united
Æresmedlem
Og du har selvsagt gjort en "tøm musikkbiblioteket og søk etter alt på nytt"?
Hvordan har du organisert coverene?
united59 skrev:Og du har selvsagt gjort en "tøm musikkbiblioteket og søk etter alt på nytt"?
Da er det jo heldig at SqueezeCenter kan konvertere on-the-fly f.eks flac til 256kbps mp3 (forudsat at din server ikke er av den mest skrapete NAS-type)Terka skrev:Største begrensning er nok hastigheten ut hjemmefra (betalt, pt ikke-oppgraderbart, abbonement via jobben) hos meg.
Takk for tips!bhaagensen skrev:Da er det jo heldig at SqueezeCenter kan konvertere on-the-fly f.eks flac til 256kbps mp3 (forudsat at din server ikke er av den mest skrapete NAS-type)Terka skrev:Største begrensning er nok hastigheten ut hjemmefra (betalt, pt ikke-oppgraderbart, abbonement via jobben) hos meg.
Tja, litt vanskelig å si. Jeg tror det burde være nok til en fuldt brukbar opplevelse? Skulle det knipe kan du jo gå helt ned til 128kbps mp3. Lavere er selvfølgelig også mulig, men så skal det jo heller ikke mye til for at begrensningene blir veldig hørbare/irriterende. Men det er jo bare å teste daTerka skrev:Utfordringen er vel at jeg på papiret har 670 kbps hastighet ut pt (pga adsl via jobben som jeg ikke får oppgradert). Tror det vil medføre treghet i navigering som søk etc. samt lagg i avspilling av musikk.
Nesten så jeg ikke kan vente med å dra på jobb i morgen.. ;D Installere SqueezePlay på jobblaptoppen og teste.bhaagensen skrev:Tja, litt vanskelig å si. Jeg tror det burde være nok til en fuldt brukbar opplevelse? Skulle det knipe kan du jo gå helt ned til 128kbps mp3. Lavere er selvfølgelig også mulig, men så skal det jo heller ikke mye til for at begrensningene blir veldig hørbare/irriterende. Men det er jo bare å teste daTerka skrev:Utfordringen er vel at jeg på papiret har 670 kbps hastighet ut pt (pga adsl via jobben som jeg ikke får oppgradert). Tror det vil medføre treghet i navigering som søk etc. samt lagg i avspilling av musikk.
Fikk du det til å fungere Terka?Terka skrev:Nesten så jeg ikke kan vente med å dra på jobb i morgen.. ;D Installere SqueezePlay på jobblaptoppen og teste.bhaagensen skrev:Tja, litt vanskelig å si. Jeg tror det burde være nok til en fuldt brukbar opplevelse? Skulle det knipe kan du jo gå helt ned til 128kbps mp3. Lavere er selvfølgelig også mulig, men så skal det jo heller ikke mye til for at begrensningene blir veldig hørbare/irriterende. Men det er jo bare å teste daTerka skrev:Utfordringen er vel at jeg på papiret har 670 kbps hastighet ut pt (pga adsl via jobben som jeg ikke får oppgradert). Tror det vil medføre treghet i navigering som søk etc. samt lagg i avspilling av musikk.
Men man kan godt. Du skal ordne din router så den forwarder: tcp 9000, tcp 3483, og udp 3483 til din server. Kanskje også tcp 9090.Terka skrev:Prøvde også kjapt å installere en betaversjon av SqueezePlay for å kjøre denne mot serveren hjemme, denne fikk ikke koblet seg opp av en eller annen grunn. (Kan være mine SqueezePlay ferdigheter også for den skyld..) Dette er jo egentlig det jeg ønsker å få til.. så her må det forskes litt mer. :
Helt klart også et alternativ - hvis man altså kan leve med de begrensninger som det innebærer. Her tenker jeg spesielt på den mærkbare tid til mellemlagring.Veggen skrev:Du trenger ikke squeezeplay, hvilken som helst avspiller som kan lese en mp3 strøm fra nettet fungerer fint.
Jeg har brukt winamp fra jobben i noen år med bravur.
Jeps! Sikkerheten skal garantert strammes opp her. Kommer antagelig til å stenge igjen portene ganske så snart.Veggen skrev:Du trenger ikke squeezeplay, hvilken som helst avspiller som kan lese en mp3 strøm fra nettet fungerer fint.
Jeg har brukt winamp fra jobben i noen år med bravur.
Du bør nok stramme opp sikkerheten et par hakk, legge inn en sperre i brannveggen f.eks.
Hvem som helst kan jo koble seg på og høre på din musikk (eller gjøre hærverk) slik du har det nå.
Det høres bra ut. Formodningen (om UDP) utsprang dengang fra vansker med å koble opp SqueezePlay over ssh-tunneler - hvor det springende punkt var at SqueezePlay gjorde noen broadcast over UDP 3483 som ikke kunne omgås. Kanskje har de ordna det nu - eller kanskje var det slettes ikke problemet fra starten av.marsboer skrev:1. Kun TCP port 3483 og TCP port 9000 må forwardes i brannmur/router til tilsvarende porter på IP-adressen til Squeezebox Serveren deres. Husk også å åpne opp om dere kjører eventuelle brannmurer på servermaskina.
Hvordan har du gjort det? Normalt kan man jo godt laste ned bare man har tilgang til web-grenseflaten. Om det i så fald er noe problem vet jeg ikke - det er jo kun lese-adgang og desidert fildeling er det vel neppemarsboer skrev:Det morsomme med dette er jo at jeg kan gi ut tilgang til å avspille mitt musikkbibliotek til folk uten å gi dem tilgang til selve filene
Det går ikke helt klart frem her, men er du klar over at SC/SBS kan konvertere til mp3 for ekstern streaming?marsboer skrev:Vær forøvrig obs på at dette ikke er noe for ADSL-linjer. Opplastingsbåndbredden som kreves for vanlig avspilling av FLAC er i overkant av 1 Mbit/s og om jeg drar i gang litt 24bit/192khz flac snakker vi mellom 3 og 6 mbit/s upload. Man blir derfor stort sett begrenset til lossy formater på ADSL.
Selv har jeg 20/20Mb fiber her oppi skauen så det er uproblematisk. Men det spørs om jeg ikke skal lete etter en annen løsning enn denne til casual lytting når jeg er på jobb/borte. Jeg synes det er "småfrekt" å legge beslag på så mye av båndbredden der jeg er bare for å høre på litt musikk. En transcoder-løsning fungerer fint nok for meg som bakgrunnsstøy. Jeg ser for meg en nettradio på serveren hjemme som spiller en tilfeldig sangmix fra musikksamlingen samtidig som den konverterer til ogg eller mp3 on the fly.
Kan hende ikke relevant for spørsmålet ditt, men jeg har testet både Classic og Duet analogt. Som rent midlertidige løsninger - eller i et anlegg nr. 2 eller 3 - kan det passere. Som permanent løsning i et hovedanlegg? Neppe - dertil syntes jeg lyttetrettheten kom altfor fort. Cambridge DacMagic gjorde en adskillig bedre jobb - selv om jeg etterhvert ble litt sliten av den også. Jeg har også sammenlignet Classics hodetelefonutgang med Classic digitalt via Benchmarks hodetelefonutgang - og det er ikke i nærheten av å være sammenlignbart.Liotheles skrev:Hei
Noen som har testet Touch analoge utganger opp mot DAC'er i den relativt rimelige enden (f.eks Beresford, Cambridge etc)
Er det forskjeller å snakke om her eller er det bare nyanser?
Dette fungerer svært bra ja. Hadde ikke tenkt på at det gikk an å stille dette per player, bare globalt! Det jeg ikke liker med løsningen er at webgrensesnittet er tilgjengelig på nett. Bruker du passordbeskyttelse eller satser du på "security by obscurity"?Veggen skrev:Det går ikke helt klart frem her, men er du klar over at SC/SBS kan konvertere til mp3 for ekstern streaming?marsboer skrev:Vær forøvrig obs på at dette ikke er noe for ADSL-linjer. Opplastingsbåndbredden som kreves for vanlig avspilling av FLAC er i overkant av 1 Mbit/s og om jeg drar i gang litt 24bit/192khz flac snakker vi mellom 3 og 6 mbit/s upload. Man blir derfor stort sett begrenset til lossy formater på ADSL.
Selv har jeg 20/20Mb fiber her oppi skauen så det er uproblematisk. Men det spørs om jeg ikke skal lete etter en annen løsning enn denne til casual lytting når jeg er på jobb/borte. Jeg synes det er "småfrekt" å legge beslag på så mye av båndbredden der jeg er bare for å høre på litt musikk. En transcoder-løsning fungerer fint nok for meg som bakgrunnsstøy. Jeg ser for meg en nettradio på serveren hjemme som spiller en tilfeldig sangmix fra musikksamlingen samtidig som den konverterer til ogg eller mp3 on the fly.
Du må ha installert Lame, og kan da velge ønsket bitrate under Innstillinger/Spiller/"Navn på din eksterne spiller"/Lyd/Begrensning av bithastighet.
http://wiki.slimdevices.com/index.php/RemoteStreaming
http://wiki.slimdevices.com/index.php/LAMEForTranscoding
Har brukt dette oppsettet i flere år, lenge på en laber ADSL linje med treg upload, og det har fungert brillefint.
Dette er det lenge siden jeg tuklet med, men jeg trodde at port 9000 ikke er nødvendig med mindre man skal benytte den webbaserte styringen.marsboer skrev:Dette fungerer svært bra ja. Hadde ikke tenkt på at det gikk an å stille dette per player, bare globalt! Det jeg ikke liker med løsningen er at webgrensesnittet er tilgjengelig på nett.
Kallene mot server som forteller hva den skal gjøre/streame via annen port/osv?marsboer skrev:Det slutter i allefall å virke her om jeg blokkerer port 9000. I følge Wireshark går det også masse trafikk mot 9000.
Vil man være HELT sikker er det letteste å bruke ssh-tunneler. Men så virker det ikke med SqueezePlay da (pga. UDP). Insisterer man på SqueezePlay er VPN en mulighet - men det er mange andre grunner til at det ofte ikke er smart. Eller bruke Apache (eller annen web-server) som proxy for Squeezebox-server. Da får man mulighet for autentifikation med SSL og hele bruduljen. Sistnevnte har jeg ikke prøvd, så jeg er egentlig ikke sikker på hvordan det virker i forhold til spillerne.marsboer skrev:Dette fungerer svært bra ja. Hadde ikke tenkt på at det gikk an å stille dette per player, bare globalt! Det jeg ikke liker med løsningen er at webgrensesnittet er tilgjengelig på nett. Bruker du passordbeskyttelse eller satser du på "security by obscurity"?
Har ikke undersøkt hva slags trafikk som går der, bare at det går trafikk der kontinuerlig ved avspilling og squeezeplay slutter å fungere uten denne porten åpen.Terka skrev:Kallene mot server som forteller hva den skal gjøre/streame via annen port/osv?marsboer skrev:Det slutter i allefall å virke her om jeg blokkerer port 9000. I følge Wireshark går det også masse trafikk mot 9000.
Takk for denne. Hverdagen min ble plutselig mye bedre. Funker utmerketmarsboer skrev:Bare for å se om dette var noe stress så sjekka jeg det opp nå mens jeg hadde litt dødtid på jobb.
Dette var plankekjøring, så om dere får problemer er det sannsynligvis i portforwardingen det stopper.
Det som trengs for at dette skal fungere er følgende:
1. Kun TCP og UDP port 3483 og TCP port 9000 må forwardes i brannmur/router til tilsvarende porter på IP-adressen til Squeezebox Serveren deres. Husk også å åpne opp om dere kjører eventuelle brannmurer på servermaskina.
2. Installer og start Squeezeplay.
3. Gå på Settings -> Advanced -> Networking -> Remote libraries -> Add new library og legg til den eksterne IP-adressen hjemme der du har serveren din.
= Playing as we speak!
NB: En potensiell fallgruve er at det ikke er noen garanti for at arbeidsplassen deres (m. fl.) har portene dere trenger åpne utgående. Dette kan dere eventuelt sjekk med forsiktig bruk av nmap, telnet eller tilsvarende.
Får dere problemer er det med andre ord sannsyngligvis menneskelig svikt lokalt ;D