har XLR inn - så teoretisk kan Tambaqui kobles rett i den, men som nevnt - det er ikke noe alternativ for min del.

adaptor.jpg

test1.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje jeg skulle gjøre som @Evo III - skaffe meg en aupair . Men , hun må jo passe inn her da 🤭

d34bd0fae89a1c70a1555c4c4cb6831fbb8f6afa.jpg

Apropos passe inn - verdens tregeste badeprosjekt snegler seg videre. Tanken er at badet like gjerne kunne vært bygget på 1920-30 tallet en gang.
    Nå som det finnes fliser store som dørblader omtrent måtte jeg finne noen som bygger bare 75mm i høyden. Det må være noe galt med meg...

Tilesweb.jpg

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.374
    Sted
    Makrokosmos
    På det nivået som du nå er på med Tambaqui, så er det vel kun «singularity» (når AI utvikler seg selv og blir mer avansert enn menneskelig intelligens) som gjenstår for forbedring i det digitale domenet. 🤖

Jeg var heldig å få mange fine LPs av @soundscape som han hadde arvet etter DAC-duellen. De fikk en god vask og mye spilletid de siste dagene. Tidligere eier vet hva han samlet av musikk for her er det kun musiker av høyeste rang. Og godt ivaretatt i tillegg.

Jeg har kost meg skikkelig med denne musikken. Og selvom det ikke er fritt fra støy som streaming og CD er, har jeg flere ganger fått gåsehud av hvor fantastiskt det er å høre på innspillinger fra 1920-tallet med blant annet Cortot som var student til Chopin. Sgouros dundrende Brahms Paganini-variasjoner, bare 14 år gammel og ett wunderkind i Hellas, som kun ville spille og mestre de store piano-verkene. Ashkenazy i Brahms før han ble trett på piano og hadde spilt inn alt av standardrepertoar. Jeg kan fortsette i lengde.

Men vil bare enn en gang si takk! Hos meg lever LP-mediet fortsatt i en lang tid fremover. 🙂
    20230615_215642.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.226
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På det nivået som du nå er på med Tambaqui, så er det vel kun «singularity» (når AI utvikler seg selv og blir mer avansert enn menneskelig intelligens) som gjenstår for forbedring i det digitale domenet. 🤖

Jeg var heldig å få mange fine LPs av @soundscape som han hadde arvet etter DAC-duellen. De fikk en god vask og mye spilletid de siste dagene. Tidligere eier vet hva han samlet av musikk for her er det kun musiker av høyeste rang. Og godt ivaretatt i tillegg.

Jeg har kost meg skikkelig med denne musikken. Og selvom det ikke er fritt fra støy som streaming og CD er, har jeg flere ganger fått gåsehud av hvor fantastiskt det er å høre på innspillinger fra 1920-tallet med blant annet Cortot som var student til Chopin. Sgouros dundrende Brahms Paganini-variasjoner, bare 14 år gammel og ett wunderkind i Hellas, som kun ville spille og mestre de store piano-verkene. Ashkenazy i Brahms før han ble trett på piano og hadde spilt inn alt av standardrepertoar. Jeg kan fortsette i lengde.

Men vil bare enn en gang si takk! Hos meg lever LP-mediet fortsatt i en lang tid fremover. 🙂
    Så hyggelig - de platene fikk sin rette eier ! Tidligere eier som var musikkelsker ville ha kost seg over det samme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn