Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Vel hjemme igjen får jeg vel legge ut det et bilde av spilleren ferdig montert. Har flere planer men de er såpass omfattende at det må vente til andre ting er på plass.

12" Micro Seiki 505. Over 30 år gammel arm med alle justeringer on the fly - Skrotnissen i meg fryder seg 8)

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Den 12" 505-armen passer dårlig. Jeg har en 505 9" du kan få i bytte, skal ikke ha noe mellom, det er t.o.m. søv internkabel-utgaven!

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    He, he, lov og prøve seg Hr. Sluk.

Er meget godt fornøyd med denne armen må jeg si. Har ikke prøvd så mye annet, men denne gir meg feelgood-følelse. Det kan ha like mye med utseende å gjøre som hvor god den egentlig er. Men det var et "veloverveid" MÅ HA-øyeblikk på Bayen  ::) , der pris, kvalitet og utseende alle var faktorer som var avgjørende. At man fikk sølvkabling på kjøpet gjorde heller ingenting.  :)

12" har etter min mening perfekte linjer og proporsjoner. Kunne også tenkt meg å prøve en SAEC, men de er ikke akkurat gratis de heller...

mvh

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Da har det jammen meg begynt å skje noe i kjelleren også! Vært sagfører i 4 timer non stop nå.

-trodde i utgangspunktet at dette var fort gjort men der tok jeg vel feil igjen...

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.610
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    bia skrev:
    Da har det jammen meg begynt å skje noe i kjelleren også! Vært sagfører i 4 timer non stop nå.

-trodde i utgangspunktet at dette var fort gjort men der tok jeg vel feil igjen...
    Var det så morro med ny sag? ;D

mvh

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Jepp! måtte ned en tur til ;D

Ble stopp nå. Trenger mer utstyr og plater - Her er det litt produktutvikling underveis...

Meeen, prototypen på ben er iallefall ferdig:

8)

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.610
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    bia skrev:
    Jepp! måtte ned en tur til ;D

Ble stopp nå. Trenger mer utstyr og plater - Her er det litt produktutvikling underveis...

Meeen, prototypen på ben er iallefall ferdig:

8)
    Se det ja,nå er arbeidet med bafflene i gang ser jeg :)

blir spennende å se hvordan dette går veien.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har vært flittige her....

Hvor langt foran baffelen stikker de føttene? Tyngdepunktet kommer ganske høyt opp, og det er forholdsvis lett å tilde baflene forover også.

Vedlegg

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    De kommer ca. 10 cm foran baffelen. Håper det er nok. Det var igrunnen det estetsike som vant når vurderingen ble gjort :eek: . Tenker jeg bare limer litt filt under slik at jeg kan skyve dem litt rundt...

Full ryddings i kjelleren nå litt maling før det er dags for bafler igjen...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Skyve rundt, hehe... 8) 8) Lykke til! Du ender opp med å angre som en gris på at du ikke satte hjul på de med det samme.. og de bør ha senter min. 10 cm. foran baffelen og 50-060 cm. bak. Glemte å nevne det sist men du bør også montere avstivning langs hele baffelen, på hver side av elementene, jeg brukte 37 x 73 mm. på høykant. Dette blir stivt nok og er også feste for skråstøtte fra baffel og ned på ramme i bakkant bunn. Husk at vi snakker nærmere 100 kg. selv for en prototype i enkleste plank.

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    pengesluk skrev:
    Skyve rundt, hehe... 8) 8) Lykke til! Du ender opp med å angre som en gris på at du ikke satte hjul på de med det samme.. og de bør ha senter min. 10 cm. foran baffelen og 50-060 cm. bak. Glemte å nevne det sist men du bør også montere avstivning langs hele baffelen, på hver side av elementene, jeg brukte 37 x 73 mm. på høykant. Dette blir stivt nok og er også feste for skråstøtte fra baffel og ned på ramme i bakkant bunn. Husk at vi snakker nærmere 100 kg. selv for en prototype i enkleste plank.
    Fra senter baffel er det 15cm frem og 50 cm bak. Når det gjelder avstivere tenkte jeg å bruke samme dim som på bena -57 x 75 limt og stiftet kryssfiner. Har fått ny sag som du sikkert forstår, så her gjør man det på den tungvinne måten. ;D

Håper på å komme et godt stykke i dag og kanskje montere ferdig iløpet av morgendagen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    - og slik går nu dagan...

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Ja, da har det vel igrunnen gått mange dager. Ikke skjedd en dritt i kjelleren. Ble plutselig en del "viktige" ting å gjøre før jeg skal på jobb. Baflene får vente til neste år :eek:

Litt nytt har man dog tid til mens den bedre halvdel er på jobb :-X ...

Ca 5 minutter gammelt forsøk:

Vedlegg

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Trenger litt mer tid på meg...

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Vel, vel, synes alltid det er farlig å uttale seg om ny ting før man har brukt det en stund, men her var det jo forholdsvis store forskjeller.

Trodde egentlig disse autoformerene var forbeholdt pinglete rørforsterkerkere. Det er de ikke.
    Det jeg har gjort er å kjøre opp impedansen fra 4 til 12 ohm.

Resultatet er bedre kontroll over hele registeret. Det er som å bli kvitt støy, du vet det ikke før det er borte...
    Det høres forsåvidt likt ut som tidligere bare at alt står tydligere frem med mere luft mellom. Bedre oppløsning uten at det har blitt trøttende på noe måte.

Må innrømme at jeg ikke hadde de store forhåpningene til dette, men tenkte jeg skulle prøve de på dipolprosjektet.

mvh

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.610
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tok turen opp til Bia og fikk hørt på hans eminente oppsett i dag,han hadde fått koblet opp trafoene før høyttalerne og fått endret impendansen til 12ohm istedet for 4ohm
    Du verden for en forskjell,mere bunn samtidig tight som fy,oppløsning i en helt annen klasse en han hadde fra før for ikke å snakke om holografi :)

Dette var virkelig gøy å høre men skulle gjerne hatt en skikkelig forklaring hvorfor det skjer?

Tror dette blir å prøve i eget oppsett når Bia reiser avsted på jobb igjen :)

mvh

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Litt sent, men takker for skryt. Nå gleder jeg meg til å komme hjem å høre om det enda er gud shit ::)

6 dager igjen...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Coming home for Christmas... Er baflene opp og går nå?

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Nei, var litt styr siste uken før jeg skulle på jobb. Prioritering tror jeg det kalles. Ligger å dupper på fjorden utenfor Luanda nå, så det blir nok neppe noe før neste år...

Men da må jeg komme i gang også. ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Jeg får vel TRUE med en inspeksjon...

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Du er hjertlig velkommen hvis du er forbi. Trenger noen som kan pushe litt, ikke lett å få tid til alt når man har 3 uker fri ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Grenseløs øuksus. Sist jeg hadde tre uker ferie var i 1997.

Men se nå til å få opp de baflene da.

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Ahhh, endelig tilbake til den hårde hverdag. Ei kanne med nytraktet kaffe og julepresang på spilleren. Neil Young greatest hits -presang fra meg til meg. 2012 tegner til å bli et supert år ;D

Har begynt å vurdere hvor mye arbeid jeg skal legge i baflene. Med flytting og oppussing blir de sikkert stående en stund, hvis det blir vellykket da. Litt forbanna hvis det ikke funker og man har lagt ned for mye tid og penger i det...

Uansett, godt nyttår til de som gidder å kikke innom her.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Godt år bia, få nå de baflene opp da, og spill litt før du bruker en masse tid/penger på fuskpels og fake diamanter 8) 8) (selv om jeg tror du vil bli fornøyd uansett)

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Nei,

Å ri den dagen man saler er vel strengt tatt ikke min sterke side. Hesten har ikke daua enda, men må vel snart få fingeren ut...
    Hadde bestemt meg for å pusse opp gangen før jeg gikk videre på baflene. Gangen begynner nå å bli ferdig, men nå skal jeg visst på jobb på mandag så da blir de ikke ferdige i januar heller.

Men for å være helt ærlig har jeg etterhvert fått en meget avslappet holdning til hele hifien. Infinityene fungerer over all forventning, og gjør utsettelsene lettere. Har spillt mye plater i det siste. Snekringen tar jeg når inspirasjonen er på topp.

Har også drevet å lest mye om horn og hornløsninger i det siste. Mye å ta stilling til. Egentlig ikke noe som er av betydning for meg siden jeg deler aktivt, og stort sett har det jeg trenger, men en grei avveksling fra tv og annen styggedom. Har hørt at fotballen er rund, og har selfølgelig bestemt meg for at det er slik med horn og drivere også ;)

Litt eksperimetering det dog tid til. Har prøvd litt delefrekvenser på horna uten å bli særlig klokere av det. De seriøse og de med virkelig erfaring ville sikkert snudd seg i grava når jeg deler 299 driveren helt ned i 270hz - uten å egenlig oppleve noe dramatisk ved det. Nå er det riktig nok meget provisorisk, men jeg er ikke overbevist om at de vedtatte sannheter alltid er sannheter. Til det er det for mye teorier og uttalelser som går på tvers av hverandre. Eneste måten å få ting til å funke på er å prøve, til man finner det som funker...

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    270 Hz er lavt ja - men ikke SÅ mye under 300 Hz som går normalt greit på de volumene vi spiller på. Dessuten koster nye membraner peanuts. Hornet tåler det, det vet jeg, men det er ikke optimalt. Men det er bare å teste ut, det koster ikke noe særlig og da VET du beskjed. Forøvrig deilig med avslappet forhold, det har jeg også. Ting blir som det blir, når det passer MEG. Dette skal jo være MORRO og en hobby til glede og adspredelse og da er det ikke noe poeng i å male seg inne i et stresshjørne.

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Nok engang vise ord fra den kanten :)

Stress og alvor er det for mye av som det er. Hadde man hatt mer erfaring og tyngde hadde det vært gøy å rista litt i buret noen ganger...
    Har lest en del på the cat sine sider, noe jeg finner meget fornøyelig til tider. Tar vel ikke alt bokstavelig men gøy er det iallefall.

Når det gjelder å dele så lavt kan det være et godt alternativ hvis du har et så ubrukelig rom som meg. Kompromisser er det vi forsker på. Det kommer mange ganger ikke frem når flinkiser kommer med fasitene sine ;)

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Du må ta deg en bytur snart - med litt bedre tid enn sist!

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Det hadde vært kjempegøy, skal sjekke almanakken ::)

Viktig med litt inspirasjon, er jo ganske glissent her i distriktet når det kommer til horn...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Her omkring er det nesten en PERVERS horntetthet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    I Østfold er det vel mest kuene som har horn... ellers er det vel tynt...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pengesluk skrev:
    I Østfold er det vel mest kuene som har horn... ellers er det vel tynt...
    Nå hørest du JÆ urban ut sluket...Hehehe...Sorry for ot... Tipper tar vi en oppregning er tettheten større her pr hue enn i Oslo ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.824
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er bare pga mangel på huer! ;D
    mvh
    Leif

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    LMC skrev:
    det er bare pga mangel på huer! ;D
    mvh
    Leif
    hehe LMC... Du har vel et poeng der...Mye tarvlig her ute i skauen ja... :eek: :)

De fleste Oslo folk er uansett innflyttere... Finnmarkinger,odøler og pakistanere... Samt de stakkarene som bor i Akershus og bruker deler av livet på "pendlerhelvetet" 8)

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Jepp, hver sin smak...

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    9
    Juhuuu, tooo dager igjen på jobb...

8)

Tror jeg har funnet inspirasjonen igjen. Mulig det kan være bafler på vei opp fra kjelleren om en ukes tid...
    2-3 ukers pause fra oppussing, anlegg og sentralen gjør underverker for inspirasjonen
    -Tror jeg
    ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    Rett hjem og jobb; jeg har fått materialprøve til bafler, du kommer garantert til å like det du ser...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn