Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg plasserte ladestasjonen rett ved siden av der jeg sitter, for da kan jeg putte duetten i ladern om jeg har tenkt å høre mer enn en halv sang.. dette fønker strålende :) jeg har aldri gått tom (ikke halv-tom engang) for batteri hverken i den ene eller den andre SW versjonen :) Hvis du gjør som meg, og problemet vedvarer, er det kanskje noe problem med controlleren (eller rettere sagt batteriet)..

Når det gjelder kabel i receiveren, så kan ikke det være noe annet enn BRA! .. om det fønker dårligere etter du skiftet fra trådløs til kabel, så må det være noe rart som skjer :) Har selv litt "signal trøbbel" .. (det er to vegger mellom receiveren og routeren.. og mellom duet fjernkontrollen og routeren er det en vegg og en mursteinspeis) .. det ser ok ut når jeg sjekker "signalstyrke" på duetten.. ca 80% på det jeg antar er receiveren.. og 23 eller noe på det jeg TROR er duetten (aner ikke hva det betyr.. har prøvd å finne ut via google, men lykkes ikke med det) ..

Smibakkjen skrev:
    Har 2 problemer jeg kunne trengt litt hjelp og tips rund:

1. Har tidligere hatt innstalert Squeezebox Server, men opplevde da att batterlevetiden på Controller'en ble betydelig redusert, har derfor gått tilbake til Squeezecenter versjon 7.3.2. Er det noen som har erfaringer med batterilevetiden på Controller ved bruk av siste Squeezebox Server?

2. Har nå koblet Squeezebox Reciver til router'en med kabel, har tidligere brukt trådløst nettverk, men etter att jeg nå tok i bruk kablet tilkobling, så begynner jeg å få problemer med Reciver'en med jamne mellomrom, nå dukker den ikke opp hverken i Squeezecenter eller på kontrolleren. Løsningen på dette har blitt gjennoppretting av fabrikkoppsett, mye kloring å herjing på Controlleren, før det plutselig virker igjen (uten att jeg helt hvet hvorfor), noen som har en formening av hva som kan være grunnen til dette? Kjører Squeezecenter på PC med Windows Vista Premium 32, har Avast (gratis versjon) antivirus og har som sagt kabel mellom router og Reciver.

Takker for all hjelp jeg kan få, begynner å bli en smule desperat.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    pstraums skrev:
    Jeg plasserte ladestasjonen rett ved siden av der jeg sitter, for da kan jeg putte duetten i ladern om jeg har tenkt å høre mer enn en halv sang.. dette fønker strålende :) jeg har aldri gått tom (ikke halv-tom engang) for batteri hverken i den ene eller den andre SW versjonen :) Hvis du gjør som meg, og problemet vedvarer, er det kanskje noe problem med controlleren (eller rettere sagt batteriet)..

Når det gjelder kabel i receiveren, så kan ikke det være noe annet enn BRA! .. om det fønker dårligere etter du skiftet fra trådløs til kabel, så må det være noe rart som skjer :) Har selv litt "signal trøbbel" .. (det er to vegger mellom receiveren og routeren.. og mellom duet fjernkontrollen og routeren er det en vegg og en mursteinspeis) .. det ser ok ut når jeg sjekker "signalstyrke" på duetten.. ca 80% på det jeg antar er receiveren.. og 23 eller noe på det jeg TROR er duetten (aner ikke hva det betyr.. har prøvd å finne ut via google, men lykkes ikke med det) ..

Smibakkjen skrev:
    Har 2 problemer jeg kunne trengt litt hjelp og tips rund:

1. Har tidligere hatt innstalert Squeezebox Server, men opplevde da att batterlevetiden på Controller'en ble betydelig redusert, har derfor gått tilbake til Squeezecenter versjon 7.3.2. Er det noen som har erfaringer med batterilevetiden på Controller ved bruk av siste Squeezebox Server?

2. Har nå koblet Squeezebox Reciver til router'en med kabel, har tidligere brukt trådløst nettverk, men etter att jeg nå tok i bruk kablet tilkobling, så begynner jeg å få problemer med Reciver'en med jamne mellomrom, nå dukker den ikke opp hverken i Squeezecenter eller på kontrolleren. Løsningen på dette har blitt gjennoppretting av fabrikkoppsett, mye kloring å herjing på Controlleren, før det plutselig virker igjen (uten att jeg helt hvet hvorfor), noen som har en formening av hva som kan være grunnen til dette? Kjører Squeezecenter på PC med Windows Vista Premium 32, har Avast (gratis versjon) antivirus og har som sagt kabel mellom router og Reciver.

Takker for all hjelp jeg kan få, begynner å bli en smule desperat.
    Batteriet skiftet jeg ut for ikke så lenge siden, så problemet ligger ikke der. Når det gjelder signalstyrken, så er alt koblet opp innen en omkrets på 4m, med fri sikt til både Reciver og router, så jeg kan ikke helt se att det er problemet, men det er bare å komme med forslag.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Har nå fått Squeezeboxen opp å gå på det trådløse nettverket igjen, så får jeg håpe det fungerer like godt som det har gjort tidligere på trådløst.
    Har ett problem til, i en litt annen sjanger, postet den i Datahjørnet, men tenkte att det kunne ikke skade å poste den her også:

Har hele CD samlingen rippet i Apple Lossless og organisert via iTunes, noe som har fungert strålende, men jeg har lenge hatt problemer med att mange album har lagt seg til som "Diverse Artister" i Squeezecenter, uten att jeg har funnet ut hvorfor, siden de alle har vært tagget både med "artist" og "album artist". Har nå etter mye irritasjon funnet ut att dette skyldes det faktum att under "Info" i iTunes, så står alle sangene i albumene som har sortert seg under "diverse artister" huket av med "Del av samlealbum". Kjempe greier tenkte jeg, da er det bare å merke alle albummene som har dette problemet, og fjerne avkryssningen med "Del av samlealbum", men der tok jeg feil, det ser for meg ut som att dette må gjøres for hvert spor, å med 4406 filer som har dette problemet, så ser jeg for meg att dette kommer til å ta en stund.

Er det noen der ute som har ett tips til hvordan dette kan gjøres litt eller mye enklere?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Etter drøyt fire års tjeneste, døde plutselig min Slim Devices Squeezebox v3. Jeg mistenkte den eksterne strømforsyningen, og ganske riktig viste det seg at den ga null spenning ut.

Neste dag gikk turen til Clas Ohlson, der jeg fant denne erstatningen:

Det var bare å sette den til 5V, sette i den røde adapterpluggen og passe på at senterpinnen var "+", så virket det helt fint. Har ikke prøvd om det er økt støy på analogutgangen, men førsteinntrykket er at digitalutgangen høres ut som før.

Filler'n også, jeg som hadde håpet på et påskudd til å oppgradere til Transporter. ;D

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.107
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Filler'n også, jeg som hadde håpet på et påskudd til å oppgradere til Transporter. ;D
    Det er vel lettere for deg å "overbevise" deg selv om at du trenger en Transporter, en jeg har å få overbevist min kone om det samme.

Hva med.. "tenk om v3'n ryker snart, jeg MÅ bestille en Transporter nå med det samme". ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Kjøp en før det er for sent.
    SBv3/Classic er jo ute av produksjon nå, angivelig pga. at underleverandøren for displayene ikke lenger produserer disse.
    Det er samme displayene som brukes på Transporter så det er vel bare et spørsmål om tid før det er slutt med den også.
    Har ikke noe tro på at logitech gidder å lage en ny versjon, de er nok mest interessert i å selge billigskrammel desverre.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Smibakkjen skrev:
    Har nå fått Squeezeboxen opp å gå på det trådløse nettverket igjen, så får jeg håpe det fungerer like godt som det har gjort tidligere på trådløst.
    Har ett problem til, i en litt annen sjanger, postet den i Datahjørnet, men tenkte att det kunne ikke skade å poste den her også:

Har hele CD samlingen rippet i Apple Lossless og organisert via iTunes, noe som har fungert strålende, men jeg har lenge hatt problemer med att mange album har lagt seg til som "Diverse Artister" i Squeezecenter, uten att jeg har funnet ut hvorfor, siden de alle har vært tagget både med "artist" og "album artist". Har nå etter mye irritasjon funnet ut att dette skyldes det faktum att under "Info" i iTunes, så står alle sangene i albumene som har sortert seg under "diverse artister" huket av med "Del av samlealbum". Kjempe greier tenkte jeg, da er det bare å merke alle albummene som har dette problemet, og fjerne avkryssningen med "Del av samlealbum", men der tok jeg feil, det ser for meg ut som att dette må gjøres for hvert spor, å med 4406 filer som har dette problemet, så ser jeg for meg att dette kommer til å ta en stund.

Er det noen der ute som har ett tips til hvordan dette kan gjøres litt eller mye enklere?
    Da har jeg fått svar på problemet, det viste seg att boksen for "Del av samlealbum" var flyttet til "valg", takker Boden9 for å gjøre meg oppmerksom på dette ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Veggen skrev:
    Kjøp en før det er for sent.
    SBv3/Classic er jo ute av produksjon nå, angivelig pga. at underleverandøren for displayene ikke lenger produserer disse.
    To sjeler, én tanke. Ser ikke bort fra at jeg kjøper meg enda en Classic - eller kanskje t.o.m. to - bare for å ha i reserve. Alternativt kan jeg sitte og vente på at bruktprisen når astronomiske nivåer, slik at jeg kan selge de tre jeg har med kjempefortjeneste. Samlerobjekt, Classic? - ja, ja, den som lever, får se...... Man kan jo alltids håpe - hehe.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Noen som har opplevd at Receiveren i duet har helt låst seg og slutter å spille og verken fjernkontrolleren eller serveren vil koble seg til?

EDIT: ...og mens jeg skrev dette innlegget logget den seg plutselig på igjen...

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Sitter og setter opp en Duett, men har støtt på et problem. Har funnet nettverk og går videre til konfigurerer mottaker. Men der er det brått stopp. Har stått og konfigurert i 30 min nå. Kan dette stemme?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    room skrev:
    Sitter og setter opp en Duett, men har støtt på et problem. Har funnet nettverk og går videre til konfigurerer mottaker. Men der er det brått stopp. Har stått og konfigurert i 30 min nå. Kan dette stemme?
    Settes den opp via WLAN? Hvilken type kryptering bruker du? (Se Ulf-B's utfordringer tidligere i tråden med SB Radio. (Kan være mye annet også som skaper problemene..))

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Skal sjekkes ut! Takker Terka. Hvor finner jeg hva slags kryptering jeg bruker?

Litt grønn, men ved godt mot.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du kan gå inn på selve routeren og sjekke. Alternativt - det er vel det enkleste - kan du høyreklikke på det lille trådløse ikonet som du har nederst til høyre (i hvert fall hvis du kjører Windows XP) -> Vis trådløse nettverk -> Endre rekkefølgen for trådløse nettverk -> Egenskaper. Da vil du se hva slags nettverksgodkjenning/kryptering du har. Squeezeboxen skal normalt fange opp dette automatisk - men man kan jo aldri vite. Du kan også gå inn via kontrollpanelet, velge Nettverkstilkoblinger og høyreklikke på den trådløse nettverket ditt der.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Får dere streamet denne via SB (Tune inn URL)? http://nettradio.nrk.no/php/include...=0&title=REogRnJpZW5kbHk&offset=0&bitrate=160

Fikk til å streamet slike for en god tid tilbake, men så sluttet de å virke. (Gjorde hopp i tid på streamen.) Mener å huske at jeg modifiserte linken noe, men husker ikke hva jeg gjorde.

Får f.eks streamet den i Windows Media Player nå men ikke i VLC.
    Tar gjerne imot tips til å få det til å virke i SqueezeCenter. (skal prøve mer selv også.)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det gikk fint, det. Tok hele linken din og limte inn i Tune-in-URL-feltet i SqueezeServer. Etter en evig lang nyhetsopplesing, ble det omsider DJ Friendly - og jeg regner med at sistnevnte var hele poenget. Hvor finner du disse linkene? - de kan jo være kjekke å ha nå som DJ Friendly sender "midt i beste sengetid".

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Det gikk fint, det. Tok hele linken din og limte inn i Tune-in-URL-feltet i SqueezeServer. Etter en evig lang nyhetsopplesing, ble det omsider DJ Friendly - og jeg regner med at sistnevnte var hele poenget. Hvor finner du disse linkene? - de kan jo være kjekke å ha nå som DJ Friendly sender "midt i beste sengetid".
    Hmm.. når jeg spiller av via Windows Media Player så slapp jeg unna den eviglange nyhetsopplesingen..
    Linken finner jeg ved å gå inn på NRK nettradio -> P3 -> Programmer - DJ Friendly, og velg hvilken sending. Deretter høyreklikker jeg midt på avspilleren som kommer opp og velger "Propperties" i menyvalgslisten. Da vises det bla et felt som inneholder denne linken. Om du leser linken så står det tidspunkt for start og stopp i den, det skal gå å endre dette til å avspille annet tidspunkt også. (Skal se om jeg får lagt inn eksempel senere i dag.)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for tipset.

I f.m. med litt middagsforberedelser satte jeg nettopp i gang linken din på Squeezebox Radio på kjøkkenet - og da lærte jeg at det gikk an å spole forbi både nyheter og den musikken jeg allerede hadde hørt i stuen. Bare å trykke på spoleknappen en stund. Det virker på Squeezeboxen i stuen også.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Til Ulf-B og andre som liker DJ-Friendly, men ikke å stå opp kl 06 på lørdager og søndager..
    (Eller har lyst til å høre torsdagssendingene på et annet tidspunkt)

Vedlagte dokument inneholder sendinger som er tilgjengelige pr 06.03.2010. Dvs fra i dag og ca 4 uker tilbake i tid.
    Eldre sendinger fjernes etter ca 4 uker pga opphavsrettigheter til musikken. (Når nye sendinger neste uke tilgjengeliggjøres, fjernes tilgangen til de eldste.)

Spillelister for en del sendinger ligger her: http://blogs.myspace.com/erikdjfriendly (Fant ikke de nyeste sendingene her, men de kommer vel.)

Andre sendinger fra DJ-Friendly, "50 Top Trax of 2007"-mixes (Kan lastes ned..):
    - Top 50 World mix: http://xethic.net/djf/hosted/va-DJ_Friendly_Top50Mix_2007_pt1_(world_mix).mp3
    - Top 50 Scandinavia mix Scandinavian mix playlist: http://xethic.net/djf/hosted/va-DJ_Friendly_Top50Mix_2007_pt2_(Scandinavia_mix).mp3

Skal lete litt mer på verdensveven og se om jeg finner med av DJ-Friendly, samt fundere litt på om det går an å få til avspilling via SqueezeCenter litt enklere/mer direkte. Om jeg finner mer, så kan jeg oppdatere denne posten med det.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå må jeg få litt hjelp igjen!

Jeg lastet akkurat inn SqueezeServer versjon 7.4.2 - en operasjon som gikk nesten helt smertefritt. Bare én liten hake: Jeg får ikke åpnet SqueezeServer. Verken via SqueezeServer-ikonet på skrivebordet eller via programmenyen via Start-knappen i Windows.

Hjelp!

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Nå må jeg få litt hjelp igjen!

Jeg lastet akkurat inn SqueezeServer versjon 7.4.2 - en operasjon som gikk nesten helt smertefritt. Bare én liten hake: Jeg får ikke åpnet SqueezeServer. Verken via SqueezeServer-ikonet på skrivebordet eller via programmenyen via Start-knappen i Windows.

Hjelp!
    Prøv "http://<ip adresse til pc hvor squeezeCenter er installert>:9000" i en webbrowser.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Yessss!! Det virket!

Tusen takk for hjelpen!

PS! Jeg kan jo tilføye at Internettradio-menyen dukket opp igjen i SqueezeServer - etter et par dagers fravær - i og med oppgraderingen av SqueezeServer. Pluss de nettradiostasjonene som lå lagret - men som var utilgjengelige - på spillelistene mine i SqueezeServer. Hva jeg gjør som forårsaker alle disse raritetene jeg opplever, det er stadig et like stort mysterium - men det er åpenbart at det skal godt gjøres å rote det til så mye at ikke en liten oppgradering eller reinstallasjon av SqueezeServer lager vei i vellinga.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Hei

Hvordan få opp "lokket" på Transporteren? Er det bare å skru ut de 4 skruene på hver side av kabinettet? Tenkte jeg skulle prøve Transporteren som forforsterker, men må dempe utgangssignalet først.

Trond

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Trond, ja. Prosessen også beskrevet i bruksanvisningen såvidt jeg husker.

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Noen som vet hvordan man unngår at Controlleren til Squeezebox Duet går i hvilemodus? Når den ligger en stund mens man spiller musikk så går den i "dvale".

I menyen til Controlleren kan man sette den til hvilemodus fra "etter hver sang" og til "90 minutter". Det er ikke så interessant da 90 minutter er for kort og det er en operasjon som må gjøres hver gang man starter Controller.

Fra PCèn har jeg sjekket div. menyvalg og har satt den til å aldri gå i hvilemodus men det gjør den hele tiden.

Noen som har bedre forslag?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.107
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere som har boom som kan fortelle hvor jeg finner podcastene jeg har lagt inn - rotete system vs. classic'n

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    RCA kontra XLR på Transporter

Har akkurat byttet ut mitt utmerkede Arcam FMJ A38+P38 sett med en NAD M3 (litt usikker på om det var så lurt....). Har nå mulighet til å benytte XLR kabler. Er det noen av dere som har testet ut om det er noe lydmessig å hente på XLR utgangen kontra RCA?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.728
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Teknisk slipper man unna et forsterkertrinn på Transporteren ettersom RCA-utgangen dens sitter etter en differensialforsterker som henger på XLR-utgangene.
    Lydmessige forskjeller har jeg ikke prøvd å finne.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.180
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har en kvalifisert formening om hvor store albumart-bilder man kan ha/bør satse på?

Jeg tenker på at i disse (kommende) ipad-tider, kan det være en fordel å få inn mer HQ-bilder av coverene, når skjermene til fjernkontrollene begynner å bli så store. (på controlleren er vel 300x300 mer enn stort nok).

Men lurer også på om store bilder i lengden kan bli tungt for squeezeboxsereren?
    Jeg har prøvd så smått med cover-bilder på opptil et par MB, det ser foreløpig ut som om det fungerer greitt.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Audiolense romkorrigering

Er det noen som har erfaring med bruk av Audiolense sammen med Transporter (eller andre varianter fra Logiteck)? Har Googlet litt rundt. Ser ut som at noen benytter Inguz og Audiolense. Etter det jeg skjønner benyttes Audiolence til målinger og romkorrigeringsdata mens Inguz benytte som "plug-in"?

Noen med erfaringer eller som også vurderer Audiolense?

Se forøvrig http://www.juicehifi.com/no/index.html

Audiolense fikk forøvrig bra omtale i Fidelity for en tid siden.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    united59 skrev:
    Noen her som har en kvalifisert formening om hvor store albumart-bilder man kan ha/bør satse på?

Jeg tenker på at i disse (kommende) ipad-tider, kan det være en fordel å få inn mer HQ-bilder av coverene, når skjermene til fjernkontrollene begynner å bli så store. (på controlleren er vel 300x300 mer enn stort nok).

Men lurer også på om store bilder i lengden kan bli tungt for squeezeboxsereren?
    Jeg har prøvd så smått med cover-bilder på opptil et par MB, det ser foreløpig ut som om det fungerer greitt.
    Hvorfor bruke så store (par MB) billder? Det er det etter min mening (nesten) ingen grunn til. Til gjengjeld kan det være mange gode grunner til å moderer seg litt. Det koster jo ressurser å ha så store bilder hvis de ligger i filene (tags) - og her tenker jeg ikke bare nødvendigvis SBS (som jeg tror likevel cache'er alle de skalerede versioner den skal bruke), men i høy grad også bærbar avspilling og lignende.

iPad'ens display er 1024x768. Hvis vi for enkelhets skjyld regner full bildestørrelse til iPad (på 768*768), gir det en ukomprimert filstørrelse på ca. 1.8MB. Det burde en god tapsfri kompressor klare med det halve, 0.9MB. I god JPEG-kvalitet er vi nede på langt under 500KB - kanskje rundt 200KB.

Og så kan man enda oppskalere endel fra de 768*768 i god kvalitet.

Tilføyet: Omvendt ses det at en bildestørrelse på 2MB (i JPEG) svarer til noe i nærheten av et 2500x2500 pixels stort orginalbilde. Det har man vel ikke bruk for?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    (Beta)-tips:

7.5-versjonen av Controlleren bringer et, etter min mening, kvantefremskritt. Det er endelig slutt med å snurre hjul til man får musearm og gikt.

Når man trykker og holder 'play' nede skjifter tilstanden så når man snurrer hjulet blar man direkte i alfabetets bokstaver. Altså et 'klik' på hjulet går direkte fra L til M. Det er en stor lettelse :)

(funksjonen skal muligvis aktiveres under Avanserte Innstililnger -> Beta funksjoner)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    panfam skrev:
    RCA kontra XLR på Transporter

Har akkurat byttet ut mitt utmerkede Arcam FMJ A38+P38 sett med en NAD M3 (litt usikker på om det var så lurt....). Har nå mulighet til å benytte XLR kabler. Er det noen av dere som har testet ut om det er noe lydmessig å hente på XLR utgangen kontra RCA?
    Jeg har sammenlignet disse ganske grundig (med en Electrocompaniet EC 4.8 som forforsterker) hvor jeg koblet på begge to samtidig. Jeg synes initielt det låt sprekere med XLR, men når jeg kompenserte for volumøkningen på XLR-utgangene så kunne jeg på ingen måte detektere pålitelige forskjeller. Jeg synes av og til den ene låt bedre enn den andre, men når jeg vekslet tilbake så ble jeg ikke så sikker lengre.

Kan du velge, så ville jeg imidlertid valgt XLR uten å mukke - bare for å sove godt om natta. Det låter i hvertfall ikke dårligere!

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    bhaagensen skrev:
    united59 skrev:

Hvorfor bruke så store (par MB) billder? Det er det etter min mening (nesten) ingen grunn til. Til gjengjeld kan det være mange gode grunner til å moderer seg litt. Det koster jo ressurser å ha så store bilder hvis de ligger i filene (tags) - og her tenker jeg ikke bare nødvendigvis SBS (som jeg tror likevel cache'er alle de skalerede versioner den skal bruke), men i høy grad også bærbar avspilling og lignende.

iPad'ens display er 1024x768. Hvis vi for enkelhets skjyld regner full bildestørrelse til iPad (på 768*768), gir det en ukomprimert filstørrelse på ca. 1.8MB. Det burde en god tapsfri kompressor klare med det halve, 0.9MB. I god JPEG-kvalitet er vi nede på langt under 500KB - kanskje rundt 200KB.

Og så kan man enda oppskalere endel fra de 768*768 i god kvalitet.

Tilføyet: Omvendt ses det at en bildestørrelse på 2MB (i JPEG) svarer til noe i nærheten av et 2500x2500 pixels stort orginalbilde. Det har man vel ikke bruk for?
    Det er nærmest galskap å lagre bilder i tags. Coverart gjør seg best som 1 stk folder.jpg fil av best mulig kvalitet i mappen, eventuelt med flere filer for øvrige coverscans. Den lille ekstra tiden den første innscanningen tar før bildene caches i ønsket størrelse i programmet er verdt det i form av at man slipper å hoste opp bedre coverart etterhvert som kvaliteten på display-enhetene går opp. Det finnes jo også muligheter for å avspille musikken i en player på PC hvor man kan vise kjempestore cover-bilder, så jeg vil anbefale å lagre i så god kvalitet som mulig.

Forøvrig er god kvalitet = et godt bilde, ikke dustete høy oppløsning med et blasst inscannet bilde uten level-kompensasjon.

Jeg er faktisk så hardcore at jeg anbefaler å lagre originalscans (om du gjør jobben selv) som f.eks TIF, dvs et tapsfritt format som kan redigeres igjen og igjen, for deretter å lagre fronten som en noe nedskalert folder.jpg i tillegg for effektivitetens skyld (etter level-kompensasjon). Da er du sikret for all fremtid, omtrent som å lagre musikk i FLAC i stedet for mp3.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    marsboer skrev:
    Det er nærmest galskap å lagre bilder i tags.
    Det finnes desværre en del eksempler på at det i dag er det beste alternativ. Har selv alltid brukt separate filer, men i forhold til mitt bruk er ulempene for store, så jeg har valgt pragmatisk og bruker nu cover i filene. Klarer man sig fint uten er det selvfølgelig ingen grunn til.

Men hvorfor synes du det er galskap? Teknisk sett er det jo prinsippielt ikke forskjellig fra å f.eks legge artist navn inn som tag.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Det eneste eksemplet jeg kan komme på er om man jevnlig lager sine egne "kompilasjoner" med enkeltsanger og legger disse i egne mapper/bærbare enheter i stedet for playlists.

Men dette vet du selvfølgelig best selv :)

EDIT:
    Galskap fordi du lagrer den samme informasjonen X-antall ganger. Dette er på en måte stikk i strid med alle prinsipper om informasjonshåndtering og lagring av data.
    I tillegg gjør dette at filene bruker lengre tid på å åpnes og programmer bruker lengre tid på å scanne filene.
    Teknisk sett så er det ikke forskjellig fra å legge inn en "fellesnevner" som artist i tagen nei. Men du ser sikkert forskjellen rent praktisk.

Men dersom du har behov for å gjøre det på denne måten så må du selvfølgelig gjøre det.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    marsboer skrev:
    Det eneste eksemplet jeg kan komme på er om man jevnlig lager sine egne "kompilasjoner" med enkeltsanger og legger disse i egne mapper/bærbare enheter i stedet for playlists.

Men dette vet du selvfølgelig best selv :)
    Det kanskje største grunn for meg, er at de bærbare avspillere jeg har brukt har krever inlagt cover.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    marsboer skrev:
    Galskap fordi du lagrer den samme informasjonen X-antall ganger. Dette er på en måte stikk i strid med alle prinsipper om informasjonshåndtering og lagring av data.
    I tillegg gjør dette at filene bruker lengre tid på å åpnes og programmer bruker lengre tid på å scanne filene.
    Teknisk sett så er det ikke forskjellig fra å legge inn en "fellesnevner" som artist i tagen nei. Men du ser sikkert forskjellen rent praktisk.
    Jo, jo. Det har du rett i. Men som du var inne på i din forrige post, så er de to måter i dag ikke engang prinsipielt ækvivalente. Og når cover i filer tross alt er støttet som standard i de fleste tag-formater, så er det jo heller ikke en hjemmestrikket løsning. Dessuten kan de jo batch-fjernes på kort tid.

Men selvfølgelig skal man ta vare på ens billeder i tabsfritt format, hvis man har det. Og jeg vil si at har man ikke behov for cover i filer, men klarer seg med eksterne filer til denslags, så er det siste det beste valg.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.180
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    bhaagensen skrev:
    (Beta)-tips:

7.5-versjonen av Controlleren bringer et, etter min mening, kvantefremskritt. Det er endelig slutt med å snurre hjul til man får musearm og gikt.
    Høres veldig bra ut. Har du andre erfaringer med 7.5?
    Driftssikkerhet? Hvilket OS bruker du?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn