Greven: ITunes er Djævelens verk, og kommer aldri i nærheten av noe jeg eier
Ikke har jeg noe problem heller, jeg mener min løsning er tilfredsstillende. Nuvel, egentlig ingenting i veien med iTunes, men med Apples generelle politikk og hysteriske DRMløsninger, som gjør at ethvert produkt fra Mr. Jobs stiller så langt bak i køen at de ikke er synlige, selv med sterkt teleskop.
Sugress: MusicBrainz har jeg prøvd, også med Picard, men da jeg fikk mindre enn 1-2 treff på bortimot 100 cder forsvant den fra maskina mi, gitt. Samtidig er jeg dypt uenig i MBs taggestandard; samt at det går betraktelig raskere for meg å bruke en kjapp og grei Windowsstruktur enn å begynne å retagge hele samlinga. Slik jeg gjør det nå kan filene være tagget i hør og heim uten at jeg bryr meg om det, så lenge jeg har en frisk og konsis folder med coverart som identifiserer musikken dersom jeg det trenger.
EDIT: Jeg var vel rimelig hard her, understreker IMO osv, og
Allervennligst,
EDIT nok en gang. ITunes kan nok ikke hjelpe med hovedproblemet med klassisk musikk på HDD; nemlig at selve taggingen i ID3 er totalt tilfeldig alt ettersom hvem det var som la den inn. Der finnes ingen konsekvens; Noen ganger ligger komponist som Artist, noen ganger er det artisten, andre ganger er det Various.
Eksempel: "03 Beethoven- Piano Sonata #1 In F Minor, Op. 2-1 - 3. Menuetto- Allegretto.flac" - fra Guldas LvB
"13 - Leonhardt Consort; Gustav Leonhardt, cond. - BWV 0045 - 6 (Seconda Parte). Recitativo (Alto)- 'So Wird Denn Herz Und Mund Selbst Von Mir Richter Sein'.flac" - fra Leonhardt og Harnoncourts Bach. Det er 160 tegn, det, og 50 før den viktige infoen, nemlig BWV45 dukker opp.
Dette er kanskje ikke selve ID3-tagen, men tittelen som finnes på freedb; vel, ettersom det her er .flac,tyder det på at freedb var tom, og jeg brukte Gracenote.
Bernt K