Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• XD-845

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2008
    Antall liker
    0
    cybervision_ skrev:
    Jess, da var ReadyNAS Duo i hus og Dueten, og jeg har nå knotet med dritten i 8 timer uten å høre ei tone utenom internettradio!?!?!?!?! :-\ Jeg er skamlei av hele driten allerede. Har nå oppdatert firmware på NAS, Duet og lagt inn siste build av Squeezecenter, NASen er koplet i receiver via ethernet, og ja, den er hooket av på at den skal kjøre SC, men når jeg prøver å kople til "ethernet" finner den ikke en ting. Konge det her...
    Og jeg som skulle spørre om ReadyNAS Suo var enkel å sette opp. :eek:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Cybervision: Du må vel sette statisk ip, både på NAS'en, og Duet'en. Det er fordi begge baserer seg på å få IP via DHCP-serveren som er i enhver ruter. Kobler du du direkte til hverandre må du f.eks sette ip på NAS til 192.168.0.2 (reserver 0.1 til fremtidig ruter), Duet til 192.168.0.3. Koble Duet (om den ikke finner automatisk) til IP 192.168.0.2.
    Krysset TP-kabel kan du se vekk ifra, alt moderne utstyr har autosensing av dette.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Man skrev:
    Transsistor, vanlig 8x oversampling, diskré, 4x BB pcm1702k differensiell, separate trafoer for adskilte digital/analoge printkort. Prisklassen 40-50 i "gamle" dager. For det er snakk om en eldre konstruksjon fra slutten av 90-tallet.
    Kan man tippe på en Advantage DAC 1 signert Michael Bladelius?
    I så fall langt fra noen sinke og det er ingen bombe for meg at noen kan foretrekke denne fremfor mer moderne DACer. Men å påstå at det ene er bedre enn det andre uten forbehold blir litt tøvete, det er vel mer snakk om smak og behag.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.693
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SC 7.3 innstallert. Så får vi etterhvert se om AES/EBU-utgangen følger volumkontrollen. I såfall kan jeg bruke digitalinngangen på bassequalizeren min.

M

marsboer

Gjest
    Cybervision:

Vet ikke om du testa dette, men du må i hvertfall sette fast ip i samme nett på begge enhetene som nevnt tidligere her, samtidig som du må bruke en krysset TP-kabel mellom enhetene. Uten at du har gjort dette vil det aldri fungere siden du ikke en gang har fysisk korrekt konnektivitet. Jeg testa med min SB3 og den kunne i hvertfall ikke autokrysse kabelen, og dersom NASen heller ikke gjør det vil du ikke få nett mellom enhetene.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Kan man tippe på en Advantage DAC 1 signert Michael Bladelius?
    I så fall langt fra noen sinke og det er ingen bombe for meg at noen kan foretrekke denne fremfor mer moderne DACer. Men å påstå at det ene er bedre enn det andre uten forbehold blir litt tøvete, det er vel mer snakk om smak og behag.
    Du må gjerne si at det er smak og behag, og generelt sett gjelder det nok.
    Men i mitt anlegg og mine ører, så blir Transporter parkert. Punktum.
    Jeg har hørt bedre kilder enn det jeg selv har i mitt eget anlegg også, de har en tendens til å koste mer.
    Ergo, man får det man betaler for. Generelt sett gjelder det nok fortsatt, det også=)

Jeg fatter ikke hva den store ståheien er egentlig? Jeg har testet en Transporter for å muligens bruke den som nettverksspiller/dac/midlertidig preamp. Jeg håpet og ville den skulle være så god som enkelte ville ha det til. Det er den ikke. Den gir derimot god valuta. Er det noe negativt her?
    Lever dere virkelig i troen på at 17kkr nettverksspilleren deres umulig kan bli forbigått? Må dere finne bortforklaringer og halvveis gå utifra at anlegget mitt ikke er bra nok for å bedømme den? Det er akkurat p.g.a dette som gjør at jeg foretrekker å ha et anonymt anlegg.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.693
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du gir fasit på grunnlag av dine subjektive erfaringer, Man. Det begynner å bli en stund siden jeg tok en manns subjektive erfaringer for naturlover.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det blir trøttende å stadig vekk legge til "i mitt anlegg, og mine ører" e.l i hvert bidige innlegg, det er liksom underforstått.
    Sist jeg så etter så het det fortsatt Hifisentralen, ikke ABX-sentralen.

C

Cyber

Gjest
    "Den nye Audien ligger ganske bra i veien og er forsåvidt en bra bil, men MIN BIL er bedre på de fleste viktige punkter."

"Å, hva slags bil har du testet den mot da?"

"Har det noe å bety?"

;D

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Valentino skrev:
    SC 7.3 innstallert. Så får vi etterhvert se om AES/EBU-utgangen følger volumkontrollen. I såfall kan jeg bruke digitalinngangen på bassequalizeren min.
    Funker SC 7.3 stabilt på Transporteren? Jeg har ikke turt å installere 7.2.1 versjonen ettersom jeg har lest at denne ikke har fungert på Transporteren.

Jeg har en mengde WAV filer jeg skulle konvertert til FLAC. Finnes det noe enkelt program for dette?

Trond W

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Øøøyh!

Prøver du å trekke paralleller mellom Transporteren og en møkkabil som Audi?  :mad:

Faen, nå kjenner jeg at jeg blir provvosert.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    panfam skrev:
    Jeg har en mengde WAV filer jeg skulle konvertert til FLAC. Finnes det noe enkelt program for dette?
    Se på dBpoweramp.
    Converter programmet der er suverent.
    Du må også installere flac codecen deres.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Hey!
    Husk at vi er VENNER i denne tråden ;)

Så vi som syntes Transporter er en bra kilde får kose oss med det. Jeg for min del er spent på om
    de kommer med en 2.0-versjon, og hva den vil tilføre...tesen min er at folkene bak Transporter har litt forsprang på bransjen,
    så det kan bli gøy!

O.

C

Cyber

Gjest
    Veggen skrev:
    Øøøyh!

Prøver du å trekke paralleller mellom Transporteren og en møkkabil som Audi? :mad:

Faen, nå kjenner jeg at jeg blir provvosert.
    Mente selvfølgelig Toyota. ;D

M

marsboer

Gjest
    Hos meg har 7.2.1 fungert helt knirkefritt med Transporter siden versjonen ble releaset så jeg tviler på at du har noe å frykte ved å oppgradere til 7.3, som jeg forøvrig skal gjøre nuh!

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    2.0 er uunngåelig. Folk vil rapportere inn om at den er bedre enn den gamle på alle måter, i tilleg til "mye" bedre lyd. (selv om det skal være umulig). Det er ca da jeg chipper inn med en "Told you!" :)

M

marsboer

Gjest
    marsboer skrev:
    Hos meg har 7.2.1 fungert helt knirkefritt med Transporter siden versjonen ble releaset så jeg tviler på at du har noe å frykte ved å oppgradere til 7.3, som jeg forøvrig skal gjøre nuh!
    Jeg vil bare rapportere om at oppdateringen til 7.3 gikk knirkefritt og at Transporter fungerer helt fint.

Kjører forøvrig Squeezecenter på Debian GNU/Linux hvis det har noe å si.
    Oppdateringen var dermed lekende enkel.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    marsboer skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg vil bare rapportere om at oppdateringen til 7.3 gikk knirkefritt og at Transporter fungerer helt fint.

Kjører forøvrig Squeezecenter på Debian GNU/Linux hvis det har noe å si.
    Oppdateringen var dermed lekende enkel.
    Takker. Da vet jeg hva jeg har å gjøre når jeg kommer hjem. Et annet problem. Jeg ripper nå med EAC og legger inn albumbilder i samme mappe som FLAC filene, men får ikke opp albumbildene i SC. Tidligere rippet jeg med WMP og bildene kom opp "av seg selv" i SC. Hva må jeg gjøre for å få vist bildene i SC??

Trond W

M

marsboer

Gjest
    Du må legge til albumart i selve tagen på musikkfilene dine. Du trenger i prinsippet ikke å ha noen ekstra bilde-filer i directoryet, dette er en media player uting.
    Årsaken til at det fungerte med Media Player er at denne sannsynligvis tagget filene dine med album art i tillegg.

Dette kan f.eks gjøres ved hjelp av det brilliante tagging programmet mp3tag, eller omtrent alt som er av av avspillere/tagging programmer.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    marsboer skrev:
    Du må legge til albumart i selve tagen på musikkfilene dine. Du trenger i prinsippet ikke å ha noen ekstra bilde-filer i directoryet, dette er en media player uting.
    Årsaken til at det fungerte med Media Player er at denne sannsynligvis tagget filene dine med album art i tillegg.

Dette kan f.eks gjøres ved hjelp av det brilliante tagging programmet mp3tag, eller omtrent alt som er av av avspillere/tagging programmer.
    OK, men nå har jeg rippet "i bøtter og spann" med EAC og lagt inn bildefiler i mappen. Er det mulig å få SC til å hente inn bildene? Kunne godt tenke meg å slippe en ny runde med disse filene...dersom dette ikke det er mulig, vet du om noen enkel "guide" for hvordan jeg bruker f.eks. mp3tag i mitt tilfelle?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    panfam skrev:
    marsboer skrev:

OK, men nå har jeg rippet "i bøtter og spann" med EAC og lagt inn bildefiler i mappen. Er det mulig å få SC til å hente inn bildene? Kunne godt tenke meg å slippe en ny runde med disse filene...dersom dette ikke det er mulig, vet du om noen enkel "guide" for hvordan jeg bruker f.eks. mp3tag i mitt tilfelle?
    Jeg har alle bildene liggende i samme mappe som flac-filene og SC finner dem uten problemer. Kaller bildefilen for folder.jpg.

mvh,
    OS

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    SC kan lese bildefiler i mapper, det er ikke nødvendig å legge de inn i tagene.

Mesteparten av mine album art bilder ligger som folder.jpg filer i hver enkelt mappe og SC håndterer dette helt uten problemer.

Trykk på Settings, og velg deretter Advanced og Formatting. Hold så musepekeren over firkanten med en "i" utenfor Artwork så står det der hvordan det fungerer.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Klart det blir mye bedre! ;D
    Man skal ikke lese en årgang med hifi-presse engang før man får inntrykk av at paradigmeskiftene sitter tett som hagl. Mer presist, hver måned, give or take.

O.

Man skrev:
    2.0 er uunngåelig. Folk vil rapportere inn om at den er bedre enn den gamle på alle måter, i tilleg til "mye" bedre lyd. (selv om det skal være umulig). Det er ca da jeg chipper inn med en "Told you!" :)

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Veggen skrev:
    SC kan lese bildefiler i mapper, det er ikke nødvendig å legge de inn i tagene.

Mesteparten av mine album art bilder ligger som folder.jpg filer i hver enkelt mappe og SC håndterer dette helt uten problemer.
    Flotters :)
    Får kvelden til å gå med oppdatering av SC og album art. Vet du om SC også fikser .jpeg filer?
    Trond W

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har kjørt 7.3(på mac) siden betaen kom, og det har fungert utmerket.
    Oppgraderte til releasen så fort den kom - og det ser også ut til å fungere utmerket.
    Mye bedre iTunes-integrasjon også nå, cover art og annet kommer nå uten noe dilldall.

Og en haug med andre ting jeg ikke bruker nevneverdig tid på :)

O.
    panfam skrev:
    Valentino skrev:
    Funker SC 7.3 stabilt på Transporteren? Jeg har ikke turt å installere 7.2.1 versjonen ettersom jeg har lest at denne ikke har fungert på Transporteren.

Trond W

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=49245

panfam skrev:
    marsboer skrev:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser for meg at det finnes marked for en Transporter Mini.
    I halvbredde ala Cyrus. Uten play/next knappene og det store tactile-rattet.
    Kun 3-4 knapper for å skifte fra nettverksmodus til DAC m/ tilhørende innganger aktivert.
    Evt hvis det fortsatt blir i overkant dyrt: kutte ut de digitale inngangene, wordclock,ir,rs232.
    Pris: 7995kr. Låter den like bra, eller helst litt bedre (hehe) enn dagens Transporter, hadde den gjort rent bord i alle verdens kavalkader :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En annen variant som har vært foreslått er en versjon av Transporter uten innebygget DAC. Transport-versjonen av Transporter, for å si det sånn ;D

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.985
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Etter en dag med god tid til SB'n må jeg bare si at jeg er treg i hode. Jeg viste det, og skulle hørt på coolbiz for lenge siden. Dette er jo rett og slett et must i en musikk-elskers hjem, nå har jeg hørt på musikk som jeg aldri hadde puttet i cd-skuffen, og mye er meget bra. Tingen er bare at det er så ekstremt mye lettere å bare trykke litt på fjernkontrollen en å reise seg opp for å sette på en cd. Da setter en ofte på det samme som en har hørt tusen ganger før.

Takker coolbiz for at du viste meg denne boksen.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det er ikke uvanlig at hifi entusiaster må venne seg til tanken om slikt et års tid før de kjøper. I mellomtiden går snakken om hvor mye entusiast de er, hvor ægte ting skal være, den gammeldagse cd spilleren er det eneste der kan brukes, kos med album innlegg osv osv. Ikke at du har gjort det bare så det er sagt.
    Denne tråden er fra oktober 2006 : http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1160343280;start=0;showall=true

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.985
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Som den amatøren jeg er så lurer jeg på Hvordan legger vi inn RSS (tekst sb)..

er det noe "must" for meg å sette meg inn i.. Jeg ser bare at der er MYE en kan gjøre med den..

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Eh, ikke helt med på hva du mener, men det er radiostasjonen der har det, og noen har det ikke. Tror ikke det er noe du selv kan legge inn, det er der automatisk når radiostasjonen sender det.
    Trykk på "Nå Spilles" om du ikke har gjort det.
    Ellers, se Settings/Advanced/RSS News Ticker i SqueezeCenter om det er det du mener....

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    niels skrev:
    Det er ikke uvanlig at hifi entusiaster må venne seg til tanken om slikt et års tid før de kjøper. I mellomtiden går snakken om hvor mye entusiast de er, hvor ægte ting skal være, den gammeldagse cd spilleren er det eneste der kan brukes, kos med album innlegg osv osv. Ikke at du har gjort det bare så det er sagt.
    Denne tråden er fra oktober 2006 : http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1160343280;start=0;showall=true
    Der var den tråden ja... ;D Den kvelden har virkelig forandret mitt HiFi/musikkliv... And I've never looked back! ;)

Husker også at det har vært en årlig tråd om hvilke planer folk har hatt med tanke på fremtidige digitale drivverk (kanskje snart på tide igjen?). Unødvendig å si at nettverkspillere av ulike slag har fått stadig flere tilhengere. Og det er ikke lenger enn et drøyt år siden det ble heftig debattert om det i det hele tatt var mulig å lage en perfekt digital kopi av en datafil... Det ser heldigvis ut til at hobbyen går fremover..;)

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, utrolig mye "impact" den tråd hadde på vor lille verden! Mer plass i racket har vi også fått..nu har jeg nesten ingenting.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.985
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Prøver meg på EAC, men jeg får ikke opp info på cd'n jeg skal brenne, det står bare track 01 osv.. Hva har skjedd?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Sånn apropos, så fikk jeg selfølgelig testet digitalt coax/optisk/AES fra Transporter mot Airport Express (optisk). Konklusjon: Airport ble vinneren med en bitteliten margin, forskjellen er dog såpass liten at jeg sannsynligvis ikke hadde lagt merke til det om det ikke var for at jeg satt og hørte etter forskjeller.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Har en liten utfordring med å legge til nye radiokanaler:

Kom i dag over følgende side: http://www.minradio.no/kanaler/#
    Under properties på nettspilleren som siden starter finner jeg URL og mms streng. Når jeg forsøker å spille av denne via squeezecenter så får jeg spillt av noen av kanalene (Tune in URL), lagret dem og spilt av på nytt. Andre av kanalene får jeg derimot ikke spilt av første gangen, eller jeg får spilt av første gangen og lagret, men ikke spillt av den lagrede.

Noen som har tips til å løse "mysteriet"??

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn