Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hehe! ;) Har ryddet bort noen høyttalere og forsterkere nå! Så det ser ut som en stue igjen :)



    Med tiden blir det nok ett større hus med lytterom! :cool:




    Har vært en litt hard handle periode nå :rolleyes: Så roer seg nok litt ned nå!

    Om du/noen er i nærheten og ønsker å svinge innom er døren åpen så lenge jeg er hjemme :)



    Takk for det! :cool: Er noe eget med store forsterkere! ;)
    Har noen enda større i tankene, men det begynner å koste!
    MRA? :)
    Spissøy har vel tidligere annonsert at det er KAS som er drømmen. Må si meg samstemt der, evt lille broren KAS 2 (som forøvrig er Dan's favoritt)

    mvh
    Krell MRA er selvfølgelig en drøm! Men siden de er i en prisklasse utenfor min økonomi + de er så sjeldne så anser jeg de som nettopp, en drøm! :)
    Det at du faktisk har Krell MRA er utrolig kult! ;)

    Det er nok Krell KAS som er en realistisk drøm! Det er mange store forsterkere jeg har lyst på, men man må nesten bare vente og se hva som dukker opp på markedet, da dette er ting som ikke vokser på trær lengre! Mark Levinson No.33 er også ett par blokker jeg kunne virkelig tenkt meg!

    KAS-2 vil jeg virkelig prøve ut om jeg får muligheten også! :cool:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg trenger jo en forforsterker til Krell og Infinity anlegget, og en av mine favoritt forforsterkere er jo Hegel P30!

    Såg at Soundgarden kjører supertilbud på Hegel P20, som i følge tester skal være close på P30, så da slo jeg likesågodt til og bestilte en! ;)
    Alltid best å prøve selv, og til prisen de selger den til nå kan man jo i teorien ikke tape penger på det!

    Eneste minus er at det kun er sølv modellen som er på tilbud!

    hegel_p20-front.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.620
    Antall liker
    27.903
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har ryddet vekk det meste nå! Må nesten ha det ryddig i stua og overflødigt utstyr blir satt bort! :)

    Det med rør-pre så skjønner jeg ikke helt hva som skjer med Krell og rør-per, kneppe lydene kommer i høyttalerne med en gang jeg slår på Krell, og når jeg da slår på Pre-amp etterpå begynner det ett skikkelig kneppe og sprake helvette :(:confused: Har både XLR og RCA utganger på PRE.

    Med transistor Pre så er det helt tyst!
    Har du sjekket rørene?

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har ryddet vekk det meste nå! Må nesten ha det ryddig i stua og overflødigt utstyr blir satt bort! :)

    Det med rør-pre så skjønner jeg ikke helt hva som skjer med Krell og rør-per, kneppe lydene kommer i høyttalerne med en gang jeg slår på Krell, og når jeg da slår på Pre-amp etterpå begynner det ett skikkelig kneppe og sprake helvette :(:confused: Har både XLR og RCA utganger på PRE.

    Med transistor Pre så er det helt tyst!
    Har du sjekket rørene?

    mvh
    Ja har prøvd den med rør-blokkene og alt fungerer fint. Opplevde forøvrig dette også med min gamle Krell KSA-300s.
    Lydene kommer bare den er koblet til en rør-pre (Krell er på, pre er av)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ja, merkelig at det er sånn, kunne prøvd Hovland på da?
    Hovland HP200 ? Hadde vært utrolig kult å prøvd en slik! :) Kan ta med Krell' til Haugesund for å gjøre det lettest mulig for deg isåfall?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.584
    Antall liker
    2.787
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det med rør-pre så skjønner jeg ikke helt hva som skjer med Krell og rør-per, kneppe lydene kommer i høyttalerne med en gang jeg slår på Krell, og når jeg da slår på Pre-amp etterpå begynner det ett skikkelig kneppe og sprake helvette :(:confused: Har både XLR og RCA utganger på PRE.

    ØØØØØØØØØØØØØØhhhhhhhhhhh, slår du seriøst på effektforsterkeren FØR pre?
    Jeg har lært at man BØR gjøre det i motsatt rekkefølge.....

    En annen sak: Hvilken rør-pre er det snakk om? Kan rørene være gåen? Mismatch mellom ut/inngangsimpedanse?
    Sjekket at ingen sikringer er gåen i pre?
    Funker rør-pre`en sammen med andre effektforsterkere?

    mvh
    Proffen
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Det med rør-pre så skjønner jeg ikke helt hva som skjer med Krell og rør-per, kneppe lydene kommer i høyttalerne med en gang jeg slår på Krell, og når jeg da slår på Pre-amp etterpå begynner det ett skikkelig kneppe og sprake helvette :(:confused: Har både XLR og RCA utganger på PRE.

    ØØØØØØØØØØØØØØhhhhhhhhhhh, slår du seriøst på effektforsterkeren FØR pre?
    Jeg har lært at man BØR gjøre det i motsatt rekkefølge.....

    En annen sak: Hvilken rør-pre er det snakk om? Kan rørene være gåen? Mismatch mellom ut/inngangsimpedanse?
    Sjekket at ingen sikringer er gåen i pre?
    Funker rør-pre`en sammen med andre effektforsterkere?

    mvh
    Proffen
    Hehe! Har alltid tatt på effekt før PRE av en eller annen grunn ;)
    Det er snakk om de samme lydene på 2 forskjellige Krell (KSA-300s og KSA-250) med 3 forskjellige rør-pre'er!

    Det høres helt J**** for å si det mildt når PRE er slått på også, men lydene kommer bare Krell er koblet til en rør-pre. Men det slår ikke skikkelig ut før jeg slår på PRE. Får snart Hegel P20 i posten, viss den er helt tyst er det tydeligvis noe med rør-pre og Krell .. :confused:

    Tøft! Ser den kun har RCA? Må isåfall huske XLR-RCA kablene jeg har lånt av deg i 1 års tid nå :rolleyes:;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rør pre.. det at det skraper når den "varmer" seg opp tror jeg tyder på at rørene ikke er helt OK. Hadde slik på mitt rouge oppsett når ett eller anna rør ikke fungerte helt som det skulle.Men etter litt oppvarming så mener jeg å huske at rørene "roet" seg vesentlig...

    Men, som Proffen sier... Pre skal startes opp først, og en rørpre trenger litt tid på seg ofte :).
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Prøv med rca kabler, skru på pre først
    Ingen forskjell dessverre! :( Husker vi hadde det samme problemet når du hadde med deg Stereoknight forforsterkeren på KSA-300s også:confused:
    Hei
    ALLTID pre først
    Sist på alltid er Eff / Og først av.er det subber som skal/er tilkoblet så skal disse på FØR eff slåes på
    Teipe over alle støpsler som er til stereoen/alt av komponenter som har jord på støpselet.Tykk teip remse mellom polene og deretter prøve og slå på alt ,,,cd -dac-pre-EFF. motsatt ved av.
    se om det hjelper for knepp /ulyder ve påslag av stereo.
    Mvh Roy
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Har alltid tatt på effekt før PRE av en eller annen grunn ;)
    Det er snakk om de samme lydene på 2 forskjellige Krell (KSA-300s og KSA-250) med 3 forskjellige rør-pre'er!

    Det høres helt J**** for å si det mildt når PRE er slått på også, men lydene kommer bare Krell er koblet til en rør-pre. Men det slår ikke skikkelig ut før jeg slår på PRE. Får snart Hegel P20 i posten, viss den er helt tyst er det tydeligvis noe med rør-pre og Krell .. :confused:

    Tøft! Ser den kun har RCA? Må isåfall huske XLR-RCA kablene jeg har lånt av deg i 1 års tid nå :rolleyes:;)
    Ja, bare ta turen ned en dag du :) tlf nr er 91302064
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vurderer å legge ut mine Avantgarde Acoustic Uno Nano i hvit ut for salg... Varte 1 år før tankene kom! Må være ny rekord! :rolleyes:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kun ocd'en min som slo ut litt :)
    Er det umodifiserte hønn du har bestilt? sånn som jeg har forstått det, så er det mye man kan gjøre for å tweake lyden i den rettningen man ønsker med disse.
    Hehe, det går helt fint! man legger heldigvis ikke merke til det sånn når man sitter og går rundt her ;) (skal jo stå store høyttalere i veien for hjørnet!! )

    Det er kjøpt brukt, så jeg vet helt ærlig ikke, dette er ett merke jeg aldri har utforsket, eller lest noe om annet enn om de forskjellige modellene de tilbyr ! :)

    Det blir nok konge uansett!
    Jeg vedder 100kr på at dem blir i ditt eie i minst 1år :)
    Ser jeg må selge høyttalerne før 21.08.15 for å ikke tape veddemålet her ;):cool:
    Kommentarene her er skrevet 21.08.14 til info, dagen jeg fikk høyttalerne!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Blir det avantgarde trio:confused:
    Hehe! Det blir nok ikke Trio dessverre! Jeg vurderer salg pga jeg vurderer noe annet, HiFi relatert selvfølgelig, og trenger da kapital.
    Kan kun bruke 1 par høyttalere om gangen, og velger å satse på gamle klassikere en stund nå! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: DoB

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Lufter Marantz'en også for salg, ettersom jeg bruker den på horna :) Driver å utforsker litt forskjellig, blir en endring, sitter litt langt inne å selge utstyr, men..:(
    Skal jeg realisere det jeg tenker på, må man dessverre :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sitter på jobb og stirrer i skjermen.. Da begynner jo også tankene å gå litt, har fryktelig lyst å lage noe..
    Er en eksakt høyttaler jeg ønsker å lage en "kopi" av.. Men tror nok den er mye mer innviklet enn ved første øyekast..! Grunnen for å lage en selv, er pga prisen på ca 200'000.- USD...

    Er snakk om Steinway Lyngdorf Model D! Ser fantastisk ut i mine øyne.. Har reknet litt på pris på elementer, og man havner fort på 40'000.- NOK bare i elementer (Tatt utgangspunkt i AE Dipol 12") og det er litt mye med tanke på at jeg aldri har laget noe før :rolleyes::confused:;)
    tenker på basstårn også, i samme design med enten 5x15" eller 6x12". Det også svært dyrt om man bruker AE Dipol elementer..!
    (24'000.- til 27'000.- før frakt og moms)

    Må ha en CNC maskin til å lage bafflene, men ser på originalen, som er laget i ALU og er svært innviklet lagvis oppbygget.
    Er forsterker til bassene den kassen bakpå.

    Dette er nok ett fryktelig dyrt prosjekt, men jeg tørr ikke gutse på det uten å vite om det lar seg gjøre, mye å skaffe, mye å tenke på som jeg nok ikke tenker på.. ++

    Noen bilder og info.

    Kort info:

    H:206cm - W:46,5cm - D:80cm
    • 4x12"
    • 2x5,25"
    • 1xAMT

    b5c4f2777d8e4f6e391de468e23a81c9.jpg


    hfdafdaa.jpg


    new-finish.jpg


    Ja jeg har fryktelig lite å gjøre på jobb, men ønsket litt å dele mine tanker her! Blogg virksomhet :rolleyes:;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har fått noen spørsmål om jeg ikke skulle hente 2 stk Krell KSA-250! Og det stemmer at jeg skulle det..

    Men.. Etter å ha lastet ombord den første i Frankfurt am Main i Tyskland, så ble bilen så lav bak at den akuratt ikke subbet (senket BMW 540 stasjonvogn med regulatorer på demperene som ikke fungerte bak + breie dekk)

    Så det endte med at det verken ble en forsterker til, eller mengder øl.. :(:eek:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.886
    Antall liker
    10.721
    Torget vurderinger
    10
    4 stk 12" basser tilsvarer 2 1/2 15".

    4 stk 12" blir derfor uforholdsmessig dyrt syns jeg. De små mellomtonene til Lyngdorf er ganske spinkle sammenlignet med større saker du kan bygge selv.

    Dersom du først skal bygge selv så slipper du sjeldent unna aktiv deling med mindre du kjører en enklere toveis dipol (eller har noen som kan simulere delefilter).

    Hvis du ønsker å makse ut et DIY prosjekt er det fornuftig å planlegge alt fra A til Å før du bestiller et eneste komponent. Husk også at DIY tar lang tid.


    Jeg mener bestemt at du kan lage et 4 veis system som er bedre enn de Lyngdorf høyttalerne for 100.000,- med mye bedre headroom.


    Nypris deler av bra kvalitet:

    kr 5.000,- 4 veis minidsp: 5000,-

    kr 30.000,- 8 kanaler med forsterkere. F eks: Effektforsterker - Hjemmekino eller plugn play DIY med Hypex eller Anaview

    kr 20.000,- 10 stk 15" basser i dipoltårn - her kan du kjøpe enda dyrere basser om du vil

    kr 5.000,- 2 stk 12" til midbass i lukket kasse

    kr 12.000,- horn og kompresjonsdrivere til mellomtone

    kr 6.000,- superdiskant

    kr 22.000,- til materialer, lakk, terminaler osv


    Setter du bort produksjon av dipoltårn og lukket kasse samt krybber til horn så blir det selvfølgelig dyrere. Kjenner du en lakkerer og en møbelsnekker er du heldig.

    Snoker du opp superkomponenter brukt blir det til og med noe billigere :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tusen takk for info og tips! :)

    Tenkte faktisk selv på å ha større elementer i mellomtonen enn det Lyngdorf har. Er vell egentlig designet jeg er mest ute etter! :)

    At det tar tid er jeg klar over, har det jo absolutt ikke travelt så dette blir ett langtidsprosjekt..

    Liker oppsettet du har satt opp der, men da igjen, hvordan blir designet :confused:
    Kan jeg bygge på Lyngdorf sitt design, bytte ut midten på høyttalerne?

    Har kontakter som kan CNC og Aluminium, og kan alltids få tak i folk som har med treverk også, ser på Finn at det finnes tilbud der. Kommer til å sette bort all utførelse til folk som kan dette.

    Hva som er bra, og funker i designet må jeg jo bare gå ut ifra tips fra dere som kan dette på forumet. Men om jeg skal finne på design selv også så er det for mange variabler og ting jeg ikke kan, som jeg må ta hensyn til (plassering av elementer, avstand osv)

    Edit: kjenner jeg nesten mister motet allerede:rolleyes: Må nok ikke gjøre det for avansert! Noe jeg _tror_ en hornkonstruksjon med supertweeter kan bli!
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.886
    Antall liker
    10.721
    Torget vurderinger
    10
    Du kan sikkert herme etter det designet ja.

    4 stk 12" gir trolig ikke bra nok bass i din store stue hvis du skal guffe på.

    Å ha basser over og under mellomtone og diskant gir to ulemper: 1) du mister linjekildeprinsippet du i utgangspunktet har i en tårnkonatruksjon som gir deg masse ekstra naturlig power og samtidig reduksjon av uheldige kanselleringer fra gulv og tak 2) du får vertikal loobing mellom øvre og nedre bass-seksjon, dette kan dog løses med 3 ordens filter i en såkalt D'Apollito konfigurasjon (som mellomtonen har) men om det er heldig er jeg usikker på.

    Fordelen med Lyngdorf designet er at det er en usedvanlig vakker 3 veis konstruksjon. Det er ikke noe i veien for å kopiere den med untak av at bass-mellomtone-diskant-mellomtone-bass plasseringen må sjekkes ut om er kurant å fixe selv med aktiv deling.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Har fått noen spørsmål om jeg ikke skulle hente 2 stk Krell KSA-250! Og det stemmer at jeg skulle det..

    Men.. Etter å ha lastet ombord den første i Frankfurt am Main i Tyskland, så ble bilen så lav bak at den akuratt ikke subbet (senket BMW 540 stasjonvogn med regulatorer på demperene som ikke fungerte bak + breie dekk)

    Så det endte med at det verken ble en forsterker til, eller mengder øl.. :(:eek:
    Och så kanske du lärde dig att det är bara ungdomar som sänker sina bilar till obrukbarhet ;)
    Synd...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    hehe spissoy skulle nok hatt varebil så mye utstyr som fraktes :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Du kan sikkert herme etter det designet ja.

    4 stk 12" gir trolig ikke bra nok bass i din store stue hvis du skal guffe på.

    Å ha basser over og under mellomtone og diskant gir to ulemper: 1) du mister linjekildeprinsippet du i utgangspunktet har i en tårnkonatruksjon som gir deg masse ekstra naturlig power og samtidig reduksjon av uheldige kanselleringer fra gulv og tak 2) du får vertikal loobing mellom øvre og nedre bass-seksjon, dette kan dog løses med 3 ordens filter i en såkalt D'Apollito konfigurasjon (som mellomtonen har) men om det er heldig er jeg usikker på.

    Fordelen med Lyngdorf designet er at det er en usedvanlig vakker 3 veis konstruksjon. Det er ikke noe i veien for å kopiere den med untak av at bass-mellomtone-diskant-mellomtone-bass plasseringen må sjekkes ut om er kurant å fixe selv med aktiv deling.
    Hmm.. Jo mer jeg ser over prosjektet, jo mer ser jeg at dette er ett helt blankt kapittel!;) MEN, så skal ikke dette gjøres alene med egne hender..!
    Tror kanskje jeg skal begynne med basstårn for å få litt mer erfaring, samt oversikt ikke minst.

    Men, da blir det 5x15" i basstårn det blir billigere en 6x12" også.!

    Var ikke klar over at slike problemer med bass element over og under, siden det er så mange høyttalere som har det. Men, dette prosjektet blir ikke satt ut i live før alle detaljer er klare bare så det er sagt! Er dog villig til å legge kronasjene som trengs i prosjektet! :) Blir mye planlegging!

    Har ett annet prosjekt som skal i havn først, det jeg selger utstyr for å få begynt! :rolleyes:;)
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har fått noen spørsmål om jeg ikke skulle hente 2 stk Krell KSA-250! Og det stemmer at jeg skulle det..

    Men.. Etter å ha lastet ombord den første i Frankfurt am Main i Tyskland, så ble bilen så lav bak at den akuratt ikke subbet (senket BMW 540 stasjonvogn med regulatorer på demperene som ikke fungerte bak + breie dekk)

    Så det endte med at det verken ble en forsterker til, eller mengder øl.. :(:eek:
    Och så kanske du lärde dig att det är bara ungdomar som sänker sina bilar till obrukbarhet ;)
    Synd...
    Hehe! Jeg ER jo en ungdom :rolleyes:;) Men det var ikke den bilen som var planlagt skulle brukes! Men det er litt morsommere med 4.0 V8, enn 1.6 TDI som var planlagt brukt på das autobahn:cool:

    hehe spissoy skulle nok hatt varebil så mye utstyr som fraktes :)
    Har faktisk vært inne på tanken å kjøpe en Caddy/Partner type bil :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har fått noen spørsmål om jeg ikke skulle hente 2 stk Krell KSA-250! Og det stemmer at jeg skulle det..

    Men.. Etter å ha lastet ombord den første i Frankfurt am Main i Tyskland, så ble bilen så lav bak at den akuratt ikke subbet (senket BMW 540 stasjonvogn med regulatorer på demperene som ikke fungerte bak + breie dekk)

    Så det endte med at det verken ble en forsterker til, eller mengder øl.. :(:eek:
    Och så kanske du lärde dig att det är bara ungdomar som sänker sina bilar till obrukbarhet ;)
    Synd...
    Hehe! Jeg ER jo en ungdom :rolleyes:;) Men det var ikke den bilen som var planlagt skulle brukes! Men det er litt morsommere med 4.0 V8, enn 1.6 TDI som var planlagt brukt på das autobahn:cool:

    hehe spissoy skulle nok hatt varebil så mye utstyr som fraktes :)
    Har faktisk vært inne på tanken å kjøpe en Caddy/Partner type bil :)
    Hehe da kjører man heller 2 turer, 2 morsomme er bedre enn en kjedelig er jo enkel matematikk :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Sitter på jobb og stirrer i skjermen.. Da begynner jo også tankene å gå litt, har fryktelig lyst å lage noe..
    Er en eksakt høyttaler jeg ønsker å lage en "kopi" av.. Men tror nok den er mye mer innviklet enn ved første øyekast..! Grunnen for å lage en selv, er pga prisen på ca 200'000.- USD...

    Er snakk om Steinway Lyngdorf Model D! Ser fantastisk ut i mine øyne.. Har reknet litt på pris på elementer, og man havner fort på 40'000.- NOK bare i elementer (Tatt utgangspunkt i AE Dipol 12") og det er litt mye med tanke på at jeg aldri har laget noe før :rolleyes::confused:;)
    tenker på basstårn også, i samme design med enten 5x15" eller 6x12". Det også svært dyrt om man bruker AE Dipol elementer..!
    (24'000.- til 27'000.- før frakt og moms)

    Må ha en CNC maskin til å lage bafflene, men ser på originalen, som er laget i ALU og er svært innviklet lagvis oppbygget.
    Er forsterker til bassene den kassen bakpå.

    Dette er nok ett fryktelig dyrt prosjekt, men jeg tørr ikke gutse på det uten å vite om det lar seg gjøre, mye å skaffe, mye å tenke på som jeg nok ikke tenker på.. ++

    Noen bilder og info.

    Kort info:

    H:206cm - W:46,5cm - D:80cm
    • 4x12"
    • 2x5,25"
    • 1xAMT

    Vis vedlegget 333661

    Vis vedlegget 333663

    Vis vedlegget 333662

    Ja jeg har fryktelig lite å gjøre på jobb, men ønsket litt å dele mine tanker her! Blogg virksomhet :rolleyes:;)
    Skrekk og gru!!!!
    Dette er et "system" med EQ og digitale forsterkere! Du som liker rørforsterkere og klassikere som gamle Krell så er jo dette "Lifestyle" oppsettet som å banne i kjerka.... Ville ikke hatt det om det ble kastet etter meg8)

    Vil også tro dette er høyttaler som det vil være komplett umulig å til å spille bra uten å bruke et lignende system som orginalene, og da er det bare tullball hele greia. Er laget for Røkke og Fredriksen til å ha i røkerommet.....
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Står absolutt i stil til høy sigarføring :)
    Men eg hadde nok tatt i mot med åpne armer om noen hadde kastet dette, tro hvor mye høytemp hifi man kunne fått ved salg :)

    edit: Lyngdorf altså
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.886
    Antall liker
    10.721
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har lenge vært svak for disse som de tilbyr

    PureAudioProject | Open Baffle sets, speakers and drivers

    der kan man kjøpe/stable/tilpasse osv osv
    Så de for 1ste gang på Munchen messen.
    Det er entry level i åpen baffel verdenen.
    Eminence 15A er en super DIY driver men 3,8mm Xmax kontra 12mm på Acoustic Elegance Dipole 15 forteller litt om kapasitet i bassområdet. Alternativt 5 stk kvalitets 15" med Xmax rundt 6mm.

    NB! Xmax er kun et av mange parametre ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.886
    Antall liker
    10.721
    Torget vurderinger
    10
    Sitter på jobb og stirrer i skjermen.. Da begynner jo også tankene å gå litt, har fryktelig lyst å lage noe..
    Er en eksakt høyttaler jeg ønsker å lage en "kopi" av.. Men tror nok den er mye mer innviklet enn ved første øyekast..! Grunnen for å lage en selv, er pga prisen på ca 200'000.- USD...

    Er snakk om Steinway Lyngdorf Model D! Ser fantastisk ut i mine øyne.. Har reknet litt på pris på elementer, og man havner fort på 40'000.- NOK bare i elementer (Tatt utgangspunkt i AE Dipol 12") og det er litt mye med tanke på at jeg aldri har laget noe før :rolleyes::confused:;)
    tenker på basstårn også, i samme design med enten 5x15" eller 6x12". Det også svært dyrt om man bruker AE Dipol elementer..!
    (24'000.- til 27'000.- før frakt og moms)

    Må ha en CNC maskin til å lage bafflene, men ser på originalen, som er laget i ALU og er svært innviklet lagvis oppbygget.
    Er forsterker til bassene den kassen bakpå.

    Dette er nok ett fryktelig dyrt prosjekt, men jeg tørr ikke gutse på det uten å vite om det lar seg gjøre, mye å skaffe, mye å tenke på som jeg nok ikke tenker på.. ++

    Noen bilder og info.

    Kort info:

    H:206cm - W:46,5cm - D:80cm
    • 4x12"
    • 2x5,25"
    • 1xAMT

    Vis vedlegget 333661

    Vis vedlegget 333663

    Vis vedlegget 333662

    Ja jeg har fryktelig lite å gjøre på jobb, men ønsket litt å dele mine tanker her! Blogg virksomhet :rolleyes:;)
    Skrekk og gru!!!!
    Dette er et "system" med EQ og digitale forsterkere! Du som liker rørforsterkere og klassikere som gamle Krell så er jo dette "Lifestyle" oppsettet som å banne i kjerka.... Ville ikke hatt det om det ble kastet etter meg8)

    Vil også tro dette er høyttaler som det vil være komplett umulig å til å spille bra uten å bruke et lignende system som orginalene, og da er det bare tullball hele greia. Er laget for Røkke og Fredriksen til å ha i røkerommet.....
    Hatos anlegg er passivt delt. Her kan man kline til med Duelund og en enslig simpel rørforsterker på 50 Watt
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sitter på jobb og stirrer i skjermen.. Da begynner jo også tankene å gå litt, har fryktelig lyst å lage noe..
    Er en eksakt høyttaler jeg ønsker å lage en "kopi" av.. Men tror nok den er mye mer innviklet enn ved første øyekast..! Grunnen for å lage en selv, er pga prisen på ca 200'000.- USD...

    Er snakk om Steinway Lyngdorf Model D! Ser fantastisk ut i mine øyne.. Har reknet litt på pris på elementer, og man havner fort på 40'000.- NOK bare i elementer (Tatt utgangspunkt i AE Dipol 12") og det er litt mye med tanke på at jeg aldri har laget noe før :rolleyes::confused:;)
    tenker på basstårn også, i samme design med enten 5x15" eller 6x12". Det også svært dyrt om man bruker AE Dipol elementer..!
    (24'000.- til 27'000.- før frakt og moms)

    Må ha en CNC maskin til å lage bafflene, men ser på originalen, som er laget i ALU og er svært innviklet lagvis oppbygget.
    Er forsterker til bassene den kassen bakpå.

    Dette er nok ett fryktelig dyrt prosjekt, men jeg tørr ikke gutse på det uten å vite om det lar seg gjøre, mye å skaffe, mye å tenke på som jeg nok ikke tenker på.. ++

    Noen bilder og info.

    Kort info:

    H:206cm - W:46,5cm - D:80cm
    • 4x12"
    • 2x5,25"
    • 1xAMT






    Ja jeg har fryktelig lite å gjøre på jobb, men ønsket litt å dele mine tanker her! Blogg virksomhet :rolleyes:;)
    Skrekk og gru!!!!
    Dette er et "system" med EQ og digitale forsterkere! Du som liker rørforsterkere og klassikere som gamle Krell så er jo dette "Lifestyle" oppsettet som å banne i kjerka.... Ville ikke hatt det om det ble kastet etter meg8)

    Vil også tro dette er høyttaler som det vil være komplett umulig å til å spille bra uten å bruke et lignende system som orginalene, og da er det bare tullball hele greia. Er laget for Røkke og Fredriksen til å ha i røkerommet.....
    Hehehe! Joda, det er laget for Lyngdorf roomperfect og forsterkere, men planen min isåmåte er jo å drive de med store effektforsterkere som Krell/Mark Levinson ;) Er designet jeg var ute etter! 4 store søyler er kult, noe ala de gamle Infinity IRS V.(basstårn og hovedhøgt.) :cool:

    Er vell derfor jeg lufter dette også, for å få bekreftet, er det mulig, eller ikke, å lage enklere, men med designet :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.121
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hatos anlegg er stilig. Og det er kun treveis ;)
    Dette er andre boller! Spiller helt sikker ringer rundt det der "Lifstyle" greiene til Lyngdorf.....
    Treveis AKTIVT, med Groundsound bl.a.
    Hato's anlegg er jo selve inspirasjonen til mine drømmer om hvordan anlegget skal se ut! ;)
    Ønsker ett system av @Sluket himself, men det koster litt mer enn jeg kan skrape opp atm.. Neste år ser det lysere ut! :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn