Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Til vårt bruk (her i huset) fungerer SB helt greit pr i dag og kommer nok til å gjøre det ei god stund fremover.
    Men...synd at logi. "legger ned" støtten til boksene.

Kommer til å bli endel sb's på brukten fremover ser jeg for meg. Guttungen trenger en så får følge med :)

/jan

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Om kun kort tid så er man i trøbbel. Hopp av før det er for seint.
    Greit nok det….men hvilke oppsett bør man da se på ? det er vel svaret mange leter etter

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt bekymringsfullt, dette - men så lenge jeg kan spille musikk fra harddisk og ha tilgang til nettradio, er det ingen grunn til panikk for mitt vedkommende. Men jeg får begynne å følge med litt - så får vi se hva som kan dukke opp av fullgode erstatninger.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    På en måte skjønner jeg ikke, folk kjøper disse boksene i fleng og vi er massevis som sitter tilbake og føler oss tildels lurt. Såvidt jeg skjønner er dette som å si at disse boksene er ubrukelige om 1-2 år. Irriterende.
    3-part har jeg ingen tro på kanskje for en skakket stund kanskje så er det vel slutt der og...(?)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Og hvorfor skal ikke disse "boksene" kunne fungere de neste 50år? Helt uten noen støtte...
    På den annen side, må folk forstå at alt som har med data, er utgått etter 6mnd-? Og da må forbrukere flest
    bare finne noe nytt.

Arne K

En kan jo håpe "Slim Devices" våkner til liv igjen og utvikler neste års utgaver...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Underlige greier med den LMS, idag var Spotify pluginn borte fra start menyen, måtte restarte LMS for å få den opp igjen.
    Det er ikke underlig. Plugin ble oppdatert. Om du hadde logget inn på LMS hadde du sett en melding nederst om akkurat dette og at LMS måtte restartes. Jeg fikk i hvertfall denne meldingen.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Om man hopper av, kan f.eks. Pioneer N-50 eller Denon DNP-720AE fungere som en erstatning, eller hva bør man se på?
    Jeg er klar over at begge disse er rimelige bokser, men det var jo Squeeze Touch også, særlig i forhold til ytelsen. Legger man på en 0 i prisen på Denon og Pio får man tilgang til ting som Naim og Linn, som sikkert er på et helt annet kvalitetsnivå. Men i denne delen av audiobransjen går utviklingen fortere enn fort, og jeg har lite lyst til å legge ut x antall 10.000,- for noe som er utdatert nesten før du får det ut fra butikken. Derfor søker jeg først og fremst en Squeezeerstatter blandt de billige tingene.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Erstattere og tidsperspektiv

Om man hopper av, kan f.eks. Pioneer N-50 eller Denon DNP-720AE fungere som en erstatning, eller hva bør man se på?
    Jeg er klar over at begge disse er rimelige bokser, men det var jo Squeeze Touch også, særlig i forhold til ytelsen. Legger man på en 0 i prisen på Denon og Pio får man tilgang til ting som Naim og Linn, som sikkert er på et helt annet kvalitetsnivå. Men i denne delen av audiobransjen går utviklingen fortere enn fort, og jeg har lite lyst til å legge ut x antall 10.000,- for noe som er utdatert nesten før du får det ut fra butikken. Derfor søker jeg først og fremst en Squeezeerstatter blandt de billige tingene.
    Det er jo ikke opplagt at mange av disse relativt nyankomne alternativene vil vare i nesten all evighet. Tvert i mot har vel Squeezebox-produktene lenger fartstid enn de fleste andre slike produkter.

Kun produkter med godt volum har sjans til å overleve og ikke minst til å bli støttet av Spotify, WiMP o.l. For tiden forsøker de fleste seg, men alle vil neppe lykkes.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    LMS' og firmwares fremtid samt nettradio uten mysqueezebox.com

Betyr altså at du får spilt av filene dine og brukt grensesnittet som det er. Men tjenester som spotify mm vil trolig forsvinne en eller annen gang. Muligens internettradio også?
    Selv har jeg tenkt å hamstre både hardware og software, får vel laste ned noen versjoner av serverprogrammet.
    Litt bekymringsfullt, dette - men så lenge jeg kan spille musikk fra harddisk og ha tilgang til nettradio, er det ingen grunn til panikk for mitt vedkommende. Men jeg får begynne å følge med litt - så får vi se hva som kan dukke opp av fullgode erstatninger.
    Tjenerprogramvaren LMS er åpen kildekode som antagelig kan holdes i live i lang tid av andre enn Logitech selv om det formodentlig vil dabbe av med videreutvikling og antagelig også feilretting. Er det sannsynlig at den i hvert fall kan kjøre på kommende Linux-utgaver i mange år uten vesentlig vedlikeholdsarbeid? marsboer eller andre?

Verre er det vel med evt. vedlikehold av firmware? Jeg mener å ha lest at den ikke er åpen kildekode. Stemmer det?

Jeg har hittil kjørt nettradio ved tilkobling til mysqueezebox.com. Den vil antagelig forsvinne etterhvert, eller i hvert fall få dårligere oppfølging fra Logitech. Kan man (favorittlagre og) kjøre nettradio via egen LMS-tjener uavhengig av mysqueezebox.com hvis man bare kjenner nettradio-URLene?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Om kun kort tid så er man i trøbbel. Hopp av før det er for seint.
    Hvorfor det? Det er jo ikke slik at en ikke kan bruke produktet etter en gitt dato. Dessuten kan 3 parts utvikler fremdeles utvikle tillegg uavhengig av Logitech.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hittil kjørt nettradio ved tilkobling til mysqueezebox.com. Den vil antagelig forsvinne etterhvert, eller i hvert fall få dårligere oppfølging fra Logitech. Kan man (favorittlagre og) kjøre nettradio via egen LMS-tjener uavhengig av mysqueezebox.com hvis man bare kjenner nettradio-URLene?
    Jeg har pleid å legge inn URL til nettradioene i SBS (LMS). Ingen bruk av mysqueezebox.com.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nettradio uten mysqueezebox.com

Jeg har pleid å legge inn URL til nettradioene i SBS (LMS). Ingen bruk av mysqueezebox.com.
    Takk. Da skal man jo kunne fortsette lenge uavhengig av Logitechs påfunn og krumspring.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke den er åpen den kildekoden, nei. Det er vel lisenser involvert.
    Feks er ikke mp3 et fritt format, tror også Microsoft eier noe inne i programvaren.
    Dermed er det ikke bare å ta over.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    LMS er åpen programvare

Tror ikke den er åpen den kildekoden, nei. Det er vel lisenser involvert.
    Feks er ikke mp3 et fritt format, tror også Microsoft eier noe inne i programvaren.
    Dermed er det ikke bare å ta over.
    LMS er åpen programvare jfr. SqueezeboxWikis Logitech Media Server (min uthevning i rødt):
    Logitech Media Server is the server software that powers audio players from Logitech (formerly known as SlimDevices), including Squeezebox 3rd Generation, Squeezebox Boom, Squeezebox Receiver, Transporter, Squeezebox2, Squeezebox and SLIMP3.

Logitech Media Server is the new name for Squeezebox Server, starting with version 7.7. Before it was known as Squeezebox Server (version 7.4 to 7.6) and SlimServer (before 7.4)

Logitech Media Server is Open Source Software and written in Perl. Logitech Media Server runs on pretty much any platform that Perl runs on, including Linux, Mac OSX, Solaris and Windows.
    Wikipedia: Logitech Media Server (min uthevning i rødt):
    Logitech Media Server is open source software, released under the terms of the GNU General Public License.
    http://www.mysqueezebox.com/download tilbyr bl.a. Logitech Media Server v7.7.2 "Perl Source Code (tar.gz - 122MB)".

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    LMS er muligens åpen, men ikke fri?
    Uansett trenger man vel mer enn LMS, firmware, patenter mm.?

Her er hva Logitech.ansatte M Herger (i blå tekst) sa på slimforumet her forleden:

Now the Squeezebox is dead,what would your next system be? And why?

> I just wish someone at SlimDevices had had the foresight to insist that
    > the firmware for the SB line would automatically revert to open source
    > if Logitech ever abandoned development of the products.

I think the problem there is 3rd party code. Eg. there are decoders from
    Microsoft in there.

Now the Squeezebox is dead, what would your next system be? And why? - Page 2

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Åpen og fri tjener programvare og lukket/restriksjonsbelagt firmware

Åpen og fri tjener programvare
    Wikipedia: Logitech Media Server (min uthevning i rødt):
    Logitech Media Server is open source software, released under the terms of the GNU General Public License.
    LMS er muligens åpen, men ikke fri?
    Wikipedia om GNU General Public License (min uthevning i rødt):
    The GNU General Public License (GNU GPL or simply GPL) is the most widely used free software license. It was originally written by Richard Stallman for the GNU Project.
    Det var ikke uten grunn at jeg siterte Wikipedia om GNU-lisensen. GNU-lisenser signaliserer nettopp fri, og de har typisk vært friere enn en del andre, ofte nyere, lisenser for åpen programvare.

Lukket/restriksjonsbelagt firmware
    Uansett trenger man vel mer enn LMS, firmware, patenter mm.?

Her er hva Logitech.ansatte M Herger (i blå tekst) sa på slimforumet her forleden:

Now the Squeezebox is dead,what would your next system be? And why?

> I just wish someone at SlimDevices had had the foresight to insist that
    > the firmware for the SB line would automatically revert to open source
    > if Logitech ever abandoned development of the products.

I think the problem there is 3rd party code. Eg. there are decoders from
    Microsoft in there.

Now the Squeezebox is dead, what would your next system be? And why? - Page 2
    Det var heller ikke uten grunn at jeg skilte mellom åpen tjenerprogramvare og firmware som jeg tror ikke er åpen:
    [...]
    Tjenerprogramvaren LMS er åpen kildekode som antagelig kan holdes i live i lang tid av andre enn Logitech selv om det formodentlig vil dabbe av med videreutvikling og antagelig også feilretting. Er det sannsynlig at den i hvert fall kan kjøre på kommende Linux-utgaver i mange år uten vesentlig vedlikeholdsarbeid? marsboer eller andre?

Verre er det vel med evt. vedlikehold av firmware? Jeg mener å ha lest at den ikke er åpen kildekode. Stemmer det?
    [...]
    Det er overveiende sannsynlig at man kan bruke den firmware som eksisterer til evig tid, men den vil neppe (kunne) bli vedlikeholdt og videreutviklet etter en gitt dato.

Tillegg:
    Det er lukket firmware med lisensrestriksjoner i en rekke produkter, f.eks. (SA)CD-, DVD- og blu-rayspillere. I en del er den også oppgraderbar, f.eks. OPPO. Man kan allikevel bruke disse produktene så lenge man ønsker, og de faktisk virker, selv om modellene går ut av produksjon eller firmaet legges ned. Det er ingen som forlanger at eiere skal slutte å bruke produktet etter en eller annen firmwareutløpsdato.

Sist redigert:

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syne personlig det er litt trist at SB linjen legges ned. Men jeg kan skjønne logikken i det.

Streaming har tatt over for det fysiske mediet i stor grad, og etter hvert vil det sikkert komme brukbare løsninger for lossless og hi-rez også.
    Selve boksene er en del av løsningen, men alt det som er rundt med lagring, tagging backup++++ kunne jeg godt være foruten, og ville gladelig betalt en god del ekstra om Wimp eller Spotify hadde et lossless abbonement.
    Så intill det kommer, så skal jeg nok klare meg med de boksene jeg har.

S

sorgenfri

Gjest
    Så det litt for sent..Dumme meg, som trodde DB.NO var før hardcore gutta!

Solly:)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Dette har vi jo sett før med MiniDisc, DAT, VHS og kasettspillere. Men helt borte blir de jo aldri. Og ja, jeg vet at squeeze er dataavhengig. Tror vi skal vente med å svartmale fremtiden til våre kjære boxer

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har bestemt meg for å beholde mine inntil det er helt sikkert at det ikke er mer lyd å få ut av dem. Det er minimalt med penger å spare på å selge unna - og så lenge man venter, kan man alltids leve i håpet om at det skal komme noe enda bedre på markedet.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ser du gjør alvor av det. Ikke for at jeg skal prøve å holde liv i en døende hest, men systemet vil funke i mange år til og innen den tid har det mest sannsynlig kommet noe som er så fantastisk mye bedre. (sier han som har kjøpt to kassettspillere siste 14 dagene). Hehe. Lykke til med salget. Touch er en flott sak.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dueten er allerede solgt - så Touchen går samme vei. :) Benytter heller laptops og macmini, som passer mitt bruk bedre.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.106
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Trist at det er slutt for SB. Men det skremmer meg ikke mer enn at jeg har bestilt meg en ny Touch.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min Transporter blir nok stående enten til den sjøldauer eller til det kommer noe vesentlig bedre fra en eller annen. At produktet utgår fra produsent er sånt som man må regne med, men boksen slutter jo ikke å virke for det. Det kommer ikke så veldig mange software-oppdateringer til Michell-platespileren min heller. ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

lysberg

Medlem
    Ble medlem
    08.05.2012
    Antall liker
    2
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Kjøpte ogå en SB tuch her forleden dag, nettilbud hos expert, ikke porto hentet i butikk. virker helt grei, men den liker ikke at det er stor trafikk på det tråløse nettet hjemme hos meg, da klikker den bananas.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig. Skal ikke Logitech komme med erstatter for Squeezebox seriens Touch? Burde jo utløse en kundestorm!

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er visst ingen umiddelbar krise for oss SB Touchere - men det er jo sinnsykt at den beste nettverksløsningen fases ut!?!*?#%&!¤"%!

Jeg har ikke orket å skumme hele tråden, men jeg fant ikke dette her:

http://forums.logitech.com/t5/Squeez...UE/td-p/880706

[Announcement] Logitech UE

[ Edited ]

Options

08-30-2012 03:20 PM - edited 09-04-2012 03:22 PM
    We’ve just announced our new brand, Logitech UE, that merges the design/engineering capability of Logitech and the Squeezebox product with the music know how of Ultimate Ears. This new brand serves music lovers across a wide range of music listening devices, including the Logitech® UE Smart Radio.

Important for you to know, the UE Smart Radio can play alongside your Logitech Squeezebox products, but will operate and be controlled separately. The team is working hard on releasing in a few weeks an optional software update for existing Squeezebox Radio users that will allow Squeezebox Radios to upgrade to the new Logitech UE Smart Radio experience. This update is optional and people who would prefer to maintain their Squeezebox Radio as is can do so. Moving forward, Logitech UE will only be developing for the Smart Radio platform.

That said, the Squeezebox platform you’ve been enjoying over the years will continue to operate as it has, providing you access to a rich world of music and we’ll continue to address any questions or troubleshooting on our Logitech.com support page: Audio

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Har SB Classic, Boom, Duet, Touch og en nylig innkjøpt transporter. Er totalt ubekymret for fremtiden. Transporter er så god at at den lett kan sammenlignes med min AudioAero Prestige. Verd hver krone bare som DAC.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.985
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    To spørsmål i dag!

1) Er det noen lydforskjeller på coax og optisk ut på en squeezebox classic ?

2) Før var det enkelt å poste via Facebook hva en hørte på via SB, det får jeg ikke til lenger, er det bare hos meg eller... ? Er det noe en kan gjøre for å få det til på en enkel måte?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    1) Er det noen lydforskjeller på coax og optisk ut på en squeezebox classic ?
    Jeg har hatt opptil tre SB Classic samtidig, og har fra tid til annen moret meg med å sammenligne - men har aldri greid å høre forskjell. Testingen har foregått ved å koble koaks og optisk samtidig til DAC og Squeezebox, og svitsje med inngangsvelgeren på DACen. For alt det jeg vet, ville man muligens få et annet resultat hvis jeg hadde brukt bare en av de digitale utgangene ad gangen - men det blir jo litt styr.

Broren min har også en Classic - og han mener at lyden via optisk låter best - men det er hans ører. Jeg har deltatt på noen av disse testene han har gjort - men heller ikke i hans anlegg har jeg greid å høre noen forskjeller.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg klarer ikke høre forskjell på coax og optisk på SB Touch

• Laster inn…