Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Takker for info LMC. Ser at det er Latvia! Er de seriøse ?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Tar meg den frihet i å svare siden L er på ferie....

    De er veldig seriøse, raske på avsender knappen og pakker veldig bra.

    Hvis du ikke blir heeelt sikker av dette så kan du jo sjekke ut disse Tyske, også veldig seriøse, rimeligere frakt derfra btw....
    De trekker fra EU momsen, du ser taxfree prisen også der.

    Hos Darklab må du betale på forskudd via bank konto, ingen problem. Har handlet med han i flere år.

    RTM/Pyral SM 900

    Online Shop
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk for info. Et lite undringsspørsmål! Når pakkene med bånd kommer fra utlandet blir de jo skannet med veldig sterk røntgenapparat. Hva skjer med tapen da? Tåler den det ?
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har testet eller kjenner til kvaliteten på Studer/Revox Master tape 641? er litt usikker på hva jeg skal gå for.
    Jeg har en Teac X-2000M, Teac A-3440 og en revox B77 2 track 7 1/2 og 15ips.
    Alle har vel sine særegenskaper.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Dette er jo ikke en tape som produseres i dag, tror det lureste er å gå for noe som vil være tilgjengelig fremover. Det finnes jo noe brukt av 641 å få tak i så det er jo mulig å kalibrere for denne tapen for opptak nå for så og kalibrere til en annen tape når du ikke har mer.

    Hvis maskinen takler kalibrering/opptak for SM 900 så går du for den. Har "forsket", rekalibrert, gjort opptak, lyttet på de fleste tilgjengelige tape typer for x antall penger de siste mnd. og det er SM 900 som gjelder. Men husk at dette er en skikkelig high output tape. Gode gamle SM 468 holder også mål men 900 er top of the line.
     
    Sist redigert:

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk for info. Da går jeg fra nå av for SM900
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Bare husk at du må kalibrere maskinen (justere bias...) for den tape typen du skal bruke til opptak. Av de maskinene du nevner så vil jeg tro at Revoxen på 15 ips er den du går for.

    Ang. Mr. Röntgen sin fantastiske oppfinnelse; har kjøpt noen hyllemeter med safety masters, mastertape kopier og ny tape de siste årene og de virker som bare f...så jeg tror ikke det er noen problem....:)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser det ligger en A810 på finn till 60.000 med 2- och 4-spors avspelning och två 2-spors till 42.000. Är detta vanliga priser på A810 i landet?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Ikke billig, greit at Studer spillere har gått veldig opp i pris i det siste men jeg tror ikke de selges denne uka...

    Med mindre du vil begynne å kjøpe inn brukte 4 spors tape så vil du ikke få behov for dette, alt som kommer ut i dag er 15 ips/2 spors så 2 spors maskinen er vel mer aktuelt? Kjekt med valget men man betaler noen tusenlapper for noe man kanskje ikke får bruk for. Ser at speeden er satt til 3 3/4 og 7 1/2 men man kan lett justere farten til 15 ips, i hvert fall så kan jeg det på min.

    Flotte spillere men kjøper du en slik så skal man jo mekke opp kvaliteten også og det kommer i tillegg....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Inte ute efter köp, bara satt kaffen litt i halsen när jag såg det :D håller mig till min 2-spors 15 ips B67 en stund till!
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Men så var det vel skikkelig kaffe da i det minste tenker jeg.

    Nå har du jo brukt både tid og penger på B67 spilleren så det er nok fornuftig å sjekke ut den først ja.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Bare husk at du må kalibrere maskinen (justere bias...) for den tape typen du skal bruke til opptak. Av de maskinene du nevner så vil jeg tro at Revoxen på 15 ips er den du går for.

    Ang. Mr. Röntgen sin fantastiske oppfinnelse; har kjøpt noen hyllemeter med safety masters, mastertape kopier og ny tape de siste årene og de virker som bare f...så jeg tror ikke det er noen problem....:)
    Takker for info. Har registret at det er ikke så mange som behersker det å justerer Bias på båndspillere. Men jeg antar at Teletor gjør det?
    ER det noen andre som er gode på dette, som du kanskje kjenner til ?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare husk at du må kalibrere maskinen (justere bias...) for den tape typen du skal bruke til opptak. Av de maskinene du nevner så vil jeg tro at Revoxen på 15 ips er den du går for.

    Ang. Mr. Röntgen sin fantastiske oppfinnelse; har kjøpt noen hyllemeter med safety masters, mastertape kopier og ny tape de siste årene og de virker som bare f...så jeg tror ikke det er noen problem....:)
    Takker for info. Har registret at det er ikke så mange som behersker det å justerer Bias på båndspillere. Men jeg antar at Teletor gjør det?
    ER det noen andre som er gode på dette, som du kanskje kjenner til ?
    Det gjør du selv, og bruker ørene som fasit. Med trehoders er det enklere enn tohoders. Les i manualen. Det handler om matching av det spesifikke båndet du skal bruke.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Har lest men er noe usikker, men jeg har jo et lab scoop som jeg kan bruke. Og så kanskje bruke en tonegenerator.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Da er i hvert fall utstyret på plass. Eneste som gjenstår nå er å bli sikker...:)
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Hehe...da må jeg finlese litt til i service manualen :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser det ligger en A810 på finn till 60.000 med 2- och 4-spors avspelning och två 2-spors till 42.000. Är detta vanliga priser på A810 i landet?
    Ny pris; 240.000,- trodde först det var en nolla för många, men längre ned i annonsen ger han ett packetillbud på tre -810 till 300.000,-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min A810 er snart all outet med mods og ombygning etter proff oppskrift, som inkluder bypasser og endring av signalvei etc foruten vanlige recapping og komponentbytter
    selvkost har nå passert 30K + masse jobb samt 15 for VU brygge
    da gjenstår rewiring...drittjobb. JimiH så da jeg rewiret hans...
    skal du kjøpe den til 42 og ruste opp den så regn med 20K til....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    btw på de maskinene jeg leverer fra meg overlater jeg til proff å ta bias, azimuth, fase og vreng.....prikken over i´n mener nå jeg
    så vet jeg at jeg leverer the real deal...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej, inte ute efter köp, bara reagerade på prisingen på den till 240.000,- ! Han skulle ju ha 60.000 för den häromdagen..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Må förresten ta en telefon till Audiofixern i morgon. Støyen är tillbaka. Så det är med andra ord inte mono-/stereokortet som felar. Men nu som det är bypasset, synes du att jag ska la den stå sånn vidare Leif? Om det är positivt för ljudet att bypasse bör jag väl bara låta den vara slik?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja menar det
    kjøp reservkort innan dom stiger even mera
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet med prisene er vel dere som hele tida er villige til å betale "litt mer" for å berge til dere klenodiet... :) Det er egentlig og ganske enkelt det som har drevet prisene på båndopptagere og platespillere til himmels, - feks når man betaler 20.000 for en platespiller som kostet 2000 ny i 1973.....

    Total oppjustering av en båndopptager starter med å justere inn playbackhodet vha kalibreringstape, Deretter justerer man inn recordhode og equalizers, samt bias til aktuell tape. Da holder det stort sett med en biasjustering dersom man skifter båndtype.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hjelper ikke å starte med kalibreringstape om azimuth/vinkel på hodet ikke er på plass....
    dessuten er tapepath kritisk for at båndet føres korrekt forbi alle kontaktpunktene uten flutter /vibber i tapen....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da kal-tapen som trengs for å få høyde og vinkler på plass for PB-hodet... i alle fall er det framgangsmåten på de Revox- Tascam-Otari osv som jeg har jobbet med... BTW - det jeg betegner som kal.tape er en ferdiginnspilt referansetape med testtoner, sweep osv nettopp for å justere opp båndløpet fra scratch.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok min kal tape er bare frekvenser....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Omtrent hvor langt unna høyttalerne må båndsplleren stå? Bare så jeg ved planlegging av nye møbler har alle forutsetninger klart for meg.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om det. A80 med bridge ( som jeg har) har høyttalere ca 20-30 cm fra båndføringen, og den benyttes jo av og til for å sjekke hvor på båndet en er. Det kan muligens ikke sammenlignes med større magneter men magnetfeltet svekkes sabla raskt med økende avstand.
    jakr
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Den var lekker! Jeg vil også ha sånn tre-tralle til min A80!! En jobb for hoffsnekker Bakken?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han har neppe tid
    det der er en A81 med lydhodene øverst på blokka, så tapen spilles med signalsiden ut, opprinnelig en AEG std...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mon tro hva en A80 ville kostet i dag?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn