Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Surt og jævlig på Karmøy. Make oppe hos deg også? Isåfall verdens beste vær til å sitte foran høyttalerne. Har kjørt gjennom både floridapunk fra sekstitallet og diverse annet i dag. Ingen grunn til å forlate krypten i slikt vær.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med høyttalere, steike tøffe :cool:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Smurfeland
    Kjipt at det blir for lyst og skarpt på metal, da. Kanskje det går an å fete opp lyden litt med annen elektronikk, eller at bassene ikke er innspilt enda? Eller kanskje du må ha separat bassystem når du allikevel har beveget deg opp i elitedivisjonen innen høyttalere.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Surt og jævlig på Karmøy. Make oppe hos deg også? Isåfall verdens beste vær til å sitte foran høyttalerne. Har kjørt gjennom både floridapunk fra sekstitallet og diverse annet i dag. Ingen grunn til å forlate krypten i slikt vær.
    Ja er nok det samme været som i Hgsd her:(
    Har hatt en Stevie Ray Vaughan og Katie Melua periode her;) Siste nevnte har jo kommet med nytt album! Nå går det i det nye til Robbie Williams, fan som jeg er, skal så klart på konsert i Bergen til neste år! :cool:

Gratulerer med høyttalere, steike tøffe :cool:
    Takk for det! :)

Kjipt at det blir for lyst og skarpt på metal, da. Kanskje det går an å fete opp lyden litt med annen elektronikk, eller at bassene ikke er innspilt enda? Eller kanskje du må ha separat bassystem når du allikevel har beveget deg opp i elitedivisjonen innen høyttalere.
    Det er riktignok ikke alle sanger dette gjelder, men de skjuler ingenting og veldig dynamiske og lite "farget" om jeg kan kalle dem det! :)
    Skal nok få de til skal du se! ;)

Spiller du fortsatt på SS? På tide å koble til rørforsterkerne isåfall, det er helg!
    Spilles på Krell enda ja, lat som jeg er! Den kan stå på hele dagen, og jeg har vært inn å ut av huset i hele dag så orker ikke drive å slå på og av rør for å lytte i 15 minutt osv:)

Skal ha forsch her nå ikveld så da er SS tryggere! :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til vors er SS tingen, men i morgen må du ta deg tid til å koble opp rørene. Plutselig så kommer det du savner fram, tipper jeg. Det handler jo litt om voicing av høyttalerne også, de er utvilsomt voicet for rør.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Til vors er SS tingen, men i morgen må du ta deg tid til å koble opp rørene. Plutselig så kommer det du savner fram, tipper jeg. Det handler jo litt om voicing av høyttalerne også, de er utvilsomt voicet for rør.
    Reiste like godt på kurs i Kristiansand, så det blir stille i tråden nå dessverre! :rolleyes:
    Har en mistanke om at Krell har litt bedre kontroll på bassen, føles vertfall mye tryggere å guffe på med den enn 30w SET rør:confused:;) *nerver*

Har gjort store fremskritt og de spiller "varmere" nå uten å miste detaljer og dynamikk!
    Helgas besøk var imponert, skal sies at de ikke er Hifi interesserte! ;)

Noen horn folk her som kan si hva som skjer når jeg flytter hornet bak/foran diskant? Teorien:confused:

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Har skummet og lest meg gjennom hele tråden din nå, puh:p
    Mye fint utstyr og bred musikksmak og ikke minst LM Audio oppsettet du har nå, helt rått :cool:
    Fortsetter utviklinga i samme takt kan det se ut som det flotte huset må ha et påbygg eller to..;)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du flytter horn/diskant i forhold til hverandre tidsforsinker du de i forhold til hverandre. Du vil også få en faseforskyvning som påvirker hvordan de summerer med hverandre. Delefilteret er antageligvis komponert med tillit til en viss avstand fra membraner til lytter, men små justering for DIN lytteavstand er sikkert lurt. Teoretisk skal jo lyden optimalt sett ankomme likt fra begge, dvs memraner på linje, men hornet er jo veldig langt.
    Du kan jo prøve deg frem og høre når det er riktigst i dine ører fra lyttestol.
    Prøv ekstremene først og jobb deg inn mot midten

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har skummet og lest meg gjennom hele tråden din nå, puh:p
    Mye fint utstyr og bred musikksmak og ikke minst LM Audio oppsettet du har nå, helt rått :cool:
    Fortsetter utviklinga i samme takt kan det se ut som det flotte huset må ha et påbygg eller to..;)
    Hehe, fysj det begynner bli mange sider her! ;) Morro å mimre litt i for meg selv, også en av grunnene til at jeg har denne tråden! :)
    Vanskelig å bygge på noe her, men skulle gjerne hatt ett eget stort lytterom!

Hvis du flytter horn/diskant i forhold til hverandre tidsforsinker du de i forhold til hverandre. Du vil også få en faseforskyvning som påvirker hvordan de summerer med hverandre. Delefilteret er antageligvis komponert med tillit til en viss avstand fra membraner til lytter, men små justering for DIN lytteavstand er sikkert lurt. Teoretisk skal jo lyden optimalt sett ankomme likt fra begge, dvs memraner på linje, men hornet er jo veldig langt.
    Du kan jo prøve deg frem og høre når det er riktigst i dine ører fra lyttestol.
    Prøv ekstremene først og jobb deg inn mot midten
    Aha okei takk for info! Da har jeg noe å måle opp og gå etter når jeg kommer hjem igjen og skal starte med justeringer av hornet! Kan også flytte diskant frem og tilbake men har latt den stå der forrige eier har hatt den. Den kan jeg jo måle og sette opp likt med basselementet sånn ca. :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Googler litt om dagen, og hornet jeg har "LM Audio A22" er brukt en del i diy og kan bygges ut på flere måter da den er 2 delt! Jeg har "A12" modulen (den man fester driveren på)

Her er en utgave med 2 stk drivere på, ser kult ut! ;)

20120108_012416.jpg

Går også an å gjøre det mer kompakt enn mine! ;)
    Her med samme horn.

HORN.jpg

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med et oppsett du ikke har fått til å spille fullt ut pga rommet. Blir sikkert en økt dimensjon når du får mer plass å boltre det på. Utrolig lekkert å se på. Dette blir sikkert helt topp :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Disse hornene ble jo opprinnelig laget for kino. Western Electric anno 1933.
    En smule større enn mine! ;)

Gratulerer med et oppsett du ikke har fått til å spille fullt ut pga rommet. Blir sikkert en økt dimensjon når du får mer plass å boltre det på. Utrolig lekkert å se på. Dette blir sikkert helt topp :)
    Takk for det! Får de jo til å spille, og bedre skal jeg få de til men er enig i at rommet må nok være litt større! :rolleyes::)
    Det var jo en "risiko" jeg tok med tanke på rom, de er uansett kjøpt inn som en investering og har ikke planer om å bo her jeg bor for evigheten! :)

Her var det mye snop! Skulle gjerne hørt og sett originale WE saker! :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Fader dette ser ut som det er ment for å spille sammen, helt Oberst
    Grattis ;D

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det er entusiasten sin det. Ut å handle bolig for å få det til å passe til høyttalerne. Imponerende!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Fader dette ser ut som det er ment for å spille sammen, helt Oberst
    Grattis ;D
    Takk for det! Både høyttalerne og rørforsterkerne er jo i grunn kloner/basert på Western Electric så de er vel "beslekta":)

Det er entusiasten sin det. Ut å handle bolig for å få det til å passe til høyttalerne. Imponerende!
    Hehe, må innrømme at det er det første jeg ser etter i hus som er til salgs.. Hvor kan jeg ha anlegget/Er det plass til anlegg/mulighet å bygge rom osv.. Miljøskadet? neida ;):cool:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Ellers har jeg sikret meg noe jeg har ønsket å gjøre lenge... Gå på Robbie Williams konsert! ;)

Fikk tak i 2 stk frontplasser i Bergen til neste år. Dyreste enkeltkonserten ever i Bergen visstnok, fy f.. for noen priser.

robbie.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker da han skulle slippe I've Been Expecting You i 1998 at jeg hadde tro på det albumet, til hoderystende svar fra mine venner. En av dem som hadde minst tro på det var en kjent rapper i et bergensk funkrockband, og han var også den første som kjøpte albumet. Den tapet jeg på DAT fra ham, før jeg senere også kjøpte USA-utgivelsen The Ego Has Landed, en form for samleplate av de to første platene hans (nevnte I've Been og solodebuten Life Through A Lens).

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Jeg husker da han skulle slippe I've Been Expecting You i 1998 at jeg hadde tro på det albumet, til hoderystende svar fra mine venner. En av dem som hadde minst tro på det var en kjent rapper i et bergensk funkrockband, og han var også den første som kjøpte albumet. Den tapet jeg på DAT fra ham, før jeg senere også kjøpte USA-utgivelsen The Ego Has Landed, en form for samleplate av de to første platene hans (nevnte I've Been og solodebuten Life Through A Lens).
    Stilig! Du har vel ikke LP'ene hans også? :cool:

Er nok i nyere tid jeg er blitt skikkelig fan, når jeg vokste opp var slik musikk som han da spilte mer pop.
    Nyere album er mye mer Jazz/soul med ett gammelt preg, svært bra rett å slett! :)

Fikk spesielt øynene opp for han da 'Live at Knebworth' konserten kom ut på DVD/Blu-Ray. Han er rå live! :cool:

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Det der ser rett og slett "rått og godt" ut. Håper htene står til forventningene :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Du sier det låter litt lyst på metall?

Det lar seg løse, ikke bare med digitale innretninger. Jeg tror du kommer til å angre hvis disse ryker ut.
    Jobb heller med tweaking.

Du kan f eks gjøre en reverisibel modifisering av delefilteret ved å lage et par kretser som legger inn dipper etter smak.

Eller enda bedre, lage et nytt eksternt delefilter en pen boks. Da kan du gjøre en hel del "ekstra".

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Audiolense - evt EQ i Jriver - det gjør susen.
    Så kommer du langt - og kan beholde huset med den fantastiske beliggenheten.

Final

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    For meg som er langt inne i DIYens labyrinter så ville det å jobbe med et eksternt treveis ekstremdeelfilter vært en drømmejobb.
    Konsulenthjelp får du tak i og prisnivå og feelgood faktor mht komponentkvalitet kan du velge selv.

IMG_4158.jpg
    IMG_4157.JPG

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Da er det jo tut og kjør :)

Hvis man orker datastyret med flere dacer og forsterkere

8

8x12_TOM

Gjest
    Følger dårlig med på sentralen for tiden skjønner jeg, dette hadde gått meg hus forbi.
    Meget lekkert oppsett!!!!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Du sier det låter litt lyst på metall?

Det lar seg løse, ikke bare med digitale innretninger. Jeg tror du kommer til å angre hvis disse ryker ut.
    Jobb heller med tweaking.

Du kan f eks gjøre en reverisibel modifisering av delefilteret ved å lage et par kretser som legger inn dipper etter smak.

Eller enda bedre, lage et nytt eksternt delefilter en pen boks. Da kan du gjøre en hel del "ekstra".
    Det er ikke all metall, men enkelte sanger! Litt vanskelig å forklare, men det kom seg veldig når jeg satt diskant/mellomtone til -2db.
    Det er vel ofte at metall ikke har verdens beste lydkvalitet også :rolleyes: Høyttalerne leverer enormt med detaljer, har aldri hatt noe som får så godt frem detaljer i musikken før, og det går gjerne på bekostning av "fylde" i lyden om man kan si det slik?
    svarer mer på det du tipset du kom med lenger nede!

Final
    Jeg har Jriver, gammel utgave riktignok. Men er så lat at det blir mest Spotify pga enkel tilgang til musikkverden! :)
    Er helt grønn på Jriver, men vil den kunne overstyre Windows slik at EQ også gjelder i hele Windows? for eks Spotify o.l ?

Har riktignok platespiller også, men den er ikke koblet opp enda da jeg må ha en plass å sette den.. dvs ett rack :)

For meg som er langt inne i DIYens labyrinter så ville det å jobbe med et eksternt treveis ekstremdeelfilter vært en drømmejobb.
    Konsulenthjelp får du tak i og prisnivå og feelgood faktor mht komponentkvalitet kan du velge selv.
    Dette så veldig interessant ut! Hadde vært utrolig fett, men dette er ett felt jeg er _helt_ blank på og måtte fått det bygd ferdig levert :rolleyes::eek: Vet ikke om det er mulig uten å ha høyttalerne under konstruksjonen av ett delefilter?
    Var det ett hint om at du kunne ha bistått noe slikt? ;)

Er åpen for å modifisere for det bedre! :)

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Først, takk for gratulasjoner o.l ! ;)

Har kommet litt nye innlegg mens jeg skrev det oppafor!

Final
    han har platespiller
    Audiolense har RIAA
    Har jo fått med meg at det er noe som heter Audiolense her på sentralen, da jeg følger med i mange tråder. Men må google litt for å lese om hva det faktisk går ut på! :confused:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Må få legge til at det på ingen måte låter dårlig! ;) Er vell at jeg har ekstremt høye forventninger, og spiller nok mye høyere enn det som er bra! :rolleyes:
    Sitter på første rekke for å si det slik!

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Kjenner meg igjen i de beskrivelsene Spissoy etter at hornene mine ble ferdigstilt, endel musikk låter litt tynnere ved første lytt helt til du innser at det er pga mindre forvrengning og mere detaljer.
    Pga at det spiller så mye mere detaljert, uanstrengt og rent enn vi er vant til øker vi også volumet.
    Ved en forholdsvis rett frekvensgang syntes også jeg at fex endel metall fort ble vel lyst så jeg har justert ned øvre mellomtone og diskant slik at jeg har en slak senkning i nivå oppover i frekvens fra bassen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn