weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.628
Akjsesparekonto består av to kontoer. En verdipapirkonto hvor du har aksjer/aksjefond. Du kan kun ha aksjer og fond i EU/EØS der, samt kombinasjonsfond med minst 80% aksjeandel. I tillegg har du en bankkonto knyttet til aksjesparekontoen hvor pengene dukker opp om du selger noe. Litt avhengig av hvem du bruker må du muligens først overføre penger til denne kontoen for å kunne kjøpe.Kan du forklare forskjellen, fordeler og ulemper, med disse kontiene sammenlignet med direkte trekk fra egen konto. Jeg har et par fond i KLP og har månedlig trekk fra min konto og så ikke nødvendigheten i å opprette enda en konto for å få dette til. Eller har jeg, uten at jeg var klar over det, opprettet aksjesparekonto eller fondskonto i prosessen? F,eks den dagen jeg skal kjøpe "ny" bil og trenger noen hundre tusen fra fondene, hvorfor skulle det være noen forskjell på å få pengene rett på konto i stedet for på aksjesparekonto eller fondskonto, for så å overføre beløpet til min konto? Enklest mulig er ofte det beste, men i denne sammenhengen er det kanskje ikke det? Kan jeg opprette aksjesparekonto nå i ettertid og likevel få de samme fordelene som om jeg gjorde det til å begynne med?
Du ser i nettbanken din om du har det eller ikke, om du har "gammel" type heter det typisk fondskonto eller verdipapirkonto eller noe i den duren.
Om du ikke ar fondene stående på aksjesparekonto kan du flytte de over, men det teller som skattemessig realisasjon og du må skatte av gevinsten. Det var et svært langt vindu på et par år da aksjesparekonto ble innført hvor man kunne flytte uten å måtte skatte, men det er lukket for lenge siden og blir neppe åpnet igjen.
Den største fordelen med aksjesparekonto er at du kan ta ut hele innskuddet (+ skjermingsfradrag) før du må skatte, ellers må du skatte av genvinst. Bakdelen er at du ikke får skattefradrag om du selger med tap. Om du eier aksjer som betaler utbytte er dette også skattefritt til du en gang i fremtiden tar det ut. Du kan også, om du tror ting skal gå dårlig, selge deg ut av alt og la det stå på den tilkknyttede bankkontoen uten at det utløser skatt. Denne kontoen er det lovbestemt at skal ha 0% rente.
Når det gjelder trekk fra konto eller lignende så er det sentrale hvor man velger at fonds- eller aksjekjøpet skal skje. Om man har aksjesparekonto og velger å handle på den så er det bare en teknikalitet om man trekker fra en vanlig sparekonto eller først må overføre til bankkontoen tilknyttet aksjesparekontoen. På min ene (DNB) må jeg overføre, på den andre (KLP) må jeg ikke, kjøp hos KLP skjer automatisk hver måned trekt fra min sparekonto i DNB men havner på min aksjesparekonto hos KLP,
Om du ikke allerede har aksjesparekonto og fortsatt skal kjøpe så vil jeg normalt anbefale og la det du har stå, men å la nye kjøp gå på en nyopprettet aksjesparekonto, spesielt om du har mye gevinst. Om du akkurat har startet så kan du vurdere å selge det du har, skatte av gevinst, og så kjøpe på nytt på aksjesparekonto.