Spotify...?..!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.138
Antall liker
8.766
Torget vurderinger
1
De må nok få fart på salget her. Spotify ønsker å overleve som tjeneste, og artistene må få sine lønn.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
digiman skrev:
jowil skrev:
@digiman: Er du sikker på at det skal fungere over 3G? Trodde det var trådløs oppkobling som var opplegget. Slik blir det for touch ihvertfall. ;)
Ikke sikker på det nei. Leste om det i en artikkel hos Techradar:
http://www.techradar.com/news/phone...t-full-hands-on-with-spotify-on-iphone-621762

Håper den infoen i artikkelen stemmer.
Du hadde selvsagt fullstendig rett. ;)

Stream over WiFi or 3G
Det ser ut som at det strømmer til med nye abonnenter, noe som forhåpentligvis vil generere mer penger til artistene. Sweet. Mange er svært entusiastiske:

Just got premium and I frickin love it!

I hope you guys at Spotify don’t mind if I name my first born child “Spotify”?

I hope this will make you a fortune cos you absolutely deserve it!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Syncer playlists nå. Det går bikkjetregt. Men det går!
 

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
343
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Herlig! Dette har jeg ventet lenge på!

Håper det løsner litt for Spotify nå, med tanke på betalende kunder. Dette er jeg i alle fall villig til å betale for!
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
For de som ikkje har iPhone så er også Android-appen ute.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Brasse skrev:
Syncer playlists nå. Det går bikkjetregt. Men det går!
Wifi eller 3G?

Jeg har dessverre ikke mulighet til å teste dette ut da jeg har en touch og kun har tilgang til kablet internett her og nå. Fikk installert applikasjonen, men får ikke åpnet den uten nettilgang. :p
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Dette har jeg ventet lenge på, kjempemorro :)
Har ca 300 sanger på offline playlist nå, funker som bare fan ;D ;D
Håper virkelig de får solgt flere premium abb på dette.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er positivt overrasket og litt forbauset over at Apple våget å godkjenne Spotify. Det gjør jo Applestore og Itunes helt overflødig og unødvendig. Men på den annen side ville det vel gjøre iTelefonen til et mindre attraktivt produkt hvis alle de andre støttet Spotify og ikke denne.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg er positivt overrasket og litt forbauset over at Apple våget å godkjenne Spotify. Det gjør jo Applestore og Itunes helt overflødig og unødvendig. Men på den annen side ville det vel gjøre iTelefonen til et mindre attraktivt produkt hvis alle de andre støttet Spotify og ikke denne.
Selvfølgelig bare spekulasjon fra min side, men jeg har en sterk følelse at Apple har noe på lur. Det skal være en musikk relatert Apple event om få dager i San Francsico. Hvem vet hva de kommer med? Eller kanskje de alt har kjøpt Spotify og flytter hele tjenesten inn i iTunes? Time will show...
 
S

Stereo_Mono

Gjest
En annen ting som slo meg er jo også Apples plutselig innebygde støtte for OGG Vorbis i deres nye Quicktime og OS X 10.6.... Hmmm!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Selvfølgelig bare spekulasjon fra min side, men jeg har en sterk følelse at Apple har noe på lur. Det skal være en musikk relatert Apple event om få dager i San Francsico. Hvem vet hva de kommer med? Eller kanskje de alt har kjøpt Spotify og flytter hele tjenesten inn i iTunes? Time will show...
Kjekt hvis de kommer med en lignende løsning selv, men i så fall er det enda mer underlig at de slipper til konkurranse på denne måten. De liker jo å ha monopol på kjerneprodukter (produkter som kan overføre penger til dem). Det hadde vært trist med en "hostile takover" av Spotify. Men det er vel bare et spørsmål før noen store kjøper dem. Hadde vært med morro om Google snappet dem opp hvis noe slikt først skulle skje.

Itunes får aldri infisere min maskin, så da er det farvel Spotify for min del i så fall. Men jeg får jo ikke håpe det kommer til dette.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Selvfølgelig bare spekulasjon fra min side, men jeg har en sterk følelse at Apple har noe på lur. Det skal være en musikk relatert Apple event om få dager i San Francsico. Hvem vet hva de kommer med? Eller kanskje de alt har kjøpt Spotify og flytter hele tjenesten inn i iTunes? Time will show...
Kjekt hvis de kommer med en lignende løsning selv, men i så fall er det enda mer underlig at de slipper til konkurranse på denne måten. De liker jo å ha monopol på kjerneprodukter (produkter som kan overføre penger til dem). Det hadde vært trist med en "hostile takover" av Spotify. Men det er vel bare et spørsmål før noen store kjøper dem. Hadde vært med morro om Google snappet dem opp hvis noe slikt først skulle skje.

Itunes får aldri infisere min maskin, så da er det farvel Spotify for min del i så fall. Men jeg får jo ikke håpe det kommer til dette.
Ja! Enig at det hadde vært synd, men muligheten er nok stor for at det skjer. Med Apples posisjon innen digital musikk distribusjon er det nok også stor mulighet at det kan være de. Er uansett spennede å se hvor dette ender en. Det beste for forbrukerne hadde jo vært om Spotify lever som den er.
Men tror det er fortsatt mange som er skeptisk rundt tanken på å «leie» hele musikksamlingen sin.

Stusser litt på hvor lenge du kan sitte på gjerdet om Spotify blir endel av iTunes Gjestemedlem. Er ikke noe stor fan av iTunes selv, men det finnes grenser for hvor sta jeg skal være også. Gir den meg en tjeneste jeg vil ha er jeg ikke så, anti fanboy at jeg ikke vil ha det installert på min Mac/PC selv om Apple, Microsoft etc står bak programvaren.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, det er en del rykter rundt dette. Det at de tillot appen. At det har tatt såpass lang tid. Og at det skjer 2 dager før Apples store konferanse. Eventen handler om musikk og det har i lang tid vært ryktet at Apple vil lansere nye iPods.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Men tror det er fortsatt mange som er skeptisk rundt tanken på å «leie» hele musikksamlingen sin.
Jeg tror det begynner å demre for flere og flere at det er akkurat de de gjør i dag med CDene og DVDene og ikke minst de nedlastbare itunesfilene de "kjøper" og tror de eier. At filene er lagret lokalt på disketter eller harddisker og ikke på en server utenfor lokalnettverket utgjør ikke noe annet enn en liten teknologisk forskjell.


Stusser litt på hvor lenge du kan sitte på gjerdet om Spotify blir endel av iTunes Gjestemedlem. Er ikke noe stor fan av iTunes selv, men det finnes grenser for hvor sta jeg skal være også. Gir den meg en tjeneste jeg vil ha er jeg ikke så, anti fanboy at jeg ikke vil ha det installert på min Mac/PC selv om Apple, Microsoft etc står bak programvaren.
Skal aldri si aldri, men jeg er skeptisk, yttersk skeptisk. Men det er jo ikke noe prinsipielt i veien for at itunes kan utvikle seg til noe bedre etterhvert. Men tanken på at Apple skal kontrollere og dominere min musikkfremtid (og jeg ser på løsninger som Spotify som fremtidens måte å forholde seg til opptaksmusikk på), den skremmer. Og jeg vil stritte imot til det ikke eksisterer noen brukbare alternativer i det minste. Jeg vil ikke leve uten musikk, så skaffer de seg monopol i praksis er det ikke noe annet å gjøre enn å bite i det sure eplet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Men tror det er fortsatt mange som er skeptisk rundt tanken på å «leie» hele musikksamlingen sin.
Jeg tror det begynner å demre for flere og flere at det er akkurat de de gjør i dag med CDene og DVDene og ikke minst de nedlastbare itunesfilene de "kjøper" og tror de eier.
Jeg hadde inntrykk av at musikken på iTunes var blitt DRM fritt jeg? Eller står man ikke fritt til å bruke det som man vil? Husker i hvertfall før plateselskapene gikk med på å fjerne DRM at flere av mine yngre bekjente pleide å brenne det over på cd og ta det tilbake til PCen for å dele låter i mellom seg ;D

For min egen del kjøper jeg fortsatt nesten alt av musikk på fysiske medier (CD, SA-CD og Vinyl). Men innrømmer gjerne at Spotify og Hi-rez downloads er spennende saker. Spennende nok til at jeg har godt til innkjøp av Premium Spotify og kjøpt litt downloads fra 2L.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
596
Antall liker
743
Torget vurderinger
4
Spennende tanker her, og kanskje litt spooky?

Føler meg litt avhengig av Spotify allerede etter kort tids bruk. Var klar for å anskaffe Sonos til flere rom i huset. Høyttalere er montert og kabler strekt. Spotify har fått meg til å bremse da jeg nå ser det som lite aktuelt å anskaffe utsyr for nettbasert avspilling uten å ha tilgang til Spotify. At Apple kan ha interesse av å snappe Spotify vil passe inn i Apples fokus på innhold og lett tilgang til innhold, og ikke bare duppedingzer. Steve Jobs er så vist ingen dumskalle; - han er bare litt tidligere ute med å tenke glupe løsninger enn det andre er, noen ganger har han vært litt for tidlig ute i forhold til hva markedet har vært modent for......

Olav E.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Så sant så sant! Husker når han viste frem den første iPoden til en liten pressekorps.


Lurer egentlig på om han visste hva de satt på egentlig. Husker salget var lunkent i starten. Kun mac og firewire på den... Resten er jo historie.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Er det virkelig nødvendig å forsøple spotifytråden med Jobs og Apple-skryt?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
audiomur skrev:
Er det virkelig nødvendig å forsøple spotifytråden med Jobs og Apple-skryt?
Get a life.... Er det mulig å være så hårsår da. Spotify og Apple er til de grader aktuellt nå som den er lansert på iPhone. Og hvis en egentlig helt uskyldig antikk video om iPod gjør at du føler at Spotify tråden er forsøplet begyner jeg å lure på hvilken lavmål nivå vi ligger på her.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.756
Antall liker
7.692
Noen som vet om de sporene man kan synce for avspilling på iPhone i offline-modus har lavere oppløsning enn dem man streamer over en wifi-forbindelse? Det virket i alle fall slik på meg da jeg hørte noen spor på vei til jobb i dag tidlig...
 
S

Stereo_Mono

Gjest
noruego skrev:
Noen som vet om de sporene man kan synce for avspilling på iPhone i offline-modus har lavere oppløsning enn dem man streamer over en wifi-forbindelse? Det virket i alle fall slik på meg da jeg hørte noen spor på vei til jobb i dag tidlig...
Merket det samme jeg også. Er nok redd for mobil versjonen er i 160kilobit. Skulle dog gjerne hatt dette bekreftet.

Edit:
Litt google gjorde susen. Det er 160kilobit på mobil Spotify.
http://www.getsatisfaction.com/spotify/topics/spotify_mobile_bitrate_and_quality
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.756
Antall liker
7.692
digiman skrev:
noruego skrev:
Noen som vet om de sporene man kan synce for avspilling på iPhone i offline-modus har lavere oppløsning enn dem man streamer over en wifi-forbindelse? Det virket i alle fall slik på meg da jeg hørte noen spor på vei til jobb i dag tidlig...
Merket det samme jeg også. Er nok redd for mobil versjonen er i 160kilobit. Skulle dog gjerne hatt dette bekreftet.

Edit:
Litt google gjorde susen. Det er 160kilobit på mobil Spotify.
http://www.getsatisfaction.com/spotify/topics/spotify_mobile_bitrate_and_quality
Hørtes faktisk ut som det var enda lavere enn 160kb, så jeg sjekket om jeg i vanvare hadde justert noen EQ-innstillinger, men nei. Ikke rart det gikk så kjapt å synce over rundt 1000 låter fra mine spillelister da. Velvel, formålet mitt er uansett å bruke dette for å sjekke ut ny musikk på vei til og fra jobb, og til denslags bruk er det jo akseptabelt nok vil jeg mene.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Enig! Hadde vært veldig fint om de kommer med 2 alternativer. For min del har jeg mye annet dill på min iPhone, så blir fort litt fullt om jeg skulle ha 1000 låter ekstra fra Spotify i 320kb. Synes 160kb fungerer greit til sitte å skumme igjennom spor på tog, buss etc...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
Interessant, en kan jo lure på hva som skjer om en logger seg av i de 24timene og. Om det vil komme på igjen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Interessant, en kan jo lure på hva som skjer om en logger seg av i de 24timene og. Om det vil komme på igjen.
Regner med at klienten kun sjekker når man logger seg på om det er et gyldig daypass eller premium der og da og konfigurerer den deretter.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
Merket du noe forskjell på lydkvaliteten i overgangen til premium, Deph? Det reklameres jo med høyere bitrate...men har de fått implementert det ennå?
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
Merket du noe forskjell på lydkvaliteten i overgangen til premium, Deph? Det reklameres jo med høyere bitrate...men har de fått implementert det ennå?
Høyere bitrate er aktivert ja. Du må gå inn i innstillingene og huke av "enable high bitrate".
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Wergeland skrev:
atonal skrev:
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
Merket du noe forskjell på lydkvaliteten i overgangen til premium, Deph? Det reklameres jo med høyere bitrate...men har de fått implementert det ennå?
Høyere bitrate er aktivert ja. Du må gå inn i innstillingene og huke av "enable high bitrate".
Tror ikke man får den muligheten med daypass, om jeg husker rett.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et daypass på lørdag. For at det skule virke måtte jeg logge meg ut og så på igjen. Siden jeg ikke har logget meg ut eller slått av maskinen i etterpå.. så virker det ennå. :)

Men kommer nok til å gå for Premium, for det var mye hyggeligere uten masingen. :)
Merket du noe forskjell på lydkvaliteten i overgangen til premium, Deph? Det reklameres jo med høyere bitrate...men har de fått implementert det ennå?
Har ikke gått over til Premium ennå, så jeg vet ikke. Daypass gir ikke 320-mulighet.

Nå var det forøvrig slutt på daypasset... men det varte over 2 dager.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ser forøvrig at Spotify har gått på en musikkhistorisk smell når de har blandet Popul vuh fra tyskland med norske popul vuh/popul ace.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Griffenfeldt skrev:
Ser forøvrig at Spotify har gått på en musikkhistorisk smell når de har blandet Popul vuh fra tyskland med norske popul vuh/popul ace.
De setter sikkert pris på tilbakemelding om det. :)
 
Topp Bunn