|
Det er et super album.Third Round
Manu Katche har gitt ut noen knakende gode album på ECM. Hopper rett på tredje runde her.
Vis vedlegget 1110921
Og rommet bidrar - enten vi vil eller ei. Opptil 80% av lyden i en stue er reflektert lyd. Med et par gode hodetelefoner kan man plutselig høre detaljer man ikke har lagt merke til fordi ingenting forsvinner i rom-refleksjoner. Men, da er man inne på en litt annet type lytting igjen - og forskjellen mellom lukkede og åpne hodetelefoner osv. Hovedpoenget mitt var vel at rommet er og blir en viktig del av helheten.Det er lett og glemme hørsel opp i alt dette også, ta med det i ligningen så nærmer vi oss noeingen av oss hører likt. Noen har rett og slett ikke evnen til og høre dybde men kan igjen høre ting ikke noen andre plukker opp.
Takk for tipset.
På denne jazz-skiva jeg viste til i går brukes det trommevisper (og ikke sticks) på noen av låtene. Det gir en utrolig behagelig
utklinging i cymbalene - som igjen viser kvalitetene til Tambaqui Dac'en i diskantområdet.
Koffein-kicket?Og rommet bidrar - enten vi vil eller ei. Opptil 80% av lyden i en stue er reflektert lyd.....
Jeg ser @jorwed_ har allerede svart .Jeg tenkte selvfølgelig en helt vanlig stue uten lydmessige akustiske tiltak - som svært mange/de fleste av oss bruker .Koffein-kicket?
Nå ble det mye rart på 1 gang med slike tall.
Her må du gjerne vise til noe vitenskapelig
dokumentasjon som kan studeres for direkte
lyd er noe vi har full kontroll på og reflektert
er historie for mange som har akustiske tiltak....
Det kan i mange tilfeller være greit å ta en KI,Vi spør internett (KI):
«Hvor mye av opplevd lyd fra ett par høyttalere er reflektert lyd?»
Hvor mye av den lyden du faktisk hører fra et par høyttalere som er reflektert, varierer ganske mye avhengig av:
Men for å gi et generelt anslag:
- Romtype og størrelse
- Avstand til vegger, tak og gulv
- Materialer i rommet (gardiner, tepper, betong, glass etc.)
- Høyttalerens spredningsmønster og plassering
- Lytteposisjon
I et vanlig stue- eller lytterom vil rundt 60–80 % av lyden som når øret ditt være indirekte/reflektert, og bare 20–40 % være direkte lyd fra høyttalerne. Dette gjelder spesielt ved normal lytteavstand (2–3 meter eller mer).
I et lyddødt rom (anechoic chamber) får du 100 % direkte lyd, men i vanlige rom spiller refleksjonene en veldig stor rolle for hvordan vi opplever klangbalanse, dybde og romfølelse.
Nærfelt lytting er jo faktisk mye utbredt i mange vanlige og godt refleksjons dempede stuerDet kan i mange tilfeller være greit å ta en KI,
men svaret virker ikke rimelig i samsvar med hvordan
profesjonelle arbeider i et "refleksjonsfritt" miljø....
Vis vedlegget 1111209
Når jeg sammenligner f.eks Dac'er - så er det bl.annet utklinging i instumenter og "rom" (altså opptaksrom) jeg lytter til.
Følelsen av størrelsen på rommet , luft og avstand mellom instumentene osv. Riktig plassert kan man lett peke ut både
piano , trommesett osv. og danne seg ett stort og tredimensjonalt bilde av det hele.
Men, setter jeg meg i nærfelt mister jeg mye av de egenskapene - og jeg tror jeg ville hatt vanskeligere med å like lett
høre forskjell på f.eks forskjellige Dac'er osv. Kanskje ikke så rart man noen gang snakker litt forbi hverandre - rett og
slett fordi preferansene er såpass forskjellige og man lytter etter andre ting / på en annen måte.
Er nærfelt hos deg som nærfelt hos @iGran ? Altså inni trekanten?I et vanlig stue- eller lytterom vil rundt 60–80 % av lyden som når øret ditt være indirekte/reflektert, og bare 20–40 % være direkte lyd fra høyttalerne. Dette gjelder spesielt ved normal lytteavstand (2–3 meter eller mer).
I et lyddødt rom (anechoic chamber) får du 100 % direkte lyd, men i vanlige rom spiller refleksjonene en veldig stor rolle for hvordan vi opplever klangbalanse, dybde og romfølelse.
Ja, for meg er det nærfelt når jeg sitter nærmere høyttalerene enn avstanden mellom den. Mitt oppsett er 245 cm mellom diskantene , og ca 280 cm fra diskant til øret. Sitter jeg for nærme ( f.eks på fotskammelen i stedet for lyttestolen) så får jeg ett bredere lydbilde - man får følelsen av å sitte midt inne i lydbildet. Vokalisten trår deg nesten på tærne , og det skjer ting langt ut på sidene. Jeg opplever dette som en slags kunstig imponatoreffekt, og ikke noe som samsvarer med det å høre musikk live . Høyttalerene mine er dessuten så høye at de er laget for en viss lytte avstand for at lyden fra alle elementene (7stk) skal treffe deg likt. Jeg har selvfølgelig jobbet masse med forholdet mellom avstander og toe-in , og føler ikke romrefleksjoner er noe problem for min del.Hvis du tillater litt diskusjon i tråden @soundscape
(Bare si ifra om det oppleves utidig, så redigerer jeg innlegget og rygger ut)
Er nærfelt hos deg som nærfelt hos @iGran ? Altså inni trekanten?
Det kan se ut som det du skriver er at det er lettere å høre forskjell på f.eks forskjellige DACer når du hører mer indirekte reflektert lyd fra eget rom (altså i tillegg til opptaksrommet).
Hvis det er sånn, så er det interessant å høre om hvordan det henger sammen.
mvh
Det ser ut som du har mer demping i ditt lytterom enn i ovennevnte studio.Vi snakker om vanlige hjem her, ikke studioer![]()
Ja, men du opplever mye refleksjoner i ditt system?Nærfelt lytting er jo faktisk mye utbredt i mange vanlige og godt refleksjons dempede stuer![]()
Ser ut som jeg kan tolke det dit hen at refleksjoner er noe vi ikke har....i en slik grad at det på noen måte påvirker musikken vi lytter tilJeg har selvfølgelig jobbet masse med forholdet mellom avstander og toe-in , og føler ikke romrefleksjoner er noe problem for min del.
Nei jeg opplever nevneverdig lite i min lyttedel av stua synes jeg. Er nok ikke som i et godt studio men mye bedre en i generelle stuerJa, men du opplever mye refleksjoner i ditt system?
Hvis du tolker han rett så fungerer det akkurat likt for megHvis du tillater litt diskusjon i tråden @soundscape
(Bare si ifra om det oppleves utidig, så redigerer jeg innlegget og rygger ut)
Er nærfelt hos deg som nærfelt hos @iGran ? Altså inni trekanten?
Det kan se ut som det du skriver er at det er lettere å høre forskjell på f.eks forskjellige DACer når du hører mer indirekte reflektert lyd fra eget rom (altså i tillegg til opptaksrommet).
Hvis det er sånn, så er det interessant å høre om hvordan det henger sammen.
mvh
Enda mer spennendeHvis du tolker han rett så fungerer det akkurat likt for meg![]()