Digitale avspillere Spørreundersøkelse om CD kontra streaming

Foretrekker du CD eller streaming? Kommenter gjerne hvorfor.

  • Cd

    Stemmer: 79 40.1%
  • Streaming

    Stemmer: 118 59.9%

  • Totalt antall stemmer
    197

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.284
    Antall liker
    6.479
    Sted
    Under stjernene
    Rippet CD til harddisk låt ørlite bedre her sammenlignet med å spille fysisk av CDen i flere AB tester. Mer "ro" avspilt fra harddisk, men åpenbart ikke der slaget står og faren for placebo er alltid tilstede når forskjellene er så minimale. Det som dermed er sikkert er at å spille av CDen fysisk ikke kan være bedre enn avspilling av rippet fil til harddisk, så sant sistnevnte er bitperfect selvsagt.
    Fascinerende å lese hvor meningene spriker om ripping eller CD er best. Forutsetter at samme DAC brukes.
    Kan det f. eks. være hvilken kabling og kvaliteten på den som bruke mellom drivverk og DAC, AES/EBU, S/PFIF og I2S.
    Og det samme med kablinga fra HDD/SSD og ikke minst strømforsyningene?

    Har ikke CD-drivverk sjøl, så testing er ikke mulig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    17.182
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mange spørsmål som en ikke har fått endelig svar på, som hvilke vei dassrullen skal henge eller om gass eller kull er best å grille med. Det finnes til og med folk på sentralen som mener Tuborg er det beste ølet😆 Må vi ha svar på alt? Må det endelig konkluderes? Jeg bare undres.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Fascinerende å lese hvor meningene spriker om ripping eller CD er best. Forutsetter at samme DAC brukes.
    Kan det f. eks. være hvilken kabling og kvaliteten på den som bruke mellom drivverk og DAC, AES/EBU, S/PFIF og I2S.
    Og det samme med kablinga fra HDD/SSD og ikke minst strømforsyningene?

    Har ikke CD-drivverk sjøl, så testing er ikke mulig.
    Tror det handler mer om at folk enten ikke sammenligner det samme eller testprosedyren ikke er god nok. Det sier seg selv at det ikke bli bedre av og bli avspilt på en mekanisk disc. Men avspilling fra PC krever f.eks at man må enten bruke Asio eller Wasapi for at det skal være bitperfect.

    Og sammenligninger man mot streaming, så er det ikke nødvendigvis den samme innspillingen. Derfor er det enklere å sammenligne CD sporet mot et rippet spor av CDen, slik jeg nevnte. Så sant rippingen har går riktig for seg og avspillingen er bitperfekt, så er det egentlig ikke mulig at CDen kan låte bedre. Det er enten likt eller vil i gå favør av avspilling fra harddisk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Mindre dynamikk og støy via streaming kontra cd... Tja, det er etter min erfaring bare tull og tøys. Fyren begynner å bli gammel, så det kan være en av hans unnskyldning...
    Det er min erfaring at der er klart bedre lyd på cd end ved streamning. Meget bedre. Lyden bliver ligesom kedelig og mere udynamisk. Lidt for pæn

    Hvis du havde fulgt med på PS Audio's forum, hvor der har været diskuteret forbedringer fra PS Audio Dac topmodel og til nye 2er, så har man fjernet streamning muligheden, fordi det er en støjindgang. Der er gjort meget for at holde støjen væk.

    Mennesker der har taget streamning ud af deres Directstream Dac Bridge, og det har givet bedre lyd. Det er fleres tilbagemeldinger på.
    Deres orakel, der står for forbedringer af deres Dac, har omtalt sine forsøg med bl.a.at løfte analogdelen op over resten. Hvilket gav meget bedre lyd.

    I bogen "Get Better Sound " skriver Jim Smith, at man bør holde computer langt væk fra Hi-fi delen.

    Der kan nok gøres meget for at forbedre lyden fra streamning, så det bliver super godt. Jeg kunne foreslå en del, men nok ikke i denne tråd. Det er ikke egne erfaringer

    PS Audio kommer med en streamning box i år formodentlig, men hvor der er taget store hensyn til støjen derfra.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.948
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når man kommer med en konklusjon om at CD>streaming, eller vinyl>CD, eller hva det nå de synes, så bør man også opplyse hva slags avspillingsutstyr som har blitt brukt i sammenligningen. Hele kjeden.
    (Jada, det finnes vel folk som mener at en CD-spiller er en CD-spiller, samme faen. Eller en grammofon er en grammofon. Eller en streamer er en streamer).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at det blandes litt mellom strømming i form av cd rippet til harddisk og nettstrømming (Spotify/Tidal/Qobuz osv.). Her bør man også presisere hva det er snakk om. Nettstrømming har man ikke helt kontroll over, og det kan like gjerne være noe eq-relatert fra strømmetjenesten som gjør at det blir hørbare forskjeller mellom cd-plata og samme album fra strømmetjenesten.

    Det er også en forutsetning for at sammenligningen skal bli reell at digitalt signal fra cd og strømming (enten det er ripping eller nettstrømming) går inn på samme dac.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I bogen "Get Better Sound " skriver Jim Smith, at man bør holde computer langt væk fra Hi-fi delen.
    Dette er samme Jim Smith:
    My little MBP/Ayre/Pure Music rig is simply better than the best CD playback I own, have owned or have ever heard. As I’ve voiced systems around North America, I’ve run into some systems with really sophisticated CD playback as well as excellent vinyl playback. In every instance the client has been struck by the compelling sound quality I get with every-day 16bit/44.1 music imported from standard CDs. It’s no exaggeration to say that some were literally dumbfounded. They had no idea that level of sound could be available from standard CD-sourced digital, not to mention that it came from a simple and relatively small portable rig. And every visitor to my place has had the same reaction. If you still haven’t dipped your toes into the Computer Audio water (and from the correspondence I get, at least half to two thirds of you haven’t), come on in. The water is mighty fine!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Å kalle avspilling av egen overført cd til data filer for streaming synes jeg er merkelig, streaming er for meg avspilling fra TIDAL Qobuz eller andre lyd leverandører
    Blir to forskjellige ting som diskuteres synes jeg
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Har ganske lik verdi på cd vs dac/streamer, cd spiller bedre i mine ører vinyl på en god 3 plass, men mer kos med vinyl da
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Når det snakkes om PC støy så tenker hverfall jeg på selve Streameren. Alle streamere har en liten PC med CPU osv, og kjører som regel en versjon av Linux.

    Det som skiller dyre Streamere fra billige er vel ofte hvordan man skjermer PC delen i forhold til separate strømforsyninger, galvaniske skiller osv. Optimalisering av OS vil sikkert også ha en innvirkning.

    En CD spiller er mye enklere sånn sett, da den klarer seg med en FPGA chip eller lignende for avlesning/feilkorrigering.

    Dette er selvsagt irrelevant hvis man ikke hører forskjell på forskjellige kilder.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da streamer jeg LP🙂
    Om du har digitalisert LP-ene dine inn på en harddisk (som du har stående et annet sted enn anlegget) og spiller av datafilene via nettverk, så streamer du LP :) Kult det da :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Ingen forskjell mellom Rega Appolo cd spiller å Yamaha wxc-50 streamer når jeg finner samme utgivelse hos Apple music.
    Begge deler er koblet opp mot Veridian Utopia dac.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Om du har digitalisert LP-ene dine inn på en harddisk (som du har stående et annet sted enn anlegget) og spiller av datafilene via nettverk, så streamer du LP :) Kult det da :cool:
    Jeg gjør ikke det, men som sagt så ser jeg ikke avspilling av datafiler med cd nedlastet på egen hardisk/pv som noe annet enn å spille av en cd plate. Streaming ser jeg på som avspilling fra TIDAL og andre musikk salgs leverandører. Siden mine medier alle går gjennom samme dac spøker jeg med streaming av lp,cd og TIDAL🙂
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke no cd spiller i ditt oppsett
    Ikke nå lenger. Har hatt både Denon, Talk Electronics og Rotel. Nå bruker jeg en Sony Blu-Ray hvis jeg må spille cder, men alle mine sølvdisker har jeg rippet i Flac og ligger på harddisk.

    Jeg ser ikke noe som helst produkt i ditt oppsett, er det noe bedre? :cool:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ikke nå lenger. Har hatt både Denon, Talk Electronics og Rotel. Nå bruker jeg en Sony Blu-Ray hvis jeg må spille cder, men alle mine sølvdisker har jeg rippet i Flac og ligger på harddisk.

    Jeg ser ikke noe som helst produkt i ditt oppsett, er det noe bedre? :cool:
    Sonyen din spiller gjennom samme dac som du spiller filene/ TIDAL eller annen streaming tjeneste fra da?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.987
    Perfekt crash:



    Platespiller med innebygget streamer (Spotify osv den tar det meste) :cool:

    Så jeg ripper min vinyplater på en Technics SL-1210 - etterpå kan jeg streame de med denne Yamahaen.

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt....og helst ikke i samme rom..... (y)
    Har ingen problemer, min står i racket sammen med alt annet, dette er en room endpoint, selve roon rock står i et annet rom. Men brukte denne som står i racket som roon core - hadde ingen problemer da heller.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    @Asbjørn har svart flere ganger.
    Teknisk sett er det bare fordeler med å få en CD over på fil uten potensielle bitfeil som kan oppstå ellers, og deretter overføre fila asynkront til en DAC (som da er master) framfor å spille direkte av med en viss halvgod sanntids korreksjon fra CD. Med et CD drivverk (framfor asynkron streaming) blir drivverket masterklokke mens DAC blir slave (overToslink/AES) og derfor med jitter som PLL i DAC må forsøke å rydde opp i og synkronisere mot så godt som mulig. Det blir uansett et kompromiss. Da er det bedre om DAC (hvis vi antar den har bra kvalitet) er master og ber om flere bits ved behov. Her har for øvrig enkelte produsenter jobbet med optimaliseringer ved at en "masterklokke" distribueres til både drivverk og DAC. Det løser noen av utfordringene men ikke alle.
    Hvis streametjenestene som Tidal og Qobuz i praksis har gjort den samme feilfrie overføringen fra originalen som vi kan gjøre hjemme med ripping er det ingen grunn til å tro at ekstern streaming skal låte noe dårligere heller. Tvert i mot egentlig, som Asbjørn også har forklart opp til flere ganger ila tråden.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har en jobbenatt framfor meg. Da er det digg å bare plukke en bunke CD-er fra hylla og spille litt av hvert. Jeg synes det er dønn koselig å se den bunken på bordet. Hifi er en hobby og noe som skal tilføre hygge og trivsel til tilværelsen. Det å ha noe fysisk å forholde seg til samt å slippe å surre med spillelister og menyer øker trivselsfaktoren hos meg i alle fall.

    Edit: Det var jo sånn jeg holdt på i tenårene. Satt oppe om natta og skrev stil, med musikk på ørene, og da fra CD. Ikke mye som har forandret seg på 30 år :ROFLMAO: Nostalgi, med andre ord ha-ha

    IMG_20230108_202952294~2.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har en jobbenatt framfor meg. Da er det digg å bare plukke en bunke CD-er fra hylla og spille litt av hvert. Jeg synes det er dønn koselig å se den bunken på bordet. Hifi er en hobby og noe som skal tilføre hygge og trivsel til tilværelsen. Det å ha noe fysisk å forholde seg til samt å slippe å surre med spillelister og menyer øker trivselsfaktoren hos meg i alle fall.

    Vis vedlegget 883119
    Absolutt, vurderer sterkt en spiller (transporter) jeg også etter hvert, ikke for lyden sin del, men for kosen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Hvis streametjenestene som Tidal og Qobuz i praksis har gjort den samme feilfrie overføringen fra originalen som vi kan gjøre hjemme med ripping er det ingen grunn til å tro at ekstern streaming skal låte noe dårligere heller...
    Den uvissheten velger jeg å ikke involveres i......selvgjort er velgjort...... :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bruker den til atmos-systemet, ønsker å ha en som bare er til stereoanlegget.
    Trodde du sa at alt gikk gjennom samme dac, så da er vel ikke det noe poeng, og så lenge du mener cd er dårligere enn streaming skulle det vel holde med Sony for cd spilling for din del. Dette har du jo testet og sjekket sier du så hvorfor bruke penger på nytt drivverk da
     
    • Angry
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Trodde du sa at alt gikk gjennom samme dac, så da er vel ikke det noe poeng, og så lenge du mener cd er dårligere enn streaming skulle det vel holde med Sony for cd spilling for din del. Dette har du jo testet og sjekket sier du så hvorfor bruke penger på nytt drivverk da
    Huff... slitsom du...
    Jeg kobler Sony-spillren fra atmos-systemet, kobler den så inn i dacen. Så kan jeg spille cd. Så må jeg koble den tilbake igjen når jeg skal se film eller høre på sacd... Det er nettopp derfor jeg vurderer en spiller.
    Jeg har ikke sagt at cd låter dårligere enn streaming, det må du i så fall bevise. Jeg har sagt at hos meg med samme dac så låter ikke cd bedre enn streaming.
    Ut i fra dine opplysninger så har du hverken spiller eller dac, du har i hvert fall ikke noe informasjon om det i din signatur.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Huff... slitsom du...
    Jeg kobler Sony-spillren fra atmos-systemet, kobler den så inn i dacen. Så kan jeg spille cd. Så må jeg koble den tilbake igjen når jeg skal se film eller høre på sacd... Det er nettopp derfor jeg vurderer en spiller.
    Jeg har ikke sagt at cd låter dårligere enn streaming, det må du i så fall bevise. Jeg har sagt at hos meg med samme dac så låter ikke cd bedre enn streaming.
    Ut i fra dine opplysninger så har du hverken spiller eller dac, du har i hvert fall ikke noe informasjon om det i din signatur.
    FD089DC1-76E8-42F2-AABC-A3955902313B.png

    Ser ikke noe poeng i å skrive noe om hvilket utstyr jeg har i min signatur, jeg har så jeg klarer meg, akkurat nå er ikke platespiller og riaa no særlig brukende, men ellers er det ok. Mulig du synes jeg er slitsom men det er du som forteller meg at du tviler på at det er tilfelle at cd låter bedre enn streaming( TIDAL osv ) samtidig sier du du vil investere i cd drivverk Det syntes jeg bare var litt rart når du i denne tråden mener det er bedre å streame. Ikke at jeg har noe med hva du kjøper, men litt rart
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vis vedlegget 883147
    Ser ikke noe poeng i å skrive noe om hvilket utstyr jeg har i min signatur, jeg har så jeg klarer meg, akkurat nå er ikke platespiller og riaa no særlig brukende, men ellers er det ok. Mulig du synes jeg er slitsom men det er du som forteller meg at du tviler på at det er tilfelle at cd låter bedre enn streaming( TIDAL osv ) samtidig sier du du vil investere i cd drivverk Det syntes jeg bare var litt rart når du i denne tråden mener det er bedre å streame. Ikke at jeg har noe med hva du kjøper, men litt rart
    Ikke at jeg skal blande meg, men han skrev jo «Absolutt, vurderer sterkt en spiller (transporter) jeg også etter hvert, ikke for lyden sin del, men for kosen.» (min understreking)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 883147
    Ser ikke noe poeng i å skrive noe om hvilket utstyr jeg har i min signatur, jeg har så jeg klarer meg, akkurat nå er ikke platespiller og riaa no særlig brukende, men ellers er det ok. Mulig du synes jeg er slitsom men det er du som forteller meg at du tviler på at det er tilfelle at cd låter bedre enn streaming( TIDAL osv ) samtidig sier du du vil investere i cd drivverk Det syntes jeg bare var litt rart når du i denne tråden mener det er bedre å streame. Ikke at jeg har noe med hva du kjøper, men litt rart
    Ja, tviler på at cd låter bedre, men du påstår at jeg har sagt at det låter verre. Det har jeg ikke sagt!
    Har ikke opplevd noe forskjell mellom streaming og cd gjennom samme dac.
    Du bør faktisk lese hva jeg skriver før du dikter opp din egen mening om hva jeg mener og skriver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn