Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Har fått tak i en Transporter og liker den veldig godt.
    Nå bruker jeg Iphone/Ipad for å spille Spotify, dette går via Apple Tv boksen. Er det kanskje muligheter for å streame tråløst direkte til Transporter fra Iphone/Ipad uten å ha pc gående.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men ja, Transporter/LogitechMediaServer kan selv streame Spotify direkte, uten å gå via Apple TV opplegget. Transporter er imidlertid avhengig av serveren for å kunne avspille Spotify. Squeezebox Touch og Radio har en imidlertid en egen stand alone klient som gjør at disse kan avspille musikk fra spotify uten å være tilkoblet annet enn internett. Årsaken til forskjellene er at Transporter har den gamle typen firmware, mens de nyere kjører en nedskalert Linux.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da får jeg vel bare bruke optisk ut fra Apple tv, for det oppleget funker bra. Men det hadde selvfølgelig vært greit å sluppet en boks.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men ja, Transporter/LogitechMediaServer kan selv streame Spotify direkte, uten å gå via Apple TV opplegget. Transporter er imidlertid avhengig av serveren for å kunne avspille Spotify. Squeezebox Touch og Radio har en imidlertid en egen stand alone klient som gjør at disse kan avspille musikk fra spotify uten å være tilkoblet annet enn internett. Årsaken til forskjellene er at Transporter har den gamle typen firmware, mens de nyere kjører en nedskalert Linux.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Hvem selger Transporter? Finner ingen forhandler på nettet..

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Testet vi ikke dette grundig nok for noen år tilbake da?
    Ingen av oss klarte jo å høre forskjell. ;)

Transporteren er vel utgått nå, så det er vel bruktmarkedet som gjelder, denne f.eks:
    Logitech Transporter - FINN Torget

Du bruker vel fremdeles deqx, eller er det noe nytt nå?

SB Touch har vel en 24/96 digitalutgang som er vel så god som transporterens, så det er vel en god løsning dersom du ikke trenger dac delen.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Er det kanskje muligheter for å streame tråløst direkte til Transporter fra Iphone/Ipad uten å ha pc gående.
    Hvorfor streame til Transporter? Kanskje en Airport Express er det du trenger?

Svein Erik M

Fersking
    Ble medlem
    03.09.2008
    Antall liker
    0
    Hei gutter!
    Jeg har både SB3 og Transporter og bruker en Netgear NAS som jeg streemer fra. Jeg har byttet NAS en og oppgradert programvaren til squeezceboxene. Nå funker det ikke lengre å spille direkte fra NAS en uten at pc en er slått på. Hva er det jeg må endre på?
    Mvh Svein Erik :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Fyi - jeg selger en Transporter, ligger på Torget :)

O.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.265
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt nå.. når jeg hører på en artist, og skal velge en annen cd fra samme artist så vil ikke musikken på, jeg må velge en annen artist sette på en sang, for å så velge den første artisten. Ikke lett forklart, men slik er livet også :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.019
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det har sikkert blitt spurt flere ganger, men hvilken app anbefales som squeezebox control til IPad?

Takk for hjelpen!

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.323
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er godt fornøyd med Squeezepad, men det finnes flere alternativer uten at jeg har prøvd de.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen mulighet å streame fra SB Touch via LAN kabel til f.eks. en mediaspiller slik som NAD C446 eller Denon DNP-720AE?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen mulighet å streame fra SB Touch via LAN kabel til f.eks. en mediaspiller slik som NAD C446 eller Denon DNP-720AE?
    Tror ikke det er mulig via LAN kabel, men med Triode sin nye kernel (som kan installeres meget enkelt på Touch) kan man streame ut via USB porten, så hvis mediaspilleren har USB inn bør det være en mulighet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Squeezebox Touch -> DAK

Tror ikke det er mulig via LAN kabel, men med Triode sin nye kernel (som kan installeres meget enkelt på Touch) kan man streame ut via USB porten, så hvis mediaspilleren har USB inn bør det være en mulighet.
    Da kan man (vel) like godt benytte RCA S/PDIF eller Toslink(?)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    681
    Og siden Touch har OK DAC, hva skal man da med mediespilleren?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg antar at det bjornh er ute etter, er å benytte SB Touch som server til DNLA-baserte mediespillere, f.eks. i et annet rom. Ettersom Touch ikke er utstyrt med DNLA serverfunksjonalitet, er dette desverre ikke mulig pr. i dag.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Logitech Media Server -> annet enn Squeezebox-produkter

Da må man vel se på hvilke protokoller disse spillerne har klientstøtte for og hvilke Logitech Media Server har tjenerstøtte for. Squeezebox Touch kjører en miniutgave av Logitech Media Server som har redusert funksjonalitet i forhold til standardversjonen.

Logitech Media Server fikk DLNA/UPnP-støtte 01.11.2011 i versjon 7.7.0 som var den første med navnet Logitech Media Server. Jeg er usikker på om og i hvor stor grad Squeezebox Touch støtter dette som server. Mediespillere som kan være DLNA/UPnP-klienter bør (vel) dermed fungere med Logitech Media Server.

Det er mulig at andre protokoller m.m. støttes via plugins i Logitech Media Server.

Hva er grunnen til at du spør, og at du ønsker å benytte noe annet en et Squeezebox-produkt med/mot en Squeezebox Touch? Du kan fint la en Squeezebox benytte en Squeezebox Touch som datakilde/server så lenge du forholder deg til begrensningene, men en datamaskin eller NAS med Logitech Media Server vil ofte være et bedre valg. Se "Squeezebox Touch as a Home Music Server" og kommentaren nedenfor:

2012-01-17, 07:14 #3 gushh
    Posts3

"Touch & USB & simple folder navigation is quite easy. Plug in your USB, a screen will pop up "attaching USB", then select USB from the Touch's home menu, select Start SqueezeBox server (this launches the Touch's own built in server), wait for it to finish scanning your music files."

This is exactly what marketing says, not someone who actually has done it.

Marketing (taken from logitech offical description on amazon):
    "USB port and SD card slot expand your listening and viewing experience

Say you have a ton of favorite tracks stored on an external flash drive. Just plug the drive into the music player's USB port and your tunes are ready to play through your home stereo. "

User perception: Plug in, wait a few seconds and play.

Reality:
    - Plug in.
    - Start Server. Wait a minute.
    - Indexing starts. In my case 25.000 files on NTFS. Indexing speed: 10 tracks per Minute. Indexing time: 42 hours !!!
    - come back two days later.
    - do not cut power to the device, re-indexing takes about 20 Minutes.
    - If you "turn off" Squeezebox, the screen goes black. USB power is always on and your disk will spin 24x7!

I rather have a fast device then have features I do not use.

Currently the only thing saving the box is the excellent sound quality.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    LMS har DNLA-støtte, men Squeezebox Touch Server (STS) har det ikke, i hvert fall ikke om wikien er korrekt og oppdatert.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    SqueezeboxWiki er noe hullete

LMS har DNLA-støtte, men Squeezebox Touch Server (STS) har det ikke, i hvert fall ikke om wikien er korrekt og oppdatert.
    Man bør være klar over at SqueezeboxWiki er noe hullete. F.eks står det i "TinySC" at den kun støtter "FAT32/FAT format volumes", men det er galt jfr. mitt innlegg "Squeezebox Touch: NTFS og FAT32" og min erfaring.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Da må man vel se på hvilke protokoller disse spillerne har klientstøtte for og hvilke Logitech Media Server har tjenerstøtte for. Squeezebox Touch kjører en miniutgave av Logitech Media Server som har redusert funksjonalitet i forhold til standardversjonen.

Logitech Media Server fikk DLNA/UPnP-støtte 01.11.2011 i versjon 7.7.0 som var den første med navnet Logitech Media Server. Jeg er usikker på om og i hvor stor grad Squeezebox Touch støtter dette som server. Mediespillere som kan være DLNA/UPnP-klienter bør (vel) dermed fungere med Logitech Media Server.

Det er mulig at andre protokoller m.m. støttes via plugins i Logitech Media Server.

Hva er grunnen til at du spør, og at du ønsker å benytte noe annet en et Squeezebox-produkt med/mot en Squeezebox Touch? Du kan fint la en Squeezebox benytte en Squeezebox Touch som datakilde/server så lenge du forholder deg til begrensningene, men en datamaskin eller NAS med Logitech Media Server vil ofte være et bedre valg. Se "Squeezebox Touch as a Home Music Server" og kommentaren nedenfor:
    Grunnen til at jeg spør, er at flere dyre Blu-Ray spillere mangler digital innganger -men de har til gjengjeld gjerne LAN inngang. Jeg har DAC, en Abrahamsen jeg pr. i dag kjører Coax inn på. Jeg sysler likevel på tanken om å skaffe en dyrere BR-spiller med påkostet DAC og som nevnt, flere av disse mangler digital innganger men er utstyrt med LAN inngang.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    4
    Nei, fordi mediaspillerne som bjornh nevner ikke har RCA eller digitale innganger foruten USB.
    Men hvorfor man skal kjøre Touch inn på mediaspilleren i det hele tatt begriper jeg derimot ikke....... med mindre den innehar en bedre DAC enn Touch noe som neppe er tilfelle med den NAD og DENON'en som nevnes.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nei, fordi mediaspillerne som bjornh nevner ikke har RCA eller digitale innganger foruten USB.
    Det finnes vel to grupper mediespillere:
    • Med digitale innganger som dermed kan benyttes som DAK for andre digitale kilder. Det varierer hvilke inngangstyper de har
    • Uten digitale innganger slik at de ikke kan benyttes som DAK for andre digitale kilder. USB-inngangen på slike enheter er kun laget for tilkobling av masselager, typisk minnepinne eller harddisk. OPPO BDP-83/93/95 har f.eks. dette.
    Men hvorfor man skal kjøre Touch inn på mediaspilleren i det hele tatt begriper jeg derimot ikke....... med mindre den innehar en bedre DAC enn Touch noe som neppe er tilfelle med den NAD og DENON'en som nevnes.
    Det har bjornh besvart i innlegg #3903.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Logitech Media Server -> annet enn Squeezebox-produkter

Grunnen til at jeg spør, er at flere dyre Blu-Ray spillere mangler digital innganger -men de har til gjengjeld gjerne LAN inngang. Jeg har DAC, en Abrahamsen jeg pr. i dag kjører Coax inn på. Jeg sysler likevel på tanken om å skaffe en dyrere BR-spiller med påkostet DAC og som nevnt, flere av disse mangler digital innganger men er utstyrt med LAN inngang.
    Grundig og korrekt bakgrunnsinformasjon gjør det alltid mye lettere å svare relevant, fornuftig og utfyllende på spørsmål.

Etter din klargjøring ser det ut til at jeg allikevel traff rimelig bra med dette svaret:

Vi kan benytte OPPO BDP-95 som eksempel:
    DLNA Certified - Digital Living Network Alliance (DLNA) Digital Media Player (DMP) compliance enables wired or wireless access of audio, picture, and video files stored on DLNA-compatible digital media servers such as a computer or network storage device (NAS). More details on BDP-95's wiki page.
    Den skal i hvert fall i teorien kunne aksessere enhver DLNA-tjener. Hvor godt dette fungerer i praksis vet jeg ikke. Jeg har dessuten lest at DLNA visstnok skal være funksjonalitetsmessig meget enkelt i forhold til f.eks. Logitech Media Server.

Jeg leste litt mer i går, og fikk inntrykk av at man trenger en full Logitech Media Server for å få DLNA/UPnP-støtte. Squeezebox Touch's TinyLMS ser ikke ut til å støtte dette. Dette kan dog endre seg over tid.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    857
    Torget vurderinger
    4
    det finnes vel to grupper mediespillere:
    • med digitale innganger som dermed kan benyttes som dak for andre digitale kilder. Det varierer hvilke innganstyper de har
    • uten digitale innganger slik at de ikke kan benyttes som dak for andre digitale kilder. Usb-inngangen på slike enheter er kun laget for tilkobling av masselager, typisk minnepinne eller harddisk. Oppo bdp-83/93/95 har f.eks. Dette.
    Takk for oppklaring. Så hvis man kobler USB ut fra Touch til USB inn på en slik spiller i sistnevnte kategori så vil det ikke komme lyd? Den forventer et filsystem og ikke en lydstrøm?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det er forskjell på (det bakenfor) USB-porter

Det finnes vel to grupper mediespillere:
    • Med digitale innganger som dermed kan benyttes som DAK for andre digitale kilder. Det varierer hvilke inngangstyper de har
    • Uten digitale innganger slik at de ikke kan benyttes som DAK for andre digitale kilder. USB-inngangen på slike enheter er kun laget for tilkobling av masselager, typisk minnepinne eller harddisk. OPPO BDP-83/93/95 har f.eks. dette.
    Takk for oppklaring. Så hvis man kobler USB ut fra Touch til USB inn på en slik spiller i sistnevnte kategori så vil det ikke komme lyd? Den forventer et filsystem og ikke en lydstrøm?
    Ja. Det er dessuten ofte begrensninger i hvilke filsystemer som aksepteres. FAT/FAT32 er en gjenganger.

Logitech Squeezebox Touch's USB-port har jo så langt også oppført seg slik hvis man benytter Logitechs programvare og følger deres intensjoner.

Det er dog formodentlig mulig å hacke også en del av disse boksene siden de gjerne inneholder oppgraderbar programvare. Hvilke muligheter det så kan gi vil variere vilt og er et helt åpent spørsmål.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Touch kan moddes til å sende lyd ut via USB men ikke ta i mot lyd etter det jeg vet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Grundig og korrekt bakgrunnsinformasjon gjør det alltid mye lettere å svare relevant, fornuftig og utfyllende på spørsmål.

Etter din klargjøring ser det ut til at jeg allikevel traff rimelig bra med dette svaret:

Vi kan benytte OPPO BDP-95 som eksempel:

Den skal i hvert fall i teorien kunne aksessere enhver DLNA-tjener. Hvor godt dette fungerer i praksis vet jeg ikke. Jeg har dessuten lest at DLNA visstnok skal være funksjonalitetsmessig meget enkelt i forhold til f.eks. Logitech Media Server.

Jeg leste litt mer i går, og fikk inntrykk av at man trenger en full Logitech Media Server for å få DLNA/UPnP-støtte. Squeezebox Touch's TinyLMS ser ikke ut til å støtte dette. Dette kan dog endre seg over tid.
    Takker for svaret. Jeg har blitt noe klokere i alle fall.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Soundgarden selger SB Touch for kr. 1495,- for tiden. Dessuten har de 10% rabatt på Hegel d/a-konverter dersom man kjøper den samtidig.
    Da er det bare å slå til for dere etternølere som sitter på gjerdet. :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.041
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Går "svanger" med en liten ide.
    Har pr idag en Sonos-spiller klar til bruk.
    Går dog og lurer på om jeg vil kunne oppleve noen form for "konflikt", dersom jeg i tillegg kobler opp en SB? Forutsetningen er da at begge spillerne skal spille av musikk fra samme NAS....

mvh
    PRoffen

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Soundgarden selger SB Touch for kr. 1495,- for tiden. Dessuten har de 10% rabatt på Hegel d/a-konverter dersom man kjøper den samtidig.
    Da er det bare å slå til for dere etternølere som sitter på gjerdet. :)
    Det er et bra tilbud.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.041
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Går dog og lurer på om jeg vil kunne oppleve noen form for "konflikt", dersom jeg i tillegg kobler opp en SB? Forutsetningen er da at begge spillerne skal spille av musikk fra samme NAS....

mvh
    PRoffen
    Ingenting?

Mvh
    Proffen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musikkfilsystemaksess fra flere systemer

Hei.

mvh
    PRoffen
    Ingenting?

Mvh
    Proffen
    Jeg avventet fordi jeg ikke har erfaring med Sonos. Det følgende er dermed å anse som høyttenkning basert på parallelltilfeller.

Jeg har en (gammel) Windows XP-PC med musikkfiler i et filsystem. Dette filsystemet har jeg, i mer eller mindre skjønn forening, aksessert fra i hvert fall:
    • Squeezeboox Server og forgjengere
    • Apple iTunes
    • foobar2000
    • Windows Media Player
    • Winamp
    • VLC Media Player
    Det burde vel ikke være noen grunn til at et slikt filsystem ikke også kan aksesseres fra Sonos(?)

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    En venn av meg har problemer med sin Touch. Han bruker en USB-pinne med musikk på. Når han går inn i "Min musikk" og velger en sang, starter den helt fint. Men etter at sangene er ferdig, går Touch i hvilemodus. Hvis vi prøver å spille neste sang, starter samme sangen på nytt. Jeg har sjekket at hvilemodus er av, og har kjørt en oppdatering av boksen, uten at det hjalp noe. Er det noen som har et tips til hva som er galt?

Frode

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg har to Logitech Squeezebox Touch med minnepinner med musikk. Musikken benyttes både på spilleren selv og fra andre spillere i nettverket som er andre Squeezebox Touch, Transporter, Squeezebox Boom og Squeezebox 3.

Dette har stort sett fungert bra. Jeg tror aldri jeg har opplevd slik hvilemodus. Jeg har vel en sjelden gang opplevd noe annet tull som f.eks. plutselig restart. En av disse Squeezebox Touch måtte etterhvert gjennom en "factory reset" fordi den ble/var ustabil selv etter oppdatering og flere rebootinger (ved å dra ut strømkontakten fra veggen, resetknappen fungerer ikke alltid like bra som tidligere nevnt).

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke tenke meg at dette skulle være noe problem. Dette er ikke noe mer hokus-pokus enn å aksessere en nettverksresurs med en hvilken som helst klient.

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    332
    Torget vurderinger
    4
    Spaceworld.no har fortsatt Logitech Squeezebox Touch til 1149,-

Ser de har Logitech Squeezebox Radio til 599,- også :)

Henter min Touch på posten i dag.

Knut :)

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en på Lefdal i går til samme pris. Hadde printet ut Spacewold tilbudet og bare viste det frem:)
    Kjempe enkelt å komme i gang. Noen som vet om det er lite jitter på SPDIF utgangen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn