spiller som tåler å stå på svaiende tregulv når den spiller

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Hei. Vet at det kan lønne seg å sette spilleren på vegghylle (har), eller hylle i oppheng fra taket osv. Men...om det ikke går...så lurer jeg på hvilke av dagens spillere/merker som erfaringsmessig er kjent for å spille fjellstøtt selv om folk går over tregulvet. Noen er jo bygget med fjæring/oppheng, andre ikke. Bor man et sted der gulvet "svaier", og man ikke kan henge opp/skru opp, så er det greit å vite. Ditto om man leier og ikke vet hvilket gulv man ender opp med når man engang flytter, eller om man kan skru i tak og vegger... Når man da vurderer ny spiller kan det jo være greit å ha en viss peil på hvilke som er kjent for å stå støtt og hvilke som helst bør stå på fastere underlag/vegghylle o.l. når de spiller.

Fant innlegg her på forumet fra 2006 av Peter (Kuzma importøren) der han sier at Kuzma Stabi er av den typen jeg her spør om:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=7369.msg164422#msg164422epicurus skrev:
Kuzma Stabi Reference er som Stabi'n, dvs. et "critically damped" opplegg som fungerer utmerket alle steder, spesielt på 'fleksibel' tre gulv
Lurer på om det gjelder fortsatt for Stabi S, som vel er den rimeligste modellen fra Kuzma, og altså hvilke andre spillere/merker som er kjent for å stå "fjellstøtt" (innen rimelighetens grenser selvsagt) eventuelt hvilke som absolutt ikke er det? :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Avid Acutus!
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Fosse skrev:
Avid Acutus!
Takker. Fant prisliste (fra 2006) hos PlanetSnapa, oi, Acutus Gold 119.000.... Burde vel ha sagt noe om prisleie da jeg spurte, (0-20.000), men nyttig å vite at Acutus står støtt for den som har tenkt å bruke litt mer enn meg :)
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.341
De fjæropphengte Sota'ene tåler det meste; Sapphire, Star, Nova og Cosmos.
Har hatt Sapphire, har Cosmos. Men den er på vegghylle likevel.

mvh
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
Hei. Vet at det kan lønne seg å sette spilleren på vegghylle (har), eller hylle i oppheng fra taket osv. Men...om det ikke går...så lurer jeg på hvilke av dagens spillere/merker som erfaringsmessig er kjent for å spille fjellstøtt selv om folk går over tregulvet. Noen er jo bygget med fjæring/oppheng, andre ikke. Bor man et sted der gulvet "svaier", og man ikke kan henge opp/skru opp, så er det greit å vite. Ditto om man leier og ikke vet hvilket gulv man ender opp med når man engang flytter, eller om man kan skru i tak og vegger... Når man da vurderer ny spiller kan det jo være greit å ha en viss peil på hvilke som er kjent for å stå støtt og hvilke som helst bør stå på fastere underlag/vegghylle o.l. når de spiller.

Fant innlegg her på forumet fra 2006 av Peter (Kuzma importøren) der han sier at Kuzma Stabi er av den typen jeg her spør om:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=7369.msg164422#msg164422epicurus skrev:
Kuzma Stabi Reference er som Stabi'n, dvs. et "critically damped" opplegg som fungerer utmerket alle steder, spesielt på 'fleksibel' tre gulv
Lurer på om det gjelder fortsatt for Stabi S, som vel er den rimeligste modellen fra Kuzma, og altså hvilke andre spillere/merker som er kjent for å stå "fjellstøtt" (innen rimelighetens grenser selvsagt) eventuelt hvilke som absolutt ikke er det? :)
Hei, kjøp deg ein Sota sapphire tåler de meste gynger nett som ein båt i ruskevær, tåler det meste.

mvh sota
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
ch skrev:
De fjæropphengte Sota'ene tåler det meste; Sapphire, Star, Nova og Cosmos.
Har hatt Sapphire, har Cosmos. Men den er på vegghylle likevel.
Takker. Så på forsiden her på hfs nå at Sota har fått importør i Norge nå,
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31263.0
Audioroyal....prisene ikke klar enda ser det ut til

Har søkt litt her på forumet (ikke lett å finne søkeord som treffer)....funnet sålangt

## spillere som bør stå på vegghylle eller i takoppheng om du har svaiende tregulv o.l##

Thorens TD 160B MkII
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23274.msg442067#msg442067

(gjelder dette de fleste Thorens montro, også nyere http://www.thorens.com/turntables/drives.html
eller bare den som her nevnt over http://tech.thorens.com/en/thorens.index.php?id=en_650_0_2_29_&name_search=TD%20160&category_search=1&prodd_search= og alle lik den)... (uff som han maser og spør denne karen ;) )

VPI Scout/Scoutmaster/SuperScoutmaster - finner ikke tilbake til tråden nå men mener
jeg leste her at de er noe følsomme i denne sammenheng.. Vpi-eiere får korrigere om jeg tar feil.

Rega..ditto...mener å ha lest det her på forumet...Rega-eiere får korrigere om jeg tar feil.

Edit8 Oracle Paris

## spillere som står støtt (alt er relativt) - selv når "svaiende" tregulv er underlaget##

Dual 701
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23274.msg442204#msg442204
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23274.msg442378#msg442378

Lenco (?)
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23274.msg442416#msg442416

(og de som er nevnt i denne tråden sålangt )

SOTA Sapphire, Star, Nova og Cosmos

Avid Acutus

EDIT: legger til

Oracle Delphi (takk!)

EDIT2 +den jeg nevnte da jeg startet tråden)

Kuzma Stabi og Stabi Reference
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=7369.msg164422#msg164422epicurus skrev:
Kuzma Stabi Reference er som Stabi'n, dvs. et "critically damped" opplegg som fungerer utmerket alle steder, spesielt på 'fleksibel' tre gulv
(om Kuzma Stabi Edit7, korreksjon Når det gjelder Kuzma Stabi: Forstår det slik at det var den forrige Stabi modellen som har "et "critically damped" opplegg som fungerer utmerket alle stede", samt nåværende Stabi Reference.

Edit3: legger til

Michell GyroDec

Edit4: legger til

LInn lp 12

Mitchell Orbe

Mitchell gyro SE

Edit5 tar utl
Michell Techno, der jeg skrev "(ikke bekreftet)", tar jeg ut av listen da jeg ser på danske artsound sin web
at, sitat "TecnoDec er, modsat Michell´s øvrige modeller, ikke flydende ophængt"

Edit6 legger til
Nottingham Spacedeck

Edit8 endrer
Oracle Paris ikke alternativ, best på vegghylle når gyngende tregulv
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Sota skrev:
Hei, kjøp deg ein Sota sapphire tåler de meste gynger nett som ein båt i ruskevær, tåler det meste.
Takker. Non-vacum varianten du har? Veil. pris i usd2400 er vel pris for bare drivverket tipper jeg....blir spennende å se hva den norske importøren legger seg på ...:)

Edit: glem spørsmålet, finnes bare i non-vakum, så feil da jeg klikket meg inn på siden for SAPPHIRE, og
siden omtaler flere spillere..Star og Nova først, som er vakum modeller, Sapphire under.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
GONG skrev:
Oracle Delphi
Takk. Forhandler/importør i norge? (fant ikke da jeg søkte på forhandler-link sidene her på hfs)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
zimon skrev:
VPI Scout/Scoutmaster/SuperScoutmaster - finner ikke tilbake til tråden nå men mener
jeg leste her at de er noe følsomme i denne sammenheng.. Vpi-eiere får korrigere om jeg tar feil.
Jeg kan bare bekrefte at VPI er uhyggelig følsomme for underlaget. Jeg sliter mye mer med min Scoutmaster enn jeg gjorde med min Rega. Men, det går an å isolere disse spillerne fra underlaget. Det finnes plattformer som sannsynligvis øker antall aktuelle kandidater betydelig. Jeg tipper bl.a. Gingko sine gjør en god jobb. Nå bruker jeg 8 stk. Vibrapod under plattformen som spilleren står på. Det ser ut til å fungere greit, men jeg er ikke ferdig med eksperimenteringen på dette området. Vær bare oppmerksom på at plattformer også koster penger, og dermed må inn i budsjettet.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Michell er vel et hett tips her.

Har ikke prøvd Techno'en, men GyroDec svelger unna det meste.

Og så gjør det ikke noe at den også SER ut som en million kroner.....

;D

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Jeg kan bare bekrefte at VPI er uhyggelig følsomme for underlaget. Jeg sliter mye mer med min Scoutmaster enn jeg gjorde med min Rega. Men, det går an å isolere disse spillerne fra underlaget. Det finnes plattformer som sannsynligvis øker antall aktuelle kandidater betydelig. Jeg tipper bl.a. Gingko sine gjør en god jobb. Nå bruker jeg 8 stk. Vibrapod under plattformen som spilleren står på. Det ser ut til å fungere greit, men jeg er ikke ferdig med eksperimenteringen på dette området. Vær bare oppmerksom på at plattformer også koster penger, og dermed må inn i budsjettet.
Takker. Jo ny spiller + nytt hus rundt den kan bli dyrt ja. En Gingko plattform blir forhåpentligvis en noe rimeligere løsning? Får google litt, se om jeg finner priser/info :)

Siden du ikke er helt i mål enda: Fant et tidliger innlegg her av Fosse der han sier han bruker;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=9503.msg228109#msg228109 skrev:
Ikea slakteblokk med trisolator demping under. Jeg har de tyngste trisloatormattene, men du kan bruke én og én kule.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Noen kandidater.....

Mitchell gyro SE
LInn lp 12
Oracel Paris (tror kanskje Paulsen her på forumet har en tilsalgs , fin spiller)
Avid sine modeller ( det finnes jo billigere enn en acutus....selv om den er svinaktig bra altså)
Mitchell Orbe


og sikkert mange flere....ginko er nevnt , jeg har en og den virker , men her spiller det bedre rett på hardt underlag med min ssm-

Vpi kan være kilene , dette er nok ikke noe særegent for vpi , men for spillere med faste oppheng.

GYro er safe når det gjelder dette , men vær klar over at denne kan være , merk hva jeg sier KAN være vrien å få til når det gjelder benene , og den bør få stå rolig etter justering , og videre bør den settes opp av kyndig personell.....helst hjemme der den skal stå.

Å få satt opp denne hos importør ,for så å bringe hjem-.bør du derfor unngå.

titt litt på Avids rimligere modeller også.....

En gyro koster ca 15k uten arm , finnes en skjelden gang på b.børsen-------

Loddene under tallerken har hatt på de eldre modeller en tendens til å løsne , og hørte en gang om en kar som kjøpte en slik spiller fra DK , fikk sendt den over , og loddene var fiklet med , og skruene dratt skjevt , beina og fjærene var heller ikke i orden,.....det ble en kostbar affære......

Gyro/sme/lyra dorian spiller himmelsk rett og slett....men det koster jo en slant.

Lykke til i din søken Espen
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Michell er vel et hett tips her.

Har ikke prøvd Techno'en, men GyroDec svelger unna det meste.
Og så gjør det ikke noe at den også SER ut som en million kroner.....
Takk. ikke norsk forh/imp, så da blir det vel brukt, eller artsound i danmark eller direkte fra UK, om man vil ha en slik her på berget. Bare nyskjerrig, hvilken arm har du på din?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Oracle Delphi er vakker, men havner nok et godt stykke over budsjettet ditt. Jeg tror vi snakker om 35-40 kkr, kanskje mer (uten arm).

Ellers finner jeg ikke ut hva denne trisolatorsaken er. IKEA slakterblokk har jeg stående. Dessverre er den en centimeter for smal til å bære spilleren min. Det største gjenværende problemet mitt er nok at selve plata spilleren står på vibrerer (bøyer seg). Jeg kommer nok til å bestille/snekre meg en tyngre plate i samme størrelse av et tyngre materiale, sannsynligvis en sandwich av stål og kryssfiner med kantlister. Det skal jo se fint ut også, siden jeg har det i stua.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eeeeeehhhh, Oslo Hificenter har da solgt Michell de siste 15 åra (minst), og er det første du ser i vinduene deres.....

I min GyroDec sitter det en Helius Orion, akkurat den produserer ikke Helius lenger.

Michell selv tilbyr en "hotroddet" Rega-arm for en billig penge (Techno-arm), denne kan varmt anbefales, passer mange
pickup'er.

Mvh

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
ssm skrev:
Noen kandidater.....

Mitchell gyro SE
LInn lp 12
Oracel Paris (tror kanskje Paulsen her på forumet har en tilsalgs , fin spiller)
Avid sine modeller ( det finnes jo billigere enn en acutus....selv om den er svinaktig bra altså)
Mitchell Orbe


og sikkert mange flere....ginko er nevnt , jeg har en og den virker , men her spiller det bedre rett på hardt underlag med min ssm-

Vpi kan være kilene , dette er nok ikke noe særegent for vpi , men for spillere med faste oppheng.
He he godt uttrykk. :D Takker for gode forslag!

Lykke til i din søken Espen
Jo takk. mange variabler å ta hensyn til...men, jeg har god tid. Lærer jo underveis, leser her på forumet og ute når jeg har tid, kjekt. Fasinert av Scouten, men liker ikke helt at den er så "kilen" mtp dette :)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Eeeeeehhhh, Oslo Hificenter har da solgt Michell de siste 15 åra (minst), og er det første du ser i vinduene deres.....

I min GyroDec sitter det en Helius Orion, akkurat den produserer ikke Helius lenger.
Michell selv tilbyr en "hotroddet" Rega-arm for en billig penge (Techno-arm), denne kan varmt anbefales, passer mange pickup'er.
Takker for forslag/anbefaling. Finnes mange webshoper/importører, ikke tid til å gå inn på alle hjemmesidene for
å se hvem som selger hva. Savner en slik liste er her på hfs, eller andre steder... Ligger en fin liste over forhandlere/importører her, men ikke fullstendig med angivelse av hvem som selger eller tar inn hva. Hadde vært kjekt med en alfabetisk produsentliste, der norsk importør og forhandler(e) er angitt der de finnes. Eventuelt en liste som alle medlemmer her kan gå inn å redigere når de har oppdatert info (omtrent som en wiki), om mulig :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmm, joda, det hadde vært praktisk med en slik liste - muligens vanskelig å administrere.

Mange flotte platespillere som har blitt foreslått her, men sett i lys av det prisleiet du nevner,
og de egenskapene du etterlyser, fastholder jeg min anbefaling av Michell.



:)

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Mange flotte platespillere som har blitt foreslått her, men sett i lys av det prisleiet du nevner,
og de egenskapene du etterlyser, fastholder jeg min anbefaling av Michell.
Stilig spiller, takk for bildet! Espen sier i tråden her at Gyro KAN være krevende å sette opp. Samme for Gyrodec?

Edit: Ser nå hos Michell at de to faktisk er samme spilleren, sitat "A Michell Gyro SE can always be converted into a GyroDec by purchasing a plinth and dustcover. "
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gyro er bare "kjæle-kortnavn" for GyroDec, Espen og jeg snakker om den samme spilleren.

Vanskelig? Nei, den er ikke det; Subchassisset henger i tre fjærer som sitter i toppen av hver sin fotsøyle.
Du legger et vater på tallerkenen, og skrur på fotsøylene til den er i vater, deretter vrir du på fjærene til subchassiset er sentrert.
Beregn 20 minutter, med innlagt kaffepause.

Å få "eksperthjelp" til dette er (unnskyld Espen), sammenlignbart med å spørre betjeningen på en bensinstasjon; om de kan
sjekke lufttrykket i dekkene dine, for deg.... ::)

Mvh

Morten
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Lagga skrev:
Gyro er bare "kjæle-kortnavn" for GyroDec, Espen og jeg snakker om den samme spilleren.

Vanskelig? Nei, den er ikke det; Subchassisset henger i tre fjærer som sitter i toppen av hver sin fotsøyle.
Du legger et vater på tallerkenen, og skrur på fotsøylene til den er i vater, deretter vrir du på fjærene til subchassiset er sentrert.
Beregn 20 minutter, med innlagt kaffepause.

Å få "eksperthjelp" til dette er (unnskyld Espen), sammenlignbart med å spørre betjeningen på en bensinstasjon; om de kan
sjekke lufttrykket i dekkene dine, for deg.... ::)

Mvh

Morten
Føler behov for å presisere litt her... "Gyro" brukes som oftest når det er tale om Spider versjonen SE, mens "Gyrodec" er betegnelsen for spilleren med arcyl plint og støvdeksel.

Støtter forøvrig Lagga i at Gyrodec'en ikke er spesielt vanskelig å sett opp.

mvh
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
SOA skrev:
Føler behov for å presisere litt her... "Gyro" brukes som oftest når det er tale om Spider versjonen; SE, mens "GyroDec" er betegnelsen for spilleren med acryl plinth og støvdeksel.
Det stemmer, får skylde på min langt fremskredne alder, dengang Michell tilbød én spiller, og det var GyroDec.
(Det var væffal sånn virkeligheten var for vårs ;D )
Vi kalte den bare Gyro'n.....

;)

Morten
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.166
Antall liker
8.541
Torget vurderinger
1
Nottingham Spacedeck kanskje? En perle.
Min står på trekommode på tregulv. Riktignok svinger ikke gulvet mye, men den er nå like forbanna den platespilleren jeg har hatt som er mest upåvirkelig av ytre vibrasjoner...

Mer om Nottingham i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26125.0
 

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nottinghamen er en perle ja, som synes av mitt eget oppsett;

Men Michell GyroDec er også edel vare:

Så jeg greier ikke å velge, tar en Ole Brum jeg....


Michell og Nottingham er klassikere, som ved sine oppgraderinger er like moderne i dag,
De gjør sine ting på helt forskjellig vis, Nottinghamen død som en stein, og Michellen helt
fritt flytende.

Jeg er veldig glad i begge, men for ditt behov, ville jeg kanskje holdt en knapp på Michell.

Mvh

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
SOA skrev:
Støtter forøvrig Lagga i at Gyrodec'en ikke er spesielt vanskelig å sett opp.
Takk til deg og Lagga, godt å vite, både for meg og andre som søker info om Gyro-, med eller uten -dec :)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Voff skrev:
Nottingham Spacedeck kanskje? En perle.
Min står på trekommode på tregulv. Riktignok svinger ikke gulvet mye, men den er nå like forbanna den platespilleren jeg har hatt som er mest upåvirkelig av ytre vibrasjoner...

Mer om Nottingham i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26125.0
Takkerer. Lest der nå. Står på gummiknotter (skriver du i ett av dine innlegg der), ikke flytende oppheng som en del andre her, men er rimelig ufølsom for vibrasjoner/rystelser likevel om jeg forstår det rett. Faktisk bedre enn noen av de med flytende oppheng du har hatt, skriver du der. Tolker dette slik: Flytende oppheng med for myk eller følsom fjæring kan lage krøll, absorberer "små" vibrasjoner med sender "de store" videre til tallerken og arm...dvs går du tungt på tregulvet, så danser stiften...var det noe slikt du erfarte med spillere du har hatt med flytende oppheng?
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For all del zimon, og lykke til med valget...

Begge spillere, som ALLE spillere, kan selvfølgelig provoseres til å hoppe i rillene....

;)

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
For all del zimon, og lykke til med valget...
Begge spillere, som ALLE spillere, kan selvfølgelig provoseres til å hoppe i rillene....
;)
Joda, men har ikke tenkt å ha noe "headbanger-fest" i stua, som regel bare gå over gulvet for hente kaffe, og kanskje en og annen gang få "godfot" og bevege kroppen i takt med musikken kanskje. Ellers kult å få svar og anbefaling om valg mellom to spillere fra en som har begge i riggen sin. Fine bilder, pent oppsett, mange kroner! :) (hva var adressen din sa du, og når skal du på ferie? ;)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
He he, det er en grunn til at huset har alarm og tre selvskudd utlagt ja.... 8)

Begge spillerne takler vibrasjoner fra gulvet meget godt, og det er såklart umulig å gi
noen spesifikke svar om DITT gulv, på slikt sviktende grunnlag (pun intended) ;D

Jeg har også et tregulv med moderat svikt under min benk, begge spillerne takler dette godt,
men HER er det nok Gyro'en som holder ut lengst, og ikke gir seg før en eller annen bryter ut i
fullt stomp-modus.

Men forskjellen er ikke stor. De lydmessige er nok større...

Mvh

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Jeg har også et tregulv med moderat svikt under min benk, begge spillerne takler dette godt,
men HER er det nok Gyro'en som holder ut lengst, og ikke gir seg før en eller annen bryter ut i
fullt stomp-modus.

Men forskjellen er ikke stor. De lydmessige er nok større...
Når bruker du den ene og når den andre? Danser du til gyroen, lytter til Spacedecken? Eller bruker du den ene til en type musikk, noe annet på den andre? Som jazz og klassisk på Spacedecken, rock og annet på gyroen? Antar du har prøvd pickupene du nå bruker i begge spillerene...så da har du vel en ide om lydsignaturen på de to, når alt annet ellers jo er likt. Et par ord om det?

PS: er det noen her på hfs som IKKE har alarm og ikke har lagt ut selvskudd? ;D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei igjen zimon,.....

Jeg kjenner begge de spillerne der , og har hørt en del på disse , når det gjelder oppsetting , er ingen av de superenkle å sette opp (hvis du monterer for første gang altså , men heller ingen heksekunst)

for å få overhenget helt riktig på (i allefall hyperspacd) må du ha ottinghams protractor , det er stor forskjell hvis man justerer overhenget med en regamal , eller andre universalmaler , enn den fra Nottingham...jeg har vært med på å sette opp en hyper ett par anledninger , og en rega-protractor ble brukt til sjekk etter innjustering med Nottinghams egen protractor , jeg trodde ikke det jeg så altså , over en cm ute av kurs på ovwerhenget med denne...Det var gedigene forskjeller lydmessig etterpå når Nottinghams protractor ble benyttet .

Gyrodec SE heter den uten støvdeksle

så heter sikkert den andre gyrodec ? ;)

I flg importør OHC , så spiller den gyro se en , ett hakk bedre , visstnok begrunnet med resonanser i forbindelse med støvlokket , det ble meg fortalt at dette ikke kan tas av under spilling , når jeg vurderte disse to for noen år siden.

Du safer mest med å kjøpe flytende oppheng med en gang , og du sparer penger på å ikke gjøre ett bytte senere , så jeg hadde helt klart valgt flytende oppheng med en gang....

spillerne kan brukes med regas armer , og mitchell har en egen rb-250 arm som kalles tecnoarm , denne er modifisert , og har ett lavere tyngdepungt på bakloddet , som er en stor fordel....armen finnes å kjpøpe brukt , jeg vet om en for salg hvis du finner en brukt spiller uten arm...

spillerne finnes i sort og sølv , og loddene i sølv eller gullutførelse......

Det er verdt å merke seg at det finnes en modifikasjon til disse spillere som tar vekk fungsjonen for det flytende opphenget , det heter Gert Pedersen modifikasjon , hva som eksakt blir gjort vet jeg ikke , men skal du ha en spiller med fjæringen iorden , så velg en som ikke er modda om du finner den brukt...

Jeg legger til at jeg ikke har sett dette gp moddinga selv , men hørt det av andre , og derfor noe forsiktig med å uttale meg om hva som utføres av gert ang. dette.

spillern spiller vanvittig godt med rett underlag og sme armer i allefall......men som ett billigere alt . fungerer jo rega , tecnoarm er bygget av mitchell , på rega-lest , så dette blir jo safe , og rimligere i allefall i oppstartsfasen

har du sendt pm til Paulsen her på sentralen og hørt med Oracle Paris spillern hans......han kjøpte seg kliss ny spiller i går , og har nå 3 spillere , jeg tror han selger den orakelen for en hyggelig penge , med rega rb-300 arm-...... ;) spillern er hvit , med sort tallerken. Og befinner seg i Oslo---

Espen
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.866
Antall liker
24.007
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sapphire er den rimeligste SOTAen med tunet stålfjæroppheng, men modellene (Jewel, Satellite) under henger også, omenn i en slags elastikk. Jeg vet ikke om de oppfører seg like immunt som Sapphire og modellene over.

Sapphire er temmelig immun mot gyngende tregulv, men min har fått hylleknekter fra Jernia og glassplate allikevel. Montanaseksjonen bøyde seg...
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.063
Antall liker
29.205
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gert Pedersens modifikasjoner får jo lovord, men det er en svært omfattende ombygging, og resultatet er
ikke spesielt vakkert å se til.....

http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/billeder.htm

Man må jo beundre nybrottsarbeidet hans, men en undrer seg jo over hvorfor han ikke kjøpte en Nottingham med
det samme.....
Opphengstårna han har laget er unntaket, de er bare sexy! Men uansett hvor hyggelig Gert er, og hyggelig er han, så ville
han ikke selge kun tårna, mente at det ikke hadde noe for seg uten resten av settet.

Støvlokket på en GyroDec, er som andre støvlokk et opphav til resonanser. Mulig at hengslingen er forandret fra min, men
på min sitter lokket i to spor, og kan enkelt løftes rett av, om jeg skulle ønske det.

Mvh

Morten
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Armboardet til GP selges alene og er en fullstendig reverserbar modifisering.. Jeg brukte dette på min Orbe SE.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.166
Antall liker
8.541
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei igjen zimon,.....

Jeg kjenner begge de spillerne der , og har hørt en del på disse , når det gjelder oppsetting , er ingen av de superenkle å sette opp (hvis du monterer for første gang altså , men heller ingen heksekunst)

for å få overhenget helt riktig på (i allefall hyperspacd) må du ha ottinghams protractor , det er stor forskjell hvis man justerer overhenget med en regamal , eller andre universalmaler , enn den fra Nottingham

Jeg skjønner ikke helt dette. Nottinghamen er den enkleste spilleren jeg noen sinne har satt opp. Enhver klodrian kan gjøre det med godt resultat. Selvfølgelig bruker man Nottinghams protractor (som følger med).
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
ssm skrev:
Jeg kjenner begge de spillerne der , og har hørt en del på disse [...]
Takk så mye for nyttig info i bøtter og spann Espen! Alltid kjekt å høre fra en som har vurdert produktet på sin vei til nirvana :) Gyro SE (SE= Spider Edition) heter den uten deksel og plint i acryl, "Based entirely on the GyroDec, but without the costly acrylic plinth and dustcover". Greit å vite at noen mener den spiller bedre uten. Kan jo isåfall starte med en Gyro SE, leve lykkelig med den og ha spart noen kroner ifht Gyrodec, eller eventuelt oppgradere senere om behovet melder seg. Sålangt, ut fra det behovet jeg har beskrevet, ligger Gyro SE og Sota Shappire høyt på lista. Den sistenevnte er nok en del dyrerer (pris i norge ikke kjent enda, hos Sota står den i USD2400 veil pris, og det er nok uten arm), så da frister Gyroen mere... må jo tross alt forholde meg til penger og andre behov her i livet (uff!). Spacedeck et annet godt alternativ.... Tenke, tenke, gruble, gruble :)

PS: Det virker som om mange blir glad i "god spilleren sin", også etter den første "forelskelsen" :)...faren med hifi-produkter, som med folk, er jo dog at man kan ende opp å si: "Dæven du var grei, før jeg ble kjent med deg!" :eek: Derfor er det kjekt å høre fra både de som ble forelsket, uten at det ble noe mer, og de som ble "gift" med produktet, om enn ikke til "døden skiller de ad" :)

DS:, joda PM og undersøke litt om produkt et.
 
Topp Bunn