Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Så bra!
    Leste begynnelsen på tråden din, Erland må ha jobba raskt her.
    Prøvde denne plugin'en for en god stund siden, men syntes da at den var for dårlig. Ha prøvd den nå igjen, og jeg kan bekrefte at den virker mer lovende nå :D

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ja, united59, det er fuldt brukbart nu, vil jeg også si.

Tidlgere var sjangsen for at tekst ikke ble funnet, så stor at plugin'et mistet mye av sin verdi. Nå finner den de fleste gangene teksten - selv om det av og til går galt.

Men som det fremgår av min tråd på logitech-forumet, er jeg veldig fornøyd. Dette sammen med de to plugin for AlbumReview og Biography (data fra allmusic), er noe som jeg benytter meg av hele tiden.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.123
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    helt enig, Album Review og Biography har lenge vært flotte plugins, jeg har hatt mye glede av dem.
    Dog har det noen ganger (særlig ved ny musikk) faktisk vært flere biografitreff via "On Last.fm". Det tar nok litt lengre tid å få en biografi på allmusic.com (som er et fantastisk nettsted da), kvalitetssikringa er nok større her.

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    Har ikke skummet gjennom hele tråden, men har en liten erfaringsdeling med Wimp på Duet og Touch.
    Må si jeg er positivt overrasket! Jeg har mye rippet musikk på disk, men siste måneden har jeg utelukkende brukt Wimp. Spesielt på Touch er Wimp godt implementert. Resultatet er at jeg er mye mer oppdatert på ny musikk, i tillegg til at jeg får hørt alt det gamle jeg ønsker.
    Bruker forøvrig Wimp på jobb også, da uten SB.
    Er det mange andre Wimp'ere på SB der ute?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Er ikke Wimp'er (for det forutsetter vel at man er kunde hos Telenor?), men har, ad litt krokete veier, brukt Rhapsody i noen år. Det funker alle tiders. Fordelene med type tjenester er så mange og store at det i mitt hode gjør at databaserte musikk-systemer er noe man bare må ha. For musikinteressen er det intet mindre en drøm som er gått i opfyldelse :)

united59: har egentlig brukt last.fm-muligheten veldig lite, men det skal prøves mere, for det er riktigt som du sier, at allmusic er litt langsomme til å komme etter med det aller nyeste.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Ble wimper nå :) er ikke Telenor kunde. Kjapp og grei registrering og oppkobling mot Squeezeboxene. Spiller 320Kb på Transporter nå, blir å teste Touch senere.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Doc.G skrev:
    Ble wimper nå :) er ikke Telenor kunde. Kjapp og grei registrering og oppkobling mot Squeezeboxene. Spiller 320Kb på Transporter nå, blir å teste Touch senere.
    Såvidt jeg har forstått er det gratis åpningstilbud tilgjengelig for alle. Men jeg tror ikke man ha bare et Wimp-abonnement uten annet?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har vært på utkikk etter et alternativ til Airport Express, spesielt fordi AE ikke takler hi-rez, og også fordi jeg opplever at trådløs forbindelse mellom PC i første etasje og AE i kjellerstua kan være litt ustabil. Ideelt sett skulle jeg gjerne ha en dings i kjellerstua hvor jeg kunne spille musikken jeg har rippet til en ekstern harddisk via uten trådløs overføring. Så leste jeg om SB Touch, som jeg kan koble harddisken til, og så koble Touchen til dac'en på cd-spilleren uten bruk av PC. I tillegg fikk Touchen overveldende positiv omtale etter en test i Stereophile, så da var valget enkelt. I dag kjøpte jeg en slik, og håper dermed at jeg regnes som VENN. Jeg regner med jeg som vanlig vil ha en del å spørre om etter en slik nyanskaffelse, og håper jeg kan få hjelp her i denne tråden.
    I første omgang har jeg lastet ned iPeng og installert den på min iPod Touch - SB'en blir nok stående litt for langt fra lytteposisjonen til at jeg klarer å lese det som står på skjermen.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    bhaagensen skrev:
    Doc.G skrev:
    Såvidt jeg har forstått er det gratis åpningstilbud tilgjengelig for alle. Men jeg tror ikke man ha bare et Wimp-abonnement uten annet?
    Brukte tilbudet 2 måneder gratis for Squeezebox eiere, registrerte kredittkort som betalingsmåte. Telenor kunder kan velge å få det på telenor regningen. Har aldri hørt at wimp bare kunne brukes av telenor kunder, noe som hadde vært en dårlig forretningsmodell

btw. Wimp er genialt på Touch :)

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Doc.G. Det er nytt for meg og interresant. Vil undersøke videre om det evt. skulle være hensiltsmessig for meg å skifte fra Rhapsody.

Ellers så kunne det jo være et argument for nettop å få folk til å skifte til Telenor. Sånn tror jeg det var i starten med TDCplay i Danmark.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    bhaagensen skrev:
    Doc.G. Det er nytt for meg og interresant. Vil undersøke videre om det evt. skulle være hensiltsmessig for meg å skifte fra Rhapsody.

Ellers så kunne det jo være et argument for nettop å få folk til å skifte til Telenor. Sånn tror jeg det var i starten med TDCplay i Danmark.
    Etter å ha brukt det nå i en time må jeg si jeg er imponert, både over implementering på Touch, artistutvalg og lydkvalitet. Jeg har brukt Spotify av og til de siste måneden, men det er først nå jeg ser streaming som en god erstatning til nedlasting.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt duet et par uker nå og det har fungert pirkefritt frem til nå!!! flere ganger i løpet av en sang så begynner den og loade(buffre) nettlinjen min er stabil så hva kan det være.Kjører spotify ???

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    belia skrev:
    Har ikke skummet gjennom hele tråden, men har en liten erfaringsdeling med Wimp på Duet og Touch.
    Må si jeg er positivt overrasket! Jeg har mye rippet musikk på disk, men siste måneden har jeg utelukkende brukt Wimp. Spesielt på Touch er Wimp godt implementert. Resultatet er at jeg er mye mer oppdatert på ny musikk, i tillegg til at jeg får hørt alt det gamle jeg ønsker.
    Bruker forøvrig Wimp på jobb også, da uten SB.
    Er det mange andre Wimp'ere på SB der ute?
    Wimpet' opp Dueten min igår kveld, inspirert av denne tråden, og det funker glimrende. Er det noen grunner til å velge den bort til fordel for Spotify? Eller andre?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Beklager hvis svaret på dette står lett tilgjengelig litt tilbake i tråden.

Kan Squeezebox Touch med Spotify-klient kjøre helt standalone i et anlegg, uten å ha noen PC å kommunisere med?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:

Kan Squeezebox Touch med Spotify-klient kjøre helt standalone i et anlegg, uten å ha noen PC å kommunisere med?
    Nei, men med norske Wimp kan du det. Den bruker mysqueezebox.com, mens Spotify må ha en PC (eller Linux eller Mac) med Squeezebox Server kjørende for å koble seg til streamen.
    Se flere detaljer her:
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79706

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Dazed skrev:

Nei, men med norske Wimp kan du det. Den bruker mysqueezebox.com, mens Spotify må ha en PC (eller Linux eller Mac) med Squeezebox Server kjørende for å koble seg til streamen.
    Se flere detaljer her:
    Takk. Hvis det funker med en linuxbokser jeg berget. ;) Var redd for at det ville være en typisk "kun windowsdriver"-ting.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Jeg har akkurat satt opp det ultimate Squeezebox-oppsettet.

Logitech Transporter står for lyden, åff kårs, men denne har jeg synket med en Touch, som står oppå. Touchen har selvsagt som oppgave å vise albumart til meg :)

For at Touchen ikke skulle påvirkes av fjernkontroll, har jeg logget meg inn via SSH, og endret navnet mappa som ir-instruksjonene ligger i. Touchen er derfor kun et rent spielbilde av Transporter, der eneste oppgave er å vise Albumart.

Meget stilig, og utrolig kjekt. Spesielt for en som digger dingser :)

Try it!

Mvh

Pk

PS: hvis formodning touch må styres, kan dette gjøres via iphone, webgrensesnitt, eller touchdisplayet, så det er ingen store bakdeler ved å ikke kunne bruke vanlig fjernkontroll.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pks skrev:

Logitech Transporter står for lyden, åff kårs, men denne har jeg synket med en Touch, som står oppå. Touchen har selvsagt som oppgave å vise albumart til meg :)
    Er det noe å hente på lyden med Transporter ift. Touch gitt at men bruker digitalutgangen og en separat DAC?

gorg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Dazed skrev:
    pks skrev:

Er det noe å hente på lyden med Transporter ift. Touch gitt at men bruker digitalutgangen og en separat DAC?
    Kommer jo helt ann på hvor god dac man bruker, den må nesten være bedre enn den som sitter i Transporter for å spille bedre.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Liotheles skrev:
    Dazed skrev:

Se flere detaljer her:
    Takk. Hvis det funker med en linuxbokser jeg berget. ;) Var redd for at det ville være en typisk "kun windowsdriver"-ting.
    Bare husk følgende:
    Linux:
    The binary files included in the plugin include the Spotify library libspotify and a closed source application built around this. This is 32bit only so on 64 bit linux you probably need ia32-libs installed. For both 32bit and 64bit machines you will need libFLAC.so.8 installed (usually in flac or libflac packages of your distro).

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    gorg skrev:
    Kommer jo helt ann på hvor god dac man bruker, den må nesten være bedre enn den som sitter i Transporter for å spille bedre.
    Selvsagt. Jeg har en Abrahamsen V6.0, men la meg spørre på en annen måte:

Er det DAC-en i Transporter som gjør at den lyder bedre enn Touch?

C

Cyber

Gjest
    Dazed skrev:
    pks skrev:

Hvis digitalutgang vil jeg si klart nei, men det kommer jo an på om du er en av dem som har musikkrotter på høyttalerne og madrass under høyttalerkablene eller ei. ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Hvis digitalutgang vil jeg si klart nei, men det kommer jo an på om du er en av dem som har musikkrotter på høyttalerne og madrass under høyttalerkablene eller ei. ;D
    Ei. ;)

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Dazed skrev:
    Delvis. Transporter har også mer forseggjorte analogkretser og strømforsyning.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Dazed skrev:
    Delvis. Transporter har også mer forseggjorte analogkretser og strømforsyning.
    Men gitt at jeg uansett vil bruke digitalutgang på SB og separat DAC med eget analogt utgangstrinn, vil vel heller ikke dette spille noen rolle?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Nei antagelig ikke.
    Med mindre du har en DAC som er følsom for små variasjoner i digital signalet selvfølgelig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Nei antagelig ikke.
    Med mindre du har en DAC som er følsom for små variasjoner i digital signalet selvfølgelig.
    Flott. Det sparer noen kroner.

...Selv om Transporter jo er en mye "kulere" boks å ha i racket. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med spotify-plugin (Sueezeserver?) på PC-en; Hvordan styrer man låtvalg og slikt fra Squeezebox-en/fjernkontrollen? Kan man bare velge blant de spillelistene man har på Spotigy-kontoen? Kan man søke etter ting på samme måte som i spotify-klienten på PC-en? Hvordan virker dette, egentlig?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg installert SB Touch og fått det til å funke sammen med iPod Touch, og jeg må få si jeg er litt stolt av hvor lett jeg fikk det til. Men jeg har fremdeles litt småproblemer som jeg trenger hjelp til. Det ene er at det vises veldig få albumbilder på iPoden. Jeg gjorde slik som brukermanualen for SB Touch sier, nemlig å klikke på Clear Library and rescan everything, noe som tok ca 2 timer, etterfulgt av Clean cache folder. Det hjalp ikke. Videre ser jeg at album med flere cd'er, som jeg møysommelig hadde fått samlet under ett albumbilde i iTunes, nå er delt opp i "disc 1 of 3", "disc 2 of 3" osv. Er det noen enkle grep jeg gjøre for å rette på disse tingene?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Steinar_Lund skrev:
    Videre ser jeg at album med flere cd'er, som jeg møysommelig hadde fått samlet under ett albumbilde i iTunes, nå er delt opp i "disc 1 of 3", "disc 2 of 3" osv. Er det noen enkle grep jeg gjøre for å rette på disse tingene?
    Prøv Instillinger -> Musikk -> Album med flere CDer -> Samle flere CDer under samme album

Mht. til problemene med cover: Kan du ikke forklare lidt mere om hvordan din oppsetning er? Server/NAS/folder.jpg/iTunes/etc? Så blir det litt lettere å komme med et evt tips.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bhaagensen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Videre ser jeg at album med flere cd'er, som jeg møysommelig hadde fått samlet under ett albumbilde i iTunes, nå er delt opp i "disc 1 of 3", "disc 2 of 3" osv. Er det noen enkle grep jeg gjøre for å rette på disse tingene?
    Prøv Instillinger -> Musikk -> Album med flere CDer -> Samle flere CDer under samme album

Mht. til problemene med cover: Kan du ikke forklare lidt mere om hvordan din oppsetning er? Server/NAS/folder.jpg/iTunes/etc? Så blir det litt lettere å komme med et evt tips.
    Jeg fikk samlet cd'ene slik du foreslo. Takk for hjelpen!

Ang cover: Tja, jeg bruker altså PC, iTunes, SB Touch, SB Server, iPod Touch. Alle coverne ligger inne på iTunes, men mange av dem dukker ikke opp på iPodden når jeg bruker den som remote på SB Touch. Dette er forsåvidt et problem jeg kan leve med,
    men det kunne vært litt artig å få det på plass.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Hmmm. Jeg bruker ikke iTunes-integrasjon, så der kan jeg ikke hjelpe. Jeg har alle mine cover som enten 'folder.jpg' lagt i samme mappe som album, eller lagt inn som tags i musikk-filene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    bhaagensen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Ang cover: Tja, jeg bruker altså PC, iTunes, SB Touch, SB Server, iPod Touch. Alle coverne ligger inne på iTunes, men mange av dem dukker ikke opp på iPodden når jeg bruker den som remote på SB Touch. Dette er forsåvidt et problem jeg kan leve med,
    Jeg har samme problemet med min Squeezeboks server som jeg kjører på min NVX Nas og også hos meg vises ikke alle cover, jeg fant ut at eneste måte var og retagge filene med MP3tag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    johnnygrandis skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    bhaagensen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Jeg har samme problemet med min Squeezeboks server som jeg kjører på min NVX Nas og også hos meg vises ikke alle cover, jeg fant ut at eneste måte var og retagge filene med MP3tag.
    OK jeg lar det være slik det er foreløpig.
    En annen ting: Må jeg reskanne "look for new and changed music" hver gang jeg har rippet ny musikk til iTunes? Det tar jo gudhjelpemeg 2 timer.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ja, du må reskanne. Men 2 timer høres voldsomt ut (så fremt du ikke har en veldig gammel PC). Et par minutter burde være nok. Igjen mistenker jeg iTunes-integrasjonen for å være den skjyldige - men har ikke erfaring med dette.

Kanskje noen iTunes-brukere kan hjelpe?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bhaagensen skrev:
    Ja, du må reskanne. Men 2 timer høres voldsomt ut (så fremt du ikke har en veldig gammel PC). Et par minutter burde være nok. Igjen mistenker jeg iTunes-integrasjonen for å være den skjyldige - men har ikke erfaring med dette.

Kanskje noen iTunes-brukere kan hjelpe?
    Vel, jeg må arrestere meg selv litt. Da jeg reskannet isted for ny musikk tok det "bare" tre kvarter. Men det er likevel lang tid, og evt gode tips vil være velkomne.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    3 kvarter er også alt for lang tid.

Søkte litt på interwebben - det kan se ut som at årsaken har å gjøre med at SqueezeboxServer henter alle cover-filer fra iTunes hver gang du skanner. Dette kan slåes av via en instilling. Kanskje den er under Instillinger -> Avansert -> iTunes ?

Dette forårsaker kanskje problemer med vising av cover - men det virker jo ikke i forveien ::)

(Dette er alt sammen litt gjetteri fra min side)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg får ingen lyd når jeg prøver å høre radio over SB Touch. Jeg bruker altså iTunes, og styrer det hele vha iPod Touch med iPeng installert. Jeg går inn på "More" og "Radios" på iPoden, har lagret forskjellige radiostasjoner under "Favourites". Klikker så f.eks. på NRK P1, og "Play". Alt ser normalt ut, på displayet både på iPoden og SB. Men altså ingen lyd.
    Jeg har koblet SB til DACen på cdspilleren via coaxkabel, og trodde at det bare var å klikke på NRK P1 og Play på iPoden, så ville radioprogrammet formelig strømme ut av anlegget. Men nei.
    Er det noen som vet hva jeg gjør feil? Må jeg foreta meg noe med SB, evt via den medfølgende fjernkontrollen? Jeg forsøkte å stille den inn på "Favourites" men det hjalp ikke.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    @Steinar
    Har du flyttet på/endret installasjonen av SqueezeServer eller gjordt en del andre endringer?
    Om du går inn på dine "radio favoritter" og ser hva som ligger i feltet for URL så ligger det antagelig feil i webadressen. Du kan enten endre manuelt eller slette og legge til på nytt fra Radio- menyen. (Ikke sikker på om dette er feilen, men fikk en slik feil selv for ca 1,5 år siden hvor radio-adressene under "favoritter" pekte på en lokal disk..)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn