Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Da må jeg kunne føye meg til her også :) Bestilte i dag 28 april Squeezebox V3. Sitter nå å ser på DACer. Noen som har noe spesielt å anbefale til squuezebox, som er konevennlig i pris og samtidig låter bra hehe. Hmm, dette lar seg kanskje ikke gjøre med den kombinasjonen ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Det er en enkel sak å skru av disse krombøylene på Transporteren. Jeg har sett en uten bøyler, og kommer til å kjøre det samme når jeg får min egen. Er ikke noe glad i bling jeg.
    Jepp det er enkelt, har fjernet mine også.
    Skulle hatt noen sorte buttonhead skruer eller plastknotter til å tette hullene med.
    Tips?

Edit: Hullene ble plugget med standard sorte M3 umbrako bolter. Ser aldeles fint ut siden de går helt flush med overflaten ettersom bøylene er forsenket inn i frontplaten.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.008
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg en Squeezebox3 oppe i loftstua og Duet nede. SqueezeCenter har en fiffig funksjonalitet for å synkronisere disse, og dette fungerer veldig bra!

Setter på musikk oppe, går ned trappa og inn i stua - ingen delay av noe slag - veldig morsom funksjonalitet 8)

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Artig :) Hvilken låter best av de to, sånn ut av esken uten ekstra DAC?
    Fikk min i går, og driver å ripper musikk til Apple Lossless. Første inntrykket er at når jeg bruker de analoge utgangene så låter det helt ok. Synes lydbilde blir litt smalt og mindre detaljert i toppen enn når jeg bruker Cd spiller. Testa da mot min Vincent CDS6MK og Consonance Orfeo.

U

utgatt19288

Gjest
    Jeg er helt klart en Transporter wanna bee - Har avgrenset mine ambisjoner innen Hifi til å være i mål med elektronikken vis denne boksen kommer i hus. Transporter med balansert overføring til Bryston monoblokker, da er det bare HT igjen

Etter det flott bilde ovenfor som.......

viser NE5534 opamps i analogdelen lurer jeg på disse adaptrene fra Brown Dog kunne vært brukt for å sette på bedre opamps.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    ralex skrev:
    Artig :) Hvilken låter best av de to, sånn ut av esken uten ekstra DAC?
    Fikk min i går, og driver å ripper musikk til Apple Lossless. Første inntrykket er at når jeg bruker de analoge utgangene så låter det helt ok. Synes lydbilde blir litt smalt og mindre detaljert i toppen enn når jeg bruker Cd spiller. Testa da mot min Vincent CDS6MK og Consonance Orfeo.
    Her er en anbefaling fra en bruker, men det er ikke meg : http://www.pacificvalve.us/LTDAC38.html
    Les teksten, og se at den sammenliknes med Lavry.
    Eller er Behresford dac´en utrolig billig, og god.
    SB3 og Duet skal lyde helt likt. Konstruktøren har flere ganger sagt at de har helt samme oppbygging, og han flirer derfor av at folk spør hvilken lyder bedst. Men igjen, det er lov å lytte jo.

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for linken.
    Men det som er rart hvis de skal låte helt likt, er jo at de bruker ulike DACer. Squeezbox bruker en Burr Brown og Duet bruker en Wolfson. Hmmm

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmmm, skeptisk heh ? Okay, jeg skal modere meg litt, de skal låte så å si likt.
    Her er en tråd hvor en svarer for konstruktøren svarer : http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=46079
    Men, jeg vet ikke om noen har hørt tydelige forskjeller ennå.....
    Sitat : "Sean says he designed it to sound the same. No one has said that they
    can hear differences."

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Jeg er helt klart en Transporter wanna bee - Har avgrenset mine ambisjoner innen Hifi til å være i mål med elektronikken vis denne boksen kommer i hus. Transporter med balansert overføring til Bryston monoblokker, da er det bare HT igjen

Etter det flott bilde ovenfor som.......
    [bilde]

viser NE5534 opamps i analogdelen lurer jeg på disse adaptrene fra Brown Dog kunne vært brukt for å sette på  bedre opamps.
    Om du stikker på Slimdevicesforumet kan du se at valget av opamper neppe er tilfeldig. De skiftene som folk har forsøkt har ikke gitt endret lyd etter hva jeg har kunnet lesemeg til. Det kan kanskje være noe å hente pååbytte koblingskondensatorer mellom dac og opampene,men jeg har ikke sett rapporter på det.

Jeg har hørt Transporter i anlegget mitt (Søk opp Gjallarhorn på Stange-tråden), og jeg tør påstå at den er transparent nok for de aller fleste formål. Den rørmodden som omtales i an annen tråd her får den nok til å låte annerledes, men det er ikke nødvendigvis bedre av den grunn.

ralex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    niels skrev:
    Hmmm, skeptisk heh ? Okay, jeg skal modere meg litt, de skal låte så å si likt.
    Her er en tråd hvor en svarer for konstruktøren svarer : http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=46079
    Men, jeg vet ikke om noen har hørt tydelige forskjeller ennå.....
    Sitat : "Sean says he designed it to sound the same. No one has said that they
    can hear differences."
    hehe, alltid litt skeptisk jeg ;) Neida, men bare mener at 2 ulike DACer må låte ulikt, men kan være så lite at det ikke er hørbart omtrent.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Har kjøpt SB3 i dag. Kommer nok i posten snart :)

Bare å begynne rippinga da :p

PK

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    pks skrev:
    Har kjøpt SB3 i dag. Kommer nok i posten snart :)

Bare å begynne rippinga da :p
    Ittno problem - Bare å rippe noen du har lyst til å høre først og så kan du nyte musikken gjennom nyanskaffelsen mens du ripper. :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Ventes utålmodig på SB i posten her også! Fikk beskjed om at den var forsinket... :-\
    Hvilke programvare er bra til å rippe cd'er til flac? Gjerne freeware som er god og rask... 1,5 Terabyte står litt for tomme.. ;D

/Terka

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    EAC for garantert nøyaktig ripping.

Audiograbber for "vanskelige" plater og hvis du vil ha rask ripping, men mindre kvalitetssikring.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Luvaton skrev:
    EAC er vel den mest brukte og kanskje den beste.
    Link: EAC
    roffe skrev:
    EAC for garantert nøyaktig ripping.

Audiograbber for "vanskelige" plater og hvis du vil ha rask ripping, men mindre kvalitetssikring.
    Takk!
    //Terka

U

utgatt19288

Gjest
    Valentino skrev:
    Om du stikker på Slimdevicesforumet kan du se at valget av opamper neppe er tilfeldig. De skiftene som folk har forsøkt har ikke gitt endret lyd etter hva jeg har kunnet lesemeg til. Det kan kanskje være noe å hente pååbytte koblingskondensatorer mellom dac og opampene,men jeg har ikke sett rapporter på det.

Jeg har hørt Transporter i anlegget mitt (Søk opp Gjallarhorn på Stange-tråden), og jeg tør påstå at den er transparent nok for de aller fleste formål. Den rørmodden som omtales i an annen tråd her får den nok til å låte annerledes, men det er ikke nødvendigvis bedre av den grunn.
    Takk - det var nyttig tilbakemelding

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hei, er på vei til å bli "venn" og har noen spørsmål som sikkert er teite, men etter en times gjennomgang av ørten sider har jeg ikke funnet svar.
    Planen er en SB duet, en Synology 207+ (m disker) og musikk rippet med EAC. Vil SB duet fungere sammen med NAS'en, virker som den må bruke sw squeezcenter?? Ved ripping gjennom EAC, vil dette bli lossless, vil det innhente navn og frontcover på musikken og vil disse filene kunne avspilles gjennom denne hw løsningen? Hva med FLAC?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Solo skrev:
    Hei, er på vei til å bli "venn" og har noen spørsmål som sikkert er teite, men etter en times gjennomgang av ørten sider har jeg ikke funnet svar.
    Planen er en SB duet, en Synology 207+ (m disker) og musikk rippet med EAC. Vil SB duet fungere sammen med NAS'en, virker som den må bruke sw squeezcenter?? Ved ripping gjennom EAC, vil dette bli lossless, vil det innhente navn og frontcover på musikken og vil disse filene kunne avspilles gjennom denne hw løsningen? Hva med FLAC?
    Ja, dette fungerer godt, skulle jeg mene.
    EAC kan rippe til FLAC uten problemer, altså lossless. EAC kan gå på nettet å hente artist, utgivelsesår, sjanger og sportitler når man legger originalplate i CD-ROM-spilleren i PCen.
    SB støtter FLAC-avspilling.
    Akkurat hvordan dette med frontcover fungerer er jeg usikker på.
    Nyere Synology NAS-bokser er støttes gjennom SSODS-programvaren. Søk på SSODS-tråder i dette SlimDevices-forumet: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18

Jeg gjør det samme som du har planlagt, bare med forskjellen at jeg bruker SB Classic og en QNAP NAS-boks. Jeg har foreløpig ikke oppgradert til SC 7, siden SB Classic ikke krever det. Som sagt finner du det du trenger på ovennevnte forum for å sette opp en løsning basert på SB Duet, Synology NAS og SC 7.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    EAC ripper i ytgangspunktet til wav. Så kan du sette den opp til å bruke en ekstern enkoder, f.eks. flac hvis du ønsker det. Den henter metadata til tagger fra freedb, men ikke coverbilder.

Det står endel på hjemmesiden og oppsett guider i linkene på:
    http://www.exactaudiocopy.de/en/

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Veggen skrev:
    EAC ripper i ytgangspunktet til wav. Så kan du sette den opp til å bruke en ekstern enkoder, f.eks. flac hvis du ønsker det. Den henter metadata til tagger fra freedb, men ikke coverbilder.

Det står endel på hjemmesiden og oppsett guider i linkene på:
    http://www.exactaudiocopy.de/en/
    Ja, det er vel det jeg gjør. Men mener siste EAC-distibusjon kommer med FLAC-enkoderen inkludert, eller husker jeg feil?

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for nyttige svar! Da ripper jeg cd'er med EAC og lagrer dem i FLAC. Coverbilder kan jeg kanskje laste ned senere engang? Hva er forøvrigt SSODS?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Solo skrev:
    Tusen takk for nyttige svar! Da ripper jeg cd'er med EAC og lagrer dem i FLAC. Coverbilder kan jeg kanskje laste ned senere engang? Hva er forøvrigt SSODS?
    En SqueezeCenter-versjon for små Linux-distribusjoner (som gjerne er operativsystemet i NAS-boksene fra Synology, QNAP etc)

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Solo skrev:
    En SqueezeCenter-versjon for små Linux-distribusjoner (som gjerne er operativsystemet i NAS-boksene fra Synology, QNAP etc)
    ok, takk. Ripper du til FLAC, eller annet format? ergelig hvis jeg angrer på flac-formatet, det ser nemlig ut til at det tar en god halvtime og rippe hver plate...

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Selve rippinga, dvs lesing av cd plate, tar like lang tid i EAC uansett hvilket format du enkoder til etterpå. Selve enkodingen til flac tar bare noen titalls sekunder.

Flac er et veldig godt valg, fullstendig tapsfritt, god støtte for metadata og ikke minst uavhengig av kommersielle selskap som microsoft og apple.

Om du mot formodning skulle angre senere er det lett og kjapt og dekode tilbake til wav eller et annet format du måtte ønske. Du trenger ikke rippe på nytt

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Solo skrev:
    roffe skrev:
    Solo skrev:
    ok, takk. Ripper du til FLAC, eller annet format? ergelig hvis jeg angrer på flac-formatet, det ser nemlig ut til at det tar en god halvtime og rippe hver plate...
    EAC+Flac tok ofte en halvtime hos meg også helt til jeg kjøpte ny DVD-drev til PC'en til kr. 300. Nå tar det et par minutter.

mvh,
    OS

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Veggen skrev:
    EAC ripper i ytgangspunktet til wav. Så kan du sette den opp til å bruke en ekstern enkoder, f.eks. flac hvis du ønsker det.
    Den henter metadata til tagger fra freedb, men ikke coverbilder.
    Hvordan legges coverbilder inn da?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.008
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    Veggen skrev:
    EAC ripper i ytgangspunktet til wav. Så kan du sette den opp til å bruke en ekstern enkoder, f.eks. flac hvis du ønsker det.
    Den henter metadata til tagger fra freedb, men ikke coverbilder.
    Hvordan legges coverbilder inn da?
    amazon har en del. Jeg har kjøpt en scanner da mye av platene ikke finnes der. Det tar ikke lange tiden.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, jeg bruker også ITunes, har rippet med den også, da går alt automatisk, og albumbilder. De sjeldne har jeg letet frem dog.

Sidane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

Har kjøpt meg SB3 og synology nas-disk. Har rippet cd`r wma-format og lagt dem inn på disk. Koblet sb3 og nas i sammen,og finner musikk jeg har lagt inn,men jeg har et stort problem! Uansett hvem album og sang jeg velger,så kommer det en beskjed om at " can`t open file "

Hvis noen har erfaring med dette,så blir jeg kjempefornøyd :)

Mvh Sven

M

marsboer

Gjest
    Forsøk først å utføre en rescan av media library i Squeezecenter.
    Funker ikke det, prøv med en mp3 fil i stedet.
    Skulle ikke forundre meg om WMA-filene dine er problemet :)

Sidane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye for tips. Skal teste senere i kveld :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Finner ikke informasjonen jeg hadde til nettsiden med radiostrømmer på Høyskolen i Vesfold (www.hive.no) noen som har en link og kan legge ut? Den skal inneholde linker til radiostreams for P4, NRK etc.. i mp3, waw, ogg/vorbis formater.

Holder på med å legge inn "alle" kanalene i SB'en. Mulig tuner'en ryker ned i "hobbyrommet", når samboeren får tilgang til de radiokanalene hun pleier å høre på! ;D

//Terka

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Takker! Surrer litt i dag med øst og vest, høyre og venstre! ;D

Noen som har linker til nettstrømmene til P4, Radio Norge osv. også?

Mvh,
    Terka

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn