SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Frokost med barnebarn og eldste datter/svigersønn unnagjort - og selskapet på vei mot sørlandet :) Da var ikke morfar treg om å koble hi-fi.

    Auralic Vega vs. Gustard X26Pro.

    Dac'en gir et godt inntrykk og ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene jeg har sett. Den passet nesten på plattformen til Vega , kun et par cm dypere.


    A.jpg
    B.jpg
    C.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå hadde jeg ikke tenkt å uttale meg om lyden før den er varmet opp noen timer. Klokkekretsløp og slike ting blir som regel ikke stabile før det er gjennomvarmt.
    Men jeg kunne jo ikke la være å høre etter om ting er på stell. Førsteinntrykk tror jeg denne krabaten uttrykker vel så bra som meg .


    baby_shocked_fbsize.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Alt for tidlig å komme med noen konklusjon på hva denne DAC'en er god for , men så langt lever den opp til sitt gode rykte. De to første tingene som slo meg var kvaliteten på vokal - og bakgrunnen som var svært stille. Det er akkurat som om ikke noe bremser lyden innover i lydbildet. Ting strekker seg / klinger ut på en veldig fasinerende måte. Ro / orden / klang / tonal balanse - ikke noe å sette fingeren på egentlig. Ser man på prisen blir det nesten uvirkelig.

    Det spiller bra både fra CD drev og streamer. Den er koblet opp slik Vega var, men har i tillegg mulighet for i2s , noe som skal gi drivverket enda bedre betingelser. Her må jeg handle inn kabel før jeg kan koble opp .


    Gustard.jpg
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Alt for tidlig å komme med noen konklusjon på hva denne DAC'en er god for , men så langt lever den opp til sitt gode rykte. De to første tingene som slo meg var kvaliteten på vokal - og bakgrunnen som var svært stille. Det er akkurat som om ikke noe bremser lyden innover i lydbildet. Ting strekker seg / klinger ut på en veldig fasinerende måte. Ro / orden / klang / tonal balanse - ikke noe å sette fingeren på egentlig. Ser man på prisen blir det nesten uvirkelig.

    Det spiller bra både fra CD drev og streamer. Den er koblet opp slik Vega var, men har i tillegg mulighet for i2s , noe som skal gi drivverket enda bedre betingelser. Her må jeg handle inn kabel før jeg kan koble opp .


    Vis vedlegget 732925
    Nok en gang grattis med et supert produkt. Biter meg merke i din observasjon angående tonal balanse. Er etter min oppfatning noe av det viktigste i lydformidling. Kos deg masse! Mvh Jarl
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takker ! Ikke bare måler den , men den spiller (heldigvis) musikk i tillegg. Og det er det ikke alle målemonstre som gjør like bra har jeg forstått. Tilfeldighetene gjorde at jeg fikk en seriøs rigg å sammenlikne med også. Dette er vel noe av det mest seriøse du kan grave frem. Det er riktig, den har ett kabinett til i form av strømforsyning til DAC'en :)

    Vi snakker altså Mark Levinson Refererence Transport 31,5 og Processor 30,6. Tøffere enn dette blir det ikke.

    Dette kom vel på markedet i 1996 mener jeg , og selv i dag spiller det SVÆRT overbevisende. Det mellomlandet her for å konstantere at alt er på stell før en heldig eier får det hjem.

    Nå skal jeg ikke pirke i hva det ene gjør kontra det andre , men tar man bare det lydmessige spiller den gamle referansen som en kule enda den. Svært homogen og behagelig lyd som drar deg inn i musikken. Og byggekvaliteten og designet borger for langvarig eierglede skulle jeg tro.

    Når det er sagt så er jeg fremdeles fornøyd med MIN nyanskaffelse . Gustard X26pro er i mine øyne (og ører) et kupp rett og slett. ML transporten fikk lukte på Gustard DAC'en også. Noe som bekrefter kvaliteten på min lille Pro-ject RS2T i tillegg.

    ML.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå må jeg trå varsomt for ikke å såre følelsene til Gustard - så et par ekstra bilder må til. Kan jo ikke avslutte med denne Amerikaneren.

    X26pro blir varm - svært varm til en DAC å være . Kjølespalter i sidene sørger derfor for luftgjennomstrømning.

    G2.jpg
    G3.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God morgen :) Nå skal jeg ikke male i det kjedsommelige om denne Kinadac'en , men kan nevne at jeg testet i2s fra Pro-ject RS2T - noe som IKKE går :-( Og det er ikke Gustard sin feil. Pro-ject har valgt å lage sin egen forbindelse mellom RS2T og PreBox RS2 . Altså kommuniserer drivverket kun med deres egen DAC. En merkelig ting å gjøre når i2s dukker opp flere steder som en standard. Men det står sort på hvitt i brukermanualen.

    Nå spiller den utmerket via AES/EBU altså , men tror ikke de vinner noe på denne løsningen de har valgt. Folk (inklusive meg) ønsker å velge fritt i markedet og ikke være bundet til ett merke.


    RS2T.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dynamikk !!! OK, det blir litt DAC prat allikevel. Jeg har aldri hørt anlegget gjengi dynamikk på dette nivået med noen annen kilde. På de rette innspillingene er det forbløffende . Eksplosiv respons mot en HELT stille bakgrunn. Balanserer på en knivegg mellom det analytiske og musikalske. Tror vi er i ferd med å bli veldig gode venner - Gustard og jeg 💛


    PB.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Med x26pro i hovedanlegget har man plutselig en DAC ekstra å leke med. Auralic Vega blir kanskje overkill i Quad oppsettet, men det høres bra ut :)
    Jeg skal rullere litt rundt de neste dagene mellom Vega og Primare DAC 30 som står i TV oppsettet. Selv om sistnevnte ikke overbeviste meg i hovedanlegget har den fin synergi med Primare forsterkerene - så time will show....

    Quad.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Om du klarer ta rede på om Gustard har galvanisk isolert HDMI inngangen kan det muligens ordnes ved å få laget en kabel som bruker riktige pinner mellom enhetene? I hverste fall med en inverter og isolator imellom.

    Selve dataene følger nok Phillips i2s standard. Pro 8 drivverket i din ProJect RS2T sender WCLK, SCLK og DATA direkte fra SAA7824HL chip'n uten buffer med LVTTL 3.3V nivåer. Jeg antar derfor at ProJect har fått en buffer chip montert på printkortet hvor HDMI pluggen er plassert. Om de ikke har benyttet et galvanisk skille alla ISO773x e.l. er det trolig en eller flere 74AC14 (hex inverter med schmitt trigger inngang) som driver kabelen.

    Nyskjerrig på om du har fått lekt litt med ulike filtre og NOS på din nye Gustard? Om det er enkelt å bytte mellom disse fra fjernkontrollen, eller krever det dypdykk i menyer for å endre slikt?

    1625651046662.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Om du klarer ta rede på om Gustard har galvanisk isolert HDMI inngangen kan det muligens ordnes ved å få laget en kabel som bruker riktige pinner mellom enhetene? I hverste fall med en inverter og isolator imellom.

    Selve dataene følger nok Phillips i2s standard. Pro 8 drivverket i din ProJect RS2T sender WCLK, SCLK og DATA direkte fra SAA7824HL chip'n uten buffer med LVTTL 3.3V nivåer. Jeg antar derfor at ProJect har fått en buffer chip montert på printkortet hvor HDMI pluggen er plassert. Om de ikke har benyttet et galvanisk skille alla ISO773x e.l. er det trolig en eller flere 74AC14 (hex inverter med schmitt trigger inngang) som driver kabelen.

    Nyskjerrig på om du har fått lekt litt med ulike filtre og NOS på din nye Gustard? Om det er enkelt å bytte mellom disse fra fjernkontrollen, eller krever det dypdykk i menyer for å endre slikt?

    Vis vedlegget 733062
    Jeg tenkte også det må gå an å finne en form for overgang . Jeg er sikkert ikke den eneste som er interessert i det. Bildet viser hvordan kontakten er koblet i x26pro.

    Når det gjelder filtre på DAC'en kan man veksle mellom Vivid (som de selv anbefaler) samt Gentle og Composite.

    Jeg har stilt den på Vivid og med NOS innstillingen på - altså ingen oppsampling før analog konvertering. Alt kan stilles enkelt via fjernkontrollen. Siste bilde fra nettet viser display når du trykker meny på kontrollen.

    i2s.jpg
    dscf9310.jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg tenkte også det må gå an å finne en form for overgang . Jeg er sikkert ikke den eneste som er interessert i det. Bildet viser hvordan kontakten er koblet i x26pro.

    Når det gjelder filtre på DAC'en kan man veksle mellom Vivid (som de selv anbefaler) samt Gentle og Composite.

    Jeg har stilt den på Vivid og med NOS innstillingen på - altså ingen oppsampling før analog konvertering. Alt kan stilles enkelt via fjernkontrollen. Siste bilde fra nettet viser display når du trykker meny på kontrollen.

    Vis vedlegget 733069 Vis vedlegget 733070
    Den innstillingen betyr at du bruker oversampling. Den må settes på for å skru av.

    Personlig synes jeg den låter best slik du har det.

    Du kan jo vurdere en Gustard U16 om du har en kilde med USB ut og ikke bryr deg om MQA. Så kan du kjøre i2s fra den til X26 pro 👍 Det fungerer veldig bra 😁
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    ProJect'n er jo et rent RedBook driverk så pin 15 skal i hvertfall kobles til jord for PCM MODE.

    Nå vet vi ikke hvilke pinner ProJect spilleren eksponerer. Men når man får tatt rede på dette ville jeg ha forsøkt følgende med termologi fra Pro 8 sin SAA7824 -> Gustard.
    Kode:
    DATA -> DATA+ all the zeros and number unos
    
    SCLK -> BRCK+ hvor SCLK betyr serial clock og BCLK betyr bit clock
    
    WCLK -> LRCK+ word clock = LeftRightClock
    
    MCLK+ er nok muligens ment for ekstern master klokke for å synkronisere driverk og DAC?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Den innstillingen betyr at du bruker oversampling. Den må settes på for å skru av.

    Personlig synes jeg den låter best slik du har det.

    Du kan jo vurdere en Gustard U16 om du har en kilde med USB ut og ikke bryr deg om MQA. Så kan du kjøre i2s fra den til X26 pro 👍 Det fungerer veldig bra 😁
    Jeg har NOS innstillingen på "on" - bildet var et eksempel fra nettet (Prøver litt frem og tilbake da). :) MQA interesserer meg midt i r..... Enda godt de ikke har merke på frontplata :confused:
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    En dac til .....og jeg som synes 4 stk. var nok
    He he :) En av flere grunner til at jeg fortsatt er på LMS systemet. Det koster liksom ingenting å ha flere digitale kilder oppe samtidig når man likevel har kjøpt DAC'n :) Og så er det enkelt å ha dem spille synkront og raskt bla gjennom innganger på preamp for å velge den DAC'n som fungerer best med gitt album få spille ferdig albummet.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    He he :) En av flere grunner til at jeg fortsatt er på LMS systemet. Det koster liksom ingenting å ha flere digitale kilder oppe samtidig når man likevel har kjøpt DAC'n :) Og så er det enkelt å ha dem spille synkront og raskt bla gjennom innganger på preamp for å velge den DAC'n som fungerer best med gitt album få spille ferdig albummet.
    Mine er fordelt på 3 anlegg over to etasjer da.....Gustard x26pro / Auralic Vega / Primare DAC30 / Burson DA-160. Hvem som havner i skammekroken eller ryker ut vil vise seg. De billigste får man uansett nesten ingen penger for - så det blir vel i kjekt å ha kategorien.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har NOS innstillingen på "on" - bildet var et eksempel fra nettet (Prøver litt frem og tilbake da). :) MQA interesserer meg midt i r..... Enda godt de ikke har merke på frontplata :confused:
    En rask zapping mellom filtere og NOS innstilling bekrefter at filter på vivid og NOS på "on" er der jeg havner. Filtere flest skaper bare forskjellige former for forvregning i mine ører. DAC'en spiller så bra nå at det nesten er frekt til den prisen.

    Ser vi snart en Norsk forhandler ?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    hmfr... du er i ferd med å vippe over Kjøp Nå knappen min :) For bedre vekte/forstå/sette i perspektiv dine lytteerfaringer med ny DAC.

    Er No Over Sampling et brukervalg du kom i fra også med den 'gamle' DAC'n? Eller er det 'nytt' for Gustard at NOS fungere hos deg?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    hmfr... du er i ferd med å vippe over Kjøp Nå knappen min :) For bedre vekte/forstå/sette i perspektiv dine lytteerfaringer med ny DAC.

    Er No Over Sampling et brukervalg du kom i fra også med den 'gamle' DAC'n? Eller er det 'nytt' for Gustard at NOS fungere hos deg?
    Vega har vel ikke den muligheten , men Cary SACD kunne velge forskjellige samplingsfrekvenser - og jeg endte opp uten sampling der som regel. Det er jo bare å A/B teste med et tastetrykk. Handler om både personlige preferanser og system matching.

    Vega har flere filtre å velge blant - og det som er utviklet av et lyttepanel (altså rent subjektivt) funka ikke i mine ører. Så, det som er riktig for den ene behøver ikke fungere for alle.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Big Big Train - Folklore. Fin skive dette.

    Dac'en med oppsampling igjen. Ikke noe som er spikra der kjenner jeg. Blir litt fyldigere med sampling. Greit å kunne skifte med et trykk på fjernkontrollen.

    Vis vedlegget 733132
    Her er gutten som koser seg, ja! Kort innpå, du bestilte fra Shenzen Audio? Hvordan gikk du fram med tanke på bestilling? Bare å betale med kredittkort? Er det noe med at selger skal være tilsluttet en fortollingsavtale? Måtte du betale mva og toll? Spør fordi jeg aldri har gjort noe lignende. Du har jo også preferanser hva angår fraktselskap. Mvh Jarl
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Her er gutten som koser seg, ja! Kort innpå, du bestilte fra Shenzen Audio? Hvordan gikk du fram med tanke på bestilling? Bare å betale med kredittkort? Er det noe med at selger skal være tilsluttet en fortollingsavtale? Måtte du betale mva og toll? Spør fordi jeg aldri har gjort noe lignende. Du har jo også preferanser hva angår fraktselskap. Mvh Jarl
    Kjøpte fra Shenzhen Audio. Gikk ut fra at de sendte med ups som flere har opplevd, men jeg fikk det med Fedex. Noe som tok lenger tid, men ikke mer enn ca 10 dager fra bestilling til levering. Kan henge sammen med at jeg kjøpte den på tilbud - derfor rimeligere frakt (som er inkludert i prisen). Shenzhen er så store og etablerte at man handler rimelig trygt der. Kan velge om du vil bruke visa eller PayPal . Så langt har jeg ikke mottat tollkrav fra Fedex enda, men det kommer vel i posten tenker jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Kjøpte fra Shenzhen Audio. Gikk ut fra at de sendte med ups som flere har opplevd, men jeg fikk det med Fedex. Noe som tok lenger tid, men ikke mer enn ca 10 dager fra bestilling til levering. Kan henge sammen med at jeg kjøpte den på tilbud - derfor rimeligere frakt (som er inkludert i prisen). Shenzhen er så store og etablerte at man handler rimelig trygt der. Kan velge om du vil bruke visa eller PayPal . Så langt har jeg ikke mottat tollkrav fra Fedex enda, men det kommer vel i posten tenker jeg.
    Fantastisk! Høres lett ut, og ikke minst fristende ut å handle der. Takk for svar. Mvh Jarl
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Fantastisk! Høres lett ut, og ikke minst fristende ut å handle der. Takk for svar. Mvh Jarl
    Mener de har prisgaranti også, hvis du finner den billigere så matcher de prisen. Vet den var på tilbud i Frankrike da jeg handlet, og dermed satt ned hos Shenzhen samtidig...Nettsiden deres er veldig grei og oversiktelig.
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: raw

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sophie Milman - et ungt talent som hadde en bra debutskive. Etter det har det blitt mer kjedelig for hver utgivelse egentlig. Men behagelig og laidback start på dagen før man har våknet helt. Her trengs seriøse mengder kaffe ☕


    S.jpg
    SM.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gammel favoritt som aldri ruster . For en BASS-gjengivelse det er i X26pro 😲 Altså , den tryller ikke frem bass på opptak som er tynne i bunnen. Men er det bass - så gjengis den dyyypt, kjapt , og med definisjon helt ned i kjeller'n. Nesten imponert over at sub'en klarer å henge med i farta.

    one size.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Big Big Train - Folklore. Fin skive dette.

    Dac'en med oppsampling igjen. Ikke noe som er spikra der kjenner jeg. Blir litt fyldigere med sampling. Greit å kunne skifte med et trykk på fjernkontrollen.

    Vis vedlegget 733132
    Definitivt ei fin skive Soundscape.
    Den har gått jevnt i bilen 2 dager på rad til og fra utgangspunkt for feltarbeid :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det fine med sykling er at man får veldig draget på unge damer. Masse "venne"forespørsler på facebook for tiden - den siste her: 🤥

    Er jo synd jeg må slette alle sammen , har rett og slett ikke tid til alt dette. Ikke er jeg 20 lenger heller. 🙄

    spam.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn