Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Nettopp, og dette er faktisk en god bekreftelse på at SB med volum på 100% er en fullstendig bitperfekt transport. :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det var det som var den underlige observasjonen, at min innstilling på fixed output hadde blitt overstyrt av et eller annet - reduksjonen i volum var reell - derfor hørte jeg uhumskhetene!

O.
    marsboer skrev:
    Dog skrev:
    En snodig observasjon fra min kant, jeg syntes plutselig lyden manglet noe her om dagen, spesielt artikulasjon i bass men også detaljering generelt var litt slappere...trodde det var bare jeg som hadde en dårlig dag. Jeg installerte pluginen som viser volum på dB-skala for en stund siden(men bruker den ikke, har satt output til fixed i Squeezecenter) - og tilfeldigvis så jeg at volumkontrollen viste -4dB! Dette rettet jeg opp - og dermed var alt tilbake til det gamle gode.

En ting er hvordan dette kunne skje - en annen ting viser at den digitale volumkontrollen er noe man bør styre unna! Evt bruke vel vitende om at den reduserer kvaliteten på signalet tildels betydelig...

O.
    Den digitale volumkontrollen har jo ingen effekt når output er satt til fixed. Selv om jeg skrur volumet til null på Transporteren min spiller den med samme volum siden jeg har deaktivert volumkontrollen i SC.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Driver og ripper Linnplaten med Handels Messias om igjen nå med HDCD-plugin i dBpoweramp. Her skal A/B-testes!
    Foreløpig ser jeg at filstørrelsene blir omtrent like men at ordlenggden på nyrippen blir 24 bit mot 16 uten plugin.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Du trenger ikke rippe på nytt.
    Det holder å kjøre de allerede rippede sporene gjennom converteren flac til flac med DSP/HDCD aktivert.

Har gjort samme observasjon mht til filstørrelse, det er svært lite ekstra reell informasjon som hdcd dekodingen tilfører.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takk. Kan jeg batchkonvertere hele samlingen slik?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Ja, det kan du.

Jeg gjorde følgende:
    1. Scannet gjennom samlingen med hdcdscanner.
    2. Kopierte de albumene som den fant over i en egen katalog.
    3. Kjørte batchconverter på denne katalogen over natta.

M

marsboer

Gjest
    Slik er det heldigvis ikke hos meg, klarer ikke å fremprovosere en endring i volum uansett innstilt volum på Transporter.
    Spørs om du har opplevd en bug enten med Transporter eller i SC. Jeg kjører forøvrig SC i Linux men tviler på at det skal ha noe å si.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Veggen skrev:
    Nettopp, og dette er faktisk en god bekreftelse på at SB med volum på 100% er en fullstendig bitperfekt transport. :)
    Betyr dette at det er likegyldig om man bruker en SB eller Transporter hvis man kjører signalet via spdif inn i en ekstern Dac ? Hvis så er tilfelle gidder jeg ikke bruke penger på en Transporter..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Ja, det kan du.

Jeg gjorde følgende:
    1. Scannet gjennom samlingen med hdcdscanner.
    2. Kopierte de albumene som den fant over i en egen katalog.
    3. Kjørte batchconverter på denne katalogen over natta.
    Ett spørsmål til: Ligger HDCD-metadata i hvert enkelt spor eller kun i albuminfo? Jeg har mye klassisk som ikke er rippet til albumkataloger men verk/utøverkataloger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    Veggen skrev:
    Betyr dette at det er likegyldig om man bruker en SB eller Transporter hvis man kjører signalet via spdif inn i en ekstern Dac ? Hvis så er tilfelle gidder jeg ikke bruke penger på en Transporter..
    Kommer an på om du ønsker å utnytte musikk med høyere enn 48kHz samplefrekvens. En annen sak er at det skal litt av en DAC til for å være bedre enn den som sitter i Transporter.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker Valentino, har Dac i høytalerene (BL 5) så den blir sist i kjeden uansett. Hvis signalet tas ut digitalt går det vel utenom Dac i SB eller Transporter? Har kanskje lite å vinne på å bytte ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Squeezebox vil uansett begrense til max 48kHz.
    Det er en stiv pris å betale for to display og muligheten for 96kHz throughput, med mindre du kan bruke de digitale inngangene til noe da.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    On the fly konvertering er mulig i SC men det har et par store ulemper:

Alle flac filer vil bli kjørt gjennom hdcd.exe kverna, enten de er hdcd kodet eller ei. Masse unødig prosessering, det er da ikke så stor andel hdcd i en normal CD samling.

Det gir visstnok trøbbel med avspilling av hi-rez flac filer, siden hdcd.exe ikke takler dette.

Mulig det kommer bedre metoder for dette etterhvert, men slik ståa er nå synes jeg det er mye enklere og bedre å konvertere de relativt få hdcd'ene jeg har på forhånd.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Sting skrev:
    Veggen skrev:
    Kommer an på om du ønsker å utnytte musikk med høyere enn 48kHz samplefrekvens. En annen sak er at det skal litt av en DAC til for å være bedre enn den som sitter i Transporter.
    At SB er bitperfekt fortellerer ikke hele historien, det finnes andre forhold som kan påvirke lydkvalitet også.
    Det er dokumentert forskjell på digitalutgangene på SB og Transporter i forhold til jitter. Transporter skal være en god del bedre.
    Om dette spiller noen rolle for deg kommer an på hvor følsom dac'en i dine høyttalere er for slikt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.532
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må ha Visual Studio innstallert for å kunne bruke det HDCD-søkeprogrammet. Æsj.

---

Stereophile målte bedre jitterundertrykking på Transporter med Ethernet-input enn med SPDIF (coax trur eg det var).

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Ett spørsmål til: Ligger HDCD-metadata i hvert enkelt spor eller kun i albuminfo? Jeg har mye klassisk som ikke er rippet til albumkataloger men verk/utøverkataloger.
    HDCD informasjonen ligger i hvert enkelt lydspor.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Noen der har tro på at en Transporter en dag får HDMI input/output, med en form for lipsync?
    Tenker på, kanskje Blu-Ray får fart på musikken, og der er vel en del der ikke har surround........

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Det tror jeg ikke stemmer, jeg har ikke visual studio innstallert

Du trenger eac3to som det er linket til på hdcdscanner siden.
    Pakk opp eac3to zip filen til en katalog, kopier FindHdcd.exe inn i eac3to katalogen, dobbeltklikk FindHdcd.exe, velg File, Scan Directory, trykk Start, og velg katalogen du vil scanne.
    En liste over detekterte hdcd spor dukker opp i en tekstfil i eac3to mappen når skanningen er unnagjort.

HDCD scanner er forøvrig laget av mteinum her på forumet, så det er kanskje mulig å få litt hjelp derfra hvis det fortsatt skulle butte.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Nei, det tviler jeg på - du må laste ned .Net framework 2.0/3.0 som er runtime miljøet til .net og det er gratis. Programmet startet uten å nøle hos meg. Utvikleren har sikkert gitt info om dette på hjemmesiden- jeg så ikke etter.

Siden det er HDCD som er inn - hvordan vet dere hvilken datakvalitet som kommer frem til Transporter? Det nytter ikke å bruke tooltips fra dbpoweramp siden den viser 24bit. Jeg har ikke forsøkt denne plugin til dbpoweramp, men annen freeware og den klarte ikke å realisere mer enn 17bit av de 20 den skulle klare. Mvh

Edit - runtime miljøet følger for øvrig med vista. PCen jeg brukte har vista.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Sikkert dumt spørsmål, hvordan høres jitter? Støy?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.288
    Noen her som kan hjelpe meg steg-for-steg med å sette fast IP for Dueten?

I SqueezeCenter kan jeg se at Dueten opererer med en IP adresse utenfor rekken til routeren (192.xxx etc), hvilket nok forklarer hvorfor jeg ikke klarer å få Dueten til å koble seg til routeren kablet, men hvor og hvordan får jeg satt IP på Dueten?

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hadde et program på pc´en en gang, da konverterte jeg noen 96 khz filer lett til 44.1, men jeg husker ikke hvilket det var...., kan jeg bruke Audacity eller dbpoweramp prøveversjonen til det?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg akkurat installert SqueezeCenter versjon 7.3.2 på min bærbare PC. Det er bare én liten hake - SqueezeCenter vil ikke starte. Jeg dobbeltklikker ikonet på skrivebordet - og så skjer det fint lite. D.v.s. meldingen "SqueezeCenter starting" vises når jeg klikker på det lille SqueezeCenter-ikonet nede til høyre - men det er også alt. Det skjer egentlig ingen verdens ting. Ikke antydning til den velkjente SqueezeCentermenyen.

Jeg kjører Windows XP på den bærbare - som på den stasjonære. På den stasjonære kjører jeg en tidligere versjon 7.2.ett eller annet av SqueezeCenter - og det kommer jeg til å fortsette med inntil jeg finner ut av dette.

Jeg har prøvd å avinstallere 7.3.2-versjonen for så å installere den igjen - slått PC av og på - nå går tankene mest i retning av et velrettet spark.....

Gode råd - noen der ute??

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Har du installert Norman Security Suite? Jeg måtte skru av denne og installer på nytt, for at 7.3 skulle starte.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Antivirusprogrammet mitt består av:

Norman Programstyring versjon 5.99
    Norman Karantene versjon 5.99
    Norman Søkemotor versjon 5.93.01
    Norman Virus Control versjon 5.99

Jeg finner ikke noe som ligner på "Norman Security Suite".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg dristet meg til å slå av Norman - og installerte på nytt. Dessverre med samme resultat som sist. Det står fortsatt og stanger på "SqueezeCenter Starting".

Takk for at du tok deg tid til å hjelpe. Jeg får prøve å plage datamannen vår på jobben i morgen - skjønt jeg vet at han ikke liker dette. At jeg installerer alskens programmer på PCen min uten at han har godkjent det på forhånd.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Jeg installerte 7.3.2 nå på Windows XP og alt ser ut til å fungere.

mvh,
    OS

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Nå har jeg akkurat installert SqueezeCenter versjon 7.3.2...
    Jeg opplever akkurat det samme med SqueezeCenter 7.3.2 og 7.3.1 ..... SC står i start modus konstant uten å bli ferdig.

Skulle gjerne reinstallert 7.3 (som virket 100%) men den har jeg slettet. Noen som vet hvor man kan få tak i tidligere versjoner av SC?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Som sagt så er Norman ett problem. Det er flere som sliter med dette i følge debattsidene på slimdevices. Ser at det er en som har løst det ved å avinstallere Norton, installere SC, og så installere Norton på nytt. Jeg gikk bare bort fra Norman, og har ikke noe problem lenger med å kjøre 7.3.2

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    osan skrev:
    Som sagt så er Norton ett problem. Det er flere som sliter med dette i følge debattsidene på slimdevices. Ser at det er en som har løst det ved å avinstallere Norton, installere SC, og så installere Norton på nytt. Jeg gikk bare bort fra Norton, og har ikke noe problem lenger med å kjøre 7.3.2
    Jeg bruker Norman ...

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Min feil. Jeg mente Norman, så jeg vil anta at det er der problemet ligger.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    ..jeg har et merkerlig problem: får ikke spilt av(de vises statisk på displayet) filer rippet i dbPower amp(aiff) :eek: Når jeg reripper dem i iTunes(fortsatt aiff) så funker det! Bruker XP, Avast! og SC 7.2.1

Noen innspill?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Nido skrev:
    ..jeg har et merkerlig problem: får ikke spilt av(de vises statisk på displayet) filer rippet i dbPower amp(aiff) :eek: Når jeg reripper dem i iTunes(fortsatt aiff) så funker det! Bruker XP, Avast! og SC 7.2.1

Noen innspill?
    Kan desverre ikke hjelpe deg men jeg lurer på hvorfor du bruker det formatet. Har det noen fordeler fremfor f.eks Apple Lossless?

mvh,
    OS

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @OS: på gode dager er det gyldne ører som mener å høre forskjell på a.lossless og aiff ::) Ellers bruker jeg iTunes til organisere musikken og linker SC til dette. Har det meste av filene på flac. fra før, derfor behovet for konvertering

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OS skrev:
    Lexluthor skrev:
    Ulf-B skrev:
    Nå har jeg akkurat installert SqueezeCenter versjon 7.3.2...
    Jeg opplever akkurat det samme med SqueezeCenter 7.3.2 og 7.3.1 ..... SC står i start modus konstant uten å bli ferdig.

Skulle gjerne reinstallert 7.3 (som virket 100%) men den har jeg slettet. Noen som vet hvor man kan få tak i tidligere versjoner av SC?
    Du finner v7.3 her: http://downloads.slimdevices.com/SqueezeCenter_v7.3.0/

mvh,
    OS
    Dette må jeg få forklart med relativt små teskjeer:

Hva gjør jeg for å få disse rare greiene som dukker opp når jeg klikker på linken, inn på PCen min - som altså fortsatt kjører på Windows XP?

Jeg er avhengig av å få til dette før helgen, for da skal jeg ta med meg lap-top og en Squeezebox langt ut i ødemarka og prøve å få musikk der også. Jeg trenger all hjelp jeg kan få - dette kan jeg ingenting om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn