Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Sikkert ingen konsensus. Bare min erfaring da jeg har prøvd begge deler ved flere anledninger.
    Jeg liker bedre å uttale meg basert på erfaring enn siteringer.
    Siden jeg elsker forvrengning, så er det nok best å ikke ta mitt råd for god fisk.
    USB har en del iboende ulemper, men disse kan løses forskjellig alt etter fabrikat.
    Alle kilder som har I2s LVDS utgang har også flust av andre tradisjonelle utganger som kan brukes, også denne DAC’en.
    Hvis det ikke er noe poeng med I2s så får du spørre fabrikken om hva vitsen med denne utgangen er.
    Jeg har fått med meg innvendingene.
    Mest sannsynlig så er mange meninger ikke engang basert på en lyttemessig utprøving, men heller en forutinntatt holdning eller teoretisk tilnærming.
    Og selv om du ikke har hørt Topping D90 så klarer du å konkludere med at en må bruke I2S for å få ut hele potensialet av den ? Det er kun basert på en generalisering av dine subjektive erfaringer fra annet utstyr, der ut egentlig ikke vet om eller hvordan utstyret yter ulikt med I2S, USB eller Toslink eller coax eller hva det skal være ?

    Jeg ser ikke noe ved testen på ASR som tyder på at den har nevneverdige utfordringer med USB, men det kan godt hende at andre USB-kilder gir andre utslag.

    Den største flaskehalsen for å få ut potensialet i den dacen vil jeg forøvrig mene er utvalget av musikkhermetikk som utnytter det samme potensialet, foruten det husalteret den skal inn i.

    mvh
    KJ
    Det stemmer. Jeg har ikke hørt Topping og det er en ulempe.
    Og siden betraktninger rundt subjektiv erfaring ikke teller her inne, så får du ta det for det det er verdt.
    Jeg mener at synspunkter rundt implementasjoner fremdeles kan være verdifulle selv om disse varierer mhp. fabrikater.
    IIs LVDS er jo heller ingen standard.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.826
    Antall liker
    6.082
    Jeg var på nippet til å trykke på buy knappen, men det ser ut som denne versjonen ikke støtter MQA. Stemmer det? Ikke at jeg bryr meg så veldig om MQA, men bør ikke det være med på en ny DAC?
    kommer

    Vis vedlegget 567613
    Takk for det hr. Dong, jeg har vel lest det som er å lese on denne dacen, så jeg var klar over at det vil komme en ny utgave. Den blir sikkert endel dyrere og spørsmålet mitt var jo om dette er noe å savne i det heletatt, f. eks. ved et bruktsalg, vil folk synes det er negativt at den mangler MQA?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.283
    Antall liker
    10.910
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kun brukt av Tidal. Merk flere MQA implementasjoner gjør at vanlig flac ikke låter så bra. Man blir påtvunget deres crappy minimale filtre dersom man ikke aktivt går inn i menyvalg og disabler MQA.
    Dette kan like gjerne være en grunn for at noen liker mQA bedre enn noe annet. Dvs. filteret reduserer kvaliteten på annet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.253
    Antall liker
    4.577
    Torget vurderinger
    1
    ...

    Det stemmer. Jeg har ikke hørt Topping og det er en ulempe.
    Og siden betraktninger rundt subjektiv erfaring ikke teller her inne, så får du ta det for det det er verdt.
    Jeg mener at synspunkter rundt implementasjoner fremdeles kan være verdifulle selv om disse varierer mhp. fabrikater.
    IIs LVDS er jo heller ingen standard.
    Jeg var bare litt fascinert over dissonansen mellom liv og lære i ett og samme innlegg.

    mvh
    KJ
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    499
    Hvordan er kvaliteten på I2S vs HDMI. Jeg har en Sony X-800 som har egen HDMI 2.0 utgang for audio, men det er vel ikke I2S?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Hvordan er kvaliteten på I2S vs HDMI. Jeg har en Sony X-800 som har egen HDMI 2.0 utgang for audio, men det er vel ikke I2S?
    Nei, dette er to forskjellige (elektriske) formater.
    IIs har ingenting med HDMI standard å gjøre. Den bare bruker en HDMI port og en HDMI kabel til å overføre II2 signaler.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    2.467
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå kjenner ikke jeg til Topping dac'en. Men teorien er vel at en stor fordel med I2S er at man slipper å gå gjennom spdif receiver? Xmos usb-receiveren konverterer til I2S. Så skal man ha full bånd-bredde må man benytte usb eller HDMI inngangen.

    Så testen av Jays Audio CDT 2 av Steve Guttenberg på YouTube. Den har HDMI /I2S utgang. Han påstår at det var litt forskjell i å benytte seg av den muligheten på Denafripps Terminator dac.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    499
    Hvordan er kvaliteten på I2S vs HDMI. Jeg har en Sony X-800 som har egen HDMI 2.0 utgang for audio, men det er vel ikke I2S?
    Nei, dette er to forskjellige (elektriske) formater.
    IIs har ingenting med HDMI standard å gjøre. Den bare bruker en HDMI port og en HDMI kabel til å overføre II2 signaler.
    Hmm, jeg sitter å fundere på hvordan jeg skal løse SACD problematikken mtp at S/PDIF bare gir ut 44.1/16...?
    Hadde egentlig tenkt å kjøpe en kino prosessor m/DSD DAC og HDMI kabel mellom...
    Hvordan kommer i2s inn her...kan man kjøre full DSD64-512 over i2s til DAC? Eller er dette også sperret som S/PDIF?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har combo'en PS Audio DMP transport og DirectStream DAC:

    Sample Rates I2S, and USB -- 44.1kHz to 352.8kHz 16bit, 24bit, DSD 64, DSD 128. Siden alle mine SACD'er bare er DSD 64 så er alt vel for min del. Har ikke prøvd å spille av 2L sine DSD filer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.024
    Antall liker
    8.353
    Torget vurderinger
    1
    Kun brukt av Tidal. Merk flere MQA implementasjoner gjør at vanlig flac ikke låter så bra. Man blir påtvunget deres crappy minimale filtre dersom man ikke aktivt går inn i menyvalg og disabler MQA.
    Dette kan like gjerne være en grunn for at noen liker mQA bedre enn noe annet. Dvs. filteret reduserer kvaliteten på annet.
    Men, da har man muligheten til å erfare dette selv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Hvordan er kvaliteten på I2S vs HDMI. Jeg har en Sony X-800 som har egen HDMI 2.0 utgang for audio, men det er vel ikke I2S?
    Nei, dette er to forskjellige (elektriske) formater.
    IIs har ingenting med HDMI standard å gjøre. Den bare bruker en HDMI port og en HDMI kabel til å overføre II2 signaler.
    Hmm, jeg sitter å fundere på hvordan jeg skal løse SACD problematikken mtp at S/PDIF bare gir ut 44.1/16...?
    Hadde egentlig tenkt å kjøpe en kino prosessor m/DSD DAC og HDMI kabel mellom...
    Hvordan kommer i2s inn her...kan man kjøre full DSD64-512 over i2s til DAC? Eller er dette også sperret som S/PDIF?
    Man kan kjøre opp til 512 over IIs, men det fordrer at både kilde og renderer håndterer dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    9.811
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken preamp ( betalbar for en uten oligarklønn) bør man så ha ha for å matche toppresultatene fra topping D90 og Matrix?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    9.811
    Torget vurderinger
    2
    Den nye AKM AK4499 chip`en får strålende tilbakemeldinger fra samtlige og den skal etter sigende være overlegen ESS9038PRO. Spennende!

    Her er testen til ASR med alle målinger: https://www.audiosciencereview.com/...ds/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/

    Vi snakker her om den absolutte verdensklasse uansett prisklasse.

    Conclusions

    The Topping D90 produces lowest noise and distortion than 220 DACs tested so far. It shows that AKM is ready for business to compete with ESS on top of the performance charts. It has excellent build quality and comes from a manufacturer that believes in verification of design with measurement. Its measured performance is nearly flawless. To get rid of last few niggles, would cost you a few hundred dollars more. You decide. :)

    I live for such discoveries where a company cares about giving us the maximum performance they possibly can. And at a cost point that is thousands of dollars if not tens of thousands of dollars than high-end DACs.


    -BB-
    Takk for den BB!!.
    Har akkurat fastslått at det trengs nye høyttaler hos meg.. og nå MÅ jeg ha denne også! og så må jeg ha ny bil også... dette går ikke i hop???

    PS ,Distinctive :Ikke behov for preamp. sjekket men leverandør av min egen. Den har 64bits float digital volum kontroll som er før DAC trinnet som igjen går rett til utgangen , så volumet kontrolleres før dac uavhengig av intern eller ekstern Dac. puuhh..
    PS PS Ble litt imponert av å få svar fra levarandør support etter 10 minuttet en fredags kveld .. Kundeservice :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.024
    Antall liker
    8.353
    Torget vurderinger
    1

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.558
    Antall liker
    7.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
    Joda - de tester det de får tilsendt, enten fra produsent eller fra medlemmer - uten prisgrenser.

    Her har de testa en Totaldac d1-six til €13500. https://www.audiosciencereview.com/...and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mola Mola Tambaqui er heller ikke helt billig: https://www.audiosciencereview.com/...-mola-tambaqui-dac-and-streamer-review.10770/

    Tambaqui er den beste DAC’en ASR har testet. Forbedringen fra Topping D90 er fra 120,5 dB til 121 dB SINAD, men prisen er $11500 vs $699. Det er noe som heter «avtagende grensenytte», eller «diminishing returns» på nynorsk.

    Andre dyre DAC’er kommer ikke engang i nærheten. Eksempel, Linn Akurate til $10500: https://www.audiosciencereview.com/...ements-of-linn-akurate-dsm-dac-streamer.6272/
    110 dB SINAD er ikke dårlig, men det er 10 dB mer støy og forvrengning enn Topping D90 til $699.

    Jeg ser ingen prisgrense i testene. Hvor dyr går det an å gjøre en DAC?

    Jeg ser forresten at ASR også har begynt å teste høyttalere: https://www.audiosciencereview.com/...mkii-and-control-1-pro-monitors-review.10811/
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
    Det er nesten ingen "high-end" merker som sender utstyret til ASR for test. Det sier en hel del at de ikke gjør det. ASR er derfor i stor grad avhengig av å få tilsendt slike merker av eiere og da blir det begrenset. ASR har forøvrig kjøpt inn en del selv, men da blir det stort billige merker pga økonomi.

    Det er lite som tilsier at de dyreste merkene nødvendigvis alltid måler så bra. Dyre merker spiller ofte på annet for å selge.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Mola Mola Tambaqui er heller ikke helt billig: https://www.audiosciencereview.com/...-mola-tambaqui-dac-and-streamer-review.10770/

    Tambaqui er den beste DAC’en ASR har testet. Forbedringen fra Topping D90 er fra 120,5 dB til 121 dB SINAD, men prisen er $11500 vs $699. Det er noe som heter «avtagende grensenytte», eller «diminishing returns» på nynorsk.

    Andre dyre DAC’er kommer ikke engang i nærheten. Eksempel, Linn Akurate til $10500: https://www.audiosciencereview.com/...ements-of-linn-akurate-dsm-dac-streamer.6272/
    110 dB SINAD er ikke dårlig, men det er 10 dB mer støy og forvrengning enn Topping D90 til $699.

    Jeg ser ingen prisgrense i testene. Hvor dyr går det an å gjøre en DAC?

    Jeg ser forresten at ASR også har begynt å teste høyttalere: https://www.audiosciencereview.com/...mkii-and-control-1-pro-monitors-review.10811/
    Takk for opplysningen. Det var akkurat det jeg var ute etter. Jeg så ingen dyre Dac'er på lista a la Tambaqui. De klarer altså i beste fall å hente hele marginale forbedringer for de siste titusenlappene.
    Jeg har en Topping D90 i bestilling, så da kan jeg slappe av og være ganske sikker på at ikke en langt dyrere dac ville gitt meg mye større musikkglede.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
    Det er nesten ingen "high-end" merker som sender utstyret til ASR for test. Det sier en hel del at de ikke gjør det. ASR er derfor i stor grad avhengig av å få tilsendt slike merker av eiere og da blir det begrenset. ASR har forøvrig kjøpt inn en del selv, men da blir det stort billige merker pga økonomi.

    Det er lite som tilsier at de dyreste merkene nødvendigvis alltid måler så bra. Dyre merker spiller ofte på annet for å selge.
    Det er klart at ASR blir som en hai som får ferten av blod når man kan få teste et apparat som man etter all sannsynlighet kan slakte basert på positivt omdømme, pris og måleresultater, som er det eneste betydningsfulle.
    ASR-apostlene stiller overhodet ingen spørsmål rundt gyldigheten rundt den ‘uttømmende’ konklusjonen basert på overnevnte, men sidestiller denne med ‘scam’.
    Når det kommer inn et annet målemonster, hvor Amir har en positiv bias, så gjøres det et stort nummer av at det er opp til eiere å avgjøre om høy pris rettferdiggjør anskaffelse eller ei. Det er bare de produktene han ikke liker som er overpriset, ser du.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.293
    Antall liker
    2.880
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det du skriver asbjørn er at du personlig ikke har hørt en god IIS /i2s drive /dac ??? Du påpeker teknikkens overveiende fordeler men antar allikevel at det ikke hørbart ?
    Det virker som du avskriver og fraråder en state of art connection på dine egne beslutninger og antagelser ?Ikke bra :(imo
    Nei, det er ikke det jeg sier. Det var mest en kommentar til Distinctive's synspunkt om I2S. Jeg ser den teoretiske fordelen, og har ingen problemer med å bruke den beste tilgjengelige teknologien. Jeg byttet nettopp til AES3id (BNC) mellom Transporter og DEQX, rett og slett fordi det er den best mulige implementasjonen av S/PDIF-AES/EBU-grensesnittet. Når både avsender og mottaker har slike kontakter kan man like gjerne bruke dem. Kan ikke si at jeg hørte noen forskjell.

    I2S bruker et separat lederpar til klokkesignalet. Det tilsvarer en AES3id for datastrømmen og en separat coax for klokkesignalet. Det finnes, men mest på proff-utstyr. Min Logitech Transporter har en BNC-kontakt for word clock in for å synkronisere mot en master clock. Da slipper man hele problemet med å synkronisere DAC til kilde, og dermed det meste av sårbarheten for jitter. Det er neppe noen ulempe, men DEQX'en har ikke en tilsvarende mulighet, og da blir den stående ubrukt.

    Men jeg ville ikke forvente noen stor forbedring i hørbar lydkvalitet ved å bruke I2S i stedet for AES3id. Moderne DAC'er er såpass bra til å undertrykke jitter at det sjelden bliir noen hørbar analog forvrengning på utgangene med typiske jitternivåer fra moderne streamere og lignende kilder. For at det skal være en hørbar forbedring ved å gå fra AES3id til I2S må det både være relativt mye jitter i datastrømmen fra kilden og mottakeren (DAC) må være uvanlig sårbar for jitter. Slikt utstyr finnes jo også, men det er ikke nødvendigvis en generell regel.

    Jeg ville ansett I2S-innganger som "kjekt å ha" heller enn "må ha". I2S var ment som kommunikasjonsprotokoll mellom interne kretskort. Det er ingen standard for å bruke dette via ekstern kabling mellom bokser, heller ikke for hvilke kontakter som skal brukes til dette. Tidligere var det gjerne RJ45-kontakter som ble brukt til I2S, men nå ser det ut til at det er mest HDMI hardware som brukes med en ikke-standardisert protokoll for hvilke ledere som brukes til hva. Det er ingen garanti for at ting fra ulike leverandører passer sammen, selv ikke om I2S er implementert på samme type kontakt.

    Siden D90 har mindre sårbarhet for jitter via USB enn via S/PDIF er det nærliggende å tro at den bufrer asynkront og reklokker, slik Bolinder beskriver i innlegget over. I så fall vil det være veldig lite (dvs nada) å hente på å gå til I2S i stedet for USB på denne.

    Apropos state of the art: I2S-protokollen stammer også fra 1986. https://www.cypress.com/file/133906/download

    Fint asbjørn , du har kontroll på det meste virker det som :) men vi snakket her om iis / lvds /hdmi hdmi og som jeg ennå mener er en state of art connection «sammen med i2s , da lvds signalene blir sendt til receivere med eller uten isolatorer convertert til i2s . Dacen har da ofte en egen super low ppm clock. Du glemmer å fortelle om ldvs systemets overlegenthet til å behandle store high speed data strømmer og samtidig med low common mode som balanserte signaler , dette er bare noen av flere fordeler !
    Jeg har og prøvet ext clokke og data strøm separat på den første dacen DAC 3 min /teac vdrs .og bra resultat , men over gås av den siste BB dacen min med intern low ppm clokke og spdif den gang .
    Jeg har og prøvet abu , men foretrakk spdif over abu , Det har vært en lang utvikling «og mye testing her på dac området , Da jeg oppdaget at at spdif/ebu/aes ofte har receiever trafos bestemte jeg for at signalet mitt skulle « gå direkte til dacen ,uten spole / trafo Og det skulle vise seg å være det ultimate « for meg ,(Jeg hater spoler og kondendatorer av erfaring og unngår dem når jeg kan ) Jeg har og brukt usb til spdif reclocket og uten og det er klart bedre klokket

    Når til og med noen exotica « legger lvds som sin pri utgang / inngang , hvorfor gjør de det ?.Jeg vet at selv om det ikke Lvds audio har en formell og ens protocol , så er den allike vel anerkjent og delvis for å kunne gi en overlegen lyd når allt er til rettelagt ,Det er en sterkt undert vurdert data transmission i audio imo .Den kan plutselig bli en norm , Det er jo ingen som sender data og clokke stream separat nå lenger ? enten det er coax eller annen kobling / kabel ?
    Jeg kan gi deg rett i noe av det du påpeker , men så synes det er helt feil og avskrive « lvds i audio .Jeg lukter litt fordommer til systemet så lenge det er audio bransjen selv som står for videre / egen utvikling ? Jeg legger ut NI sin generelle forklaring på lvds systemet og du har ikke nevnt noen av av dem , du snudde diskusjonen til å fremheve usb og reklokking i stedet for lvds fordeler ,greit nok
    Vel om du trenger en oppfriskning i lvds WP så er den her som en generell liten avhandling fra National Instruments :),(av og til må jeg det selv og )
    https://www.ni.com/en-no/innovation...erstanding-lvds-for-digital-test-systems.html

    Enkelte i audio bransjen har tydelig vist at de synes fordelene er så mange at de legger denne som sin main out / in digital. Og asbjørn , jeg har tildags dato ikke sett en eneste negativ raport fra noen av andre brukerene av lvds audio , Selv kan jeg switche ebu /aes , spdif og lvds /i2s fra daccen ,Min erfaring er her uansett musikk / sampling rate er lvds til is2 absolutt foretrukne lyd samt og usb reklokket til i2s

    Helt enkelt forklart er mine lytte inntrykk slik ;det blir litt høyere opp under taket / rommet ,mer nøytralt , bedre kanal separarasjon for eksempel ,bassen i ett tilfelle var ikke center men litt til siden. Når man i tillegg har rette dacen, eller nyeste og med super clokker og kan kjøre NOS i tillegg , ja da er det som om å switche fra mono til stereo i forhold . Selv om de færreste i nyere generasjon kansje ikke vet og har hørt forsjellen lyd messig på mono og stereo
    ?.Når det er sagt så er jeg ikke motstander av mono ,,, en del av de gamle , tilmed stereo LP fikk ett nytt liv « i mono imo
    Altså en fremtidig dac bør kunne iis lvds og NOS imo
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.043
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
    Det er nesten ingen "high-end" merker som sender utstyret til ASR for test. Det sier en hel del at de ikke gjør det. ASR er derfor i stor grad avhengig av å få tilsendt slike merker av eiere og da blir det begrenset. ASR har forøvrig kjøpt inn en del selv, men da blir det stort billige merker pga økonomi.

    Det er lite som tilsier at de dyreste merkene nødvendigvis alltid måler så bra. Dyre merker spiller ofte på annet for å selge.
    Det er klart at ASR blir som en hai som får ferten av blod når man kan få teste et apparat som man etter all sannsynlighet kan slakte basert på positivt omdømme, pris og måleresultater, som er det eneste betydningsfulle.
    ASR-apostlene stiller overhodet ingen spørsmål rundt gyldigheten rundt den ‘uttømmende’ konklusjonen basert på overnevnte, men sidestiller denne med ‘scam’.
    Når det kommer inn et annet målemonster, hvor Amir har en positiv bias, så gjøres det et stort nummer av at det er opp til eiere å avgjøre om høy pris rettferdiggjør anskaffelse eller ei. Det er bare de produktene han ikke liker som er overpriset, ser du.
    Enige, blir fort useriøst den subjektive fremstillingen fra Amir så man bør være litt skeptisk og ta vurderinger med en klype salt inni mellom. Bare for å ha det nevnt, man ser flere på ASR forumet også bemerket problemet så folkens, det er lovt å bruke hode og ikke sluke alt rått. Målinger er som statistikk, det kan tolkes og tilpasset etter skjønn, ingen fasit. Når det er sakt er selve måletjenesten til ASR et positivt og viktig bidrag i markedet og det appelleres....:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Hvis noen mener noe om IIs LVDS så hadde det jo vært greit også å ha hørt og sammenlignet IIs, istedenfor bare å konkludere basert på noe man har lest seg til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Amir har også gjort målinger på sin gamle Mark Levinson No. 360S DAC som han kjøpte for sine egne penger dengang da, ca $7000 i 1999. Det er en R2R DAC bygget rundt Burr-Brown PCM1704 IC’er. Midt på treet etter dagens mål, men viser jo at det er mulig å konstruere en noenlunde velfungerende R2R DAC også. Desto mindre unnskyldning for å bygge en slik nå med samme retro-IC’er og forsøke å snakke seg bort fra mediokre resultater. :)
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/mark-levinson-no-360s-dac-review.10842/
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    632
    Antall liker
    669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Du tester integrert dac i Devialet hver gang du bruker den. Den er alltid aktiv siden signalet uansett går gjennom DSP som styrer tonekontroller, balanse, SAM, RIAA, strømforsyning etc. De analoge inngangene går rett til en ADC før de havner i samme DSP.

    Godt nøgd med min Topping D70 så langt.
    En vakker dag skal jeg teste ut den integrerte dac`en i Devialeten min - DET blir en spennende dag....

    mvh
    Proffen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, LVDS = Low Voltage Differential Signaling, dvs balansert signaloverføring. Man kan hevde at ethvert balansert grensesnitt (f eks Ethernet) er en form for LVDS.

    Det finnes også en LVDS standard som utgjør hardware layer for sånt som SCSI, SATA og FireWire. Dataene som passerer gjennom påvirkes ikke av om hardware layer er basert på differensielle signalpar eller en jordreferert coax. Det bør gjelde enten datastrømmen er I2S eller Ethernet-pakker. Interessant nok er ikke HDMI basert på denne LVDS-standarden, men på den konkurrerende DVI-standarden. Mer her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Low-voltage_differential_signaling
    https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/the-why-and-how-of-differential-signaling/

    Jeg kan ikke motsi folks personlige erfaringer, men selv ser jeg ingen tungtveiende grunner til å bruke tid på å teste dette. Da havner man fort i landskapet for «audiofile» SATA-kabler internt i medie-PC og lignende. Jeg anser sannsynligheten for at det har hørbar betydning som så lav at jeg legger tid og penger på annet.

    Personlig bruker jeg balansert signaloverføring for alle analoge signaler, men har ikke noe sterkt synspunkt på om digitale signaler bør gå balansert eller på coax. I øyeblikket har jeg S/PDIF (dvs AES3id) på BNC 75 ohm ubalansert coax og Ethernet på Cat 5e UTP balansert kabling, men kan ikke si jeg hører noen forskjell mellom BNC eller RCA coax og balansert AES/EBU på 110 ohm XLR. Og jeg har faktisk forsøkt.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.608
    Antall liker
    2.802
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Du tester integrert dac i Devialet hver gang du bruker den. Den er alltid aktiv siden signalet uansett går gjennom DSP som styrer tonekontroller, balanse, SAM, RIAA, strømforsyning etc. De analoge inngangene går rett til en ADC før de havner i samme DSP.

    Godt nøgd med min Topping D70 så langt.
    En vakker dag skal jeg teste ut den integrerte dac`en i Devialeten min - DET blir en spennende dag....

    mvh
    Proffen
    Takk for info!
    Da korrigerer jeg: Blir en spennende dag den dag jeg kobler vekk Toppingen. Vil jeg høre noen forskjell(er)?....;)

    mvh
    Proffen
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.283
    Antall liker
    34.952
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke at jeg forventer store forbedringer, men hvorfor tester ikke ASR de "dyreste" high end DAC' ene på markedet for å for å verifisere at Topping, Matrix osv faktisk matcher det aller beste (noe jeg tror de gjør)?
    Auralic Vega var vel f. eks. dert beste de hadde testet i sin tid, så det hadde åpenbart vært interessant å se hvordan Vega g2 klarer seg mot langt rimelige utfordrere nå. Har ASR en slags øvre prisgrense de forholder seg til?
    Vega ble testet for et par år siden tror jeg , og det som var artig med den testen er at han fikk litt merkelige målinger når den sto i filtermode 4 (hvilket han ikke var klar over.) Når den ble satt i mode 1 som er den som måler best så overgikk den det meste han hadde testet. Det interessante er at mode 4 er basert på subjektive lyttetester og altså den de fleste foretrekker. Jeg kjører min i mode 1 - så jeg foretrekker åpenbart det som måler best.

    Spennende hva folk synes om Topping D90 etter som flere har en slik på gang. Post gjerne inntrykk !! En god dac i den prisklassen vil nok være interessant for mange.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg kan ikke motsi folks personlige erfaringer, men selv ser jeg ingen tungtveiende grunner til å bruke tid på å teste dette.
    Som det meste annet.
    Da kan man heller ikke entydig anbefale det ene eller det andre etter min mening.
    Eventuelle innvendinger mot folks personlige erfaringer mener jeg kun kan gjøres etter egen erfaring.
    Det er vel bare å nevne Vera vs AN. Det var vel ikke noe poeng å høre AN opp mot Vera heller ut fra spec?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.149
    Antall liker
    2.666
    Torget vurderinger
    16
    Når det kommer inn et annet målemonster, hvor Amir har en positiv bias, så gjøres det et stort nummer av at det er opp til eiere å avgjøre om høy pris rettferdiggjør anskaffelse eller ei. Det er bare de produktene han ikke liker som er overpriset, ser du.
    Det sier egentlig alt når en har klart å gjøre 'målemonster' til et skjellsord.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Når det kommer inn et annet målemonster, hvor Amir har en positiv bias, så gjøres det et stort nummer av at det er opp til eiere å avgjøre om høy pris rettferdiggjør anskaffelse eller ei. Det er bare de produktene han ikke liker som er overpriset, ser du.
    Det sier egentlig alt når en har klart å gjøre 'målemonster' til et skjellsord.
    Nå er ikke målemonster noe jeg har definert.
    Men når man spytter på alt som ikke måler som et målemonster, så må det gjerne defineres sådan.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel bare å nevne Vera vs AN. Det var vel ikke noe poeng å høre AN opp mot Vera heller ut fra spec?
    For min egen del: Det kommer ikke inn noe fra Audio Note i huset hos meg. Ikke interessert. Ser ikke poenget. Men jeg har bygget fire kanaler NCore NC400 og har konstruert en chipamp som gir enda bedre måleverdier enn Neurochrome. :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.293
    Antall liker
    2.880
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, LVDS = Low Voltage Differential Signaling, dvs balansert signaloverføring. Man kan hevde at ethvert balansert grensesnitt (f eks Ethernet) er en form for LVDS.

    Det finnes også en LVDS standard som utgjør hardware layer for sånt som SCSI, SATA og FireWire. Dataene som passerer gjennom påvirkes ikke av om hardware layer er basert på differensielle signalpar eller en jordreferert coax. Det bør gjelde enten datastrømmen er I2S eller Ethernet-pakker. Interessant nok er ikke HDMI basert på denne LVDS-standarden, men på den konkurrerende DVI-standarden. Mer her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Low-voltage_differential_signaling
    https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/the-why-and-how-of-differential-signaling/

    Jeg kan ikke motsi folks personlige erfaringer, men selv ser jeg ingen tungtveiende grunner til å bruke tid på å teste dette. Da havner man fort i landskapet for «audiofile» SATA-kabler internt i medie-PC og lignende. Jeg anser sannsynligheten for at det har hørbar betydning som så lav at jeg legger tid og penger på annet.

    Personlig bruker jeg balansert signaloverføring for alle analoge signaler, men har ikke noe sterkt synspunkt på om digitale signaler bør gå balansert eller på coax. I øyeblikket har jeg S/PDIF (dvs AES3id) på BNC 75 ohm ubalansert coax og Ethernet på Cat 5e UTP balansert kabling, men kan ikke si jeg hører noen forskjell mellom BNC eller RCA coax og balansert AES/EBU på 110 ohm XLR. Og jeg har faktisk forsøkt.
    ASBJØRN SITAT

    Personlig bruker jeg balansert signaloverføring for alle analoge signaler, men har ikke noe sterkt synspunkt på om digitale signaler bør gå balansert eller på coax.

    1 +for ærlighet skal du ha asbjørn :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Det er vel bare å nevne Vera vs AN. Det var vel ikke noe poeng å høre AN opp mot Vera heller ut fra spec?
    For min egen del: Det kommer ikke inn noe fra Audio Note i huset hos meg. Ikke interessert. Ser ikke poenget. Men jeg har bygget fire kanaler NCore NC400 og har konstruert en chipamp som gir enda bedre måleverdier enn Neurochrome. :)
    Full respekt for dette. Hadde jo ikke ventet noe annet. Da mangler bare forståelsen for at andre tenker annerledes mhp. preferanser med utspring i erfaring fra komponenter de faktisk har prøvd.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.097
    Antall liker
    8.045
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn har gjentatte ganger sagt at folk må velge det de selv ønsker, men naturlig nok er det ikke det han skriver mest om. Du Distinctive, som er så opptatt av subjektive opplevelser, entusiasme og glede over hifi; hvorfor er nesten alle innleggene dine klagende, provokative eller furtende?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da mangler bare forståelsen for at andre tenker annerledes mhp. preferanser med utspring i erfaring fra komponenter de faktisk har prøvd.
    Jeg har jo forstått at andre velger annerledes. Velbekomme, det er deres egne penger. Men du kan ikke forvente applaus fra min side om noen velger å bruke titusener eller hundretusener av kroner på en dings som gir frekvensgang som en berg- og dalbane hvis den kobles til noe annet enn en 8 ohms resistor og gir et forvrengningsspektrum som ligner på et hagestakitt. Kanskje du får mild hoderysting fra min side i stedet for tiljubling, og det synes jeg du skal tåle på et diskusjonsforum.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.603
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da mangler bare forståelsen for at andre tenker annerledes mhp. preferanser med utspring i erfaring fra komponenter de faktisk har prøvd.
    Jeg har jo forstått at andre velger annerledes. Velbekomme, det er deres egne penger. Men du kan ikke forvente applaus fra min side om noen velger å bruke titusener eller hundretusener av kroner på en dings som gir frekvensgang som en berg- og dalbane hvis den kobles til noe annet enn en 8 ohms resistor og gir et forvrengningsspektrum som ligner på et hagestakitt. Kanskje du får mild hoderysting fra min side i stedet for tiljubling, og det synes jeg du skal tåle på et diskusjonsforum.
    Du er da en alldeles strålende fyr Asbjørn, selv om du ryster på hodet over diverse innfall som folk måtte ha.. Like mye som andre rister på hodet over din tilnærming Asbjørn. Her inne er det plass til dette. Og selv om jeg er gnistrende uenig med deg til tider Asbjørn, og synes du kunne hatt større vidsyn for andres "dumskap", så finner jeg og mye å lære av deg. Noe jeg er takknemlig for.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.293
    Antall liker
    2.880
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da mangler bare forståelsen for at andre tenker annerledes mhp. preferanser med utspring i erfaring fra komponenter de faktisk har prøvd.
    Jeg har jo forstått at andre velger annerledes. Velbekomme, det er deres egne penger. Men du kan ikke forvente applaus fra min side om noen velger å bruke titusener eller hundretusener av kroner på en dings som gir frekvensgang som en berg- og dalbane hvis den kobles til noe annet enn en 8 ohms resistor og gir et forvrengningsspektrum som ligner på et hagestakitt. Kanskje du får mild hoderysting fra min side i stedet for tiljubling, og det synes jeg du skal tåle på et diskusjonsforum.
    jA , Jeg og har lært meg ett og annet jeg og ,,,både når det biler MC hifi mm , det som er en dings " for en en kan være someones baby " for en annen Take care bøys and girls ":)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn