Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Airport Express er altså en bedre transport enn Transporter, det er det du mener?

O.
    Man skrev:
    Sånn apropos, så fikk jeg selfølgelig testet digitalt coax/optisk/AES fra Transporter mot Airport Express (optisk). Konklusjon: Airport ble vinneren med en bitteliten margin, forskjellen er dog såpass liten at jeg sannsynligvis ikke hadde lagt merke til det om det ikke var for at jeg satt og hørte etter forskjeller.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    HoJ skrev:
    Prøver meg på EAC, men jeg får ikke opp info på cd'n jeg skal brenne, det står bare track 01 osv.. Hva har skjedd?
    Forsøk dette: Trykk "F12"-tasten. Deretter trykk på knappen "Get active freedb server list". I nedtrekkslisten over knappen har jeg fått 11 alternativer til databaser å slå opp mot, EAC sjekker mot alle.

Sjekk også at dette er på plass: Trykk "F9"-tasten. Sjekk at felt for "automatically access online freedb database" er valgt. - Trykk deretter lagre.

NB: Jeg har fortsatt noen CD'er som EAC ikke finner informasjon på.. da må man legge dette inn manuellt.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Terka skrev:
    Har en liten utfordring med å legge til nye radiokanaler:

Kom i dag over følgende side: http://www.minradio.no/kanaler/#
    Under properties på nettspilleren som siden starter finner jeg URL og mms streng. Når jeg forsøker å spille av denne via squeezecenter så får jeg spillt av noen av kanalene (Tune in URL), lagret dem og spilt av på nytt. Andre av kanalene får jeg derimot ikke spilt av første gangen, eller jeg får spilt av første gangen og lagret, men ikke spillt av den lagrede.

Noen som har tips til å løse "mysteriet"??
    Hvis du går inn på Radio Time på din Transporter eller squeezeboks, da går du til Location, Europa, Norge, og der finder du 170 radiostasjoner fra Norge, og der ligger rette link tror jeg. Da er det bare å lagre som favoritt.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Dog skrev:
    Airport Express er altså en bedre transport enn Transporter, det er det du mener?

O.
    Ja. Hvorfor ikke?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    niels skrev:
    Terka skrev:
    Har en liten utfordring med å legge til nye radiokanaler:

Kom i dag over følgende side: http://www.minradio.no/kanaler/#
    Under properties på nettspilleren som siden starter finner jeg URL og mms streng. Når jeg forsøker å spille av denne via squeezecenter så får jeg spillt av noen av kanalene (Tune in URL), lagret dem og spilt av på nytt. Andre av kanalene får jeg derimot ikke spilt av første gangen, eller jeg får spilt av første gangen og lagret, men ikke spillt av den lagrede.

Noen som har tips til å løse "mysteriet"??
    Hvis du går inn på Radio Time på din Transporter eller squeezeboks, da går du til Location, Europa, Norge, og der finder du 170 radiostasjoner fra Norge, og der ligger rette link tror jeg. Da er det bare å lagre som favoritt.
    Takker! :D
    Tror jeg må begynne å lese litt og se mulighetene disse boksene gir! Er jo litt dumt å gjøre allt manuellt her... ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Dog skrev:

O.
    Ja. Hvorfor ikke?
    Fordi en mer sannsynlig forklaring er at AES/EBU inngangen på DACen din (eller kabelen) er dårligere enn Toslink-inngangen, muligens?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Terka skrev:
    Sjekk også at dette er på plass: Trykk "F9"-tasten. Sjekk at felt for "automatically access online freedb database" er valgt. - Trykk deretter lagre.
    Ah.. takker det gjorde susen.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Takker! :D
    Tror jeg må begynne å lese litt og se mulighetene disse boksene gir! Er jo litt dumt å gjøre allt manuellt her... ;D
    [/quote]

Bruk fjernkontrollen som mobilen til å søke med....tar lang tid å scrolle alle de stasjoner.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En ting til..

Hvordan kan jeg stille inn slik at det jeg ripper legger seg automatisk med riktig mappe osv. på harddisken, nå når jeg trykker på brennekanppen, så legger den seg på "roten", jeg vil at den selv skal lage mape der det står f.eks. artist\gruppe.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    En ting til..

Hvordan kan jeg stille inn slik at det jeg ripper legger seg automatisk med riktig mappe osv. på harddisken, nå når jeg trykker på brennekanppen, så legger den seg på "roten", jeg vil at den selv skal lage mape der det står f.eks. artist\gruppe.
    Under menyen "EAC Instillinger", velg fanen "Filnavn", og oppgi Navngivingsskjema som f.eks: %D\%C\%A - %N - %T
    Forslag til for forskjellige artister: Diverse Artister\%C\%A - %N - %T

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    HoJ skrev:
    En ting til..

Under "EAC Innstillinger" (F9) kan man også sette filsti for som skal være felles for alle artister/plater: Velg fane for Katalog ("Directories" på min engelske versjon), velg deretter "Use this directory" og skriv inn sti for katalog/velg "Browse" for å velge katalog som skal være hovedkatalog for all musikk som rippes.

(Hos meg er dette K:\\MUSIKK\FLAC" - Denne har jeg også angitt i Squeezecenter som katalog under SqeezeCenter->settings -> Basic Settings -> Musikk Folder: K:\\MUSIKK\FLAC.)

Settings for Artist/cd tittel/sang.x ligger under "EAC Innstillinger" (F9) ->Filename.
    Her har jeg brukt følgende "%D\%C\%N. %T" der:
    %D = CD artist
    \ = ny underkatalog
    %C= CD title
    \ = ny underkatalog
    %N = Track Number
    . = Punktum (skilletegn..)
    %T = Track Title

Dette gir meg følgende inndeling \\K:\Musikk\FLAC\<Artist>\<Cd tittel>\<Låt nr>.<Tittel på låt>

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Men det jeg ripper legger seg ikke i egen mappe ? ?
    Under "EAC Innstillinger" og fanen "Kataloger" finner du innstillingene som styrer disse tingene.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Man skrev:
    Dog skrev:

O.
    Ja. Hvorfor ikke?
    Fordi en mer sannsynlig forklaring er at AES/EBU inngangen på DACen din (eller kabelen) er dårligere enn Toslink-inngangen, muligens?
    Jeg testet alle utgangene, og resultatet var noenlunde likt. Toslink går jo for å være den dårligste forbindelsen, og er egentlig bare en forlengelse av coax inngangen/utgangen. Sånn sett har Airporten i utgangspunktet dårligere betingelser iogmed den kun fungerer over optisk.
    Hvis du leser artikkelen som niels linker til så vil du se at AX har jitterverdier som sannsynligvis er minst på høyde med Transporter i tilsvarende 16bit modus. Man kan ikke sammenligne direkte siden JA kun har tatt med målinger av den analoge utgangen til Transporter.
    Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis hører forskjell på pluss/minus så så mye jitter, eller at mindre jitter alltid betyr bedre lyd. Tallene vitner likevel om en god konstruksjon. Selv hadde jeg ingen anelse om jitterverdiene til Transporter. Jeg gikk utifra at de var meget gode, og det er de jo, men langt ifra så lite som ML 36x(s) Dac'ene som har verdier ned mot 8ps. Den wordclock-inngangen til Transporter er sikkert ikke der for morro skyld vet du :p

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    HoJ skrev:
    Under "EAC Innstillinger" og fanen "Kataloger" finner du innstillingene som styrer disse tingene.
    Hm, når jeg velger "bruk denne katalogen" så legger den seg på "roten" (f.eks. flac\jazz\....) så legger de nye seg på jazz (alle sangene på denne roten, og ikke i egen mappe) og ikke f.eks. jazz\E.S.T

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Man skrev:
    coolbiz skrev:
    Man skrev:
    Dog skrev:

O.
    Ja. Hvorfor ikke?
    Jeg testet alle utgangene, og resultatet var noenlunde likt. Toslink går jo for å være den dårligste forbindelsen, og er egentlig bare en forlengelse av coax inngangen/utgangen. Sånn sett har Airporten i utgangspunktet dårligere betingelser iogmed den kun fungerer over optisk.
    Hvis du leser artikkelen som niels linker til så vil du se at AX har jitterverdier som sannsynligvis er minst på høyde med Transporter i tilsvarende 16bit modus. Man kan ikke sammenligne direkte siden JA kun har tatt med målinger av den analoge utgangen til Transporter.
    Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis hører forskjell på pluss/minus så så mye jitter, eller at mindre jitter alltid betyr bedre lyd. Tallene vitner likevel om en god konstruksjon. Selv hadde jeg ingen anelse om jitterverdiene til Transporter. Jeg gikk utifra at de var meget gode, og det er de jo, men langt ifra så lite som ML 36x(s) Dac'ene som har verdier ned mot 8ps. Den wordclock-inngangen til Transporter er sikkert ikke der for morro skyld vet du :p
    Etter å ha testet Transporter, hvor mye vil du si at resultatet fraviker fra det du hadde forventet deg fra før du startet?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Alt i alt overrasket den positivt, selv om jeg hadde et lite håp om at den skulle være helt overlegent det jeg hadde. Jeg hadde på forhånd lest Stereophile-testen hvor den blir sammenlignet med blant annet Ayre CX5e, og sammen med superlativene i denne og andre tråder var det derfor ingenting å utsette på forventningene :) Derfor skuffet den kanskje *litt*, men jeg kommer ikke på noen cdspiller under 20 som spiller bedre, og selv om lydkvaliteten blir ytterligere forringet når den blir brukt som dac, får den likevel two thumbs up fra meg. Dens største konkurrenter er kanskje moderne dac'er mellom 10 og 15k som sammen med enten airport express eller SB3, vil gi mer eller mindre den samme funksjonaliteten.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Forsøkte bare å forstå hva du mente :)

Jeg har begrenset tro på forskjeller på transporter inn i samme dac med samme kabel - det er noe jeg ikke
    har hørt forskjell på...men du hører altså forskjell på Transporter og AE som transport - du har nok mer finstemte ører enn meg!

O.
    Man skrev:
    Dog skrev:

O.
    Ja. Hvorfor ikke?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Takk for klargjøring.
    Såvidt jeg skjønner er jitter noe som ikke lar seg beskrive særlig nyttig med en enkelt ps-verdi. En skal heller ikke se vekk fra at du har støtt på et matche-fenomen, og at dine erfaringer ikke er universelt gjeldende.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Dog, den satt langt inne. Jeg starter samme sang samtidig fra pc'en og Transporter og kan derfor switche inngang med fjernkontrolleren til DAC'en. Uten den muligheten tror jeg at jeg neppe kunne uttalt meg bastant om dette. Det er lettest å høre på cymbaler og slikt. Litt tørrere med Transporter, mens det er en mer sammensatt og lengre utklinging med Airport. Det blir litt for "gale" å sitte å bedømme hva som er best utifra ørrsmå forskjeller i cymbaler, MEN til mitt forsvar så føltes også musikken med Airporten hakket mer sammenhengende og organisk. Det måtte likevel endel A/B tester frem og tilbake før jeg kunne være helt sikker på at det ikke var noe jeg innbilte meg.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Takk for klargjøring.
    Såvidt jeg skjønner er jitter noe som ikke lar seg beskrive særlig nyttig med en enkelt ps-verdi. En skal heller ikke se vekk fra at du har støtt på et matche-fenomen, og at dine erfaringer ikke er universelt gjeldende.
    Nei, men ps-verdien er likevel en RMS-verdi, som da blir det mest praktisk å referere til uten å ha studert digitalteknikk på fulltid. PS-verdiene pluss minus en gitt verdi sier ihvertfall om produktene ligger noenlunde i samme gate. Om ørrsmå forskjeller kan komme av forskjellig jitterspektrum er sikkert ikke umulig, men jeg tror ikke det fins metoder for å finne noen faste korrelasjoner på disse observasjonene uansett.

Jeg er overbevist om at jeg har vært heldig med matchingen i anlegget mitt.
    På forumet tar jeg selv svært lite for universale lover, og forventer at andre gjør det samme. Men utveksling av erfaringer er alltid nyttig, og er svært mye mer givende enn semantiske diskusjoner m.h.t ABX IMHO.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    coolbiz skrev:
    HoJ skrev:
    Hm, når jeg velger "bruk denne katalogen" så legger den seg på "roten" (f.eks. flac\jazz\....) så legger de nye seg på jazz (alle sangene på denne roten, og ikke i egen mappe) og ikke f.eks. jazz\E.S.T
    Da fikk jeg det til..

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har fått litt problemer med å slette radiostasjoner. I SqueezeCenter er der ikke en "Slett", og ø kjøre til høyre med fjernkontrollen til "Cancel" ser ikke ut til å virke...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Styrer SB'n fra SC på min stasjonære, det jeg lurer på - er det noe problem å bruke SC også på min laptop også, eller kan jeg få problemer med det?

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    478
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    HoJ skrev:
    Styrer SB'n fra SC på min stasjonære, det jeg lurer på - er det noe problem å bruke SC også på min laptop også, eller kan jeg få problemer med det?
    Ikke noe problem. Åpne web-browser på din laptop og skriv inn 'din.stasjonære.ip:9000'

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    larry skrev:
    HoJ skrev:
    Ikke noe problem. Åpne web-browser på din laptop og skriv inn 'din.stasjonære.ip:9000'
    Hm.. min stasjonære ip-adresse? ingen ting skjer..

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    478
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    HoJ skrev:
    larry skrev:
    HoJ skrev:
    Hm.. min stasjonære ip-adresse? ingen ting skjer..
    Sjekk din stasjonære sin ip i f.eks i et terminalvindu. (ipconfig). Denne skriver du i webbrowser
    på din laptop og legger til :9000

eks: 192.168.1.120:9000

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det egentlig du spør om, HoJ?
    Dersom du ønsker å styre squeezeboxen og eksisterende squeezecenter-installasjon fra lap-top'en, er det bare å følge Larry sine råd.
    Eller mener du å ha squeezecenter kjørende på 2 ulike pc'er samtidig? Lar seg gjøre, men vil ikke anbefale deg å gjøre det.

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    4
    Hjelp !
    Har oppgradert SqueezeSenter til 7.3 men den vil ikke starte opp !
    Står bare: SqueezeSenter Starting..... ??? ???

Knut :)

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Hva kjører du SC på da?
    XP. Opera nettleser. Funket smertefritt før oppgradering  :(
    Bærbar pc + ekstern HD

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Dersom du ønsker å styre squeezeboxen og eksisterende squeezecenter-installasjon fra lap-top'en, er det bare å følge Larry sine råd.
    Eller mener du å ha squeezecenter kjørende på 2 ulike pc'er samtidig? Lar seg gjøre, men vil ikke anbefale deg å gjøre det.
    Jeg mente det siste.. Hvorfor anbefales det ikke?

Har fått det til, men hvis det ikke er lurt så...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    coolbiz skrev:

Rent teknisk er det ikke noe i veien for å gjøre det, men det er jo en smule upraktisk å måtte drive og rekonfigurere squeezeboxen hver gang man ønsker å lytte til noe som ligger på den andre serveren.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.093
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    HoJ skrev:
    coolbiz skrev:

Rent teknisk er det ikke noe i veien for å gjøre det, men det er jo en smule upraktisk å måtte drive og rekonfigurere squeezeboxen hver gang man ønsker å lytte til noe som ligger på den andre serveren.
    Ok da er jeg med.. nå ligger sc'n på den stasjonære på laptopen.. Takker dere!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Puscifer skrev:
    Valentino skrev:
    Hva kjører du SC på da?
    XP. Opera nettleser. Funket smertefritt før oppgradering :(
    Jeg har null erfaring med SC på Windows, men dersom ikke en omstart løser det, burde det vel kunne hjelpe å fullstendig avinstallere og deretter reinstallere SC.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hvilke fordeler gir det å å oppgradere til nyere versjon av SqueezeCenter?

Sitter i dag med versjon 7.0.1 og ser det at jeg henger etter på oppgraderingsfronten...
    MEN programmvaren fungerer knirkefritt når det gjelder avspilling av musikk og radio så det må være noe mer å hente på å oppgradere programmvaren, eller??

M

marsboer

Gjest
    Det kommer hele tiden ny funksjonalitet og haugevis med bugfixes - men dersom du får dekket dine behov behøver du jo ikke å oppgradere.

Men jeg spør heller - hvorfor ikke?
    Har i hvertfall ikke hatt noen problemer.

Kjører 7.3 på Transporter og på Squeezebox Boom uten et eneste hikk. (på Debian GNU/Linux og ikke XP vel og merke)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn