SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.276
    Torget vurderinger
    10
    Man betaler nok en del for dyr innpakning ( og merkenavn) uten at det nødvendigvis spiller bedre mange ganger. Det jeg kan si om NAD M50 er at den har lav jitter - både som streamer og CD drev. Noe som gjør at Auralic DAC'en får de betingelsene den trenger for å funke med den mest "kilne" klokkeinnstillingen - og igjen best lyd.

En litt tungvint løsning med puck / mekaniske luke på toppen osv. går vel først og fremst på det estetiske. Presisjon / finmekanikk osv. Designet blir jo smak og behag.
    En praktisk ting mange kanskje glemmer er at om du skal ha toppladeren inne i en et rack krever dette god avstand til hylla over. Det var en av grunnene til at jeg solgte min Eximus. Det andre var den omstendelige av og på-prosedyren med platepucken.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.005
    Meget lekker den Sony sleden der, og om ting tar litt tid, så gjør ikke det noe.
    Jeg har heldigvis ikke uroen fra ungdommen lenger, og har aldri kjedet meg ut over påtvungne kakeselskap fylt til randen av "small-talk".
    Det er jeg lite god på, men altså en ørliten fordel med "toploaders" er at man kan velge "puck" i noen.
    Det gir jo rom for litt lek, og i min spiller har EC Spider fått fast bolig :rolleyes:

En annen sak er vel at dersom man velger "toplader", så må den stå på en topphylle i racket for å ivareta betjeningskomforten, samt gleden ved å åpne og lukke luken gang på gang. Det er litt platespiller følelse over det hele :cool:
    Og det liker mange av oss godt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sony's fungerer ypperlig som drev. Ikke for treg, etter min smak. Drev bør og ha aes, igjen etter egen smak. Det er noe eget når luka glir lydløst til siden. Og drev på 25 kg er aldri feil..

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan gikk det med testinga av Cambridge UHD spilleren, er du fornøyd med den?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan gikk det med testinga av Cambridge UHD spilleren, er du fornøyd med den?
    JA - jeg er fornøyd - men som jeg nevnte så overgår specs på den hva jeg har av utstyr ellers. (Er således imponert over hva som fremdeles kan hentes ut av en av de siste Pioneer plasma skjermene.) Spilleren er rask i oppstart , fine menyer , virker bra bygget osv. En seig forkjølelse blandet med supervær gjør at ikke testing har blitt foretatt så grundig som jeg sikkert ville ha gjort ellers. Men både bilde og lyd overbeviser i mitt oppsett . Grundigere test f. eks her:

https://www.whathifi.com/cambridge-audio/cxuhd/review

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå skal jeg slutte å gnåle om dette mbl opplegget , men Sony'en min hadde jo kledd en blank sak ved sin side da :) (Ligger faktisk en på bruktmarkedet , men fornuften seirer denne gang.)

S.jpg

mbl 1521a.jpg

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar :) Den Cambridge spilleren er på lista når jeg skal bytte ut den vanlige BD spilleren. Synd den ikke kommer i sølv...

Må jo nyte det nydelige været mens man har det. Plutselig så er varmen borte igjen, hehe.

Edit: Det er faktisk litt Batman-preg på MBL spilleren, når man ser på topplokket.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Alle har vel hørt uttrykket penisforlenger , kanskje når aldrende herrer flasher rundt i ny sportsbil. Denne Dickmobilen er i alle fall ærlig i uttrykket :)

Bilen ble bygget av en kunstner ved navn Steve Paige i 1969 som en PR greie , men det fantes ikke et galleri i hele New York som ville kobles med den tingen der.
    Han fikk den derfor registrert , og kjørte rundt med den en 5 års tid. Bilen er avbildet i innercoveret på Steppenwolf's "For Ladies only" - som var grunnet til at jeg
    kom på denne snodige saken.

d21ckmobile-0.jpg

d!ckmobile-2.jpg

d!ckmobile-4.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er i en Steppenwolf steam her nå. Kjekt med tilgang på det man ikke har på fysisk format via streaming. Steppenwolf live er et album som har fulgt meg nesten fra det var utgitt , men nå nytes Monster (1969) via Tidal. Deres fjerde album , og visstnok det første som ikke nådde opp på US 10 på topp lista. Det gjør det definitivt ikke til et dårlig album.

steppenwolf monster.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.602
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Alle har vel hørt uttrykket penisforlenger , kanskje når aldrende herrer flasher rundt i ny sportsbil. Denne Dickmobilen er i alle fall ærlig i uttrykket :)

Bilen ble bygget av en kunstner ved navn Steve Paige i 1969 som en PR greie , men det fantes ikke et galleri i hele New York som ville kobles med den tingen der.
    Han fikk den derfor registrert , og kjørte rundt med den en 5 års tid. Bilen er avbildet i innercoveret på Steppenwolf's "For Ladies only" - som var grunnet til at jeg
    kom på denne snodige saken.

Vis vedlegget 497268
    Vis vedlegget 497269

Vis vedlegget 497270

Jeg fant, jeg fant :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Husker godt det coveret ja. Spesielt spennende for en fjortis når skiva var ny :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.005
    Da er Odd Logic - Penny for your Thoughts vel i hus også.
    VOOOooaaaWWWW...et par knepp sintere dette her med nydelige overganger og rolige partier.
    Skiva som ankom Klokkerskogen var nr.34 av et første opplag på 100 signert av de herrer i bandet :rolleyes:
    Takker :cool:

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fikk lyst til å presentere et band som kanskje ikke er like kjent for alle. Portico Quartet ga ut første album 2007. London band som tilhører en ny generasjon jazz musikere og blander elektronika , jazz og ambient . Til tider virker det meget suggererende. De var også tidlig ute med å bruke instrumentet Hang (drum) . Enda mere fremtredende på de første albumene. Vel, her altså noen smakebiter fra siste album :

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lykkelig gjenhør på Tidal her. De to første albumene til Ambrosia , fra 1975 og 1976 . Begge så vidt jeg husker produsert av Alan Parson - og definitivt de to beste.
    Rart hvordan noe jeg har hørt så mye kan gå i glemmeboken , for så å dukke opp igjen - og man innser at dette kan jeg jo nesten utenat ! Måtte faktisk legge inn en bestilling fra Amazon.com for å dekke hva som må sies å være et stygt hull i samlingen :)

ambrosia first album.jpg

ambrosia2.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nostalgien fortsetter her. Gammel YES er sitter dypt i min sjel , og 5 av de beste albumene har blitt remixet av Steven Wilson. Han har tidligere gjort en bra jobb med blant annet Gentle Giant og Jethro Tull . Klippet fra hjemmesiden :

YES: THE STEVEN WILSON REMIXES is available now as a five album set. It includes remixed versions of: The Yes Album (1971), Fragile (1971), Close To The Edge (1972), the double album Tales From Topographic Oceans (1973), and Relayer (1974). Each album features remixed audio by Steven Wilson, released on vinyl for the first time.

Jeg sier bare YES !!!!

YES-Box-min.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så har man montert litt tresløyd her. Grado Master Reference 1 - kjøpt på impuls , basert på godt rykte og god magefølelse. Takk til TT for hyggelig handel - og til jorwed som leverte på døra !

For tidlig å komme med noen bastante uttalelser her. Røfflig satt opp i det ledige shellet jeg hadde , montert på Sony spilleren i 12 tommers PUA 1600 L. Førsteinntrykket ligger i den gata jeg forventet med varm og organisk mellomtone , og knallgod stemmegjengivelse. Tight og fin bass , og oppløst nok i toppen - om ikke superoppløst.
    Mulig jeg kan lure ut litt mere der ved å montere i shellet som egentlig hører til armen. Ført skal den bare få gi litt godlyd i stua - Manhattan Transfer spiller veeeeldig bra her nå ! Dette blir en keeper :)

Grado Master reference.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så spinner utmerkede Home med Hothouse Flowers , steike dette kan ende som hovedpickupen i oppsettet her. Dette har i mine ører noe man ikke uten videre finner i den digitale verden - og det for meg hele poenget med vinyl.

hothouse flowers.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt støv på første bilde der ser jeg , så den fadesen er nå rettet opp med Q-tips og litt olje. Treverk skal jo pleies litt :)

Ellers må jeg bare si at denne er en nytelse å lytte til. Silkemyk mellomtone med et skikkelig bass-fundament. Toppen er som nevnt mere avrundet enn en MC pickup , men mange av dem kan kanskje bli litt for detaljert i toppen også. Blir smak og behag smt matching dette. Den er jo en ener på akustisk vokal-jazz osv. , men spiller bra på 70 talls rock / prog og det meste egentlig. Sporer bra på 1,5 gram . Nå er det vel ikke materialet alene i pickuphuset som lager klangen , men jeg har ikke blitt mindre nysgjerrig på å modde en DL-103 R med hus i treverk. Man har da plass til flere pickuper !

grado2.jpg

grado.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter noen timer i min lille TV stue i går kveld ble jeg smertelig klar over at både Pioneer 5090H , Primare Pre 30 , 2 stk. Primare A 31,2 og Burson DA-160 er ganske effektive varmeovner :p Man får drive med sånt i kjøligere klima...…..

tv1.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    60 talls start på søndagen her. Nå Spencer Davis Group - The Second Album (1966). Her er Let me down easy.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En King Crimson konsert er alltid en begivenhet av de sjeldne - selv om det nok ikke er for alle. Mimrer litt enda etter Sentrum Scene for en drøy uke siden.
    Her fra Japan desember 2015:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kunne ikke gå fra disse i bruktsjappa i dag. JVC Microhøyttalere i massivt kirsebær tre. Vet ikke hva jeg skal med dem , men kanskje PC høyttalere eller noe sånt.
    De kostet 60 kroner - så en evt. feil innvestering er overkommelig.

JVC.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal IKKE klager på regnet - selv om jeg håpet å rekke noen timer med kapp-sagen utendørs i dag. Men regn har ikke vært det store problemet i sommer , og pent.no varsler utevær i morgen - så da blir det musikk - planlegging (av kjøkkenrenovering) og mye mer musikk :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Solnedgang fra den ene terrassen min. Det urbane trenger seg på. Ikke så mye til sjenanse for min del , men verre for de som bor helt inntil.

solnedgang.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kunst installasjon på kjøkkenet :)

k2.jpg

Rommet er nå fullstendig rasert , men jeg tviholder på muligheten til å bruke oppvaskmaskin (og komfyr) - og det funker :)

Gammel kåk hvor vater og vinkel ikke er helt på stell. Bygger nye vegger i det gamle rommet - noe som var gjort tidligere også, men jeg valgte å rive ut alt og lage nytt. Dette fordi fester til skap osv. ikke passet med det gamle. Så heretter blir det Soundcapes kjøkken fremover.

k1.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og ja , vi har kjøkken stereo også. Tivoli Audio Music system i sort piano finish. Har ikke dab , but who cares ? Brukes stort sett av min datter til å spille av fra ipod og iphone - samt en og annen CD. Men tanken på å oppgradere kjøkken stereo har jo streifet meg i forbindelse med nytt kjøkken da :)

musicsystem-silverblack-big_1.jpg

• Liker
    Reaksjoner: TT.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har jo egentlig et (for) bra anlegg på verkstedet - og kjøkkenet blir brukt daglig. Luxman forsterker og Quad høyttalere - samt en Primare DVD 30 som funker som CD spiller.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.686
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kjør på, ikke noe er overkill. Kjører sjøl med 2x120W og aktiv sub på kjøkkenet. YOLO! ;)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det høres jo litt overkill med Luxman på kjøkkenet. Det er jo som oftest Elektrolux det går i der :)
    Vg GunnarS
    Ja, takk - begge deler :) Nå er riktignok Luxman forsterkeren av den minste fra den kanten , men den spiller fint med de små Quad'ene. Har lyst på komplett Quad som f.eks 44 preamp og 405 Power , men prisene er ganske høye på disse enda.

quad 44 405.jpg

• Liker

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har jo ellers disse stående da , men om jeg får somla meg til å sette de i stand er uvisst enda...……..

Quad.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det nevnes skolestart her , så dette får bli mitt bidrag. School Days med Gentle Giant fra albumet Three Friends. Deres tredje album , men det første som gjorde meg kjent med bandet. Noe som resulterte i et langt forhold kan man si. Fikk sett de to ganger live også , og jeg nyter gjerne en skive av og til den dag i dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn