Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Aaah det var godt å komme hjem til anlegget igjen etter 1 uke med intensiv kursing! :cool: Fikk dessverre ikke tid til å se etter noe HiFi, men skal ned igjen på ett 3 ukers kurs før jul, da må det jo være muligheter.. !

IMAG2114.jpg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Ommøblerte litt igår, for å prøve å få det litt mer estetisk vakkert ;):confused: Er litt usikker på om jeg skal ha Audio Magic Hepta standet til Pre-ampen, men står ikke i veien på noen måte så enn så lenge får det stå!

Strømforsyningene til blokkene står nå bak vær høyttaler :cool:

P1010910.jpg

P1010907.jpg

irma1000

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Antall liker
    7
    Gratulerer med det sykeste her på sentralen. Rør er gøy å så spiller det deretter kos deg mvh jensen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Stilig!! Flott og vakkert og det spiller nok like vakkert :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Liker ikke teasere. Kom med hele greia, ellers havner jeg på asyl!

mvh
    Harald

PS Til å være billedtråd er denne faktisk ganske morsom ......:)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ett spørsmål til deg; låter det like bra som det ser ut? :)

Kan du beskrive lyden i forhold til andre forsterkere du har hatt?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    He, he...
    skjønner ikke hva som skjedde med det forrige innlegget mitt, men uansett: Dette ser sinnssykt bra ut! :)
    Lyden er selvfølgelig umulig å yte full rettferdighet gjennom ord, men for all del - følg Kabeldragerns oppfordring!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Ett spørsmål til deg; låter det like bra som det ser ut? :)

Kan du beskrive lyden i forhold til andre forsterkere du har hatt?
    Det er dette alle venter på ;)
    hehe, jeg kan bare si at det hele låter meeeeget bra! ;) Jeg kan ikke huske å ha kost meg så mye med musikk, det er detaljer, oppløsning, "snert" som man sier, uten at det blir skarpt. Bredde på lydbildet, alt er her! også den farlige effekten med at det ikke føles ut som det er høyt!

Eneste ankepunkt, som jeg kan være helt ærlig å si, er at jeg ikke kan spille like høyt som jeg kunne med for eks. Krell KSA-300s, eller Emotiva XPR-1 monoblokkene. Parasound A21 også hadde mer effekt å gi, det er vel egentlig bassen som stopper litt opp når det blir skikkelig høyt, (sånn type ikke kan snakke med hverandre høyt)

MEN, til normalt lyttevolum er det ingenting å klage på! Kunne nok blitt enda bedre med bedre akustikk, og jeg leker med tanken på å kjøre XPR-1 blokkene på bass og G-212 på mellomtone/diskant :rolleyes:

Husk det er kun 2x30w, og det er vel SET også etter hva jeg kan forstå?

Men da må jeg ha XLR-Y-ledd, om det funker å gjøre det slik?

Audio-gd Master 7 DAC er på veg i posten til meg nå, så det blir gøy å teste med en dyrere DAC en Arcam irDAC. :)

Jeg savner verken Krell, Ayon, Parasound eller Emotiva når jeg lytter om dagene, men er nysgjerrig så skal prøve med XLR-Y ledd og transistor på bass, viss det lar seg gjøre så enkelt? (null erfaring med Bi-amp) MEN det er jo dette dere er her for :rolleyes:;)

Jeg kan dessverre ikke gå i detalj på hva som er bedre, og hva som er dårligere iforhold til andre forsterkere jeg har hatt innom, da hukommelse og lyd ikke går godt ilag! Har solgt og kjøpt mye siste året. KAN såklart komme med en sammenligning når jeg får inn TV/Film oppsettet itillegg, da er det enkelt å switche mellom de 2 oppsettene. Men pr dags dato er det kun rør/HiFi:)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    OBS, skal dog sies at jeg er nysgjerrig på hvordan blokkene spiller på mer lettdrevne høyttalere aka horn :rolleyes:;)

T

Tittentei

Gjest
    Takk for omtale, det var godt å høre at du er fornøyd med lyden, og at du ikke kan spille like høyt kom vel heller ikke som noen bombe. :) Skjønner godt at du vil prøve noe mer lettdrevent eller å biampe.

For å biampe, så kan du bruke et Y-ledd fra preamp til hver av forsterkerne, men problemet er at nivået må matches mellom den, hvis ikke blir det ofte ubalanse.

Hvis de har forskjellig gain, noe jeg antar at de har, så vil du få høyere lyd i den ene delen av systemet enn i den andre. En måte å fikse dette på, er ved å sette inn passive attenuator mellom den ampen med lavest input sensitivity og så skru ned på den. Emotiva har passive attenuatorer som er ganske så billig.

En annen ting er hvordan høyttalerne dine er bygget opp. Om det er biamping eller aktiv deling de forutsetter. Det spørs om elementene er koblet innom det passive delefilteret eller om man må dele dem aktivt når man setter dem i biamping mode. Med aktiv deling slipper man som oftest separat attenuator, for dette er som regel i delefilteret.

Hvis du vil vite mer om dette, så kan jeg sjekke specs for deg, men akkurat nå sitter jeg med to katter på fanget som krangler om å få hodet under hendene mine. ;D

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takk for omtale, det var godt å høre at du er fornøyd med lyden, og at du ikke kan spille like høyt kom vel heller ikke som noen bombe. :) Skjønner godt at du vil prøve noe mer lettdrevent eller å biampe.

For å biampe, så kan du bruke et Y-ledd fra preamp til hver av forsterkerne, men problemet er at nivået må matches mellom den, hvis ikke blir det ofte ubalanse.

Hvis de har forskjellig gain, noe jeg antar at de har, så vil du få høyere lyd i den ene delen av systemet enn i den andre. En måte å fikse dette på, er ved å sette inn passive attenuator mellom den ampen med lavest input sensitivity og så skru ned på den. Emotiva har passive attenuatorer som er ganske så billig.

En annen ting er hvordan høyttalerne dine er bygget opp. Om det er biamping eller aktiv deling de forutsetter. Det spørs om elementene er koblet innom det passive delefilteret eller om man må dele dem aktivt når man setter dem i biamping mode. Med aktiv deling slipper man som oftest separat attenuator, for dette er som regel i delefilteret.

Hvis du vil vite mer om dette, så kan jeg sjekke specs for deg, men akkurat nå sitter jeg med to katter på fanget som krangler om å få hodet under hendene mine. ;D
    Takk for tips her! :) Jeg kan jo si at G-212 monoblokkene har Gain justering for vær blokk? kan dette være til hjelp? :)

Viss du kan, som har mer peiling på dette enn meg sjekke det opp så hadde jeg blitt meget glad :cool:

Har bestilt 2 stk Female - 2 x Female XLR Y-ledd på bayen nå ;)

T

Tittentei

Gjest
    Begynte å skrive et langt innlegg til deg med forklaring på hva du må gjøre. Da jeg skulle finne gain og input sensitivity på LM Audio-blokkene dine og utgangsvolten på preampen, så stoppet det opp, for jeg finner ikke de spesifikasjonene noen plass.

Siden jeg ikke har data, så blir det ufullstendig, så hvis du fikk med noe spec sheet eller forhandler kan opplyse om specs, så kan vi finne ut av det. Har lagret innlegget for å fortsette på det når jeg vet disse tingene.

Men korthistorien er at Usherne dine kan deles uten aktivt delingsnettverk (fordi det er passive komponenter foran driverne), men les manualen for det er viktige opplysninger der.

Hvis gain ikke er lik for rørblokkene og emotiva, så må du limite en av dem, men hvilken av dem vet vi ikke før vi kan sammenlikne specs. Det er den som spiller høyest ved satt volum som må limites til å matche den andre.

Hvis du er heldig, så spiller LM høyere enn Emotiva ved et gitt nivå på preampen, for da kan du bare skru ned med potensiometerne eller attenuatorene du sier du har på rørblokkene.

Hvis du må limite Emotiva, så trenger du passive attenuatorer mellom preamp og xpr-1. Emotiva har denne: https://emotiva.com/products/electronics/control-freak

Det er bare en variabel motstand som senker signalet fra preamp til effektforsterkeren.

En effektforsterker tar bare et signal og forsterker det, og hvor mye den forsterker det kommer ann på gain. Hvis gain er ulik og sensitiviteten på elementene ulik, så vil det spille i forskjellig volum.

Hvis du har prøvd samme preamp på rør og xpr, så ser du om du må skru opp mer eller mindre med rørblokkene for å oppnå samme lydnivå. Har du testet det, og hvem må du rulle volumet mest på for å få samme nivå?

Du kan jo også prøve uten en passiv attenuator å se om forskjellen i volum mellom bass og topp er forskjellig, eller du kan skaffe passiv attenuator og ha en frihetsgrad til det, hvis det er emotiva og ikke rørblokkene som må limites.

Kort sagt, så trenger du ikke specsa, men de er nyttige.

Jeg er også smått usikker på om sensitiviteten i høyttaleren blir ekstremt mye bedre av biamping, men regner med det siden du unngår å belaste med basselementet. Det gjør den alltid ved aktiv deling, men da kjører man ikke passive komponenter foran driverne som det skal deles aktivt mellom. Hvis ikke sensitiviteten blir bedre, så har det liten nytte for deg å biampe, og du bør evt. se på mer effektive høyttalere.

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takk for informativt svar Tittentei! ;) Venter på kontakter/splittere/y-ledd så får ikke gjort noe særlig nå!

Men var i Bergen i helgen, og var da innom Renaissance Audio og hørte på Avantgarde Uno ? likte de svært godt! Og skal ta med forsterkerne til neste helg og prøve de ut der :cool: Da blir det fort Horn her i stua også ;)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Da har jeg aktivt startet leting på nettopp, HORN.. :rolleyes: Søker primært fargen hvit/lys for å matche interiøret, tror det kan bli meeget tøft her i heimen ;)

Dette er jo en relativt rimelig inngangsbillett til Horn-verden! Drømmen er dog forsatt 1 par basstårn med DIY værsting horn! (det ser jo bra mann ut!)

Avantgarde Uno eller Duo er i første omgang det aktuelle! ;)

Edit: Tråden trenger bilder!
    Lånt fra nett.

b2 (1).jpg

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har alltid lurt på hvordan sånne horn som det der låter.
    Seriøst - er det noen som har hørt dem???

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har alltid lurt på hvordan sånne horn som det der låter.
    Seriøst - er det noen som har hørt dem???
    Jeg har hørt dem selv med Devialet, og det låt veldig bra, og derfor jeg ønsker å prøve de hjemme selv, håper bare jeg får dem til i rommet mitt og at de spiller på lag ! :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Lykke til!
    Da tar du helt sikkert bilder og gir en levende beskrivelse. :)

T

Tittentei

Gjest
    Med den sensitiviteten i htt, så har du i alle fall nok juice i monoene dine :) Får du i tillegg et par basstårn, så har du nok et ekstremt vellydende oppsett med flott estetikk. Det er utrolig mange år siden jeg hørte noe fra Avantgarde hos Lyric hifi i Oslo, men jeg mener å huske det låt veldig bra.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Skal såklart komme med en beskrivelse etter beste evne! Nett nå sitter jeg å evaluerer en Audio-gd Master 7 DAC, og den er virkelig god! :cool:

Har lyst å dele en litt artig "historie" med dere!

Jeg og 2 venner, var på lørdag som sagt, hos Renaissance Audio og hørte på Avantgarde Uno, og da satt jeg og tenkte, og sa høyt "jeg må få solgt BE-10'ene, så kan jeg kjøpe meg Avantgarde". Så kom vi opp på hytta igjen og satte oss ned med Rolling Stones - Live med øl og koste oss, og vi snakket om at Avantgarde må jeg få i hus, en helt annen type høyttaler en Usher, men de låt virkelig bra til prisen!
    Har jo hatt Usher'ne for salg en stund, INGEN interesserte.. så plutselig får jeg mail av en som sier han skal ha Usher'ne samme kveld!!

Sjebnen? Oyes :cool: Det er ett tegn fra øverste hold at det var nettopp Avantgarde jeg skal ha. ;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    70.789
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dæggern, her er det fremdeles full fart :) Gratulerer!!! Gleder meg til bilder og ikke minst lytteinntrykk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.072
    Torget vurderinger
    23
    Nok en kar som har tatt steget over til "The Dark Side"....:cool: Dette blir en bra match med de nye forsterkerne.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det folkens! Er forhåpentligvis snart roligere med kjøp/salg nå fremover... Det har jeg jo sagt før men.. :) satser på at dette blir god knall!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.072
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det folkens! Er forhåpentligvis snart roligere med kjøp/salg nå fremover... Det har jeg jo sagt før men.. :) satser på at dette blir god knall!
    La nå disse ht/forsterkerne få en tjangs før du hiver deg på byttekarusellen igjen.. lev med det noen mndr. og husk at dersom du får tenning på de egenskapene gode hornkonstruksjoner står for så kan oppgraderingsspøkelset meget fort bli en kostbar affære :eek:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    La nå disse ht/forsterkerne få en tjangs før du hiver deg på byttekarusellen igjen.. lev med det noen mndr. og husk at dersom du får tenning på de egenskapene gode hornkonstruksjoner står for så kan oppgraderingsspøkelset meget fort bli en kostbar affære :eek:
    Skal la de stå en god stund, da økonomien ikke er på topp etter jobbskifte! Men om jeg skal oppgradere en dag får du PM Sluket ;) har sett noen av dine kreasjoner og det ser rått ut!

håper bare Nano'ene integreres lett i rommet :)

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    233
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med kjøp og salg! :)

Spent på lytteinntrykk når den tid kommer..

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Slutter meg til alle foregående innlegg. :)
    Enig i at anlegget må få tid til å synke seg inn. Det er ikke bare anlegget som skal tweakes, men ørene også!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Er enig at det er godt å la lyden "sette seg". Hadde jo forøvrig BE-10'ene i 8 mnd ca, så det er jo ny rekord.:rolleyes:

Sååå nå blir det stopp en god stund! Blir mye jobb og kurs fremover så blir mindre tid en før også, da sparer jeg jo lyspærene mine litt og ;)

Oog! Jeg skal jo ha transistoreffektrinn til TV/film lyd, og da trenger jeg jo ikke akuratt kraftverk ala Krell lenger :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.072
    Torget vurderinger
    23
    Nano vil nok ikke by på problemer i det store fine rommet du har - de sprer langt mindre enn f.eks. dine forrige ht.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Nano vil nok ikke by på problemer i det store fine rommet du har - de sprer langt mindre enn f.eks. dine forrige ht.
    Det er spennende! Det vil si at man bør ha litt toe-in mot sweetspot ? Noen som har erfaring med avstand til bakvegg og plassering generelt med Avantgarde? Så man har en pekepinn på hvordan jeg skal sette de opp!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.072
    Torget vurderinger
    23
    Har du en meter til bakvegg er det fint - men du kan klare deg med mindre også. Under en halvmeter så får du ganske sikkert rariteter med bass etc. Toe-in er litt sånn smak og behag, begynn gjerne med den klassiske trekanten mellom deg, høyttalerne og deres innbyrdes avstand, toe-in litt utenfor ( 5-10 grader) lyttepos. Noen liker mer, noen liker mindre, som sagt dette er for mange en smakssak, hvordan de liker lydbildet penslet ut. Dette er små kompakte og lette høyttalere så det er enkelt å flytte rundt på de.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.492
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer så mye med kjøp og salg! :)
    Dette blir noe nytt, men burde passe til de nye ampene dette her da.
    Mer spot-on og rett inn i sweetspot/øra:cool::rolleyes:

gismo

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har du en meter til bakvegg er det fint - men du kan klare deg med mindre også. Under en halvmeter så får du ganske sikkert rariteter med bass etc. Toe-in er litt sånn smak og behag, begynn gjerne med den klassiske trekanten mellom deg, høyttalerne og deres innbyrdes avstand, toe-in litt utenfor ( 5-10 grader) lyttepos. Noen liker mer, noen liker mindre, som sagt dette er for mange en smakssak, hvordan de liker lydbildet penslet ut. Dette er små kompakte og lette høyttalere så det er enkelt å flytte rundt på de.
    1 meter fra bakvegg er ingen problem! Så da tar jeg utgangspunkt i det, også får jeg prøve meg frem med toe-in! Jeg liker jo best en bred scene, med masse detaljer plassert rundt omkring ;)

Har Fredagsfølelse idag.. det gjør ventingen bare værre ! :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så mye med kjøp og salg! :)
    Dette blir noe nytt, men burde passe til de nye ampene dette her da.
    Mer spot-on og rett inn i sweetspot/øra:cool::rolleyes:

gismo
    Takktakk!
    Ja passer nok bedre ilag med SET rør her, og nå bli det mer dynanikk og en annen type lyd, så jeg har helt klart store forventninger ! ;)

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med salg og kjøp!

Hva ligger Nano på i pris? Brukt eller nytt?

-Stein Ivar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn