Gustard X26 pro - 5.dag - en slags oppsummering. Den har passert 50 timers drift , og bør derfor være innspilt. Hva som har forandret seg i forhold til rett ut av esken er vanskelig å si, fordi det samtidig handler om tilvenning . Men jeg føler den er mer homogen , glattere i lyden nå.
Den tryller frem detaljer jeg ikke ante var der i enkelte skiver . Ta f.eks Hot Rats og The Grand Wazoo - disse har jeg hørt uttalige ganger over mange år, men opplevelsen nå er fasinerende. På Hot Rats er det rett og slett detaljer jeg aldri har lagt merke til, og lydbildet på Grand Wazoo er stort , luftig og 3 dimensjonalt.
Den er helt rå på å skille instrumenter fra hverandre . Samme med stemmer i kor osv. Bassgjengivelse overgår alt jeg har hatt av kilder .
Samtidig blir man dratt inn i musikken, og ikke bare opptaket. Det er kanskje der den overgår det de fleste 9038 baserte DAC'ene feiler på. De kan bli for kliniske.
Ellers responderer den på det meste man gjør med den. Kabler, kilder, osv. Den trives bra med samme oppsett jeg hadde på Auralic DAC'en , og skiller kanskje enda mer mellom stramer og CD drivverk.
Prisen tatt i betraktning tror jeg mange ikke en gang vurderer å kjøpe denne hvis man har et dyrt oppsett , og helt ærlig overgikk den mine forventninger med glans. Jeg vet ikke om noe til under 10x prisen som er vesentlig bedre . JA, det blir tull å påstå noe sånt uten å ha hørt alt "der ute" . Og jeg vet det finnes bedre ting hvis man har budsjett til å gå hele veien opp til de beste dCS greiene osv. Denne kostet meg ca 12800,- kroner med frakt ,moms og toll - levert på døra. Vær forberedt på å grave dypt i lommeboka hvis du skal slå denne på alle parametere. Det gjør heller ingenting at den takler alt av signaler man måtte forsyne den med. NOS innstillingen er et stort pluss i mine ører , og ja - den tar MQA også, selv om det er et skjellsord her i huset. De gjør ikke noe nummer ut av det med logo på fronten osv, men de har stappet inn det meste - fordi markedet ønsker det.
Display under vanlig avspilling viser inngang , samplingfrekvens og evt. volume hvis man ønsker å bruke den.
Bilde nr 2 er mine foretrukne innstillinger i menyen.