SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.751
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lånte han øre til anlegget også mens han var der? 😬
    Han var såpass fortumlet etter tidsreisen - at jeg ville ikke utsette ham for mer. :rolleyes: Ville jo ikke risikere at han skar av seg et øre eller noe sånt. Han virket ikke helt tilregnelig for å si det sånn.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.751
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Meze 🎶

En trivelig dag i selskap med @iGran som hadde med seg sine nyervervede Meze 109 Pro hodetelefoner.
    De måtte jo straks kobles opp på Mola Mola Tambaqui , da jeg har vært rimelig spent på hvordan de spiller.
    Startet opp med Terje Rypdal , og det tok ikke mange sekundene før jeg hørte at - yes, dette er seriøse greier.

De er åpne - faktisk den første modellen til Meze som hadde det prinsippet. (Flere har kommet til etter hvert.)
    Finish og byggekvalitet er meget høy , noe jeg kjenner igjen fra mine 99 classics også. Men 109 Pro har en
    50mm driver spesielt utviklet for disse . Det betyr at man har enda større rom i klokkene , og med puter i plysj
    i tillegg så er komforten i særklasse. Her kan man lytte i timesvis uten å bli sliten på noe vis.

Lydbildet var som forventet større enn på 99 classics som er en lukket konstruksjon , men ikke "overdrevet" stort.
    Det som imponerte meg er hvordan de gjengir klangen i hele instrumentet - som f.eks alt fra anslaget på et klaver
    til utklingingen i både instrumentet og opptaksrommet. Alt henger sammen på en naturlig måte, og gir en veldig realistisk
    opplevelse av det hele. Plassering av hvert instrumentet i rommet er også meget presist - men hele tiden med masse luft omkring.
    Lyden føles lett og luftig , men samtidig bra dynamikk. De strekker seg godt oppover i diskanten, og har faktisk en boost i toppen -
    men den er såpass høyt opp at det blir som å ha en supertweeter. Diskanten oppleves ikke for pågående, men du får denne luftige store følelsen av rom.
    Strykere og slike ting er silkemykt , samtidig mangler det ikke noe på detaljer. Rett og slett noe av det beste jeg har opplevd av hodetelefoner.

Til slutt måtte de jo testes på iPad'en med Audioquest Dragonfly som Dac/amp. Her forventet jeg ikke like stor forskjell mellom
    99 classics og 109 Pro , og ble derfor overrasket når lydbildet brettet seg ut mye på samme måte - og hvert instrument fikk mere klang.

Ellers gikk timene unna som de bruker å gjøre med god mat , mye musikk og gode samtaler. Takk for en hyggelig dag - og et "farlig"
    bekjentskap med en ny kandidat til lange og særdeles behagelige lytteøkter.

meze.jpg

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.427
    Sted
    Makrokosmos
    Sagan om de 3 hodetelefonene

Selv takk @soundscape for en meget hyggelig dag og kveld! Det er alltid en glede å møte andre musikk-entusiaster.
    Vi var 3 musikkfrender samlet i dag. Den 3:e er aktiv musiker og kan det meste innenfor klang og balanse. For en tid siden så begynte jeg å snakke om hodetelefoner, så ble det kjøp, test å utværdering. Innen kort tid hade vi alle fått kjøpt oss hodetelefoner og dac/hodetelefonforsterker i forskjellige format, musikern samme som meg med Beyerdynamics DT 770 Pro X Limited Edition. Hennes bruk var for studio og innspilling i første omgang. Så kom Soundscape inn på Meze å fikk sine 99 Classics, og jeg syntes det hørtes ut som et passende merke for meg også av den info som ble delt.
    Det er dette som er så fantastisk med å være kjent med både musiker og musikkinteresserte. Samles å prøve ut ting sammen og diskutere opplevelsene, dele erfaringer å få høre musikk man ellers aldri hade kunne tenkt seg.

Jeg er helt enig i opplevelsen beskrevet av Soundscape av Meze 109 Pro, de er faktiskt helt nydelige og ble ikke dårligere av å få koblet opp på Mola Mola Tambaqui. Det hade jeg på en måte forventet, men ble mest overrasket hvor bra det ble med komboen Audioquest Dragonfly dongle, rett inn i mobiltelefonen. Det var veldig hyggelig å se testpersonene være så entusiastisk og engasjerte i sammenligningen av hodetelefonene. Man får ikke glemme at vi står i et rom med et vanvittig godt spillende anlegg. Så det er ikke bare bare å si at noe lyder bra, i henhold til hva som faktisk bor der. Men gøy med litt hodelyd til variasjon fra annet.

20241129_172536.jpg

Til info så var høyttaler gitter av og Super Tweeter var plassert i samme retning som diskant på Montana. Bilden er ikke dagsfersk for de som følger med alt for mye.

Lyden i dagens anlegg er ekstremt bra, det har infunnet seg enn mer presision og klarhet i diskanten, og det skyldes at de var innstilt et hakk opp og var rettet i samme linje som diskanten på høyttalerne. Det oppleves mer at lyden er litt mer i ansiktet, men uten at det blir for mye, spissete og slitsom er ikke ord som kan brukes her. Men på en måte kan du ikke sno deg unna detaljer og utklinging på samme måte, de bare er der i sin fulle klarhet. Etter både justering av subwoofer og nye dempeføtter er også bassen helt i kontroll og påtagelig kjapp, det finnes ikke noe som siger eller sleper etter her. Som altid ønsker jeg å får spilt store orkesterverk og mer kompliserte ting, mest for at det går an og ikke rakler sammen som det ellers lett kan gjøre med ubalans i anlegget.

20250116_230523-COLLAGE (1).jpg
    Det har tidlig blitt nevnt i tråden at det ikke helt passet med Mozart en tidligere dag. Så da la jeg frem Prokofievs symfoni nr 1 med Aziz Shokhakimov og Orchestre de Strasbourg, en veldig bra innspilling fra 2024, der ting virkelig sitter med balanse og dynamikk. Her begynte Soundscape å få fot så da var vi på rett vei.
    Etter dette ble det en personlig favoritt av pianister, Nikolai Lugansky, som muligens er en av de beste levende på Rachmaninov. Hørte Lugansky live i Rach 2 i Oslo for noen år siden, en av de bedre konsertopplevelsene jeg hatt. En sinnsykt teknisk pianist med store hender akkurat som Sergei selv, som med letthet tar det ekstreme akkorden med presision og stålkontroll. Lugansky har spilt inn konsertene på nytt hvilket er kult da de virkelig satset på god lydkvalitet, der flygeln ikke forsvinner blant orkesteret, denne inspilling også fra 2024. Så da fikk jeg muligheten og vise hvor godt anlegget til eier spiller med dunder og brak på full guffe uten en tendens til å stresse anlegget sin kapasitet. Moro det.

Maten var upåklagelig og målte veldig godt i frekvensområdet mage.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.751
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

Det er dette som er så fantastisk med å være kjent med både musiker og musikkinteresserte. Samles å prøve ut ting sammen og diskutere opplevelsene, dele erfaringer å få høre musikk man ellers aldri hade kunne tenkt seg.
    Kunne ikke vært mere enig. Det å samles og utveksle lytte/musikkopplevelser og utforske nytt og ukjent terreng / noen gange pushe grensene litt er veldig inspirerende. Anlegg og utstyr blir kun et verktøy man bruker til å presentere musikken. Det sagt så mener jeg ikke at utstyret er uten betydning. Det blir som
    et fintunet instrument i seg selv hvor det kan ligge store forskjeller i de små detaljer. Personlig legger jeg mindre vekt på hvilket merkenavn det står på fronten ,
    men forsøker å finne komponenter som spiller på lag - og som matcher mine preferanser , slik at "maskineriet" fungerer uten de store avvikene. Penger vokser ikke på trær her heller , så jeg har alltid hatt et bevisst forhold til pris kontra ytelse - og jakter gjerne på gode bruktkjøp hvis noe skal skiftes ut.

Jeg kan bare anbefale å bruke tid - MYE tid på å justere høyttalere osv. Det er mye å hente der at kan ikke få sagt det nok ganger. Den siste lille justeringen
    på supertweetere bekrefter også hvor "kilent" det er - og hvor mye bittesmå justeringer kan gjøre for helheten. Jeg har hatt de i denne posisjonen tidligere, men da
    men litt annen justering av sub, og muligens annen kabel mellom pre og power. Jeg kjører nå sølv (DH labs silver sonic revelation) hele veien fra dac / Pre / poweramp.

Det var mektig å høre de nevnte klassiske verkene med bra volume i anlegget . Det bekreftet samtidig at lytting via hodetelefoner kontra et fullrange oppsett
    på full guffe blir to forskjellige opplevelser. Anlegget oppleves veldig fysisk når man drar på nå - i alle fall på slike gode innspillinger som ble presentert her.
    Samtidig er rom og dybdeopplevesle på plass. Det var ingen tvil om vi lyttet i en stor konsertsal .

Med hodetelefoner - og spesielt 109 Pro så får man allikevel en svært musikalsk opplevelse. Om enn mindre fysisk enn på det store anlegget. De legger ikke skjul på noe, og jeg hørte detaljer i gitatspillet på "The Pot" med Tool jeg ikke har lagt merke til før. Dette uten at de blir for analytiske. Forskjellen til 99 classics blir at de oppleves mer fysisk , men man mister litt av utklingingen og romfølelsen man får med den større og åpne modellen. Måten de presenterer instumenter og stemmer på er virkelig imponerende.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.751
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bestilling fra iMusic. Samlet opp ting jeg streamer endel og som jeg finner verd å ha på CD. Platekompaniet har jeg gitt opp. Siste bestilling i november ble en kansellert, mens resten står på ubestemt levering enda.

Withholding Pattern (CD) (1985) (0042282540720)
    Surman John
    Forventes å være klar for sending 24. - 28. jan
    Wood (CD) (2011) (0181475700920)
    Brian Bromberg
    Forventes å være klar for sending 28. - 31. jan
    Hellbound Train: An Anthology (CD) (2022) (0602445574803)
    Steve Tibbetts
    Forventes å være klar for utsendelse neste virkedag.
    Dark Eyes (CD) (2009) (0602527112664)
    Tomasz Stanko / Quintet
    Forventes å være klar for sending 29. jan - 3. feb
    Llyria (CD) (2010) (0602527428208)
    Nik Bartsch / Ronin
    Blue Maqams (CD) (2017) (0602557672657)
    Anouar Brahem
    Funeral Dance (CD) (2023) (4038952001062)
    Helge Lien Trio & Tore Brunborg
    Forventes å være klar for sending 28. - 31. jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn