Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    noruego skrev:
    Ja, naturligvis.
    Hmm, ser den har fått nokså lunkne anmeldelser i diverse nettforaer, men ser HW synes den er god. Men da ser det ut til at jeg har fått tilbud på 2500 for den. Mulig jeg går for det.

Jan

C

Cyber

Gjest
    Netgear ReadyNAS 500 GB + Squeezebox Duet for 5200+frakt - er ikke det en ok pris?

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Fra Lyngdorfs venner:
    Rizzo skrev:
    Nolfi skrev:
    Hvod god er dac'en i TDAI2200?
    Klarer den et 24/96 signal?
    Kan squeezebox / transporter levere et sådant?
    Dacen i TDAI 2200 skal klare å ta i mot opptil 24 bit /192kHz.
    Men hvor _god_ er den? Er der en idé i, at købe en Transporter, for så at sætte den sammen med en ekstern TDAI2200? En SB Duet koster ~2500 kr. En Transporter ~11500 kr. Hvad er det, der retfærdiggør prisforskellen? Og vil det stadig være retfærdiggjort, hvis man sætter Transporteren til TDAI2200?

Poster denne i SB's venner også :)

Mvh. Nolfi

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    cybervision_ skrev:
    Netgear ReadyNAS 500 GB + Squeezebox Duet for 5200+frakt - er ikke det en ok pris?
    Ja, det må da være en god pris skulle jeg mene. Ikke mer å stusse på.

C

Cyber

Gjest
    noruego skrev:
    cybervision_ skrev:
    Ja, det må da være en god pris skulle jeg mene. Ikke mer å stusse på.
    Nei, har sagt jeg river i en. Nå håper jeg søren meg den er så kjapp som dere vil ha det til, det verste jeg vet er treghet og lagg!!!

;D

M

marsboer

Gjest
    I såfall er det bare å ta kontakt så fikser jeg en server til deg som definitivt ikke lagger ;D

H

haarein

Gjest
    Her er en interessant sak for den som skal gå får en løsning for ripping av cd samling: http://www.ripnas.com/
    Selv sitter jeg med en homeserver som frontend til egen platesamling (og filmsamling), med en sqeezebox til lyd of phc til bilde, Jeg ville vudert det sterkt dersom man har litt større behov for å skalere opp med god sikkerhet og tilgjenglighet. Den er så enkel å bruke - En god del bonuser med en maskin som også tar backupbehovet mitt på alvor, samt håndterer mappespesifikk duplisering over flere disker. Jeg har måtte oppgradere min hpserver med mer minne og kraftigere prosessor, så jeg ville ha vurdert annet enn HP (etter å ha installert programvare for sqeeze'n) så startet den å lagge når jeg ser film. For noen hundrelapper så var alt ok igjen, men dog uten garanti.

XD-845

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2008
    Antall liker
    0
    Squeese box på vei inn og må da melde meg på :eek:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.312
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm, i dag har jeg kjøpt meg dac (RME ADI-2) + SB3.. så da får jeg melde meg som venn jeg også da. ;)

C

Cyber

Gjest
    Jess, da var ReadyNAS Duo i hus og Dueten, og jeg har nå knotet med dritten i 8 timer uten å høre ei tone utenom internettradio!?!?!?!?! :-\ Jeg er skamlei av hele driten allerede. Har nå oppdatert firmware på NAS, Duet og lagt inn siste build av Squeezecenter, NASen er koplet i receiver via ethernet, og ja, den er hooket av på at den skal kjøre SC, men når jeg prøver å kople til "ethernet" finner den ikke en ting. Konge det her...

M

marsboer

Gjest
    Jeg hørte et lite visk fra det hinsidige...... ORDENTLIG FILSERVER ;D

Så vanskelig er det å få et operativt Squeezecenter på f.eks Debian.

aptitude install squeezecenter

Thats it!
    Det er alt det andre som er vanskelig ;D

Men fra spøk til revolver: Den NASen du har kjøpt skal jo fungere, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.
    Men siden du får nettradio er SBen i orden. Det er SC som tydeligvis ikke får til å kjøre som den skal på NASen. Det er ikke noen brannmurfunksjonalitet eller lignende på NASen?

C

Cyber

Gjest
    Ja, ikke vet jeg, jeg anser meg selv til å være rimelig oppegående på data, men nå er det like før høyteknologien flakser ut av vinduet her!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.487
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har oversett et eller annet enkelt. Sjekk IP-adresser og slikt.

M

marsboer

Gjest
    Vent litt.. Sier du at du har koblet NASen rett i SB duet?

I såfall må du sikkert bruke krysset TP-kabel mellom enhetene. Har du ikke det/får du ikke laget en kan du prøve med en switch i mellom enhetene.

C

Cyber

Gjest
    Hva kan jeg ha oversett? Det var jo bare "plug and play"? Skal ikke Duet finne Squeezecenter selv?

Jeg har brukt kabelen som fulgte med Netgear-boksen.

Kan jo legge til at hvis jeg kopler kabelen i PCen kommer jeg rett inn på Readynas og også Squeezecenter og spiller fint med softsqueeze.

Starter duet - må velger "player" - velger "Squeezeox 16sfd" - må velge mellom wireless eller ethernet og velger ethernet - summer og går ei stund - kan ikke kople til...

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.322
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Forstår jeg deg rett dersom du nå har en kabel direkte fra NAS til receiver? Da må du jo koble om denne kabelen og inn i PC når du skal kopiere inn ny musikk..

Hvordan kommer du på nett idag? Dersom du har bredbånd så har du normalt sett en router som du også kan koble NAS/receiver til.

C

Cyber

Gjest
    Jeg leier 4. etasje i et stort bolighus og får nett fra utleiers router i etasjen under så jeg tror jeg skal beholde NASen her oppe. Uansett så må det da gå an å plugge NASen rett i Duet hvis den er så utrolig fantastisk, det kunne jeg jo med den forrige jeg hadde uten problemer.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Jeg leier 4. etasje i et stort bolighus og får nett fra utleiers router i etasjen under så jeg tror jeg skal beholde NASen her oppe. Uansett så må det da gå an å plugge NASen rett i Duet hvis den er så utrolig fantastisk, det kunne jeg jo med den forrige jeg hadde uten problemer.
    Hvis der er ett lan-interface i NAS'en og ett lan-interface i Duet'en, så har du jo brugt op de fysiske tilkoblingsmuligheder. Så kan du tilgå Duet'en via Wifi, men det er der vel ingen vits i. Så hellere Wifi fra trådløs router til Duet og NAS'en på routeren:

PC via LAN
    |
    (Router med Wifi) < -> NAS via LAN
    |
    Duet via Wifi

C

Cyber

Gjest
    Jeg leier 4. etasje i en blokk og får internett trådløst fra utleiers router.

Har bestilt en switch og planen er nå:

NAS
    |
    Switch
    |
    Duet -- Wifi

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    cybervision_ skrev:

NAS
    |
    Switch
    |
    Duet -- Wifi
    Hvoran fungerer dette on du vil spille av radio på Duet'en? Er det Squeezecenter som leser internettradioen og streamer signalet til Duet'en eller Duet'en direkte via WLAN når kanal er valgt via Squeezcenter?

Som nevnt tidligere så bør et jo gå å bruke en kryssett nettverkskabel mellom NAS og Duet? (Da slipper du å bruke en switch). Videre kan man sette Duet'en i Bridge-mode (kan dette ihvertfall dette på SB Classic og Transporteren), da bør du kunne få NAS'en dib opp på WLAN dersom dette er ønskelig.. (tilgjengelig i nettverket.)

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Terka skrev:
    cybervision_ skrev:

NAS
    |
    Switch
    |
    Duet -- Wifi
    Hvoran fungerer dette on du vil spille av radio på Duet'en? Er det Squeezecenter som leser internettradioen og streamer signalet til Duet'en eller Duet'en direkte via WLAN når kanal er valgt via Squeezcenter?

Som nevnt tidligere så bør et jo gå å bruke en kryssett nettverkskabel mellom NAS og Duet? (Da slipper du å bruke en switch). Videre kan man sette Duet'en i Bridge-mode (kan dette ihvertfall dette på SB Classic og Transporteren), da bør du kunne få NAS'en dib opp på WLAN dersom dette er ønskelig.. (tilgjengelig i nettverket.)
    Kan man tilgå NAS'en via Duet'en, hvis NAS kobles til Duet med X-kabel og Duet tilgås via Wifi? Jeg er ikke sikker.

C

Cyber

Gjest
    Jeg streamet radio via duet uten å ha NASen tilkoplet i går ihvertfall.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Førsteinntrykk av transporter: Mye for pengene! Spiser ikke helt kirsebær med gutta "der oppe" , og låter vel en smule klinisk og livløst. Det *gløder* ikke. Pussig nok klarer den å skape litt mere luft og distanserer litt bedre i dybden (begge deler muligens et resultat av mere moderne dac'er), allikevel faller den helt gjennom når det gjelder "illusjons-testen". Litt sånn som oppsamplingsdac'er og/eller 1bits dac'er pleier å gjøre, uten sammenligning forøvrig. Men bevares, jeg kunne sikkert levd med denne. En liten stund.. :)

Forøvrig er den vel heller tvilsom når den brukes som en ren dac.

ps! Jeg ble egentlig positivt overrasket.

M

marsboer

Gjest
    Det blir vanskelig for meg å få noe ut av dine erfaringer når du ikke tar med hvem du sammenligner med.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Det beklager jeg, og har full forståelse for at du syns det. Jeg har valgt å legge meg på en "generell" linje ved omtale av produkter. Strengt tatt hadde du vel ikke fått ut så mye om jeg hadde nevnt den aktuelle motkandidaten ved navn heller, tror jeg. Poenget mitt var vel bare å belyse at den gir god valuta, men at lydkvaliteten ikke gror helt inn i stratosfæren som enkelte vil ha det til. Nå når jeg faktisk har lyttet på den og sammenlignet med min egen dac (som ble lansert på slutten av 90-tallet), så har jeg belegg for å skrive dette. Enkelte ting må man fortsatt punge ut for, virker det som.

Jeg skal ihvertfall la den stå på over natten, så får vi ta en ny lytterunde imorgen.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Her nede er det ihvertfall en som er fornøyd med både Transporter og SB Classic! Har ikke muligheten til å "spise frukt" med gutta "der oppe" så jeg nøyer meg med at jeg er den er god i mitt anlegg! ;D

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du verden :D

Uansett, den måler jo fantastisk! ;) Bedre enn det meste...men ja, hva sammenligner du med og til hvilken pris?
    Holder ikke med generell linje når du er så klar i målet :)

Uansett, mine referanser er jo mid-end ting som Meridian G08, Lector CDP7TL og noen til, den klarer seg utmerket og litt til i det landskapet. Syntes ikke den er hverken livløs eller fargeløs, tvert om - virker som den
    er ærlig og gir deg det som finnes, hverken mer eller mindre. Men det er hos meg, og med mine ører.

O.

Man skrev:
    Førsteinntrykk av transporter: Mye for pengene! Spiser ikke helt kirsebær med gutta "der oppe" , og låter vel en smule klinisk og livløst. Det *gløder* ikke. Pussig nok klarer den å skape litt mere luft og distanserer litt bedre i dybden (begge deler muligens et resultat av mere moderne dac'er), allikevel faller den helt gjennom når det gjelder "illusjons-testen". Litt sånn som oppsamplingsdac'er og/eller 1bits dac'er pleier å gjøre, uten sammenligning forøvrig. Men bevares, jeg kunne sikkert levd med denne. En liten stund.. :)

Forøvrig er den vel heller tvilsom når den brukes som en ren dac.

ps! Jeg ble egentlig positivt overrasket.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.487
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn ca. 1000/1000 enig med Dog.

Enhver subjektiv sammenlikning av Transporter mot annet er for meg irrelevant med mindre jeg gjør den selv. Sjansen er stor for at jeg bruker heller 100k ekstra på DRC, plater og en pilegrimsreise til Wien.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.312
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg trykker på play på min SB3, så setter min Nad videospiller i gang med å ta opp (rec).. Hva kan jeg gjøre med det.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Når jeg trykker på play på min SB3, så setter min Nad videospiller i gang med å ta opp (rec).. Hva kan jeg gjøre med det.
    Jeg har tilsvarende problem med enkelte komponenter og det skyldes sannsynligvis at (i ditt tilfelle) NAD driter i fabrikantkoden på fjernkontrollsignalet.

Hos meg: når jeg bruker fjernkontrollen å min Pioneer HD opptaker så starter en Acer Aspire PC som står ved siden av. Når jeg legger i en CD i Pioneer og trykker play så slår TV'en seg på! Sistnevnte problem skyldes sannsynligvis at Pioneer ikke skiller mellom DVD-plater og CD-plater for på DVD-plater skal TV'en skru seg på. Skikkelig irriterende dette.

mvh,
    OS

C

Cyber

Gjest
    Dog skrev:

Uansett, mine referanser er jo mid-end ting som Meridian G08, Lector CDP7TL og noen til, den klarer seg utmerket og litt til i det landskapet. Syntes ikke den er hverken livløs eller fargeløs, tvert om - virker som den
    er ærlig og gir deg det som finnes, hverken mer eller mindre. Men det er hos meg, og med mine ører.

O.
    Men, nå har jo du noen høyttalere som er helt elendige på å få ting til å høre klinisk og livløst ut :) Ikke alle kjeder tåler i få servert sannheten...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.487
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, cybervision_. Nå må du ikke tråkke på ømme tær. ;D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du snakker om mine tær så føles de ikke spesielt ømme ut =)
    Ja, Transporter måler state of the art, det samme gjør Creative X-fi ExtremeMusic lydkortet mitt. På den annen side måler stort sett alle bedre cdspillere mer enn bra nok. Sånn sett kunne jeg ikke brydd meg mindre.

Jeg har spilt på den litt til idag morges, og kan vel egentlig ikke merke noen stor forskjell.
    Den er *tilsynelatende" bedre enn min eksisterende løsning på endel hifi-parametre, men når det kommer til stykket, så er den kanskje ikke det likevel.. Det som teller hos meg er PRaT, musikalitet, "ekte luft" rundt stemmer og instrumenter, og det å få ting til å høres troverdig ut. Min erfaring er at det blir mer fokus på hifi-parametre når disse tingene ikke er i orden. Forskjellen kan best beskrives som den gangen man var liten og var i godtebutikken. Nabobarna titter apatisk inn vinduet mens du var mesker deg med all smågodtet.. tror neppe noen hadde byttet plass med disse barna frivillig nei :)

Ellers bruker jeg balansert ut i fullbalansert kjede, og den matcher følsomheten til effekttrinnene så å si 100% uten at jeg må bruke attenuate-funksjonen (som ikke er tilgjengelig når man bruker balansert ut, uansett). Inngangsimpedansen er også veldig høy.

Men selfølgelig, det må være noe galt med anlegget mitt, siden Transporter er så ærlig og ufeilbarlig ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Man, om du ikke vil si hvilket merke din DAC er, så kunne du kanskje si noe om hva slags teknologi den er bygget på?
    Hvilken dac chip? NOS? Filtertype? Sampling? Hva slags analogløsninger? kl A? Opamp? Diskret? Rør? Prisklasse? etc.

Uten å vite noe om hva du sammenligner med blir det svært vanskelig å få noe som helst ut av kommentarene. Det eneste som vel er klart er at du foretrekker din egen DAC, det kunne kanskje være artig og interessant å vite litt om bakgrunnen for hvorfor det er slik?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du sier noe...ASR er heller ingen sminkør - så hos meg kommer det meste gjennom, jeg hører godt forskjeller på signalkilder, heldigvis. Derfor var det stor stas med en god pick-up. Og Transporter selvsagt ;)
    Når det er sagt finnes det garantert bedre saker, men til hvilken pris? Jeg tror vi får en rasende utvikling på dette området, det er bra! (og cd-spilleren kommer til å ligge på ryggen og puste tungt mens alternativene blir bedre og bedre)

O.
    cybervision_ skrev:
    Dog skrev:

O.
    Men, nå har jo du noen høyttalere som er helt elendige på å få ting til å høre klinisk og livløst ut :) Ikke alle kjeder tåler i få servert sannheten...

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Man, om du ikke vil si hvilket merke din DAC er, så kunne du kanskje si noe om hva slags teknologi den er bygget på?
    Hvilken dac chip? NOS? Filtertype? Sampling? Hva slags analogløsninger? kl A? Opamp? Diskret? Rør? Prisklasse? etc.

Uten å vite noe om hva du sammenligner med blir det svært vanskelig å få noe som helst ut av kommentarene. Det eneste som vel er klart er at du foretrekker din egen DAC, det kunne kanskje være artig og interessant å vite litt om bakgrunnen for hvorfor det er slik?
    Jo, man kan få inntrykk av at den bygger på noe eksotiske greier som sminker lyden dit jeg vil og som oppveier svakhetene i anlegget. Dessverre må jeg nok skuffe der:
    Transsistor, vanlig 8x oversampling, diskré, 4x BB pcm1702k differensiell, separate trafoer for adskilte digital/analoge printkort. Prisklassen 40-50 i "gamle" dager. For det er snakk om en eldre konstruksjon fra slutten av 90-tallet. Det forteller meg at denne "rivende" utviklingen på DAC'er de siste årene, som mange har inntrykk av, er nærmest ikke-eksisterende. Men det har jeg jo alltid visst da=) Lyd er ikke kun summen av x antall transistorer i en liten dac-brikke.

Etter å ha googlet litt er ikke utgangstrinnet på Transporter noe særlig mer enn 4x NE5534 opamps, eller tar jeg feil? Tilsynelatende noenlunde likt eval. boardet til AKM4396. Eval-boardet til AKM 4397 er i motsetning helt likt, men der er opampene byttet til de beste fra LM. Jeg må vel si jeg er ganske forbauset over lyden med NE5534 i forhold til det jeg tidligere har hørt.
    X-fi kortet med de samme opampene skifter _helt_ karakter til det bedre når disse blir erstattet. Muligens er det for lett å trekke samme konklusjon om Transporter, men iogmed at selv AKM gikk vekk fra NE5534 på AKM 4397 må i alle fall bety at det ikke eksisterer noen overnaturlig magisk synergieffekt med disse opampene.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra Slim Devices forumet:

Sean Adams skrev:
    NJRs 5534s are very good - I'm not saying there's nothing better in the world, but improving on it would not be as easy as randomly swapping in something more exotic.
    Jeg har lest at Slim Devices leide visstnok inn en utvikler fra AKM under utvikllingen av Transporter, så det er ikke rart at den ligner referanseimplementasjonen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn