SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.338
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Morgenens Koffein kick

Sitter samtidig og filosoferer rundt temaet nærfelt vs dybde som diskuteres i tråden til @iGran nå.

På denne jazz-skiva jeg viste til i går brukes det trommevisper (og ikke sticks) på noen av låtene. Det gir en utrolig behagelig
    utklinging i cymbalene - som igjen viser kvalitetene til Tambaqui Dac'en i diskantområdet.

Når jeg sammenligner f.eks Dac'er - så er det bl.annet utklinging i instumenter og "rom" (altså opptaksrom) jeg lytter til.

Følelsen av størrelsen på rommet , luft og avstand mellom instumentene osv. Riktig plassert kan man lett peke ut både
    piano , trommesett osv. og danne seg ett stort og tredimensjonalt bilde av det hele.

Men, setter jeg meg i nærfelt mister jeg mye av de egenskapene - og jeg tror jeg ville hatt vanskeligere med å like lett
    høre forskjell på f.eks forskjellige Dac'er osv. Kanskje ikke så rart man noen gang snakker litt forbi hverandre - rett og
    slett fordi preferansene er såpass forskjellige og man lytter etter andre ting / på en annen måte.

Nyt dagen - og musikken , enten det er nært eller tredimensjonalt 🎶

Tror jeg må stikke ned en tur til @Hifi&Vinyl i finværet ila dagen.

c.jpg

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    61.999
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Det er lett og glemme hørsel opp i alt dette også, ta med det i ligningen så nærmer vi oss noe😉ingen av oss hører likt. Noen har rett og slett ikke evnen til og høre dybde men kan igjen høre ting ikke noen andre plukker opp.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.338
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Det er lett og glemme hørsel opp i alt dette også, ta med det i ligningen så nærmer vi oss noe😉ingen av oss hører likt. Noen har rett og slett ikke evnen til og høre dybde men kan igjen høre ting ikke noen andre plukker opp.
    Og rommet bidrar - enten vi vil eller ei. Opptil 80% av lyden i en stue er reflektert lyd. Med et par gode hodetelefoner kan man plutselig høre detaljer man ikke har lagt merke til fordi ingenting forsvinner i rom-refleksjoner. Men, da er man inne på en litt annet type lytting igjen - og forskjellen mellom lukkede og åpne hodetelefoner osv. Hovedpoenget mitt var vel at rommet er og blir en viktig del av helheten.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.505
    Torget vurderinger
    0

På denne jazz-skiva jeg viste til i går brukes det trommevisper (og ikke sticks) på noen av låtene. Det gir en utrolig behagelig
    utklinging i cymbalene - som igjen viser kvalitetene til Tambaqui Dac'en i diskantområdet.
    Takk for tipset.
    Liten lønsjbit og så litt prøvesmaking på denne jazzen.
    Det er sjeldent å "se" et lydbilde hvor de deltagende instrumentene
    er så intrikat vevet utenfor/innenfor hverandre ift. et normalt oppsett.
    Cymbalene skiller seg markant ut og er lagt helt i fremkant av lydbildet
    og helt ytterst både på venstre og høyre side i spor #1 og trommesettet
    2 meter lenger inn på scenen enn cymbaler.
    Slike egenskaper tilskrives ikke hifi-utstyret.
    På spor #2 er gitaren på høyre side lagt utenfor høyre side av symbalene,
    mens på venstre side er saxen lagt på innsiden av cymbalene.......
    og resten av trommesettet i midten langt innenfor.
    Lydbildet skiller seg klart ut fra det meste..... (y)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.505
    Torget vurderinger
    0
    Og rommet bidrar - enten vi vil eller ei. Opptil 80% av lyden i en stue er reflektert lyd.....
    Koffein-kicket?
    Nå ble det mye rart på 1 gang med slike tall.
    Her må du gjerne vise til noe vitenskapelig
    dokumentasjon som kan studeres for direkte
    lyd er noe vi har full kontroll på og reflektert
    er historie for mange som har akustiske tiltak....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn