Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter 9 mnd med digital overføring fra Sb'n fikk jeg endelig tak i en analog kabel av grei kvalitet og prøvde sb sin egen dac.

Det første som slår meg er hvor mye mer den tilfører i de lavere regioner, det virker som om yamaha har hatt ett slør over høytalerne som fjernet dynamikk? Ikke helt sikker på hvilken dac som er best helt enda, men holder en knapp på sb sin faktisk. Det hadde jeg ikke trodd :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du surroundreceiver som pre? Da vil jo analoginngangene bli digitalisert uansett, hvis du ikke bruker en eller annen "pure mode" eller lignende, that is.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja bruker surr.reciever, men det vil jo fortsatt være dac'n i sb'n som styrer showet. For her har det skjedd endel med lyden så det er ikke samme dac som bestemmer nå nei!

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Vel, siden det foregår en digitalisering av de analoge inngangene så hører du strengt tatt både på D/A-konverteren i både SB, og i Yamahaen. Skal ikke nekte deg å mene at dette kan låte best likevel. (Kjører man analogt inn i en surroundpre/receiver, så har jeg inntrykk at lyden generelt blir litt rundere i kantene, det kan hende at det er dette som gjør det "bedre" hos deg)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke helt hva jeg syns om lyden enda, litt blandede meninger, syns det muligens blir litt for mye bass på noen innspillinger, noe som gjør at toppen virker smalere, men det kan fort være en vanesak. Driver og tester ut det meste av musikk for å finne ut hva som passer meg best.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Snuser litt på ekstern DAC til min Squeezebox.. håper noen her kan dele av sine erfaringer! :)
    Legg gjerne inn priseksempler på nevnte DAC'er også.

Er ikke helt moden for å flytte ut cd-spilleren av annlegget. Men med SB'en blir det variert mye mer i musikken en om jeg må "lete" gjennom cd-samlingen, noe som gjør at SB'en blir brukt mer selv om cd-spilleren gir bedre lyd..

Vurderer også å bytte ut SB med en Transporter i hovedannlegget og benytte SB'en et annet sted i huset, men om man får en god løsning med ekstern DAC til SB til en fordelaktig pris så blir SB'en stående der den er i dag.

Fortsatt god sommer ønskes alle SB og Transporter venner! ;D
    //Terka

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Heisann - her dukket det opp en vennetråd jeg ikke har vært oppmerksom på eksisterte!

Venn av Squeezebox - det må være meg, det. Jeg har tre stykker nå - og er kjempefornøyd. Jeg har visse planer om å kjøpe meg enda en til å ha i snekkerboden - men foreløpig ser det ikke ut til at det mikroanlegget som står der, har noen innganger som kan brukes til å koble på en Squeezebox. Det spørs om det ikke blir et nytt lite anlegg der også snart. Er det ett sted i huset det er upraktisk å drive med CDer og CDspilling, så må det være i en snekkerbod.

Nok om det - tre CDspillere og tre tunere har forsvunnet i dragsuget av Squeezeboxene mine. Jeg har riktignok en gammel CDspiller i bakhånd på et ikke veldig tilgjengelig sted - i tilfelle datakræsj. Den bakhånden er ikke overvettes stor, i og med at alle CDene også er ryddet bort - på et enda mindre tilgjengelig sted.

M.h.t. DAC og Squeezebox, var rekkefølgen hos meg motsatt av din. Jeg hadde alle DACene mine på plass før Squeezeboxene meldte sin ankomst - men ville ikke ha valgt annerledes i dag. Det hadde blitt Benchmark DAC-1 igjen i begge hovedanleggene mine. Den har en prislapp jeg kan leve med - ca. 10.000 kroner ny i butikken, og ca. 6.000 kroner brukt - og en klang som passer til resten av utstyret mitt. Det siste er antageligvis det viktigste når man skal kjøpe DAC. At en DAC fungerer sammen med Squeezebox, kan man vel nærmest ta for gitt. Jeg har aldri hørt at det skulle være et problem.

I mitt anlegg nr. 3 bruker jeg Squeezeboxens innebygde DAC - og den er forbausende bra. Så bra at jeg er i neppe tar kostnaden med enda en ekstern DAC. Inntil videre - som kan bli ganske lenge - ser jeg det an. Er jeg riktig "heldig" - farlig tanke - kommer det en dag hvor jeg oppgraderer DACen i et av de andre anleggene mine - da ender enda en overskuddskomponent i mitt anlegg nr. 3. Vi får se....

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    I mitt anlegg nr. 3 bruker jeg Squeezeboxens innebygde DAC - og den er forbausende bra.....
    I mitt anlegg falt SB med den innebygde DAC 'en helt gjennom i forhold til vanlig CD-spiller. Så jeg opplevde ikke DAC'en som god. Men med en ekstern DAC blir SB en uunværlig hifi-kilde....

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som har anbefaling til forsterkeri når jeg skal ha opp en Squeezeboks ekstra på treningsrommet?

Har sett litt på Dynaudio sine små høytalere med innebygd forsterker i....., ? Da trenger jeg vel streng tatt bare å kjøre analogt ut fra SB og inn på HT....

Noen som har andre tips? Budsjettet vil nok ligge på intill 7K summen må da inkludere forsterker og HT...

MVH Johnny

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lexluthor skrev:
    Ulf-B skrev:
    I mitt anlegg nr. 3 bruker jeg Squeezeboxens innebygde DAC - og den er forbausende bra.....
    I mitt anlegg falt SB med den innebygde DAC 'en helt gjennom i forhold til vanlig CD-spiller. Så jeg opplevde ikke ikke DAC'en som god. Men med en ekstern DAC blir SB en uunværlig hifi-kilde....
    Veldig enig med deg. Men kommer det ikke litt an på hvor mye disse anleggene koster, og hva man med rimelighet kan forlange og forvente av en liten boks som koster halvannet tusen kroner?

I mine to hovedanlegg - med en samlet butikkpris på ikke veldig langt unna 250.000 kroner - er det helt opplagt at Squeezeboxens innebydge DAC ikke holder mål. Jeg ville ikke tenkt tanken på å bruke Squeezebox uten ekstern DAC der. Jeg har selvfølgelig testet - og resultatet er tindrende klart.

I mitt anlegg nr. 3 - som i prinsippet er en gammel Primare A20 integrert forsterker, et par splitter nye Epos M5 (kjøpt i dag!) pluss en Squeezebox - er ikke saken like opplagt. Dette er en pakke som ikke har kostet meg mer enn ca. 10.000 kroner. Etter at du postet ditt innlegg, har jeg koblet en av Benchmarkene mine til anlegget i det lille arbeidsrommet - bare for å teste. Det var veldig fort gjort. Ikke engang under grov tortur hadde jeg vært i stand til å legge hånden på hjertet og si at en Benchmark er verdt pengene i det oppsettet. Jeg utelukker likevel ikke at en av mine Benchmark DACer havner der etterhvert - det skjer sannsynligvis den dagen jeg oppgraderer til en bedre DAC i et av de andre anleggene mine.

Det skal dog sies at kritisk lytting blir det ikke mye av på arbeidsrommet mitt. Lyden kommer litt fra siden og bakfra - og perspektiv og slike finesser betyr derfor fint lite. Klangmessig er det likevel fullt akseptabelt - uten DAC. Med mitt oppsett - vel å merke. Jeg har en mistanke om at Primare forsterkeren min kan være "syndebukken". En Primare surroundforsterker jeg hadde for en del år siden, var helt uten evner til å skille gode signaler fra dårlige. Man kunne fôre den med nesten hva som helst - den låt helt likt enten den ble fôret av en DVDspiller eller av en Benchmark DAC.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Har hørt kommentarer/innspill fra mange som er fornøyde med Benchmark DAC-1 så det bør jo være et alternativ. Prismessigt så ligger kombinasjonen opp mot en Transporter. Er det noen som kan gi en "sammenligning" av disse oppsettene? Evt andre alternative DAC'er som man har bra erfaring med?

Om jeg blir fornøyd med SB+DAC/Transporter så er det mulighet for at platespiller/cd-spiller/tuner/forforsterker ++ flytter ned i "hobbyrommet" slik at junior (3 mnd) om litt får herje fritt i stuen, og pappa "herje" fritt på hobbyrommet.. ;)

Er det noen som har testet med SB/Transporter rett i effektforsterer? (Bruke SB/Transporter som kilde og forforsterker). Blir vel da det "tynneste" annlegget jeg har bortsett fra hodetelefonoppsettet! ;D

//Terka

mskjold

Medlem
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    0
    Jeg har testet Transporter vs Benchmark 1. Hos meg så klarte vi ikke å høre forskjell på Transporter og Benchmark sin DAC. Mulig andre oppsett kan avsløre forskjeller.

Fordelen med en ekstern DAC er at man da kan henge på andre kilder og muligens få en lydmessig oppgradering på grunn av en bedre DAC.

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Antall liker
    2
    Litt treig her, men jeg henger meg på som en Transporter venn.

Bruker Transporteren som drivverk, og Burmester 001 som Dac. Dette fungerer glimrende og låter hakket bedre enn Transporter alene. Mer oppløst, mer dynamikk og driv. Jeg vil anbefale og kjøre med ekstern Dac med Transporteren. Da får man hørt hva den er i stand til.
    Jeg hører lite om ingen forskjell på Burmester 001 som CD spiller, kontra Transporter og Burmester 001 som dac. Dvs at Transporter som drivverk er alt annet enn dårlig, og kan tas til uante høyder med en ekstern dac.

Transporterer er jo også et fantastisk teknisk instrument som gjør at man har CD samllingen sin få tastetrykk unna. Det gjør at jeg spille rmer musikk, og det synes jeg er et veldig godt argument for å anskaffe seg en Transporter eller en Squeezebox.

Roy :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    et spørsmål fra en uvitende: jeg trodde det var analogdelen som var den store forskjellen på Squeezeboxen og Transporteren. Burde man ikke da få like god lyd med en Squeezebox koblet til en ekstern dac, som med en Transporter som drivverk?

Roy

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Hei

Vil tipse om en fin oppgradering for de som ikke ønsker ekstern DAC, men bedre lyd.

Jeg gjennomførte en modifisering som beskrevet i denne tråden: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=49342.0

Det går ut på følgende:

- Bytte ut den interne DAC'en fra PCM1748 til PCM1748KE
    - Byttet ut op-ampen fra JRC2041 til en LM4562
    - Bytte ut kondensatorene mellom dac og op-amp, samt etter op-amp. Jeg satt inn Black gate typer
    - Avkoplingskondensatoren C15 byttes fra elektrolytt til en 1uF filmtype

I tillegg har jeg laget ett vanlig regulert 5V power som ersatter de SMPS som jeg har benyttet.

Alle disse endringene gjør SB3 til en veldig trivelig kilde. Jeg har ikke behov for ekstern dac lenger og spiller musikk med ett smil om munnen :)

Men det er små SMD komponenter som skal byttes ut. Det er ikke lett å lodde så små pinner. Om du er usikker på slikt, så anbefaler jeg ikke å bytte dac og opamp. Kondensatorer er en grei sak.

Jeg har i tillegg fjernet ett krystall (12.28 Mhz) Ulempen er at du ikke kan ta imot lav bitrate radiokanaler.

Hadde vært morsomt å testet den mot en god CD-spiller.

Mvh
    Bjørn

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    R.E.S. skrev:
    et spørsmål fra en uvitende: jeg trodde det var analogdelen som var den store forskjellen på Squeezeboxen og Transporteren. Burde man ikke da få like god lyd med en Squeezebox koblet til en ekstern dac, som med en Transporter som drivverk?

Roy
    Transporteren har pulstransformator i utgangen. Det gjør en stor forskjell.

Mvh
    Bjørn

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Antall liker
    2
    R.E.S. skrev:

Roy
    Man burde vel i teorien gjøre det, men teorier er som regel teorier og ikke nødvendigvis alltid praksis.
    Men som sagt jeg vet ikke helt dette da jeg ikke har prøvd dem begge.

Roy:)

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Roy_RK skrev:
    Man burde vel i teorien gjøre det, men teorier er som regel teorier og ikke nødvendigvis alltid praksis.
    Men som sagt jeg vet ikke helt dette da jeg ikke har prøvd dem begge.

Roy:)
    Det er nok ikke slik i teorien heller. Det er vel helst en generell oppfatning at digitalt er digitalt og kan ikke endre karakter undervegs.
    En spdif forbindelse er en transmisjonslinje. Den lar seg påvirke av alle deler i forbindelsen. Det er basic ting som avsender- og mottagerimpedanse. Så er det at selve forbindelsen som kan skape problemer. Den må da være 75ohm i kretsens arbeidsfrekvens. Saken er at svært få kabler er helt ideelle i hele sin lengde. Og plugger/overganger vil desverre skape mindre eller større refleksjoner som forstyrrer transmisjonen. Det samme gjelder kretskort som ikke er avstemmt til 75ohm. Så lenge klokkene på avsender og mottager ikke er synkronisert, vil dette være ett problem. Og størrelsen på problemet vil variere med hva du koplet til av mottager og kabler (varierende egenskaper).
    Ved å inføre en pulstransformator, vil man oppnå fordeler, men kan også dra med seg noen ulemper. Man vil først og fremst undertrykke støy fra kilden. Og man får også ett galvanisk skille. Men man må avstemme trafoen til det den er kolet til. Altså avsender og mottager. Men trafoen i seg selv skaper problemer. Du ønsker lav induktiv og kapasitiv lekasje. Men problemet er at vel lav induktive lekasje så går kapasitansen opp og omvendt. For å få en god overføring av HF må man derfor ty til zobelnettverk ol. Men å få dette til uten å måle seg frem til de rette verdiene, er nesten nytteløst, med mindre man er helt sikker på spec.en til transformatoren. Men de fleste produsenter bryr seg ikke nevneverdig om hverken det ene eller andre. Derfor blir det ofte som det blir :)
    Det som skjer med en puls som har gått gjennom en dårlig avstemmt krets, er at den ikke ser ut som en firkantpuls lenger. Den kan ha spiker og være avrundet i flankene. Dette skaper problemer på mottageren som skal prøve å gjenvinne klokken (sample rate konverteren). Når en puls ikke har steile flanker vil man ha vilkårlig trigging av signalet. I tillegg kommer refleksjoner (som er der p.g.a. dårlig tilpasset transmisjon) og blander seg inn. Dermed har du en dårlig gjenvinning av klokken, og dertil dårlig lydgjengivelse.
    Den eneste måten å være sikker på at man har en ideel digital forbindelse, er å designe mottager, avsender og kabel til hverandre. Dette er jo ikke noe som hvermansen kan styre med. Det vil derfor være enklere å få dac'en til låte bra nære kilden (mindre enn 5 cm), enn om den plasseres i ett separat kabinett (dersom alt ellers er likt).
    Det er for at man eleminerer hele problemet med transmisjonen.
    Nå fungere jo dette som regel greit, men som mange erfarer så er det lydmessig forskjell ved bytte av kilde(drivverk) , kabler etc. Og grunnent til dette er som jeg nevner, at disse oppfører seg ulik i de forskjellige kretsene på bakgrunn av sine elektriske egenskaper. En kilde som låter bra med en dac, trenger ikke være bra sammen med en annen og vise verca. Så helt optimalt blir det aldri uten profesjonell hjelp.
    Men ett råtips til de som benytter ekstern dac på SB3. Der står 2 spoler i serie med signalet. Disse er satt der for å klar godkjenningskrav for elektronisk stråling. Men de har den ulempen at de begrenser båndbredden på signalet. Det er ikke bra, når vi snakker om firkantpulser. Fjern spolene og sett i en kortsluttning i stedenfor. En udelt forbedring vil merkes :)

Mvh
    Bjørn

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    2
    Hører at mange bruker Benchmark dac til sine squeezeboxer og Transportere. Jeg vil anbefale dem som skal ha dac og teste ut Lavry da10. Kankje ikke like lett å bruke som Benchmark, men etter mitt syn en del bedre lydmessig. En kjenning av meg har Benchmark og jeg har Lavry. VI begge to er skjønt enige om at Lavryen låter bedre. Noe mørkere i klangen, Litt mer oppløst og mer nyanser i bassen. Kanskje litt mer trøkk i Benchmarken. Det som Lavryen gør så bra er opptegningen av rommet. Virkelig stort, men lett å plassere ting på senen. Men husk Lavryen duger ikke hvis du ikke ønsker eller har strømfilter. Fikk denne advarselen fra forhandler, tro meg det stemte virkelig bra. Så skal du ha en virkelig god dac, headsett forsterker etc, sjekk ut denne dacen fra Lavry. Den har bra volum kontroll også, så den kan kjøres rett i alle effekttrinn.

Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kbwh skrev:
    Den balanserte utgangen på Transporter gir +1,5 og -1,5V på hver fase ved 0dBFS. Specens 3V er altså for begge fasene i sammen.
    Det er således ingen grunn til å bruke SE-utgangen med mindre man trenger de ekstra 2,5dB utgangssignal den gir, evt. at man vil bruke dempeleddene. Et forsterkerkretsløp mindre et alltid en god ting, ikke sant?
    Alt man ikke vet...
    Det er ikke bare lurt å kjøre single ended fra BAL ut. Konverteren er balansert, og skal man gjøre nytte av fordelene en balansert konverter gir, må man lytte til summen. BAL for BAL, SE for SE altså. Så anbefaler konstruktøren, faktisk.

U

utgatt19288

Gjest
    Isbjorn skrev:
    Men ett råtips til de som benytter ekstern dac på SB3. Der står 2 spoler i serie med signalet. Disse er satt der for å klar godkjenningskrav for elektronisk stråling. Men de har den ulempen at de begrenser båndbredden på signalet. Det er ikke bra, når vi snakker om firkantpulser. Fjern spolene og sett i en kortsluttning i stedenfor. En udelt forbedring vil merkes :)

Mvh
    Bjørn
    Hei - er det spolene L5 og L1 rundt SPDIF pluggen oppe til høyre du tenker på?
    Har aldri fjernet SMD komponenter før - men kanskje verdt et forsøk?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at mange av dere pønsker på ulike Squeezebox-baserte semi-portable løsninger og nummer-2 anlegg.
    Tør jeg foreslå denne for de som ikke har fått med seg spekulasjonene på Slim Devices forumet:

Mye tyder på at dette er et reelt produkt og at lanseringen ikke er langt unna.
    :D

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Isbjorn skrev:
    Hei

Vil tipse om en fin oppgradering for de som ikke ønsker ekstern DAC, men bedre lyd.

Jeg gjennomførte en modifisering som beskrevet i denne tråden: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=49342.0

Det går ut på følgende:

- Bytte ut den interne DAC'en fra PCM1748 til PCM1748KE
    - Byttet ut op-ampen fra JRC2041 til en LM4562
    - Bytte ut kondensatorene mellom dac og op-amp, samt etter op-amp. Jeg satt inn Black gate typer
    - Avkoplingskondensatoren C15 byttes fra elektrolytt til en 1uF filmtype

I tillegg har jeg laget ett vanlig regulert 5V power som ersatter de SMPS som jeg har benyttet.

Alle disse endringene gjør SB3 til en veldig trivelig kilde. Jeg har ikke behov for ekstern dac lenger og spiller musikk med ett smil om munnen :)

Men det er små SMD komponenter som skal byttes ut. Det er ikke lett å lodde så små pinner. Om du er usikker på slikt, så anbefaler jeg ikke å bytte dac og opamp. Kondensatorer er en grei sak.

Jeg har i tillegg fjernet ett krystall (12.28 Mhz) Ulempen er at du ikke kan ta imot lav bitrate radiokanaler.

Hadde vært morsomt å testet den mot en god CD-spiller.

Mvh
    Bjørn
    De nyere SB3 har allerede PCM1748KE DAC.

Og bare en ferrit, (L1?) på digital-utgangen.

Arne K

M

marsboer

Gjest
    coolbiz skrev:
    Jeg ser at mange av dere pønsker på ulike Squeezebox-baserte semi-portable løsninger og nummer-2 anlegg.
    Tør jeg foreslå denne for de som ikke har fått med seg spekulasjonene på Slim Devices forumet:

Mye tyder på at dette er et reelt produkt og at lanseringen ikke er langt unna.
    :D
    Fett!
    Har ikke bruk for noe slikt personlig, annet enn som nattbordsradio kanskje :)
    Men det er befriende å se en slik løsning uten en ipod dock ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ^den der skal få plass på nattbordet mitt ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Valentino skrev:
    Det er en enkel sak å skru av disse krombøylene på Transporteren. Jeg har sett en uten bøyler, og kommer til å kjøre det samme når jeg får min egen. Er ikke noe glad i bling jeg.
    Jepp det er enkelt, har fjernet mine også.
    Skulle hatt noen sorte buttonhead skruer eller plastknotter til å tette hullene med.
    Tips?

Edit: Hullene ble plugget med standard sorte M3 umbrako bolter. Ser aldeles fint ut siden de går helt flush med overflaten ettersom bøylene er forsenket inn i frontplaten.
    Drev og lette etter denne for å spørre om du hadde funnet en løsning i mellomtiden. Editen din gikk meg hus forbi den vakre dagen i mai. Takk for tipset!

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Baard skrev:
    Du må varme begge endene for å få løs SMD. En loddeperle som dekker begge padene funker, to loddebolter er også bra. Best er selvfølgelig loddebolt-pinsett, men det har de færreste.

Før du begyner, kan du jo tenke litt på om du har lyst til å sende mer RF støy inn i DAC'en din... ;)

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Baard skrev:
    Isbjorn skrev:

Mvh
    Bjørn

Hei Bård

Det er vel squeezebox v2 det der? Den har jeg desverre ikke så mye kjennskap til. Men fant denne tråden: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40215.msg366681#msg366681
    Der står det at L5 er i serie med signalt, mens L1 (L2 i artikkelen) kopler jord mellom spdif og pcbjord. Så det kan være greit å la L1 sitte i. Prøv å ta bort L5 og kortslutt loddepunktene. Legg gjerne inn ett spørsmål på audiocircle også. Da får du definitivt ett godt svar.

Det er riktig som Cobra sier at nyere SB versjon 3 har den KE versjonen av dacen installert.

Mvh
    Bjørn

U

utgatt19288

Gjest
    Takk for linken Isbjørn, den var nyttig. Skal se nærmere på jordplanet for å se hvilken spole står til jord og hva som er i serie med signalet. Spolen i serie med signalet - kan nok modifiseres bort. Men det er jo som Rhesus påpeker ingen fri lunsj mht innstrålt RF støy.

Men er vel av den oppfatning av EMC regulativet som produsenter må implementere for å unngå gjensidig påvirkning osv. har tatt høyde for en del toleranser. SB som er anskaffet til 1450, hos Komplett er så billig at man kan tørre å feile. Er man først igang bør man også se på en trafo for SPDIF signalet.

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Baard skrev:
    Takk for linken Isbjørn, den var nyttig. Skal se nærmere på jordplanet for å se hvilken spole står til jord og hva som er i serie med signalet. Spolen i serie med signalet - kan nok modifiseres bort. Men det er jo som Rhesus påpeker ingen fri lunsj mht innstrålt RF støy.

Men er vel av den oppfatning av EMC regulativet som produsenter må implementere for å unngå gjensidig påvirkning osv. har tatt høyde for en del toleranser. SB som er anskaffet til 1450, hos Komplett er så billig at man kan tørre å feile. Er man først igang bør man også se på en trafo for SPDIF signalet.
    Jo, man vet jo ikke hvordan mottakeren reagerer mtp. støy. Om du er forsiktig kan du jo bare ta ut spolen og eventuelt reversere modden om det blir verre. Det tviler jeg forsåvidt på :)
    Å sette inn en trafo kan være bra. Men det også like stor sjangs for at det blir værre. Trafokvalitet og layout er viktig. Ta en titt på denne tråden (som forsåvidt omhandler SB3): http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=45330.msg406010#msg406010

Den kondluderer med at har man ikke de rette kunnskapene og måleinstrumentene, så kan det være like greit å bare ta ut spolene, og la resten være i fred. Men det er jo morro å prøve :)

Mvh
    Bjørn

U

utgatt19288

Gjest
    Imponert over den oversikten du har på område. Hoster opp linker og underlag på strak arm.

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Hehe. Har forsket en del på det her skjønner du :)

Bj

U

utgatt19288

Gjest
    Men det samme vi er igang - det har vært en del tråder der ute som har omhandlet eksternstrømforsyning til SB.

Det har vært en del ulike oppfatninger har jeg skjønt - oppsummert hva status? - Gir det noen effekt for de av oss som kun bruker dig. ut enten optisk eller elektrisk? (kan se at bytte av PS har effekt for de som bruker analogutgangene)

Welbornlabs er jo lett tilgjengelig og forsåvidt en billig sak - men er det en oppgradring? Noen synspunkter?

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Baard skrev:
    Men det samme vi er igang - det har vært en del tråder der ute som har omhandlet eksternstrømforsyning til SB.

Det har vært en del ulike oppfatninger har jeg skjønt - oppsummert hva status? - Gir det noen effekt for de av oss som kun bruker dig. ut enten optisk eller elektrisk? (kan se at bytte av PS har effekt for de som bruker analogutgangene)

Welbornlabs er jo lett tilgjengelig og forsåvidt en billig sak - men er det en oppgradring? Noen synspunkter?
    Hei Baard

Jeg laget en ny regulert linjær strømforsyning etter at jeg sluttet å bruke digitalutgangen. Den er fortiden frakoplet internt, så jeg får ikke testet den med den nye strømforsyningen. Men den nye strømforsyningen ga ett godt løft på analogsiden. Digitalkretsene er minst like avhengig av en god strømkilde, så jeg har ingen betenkligheter med å anbefale deg en tilsvarende.
    Jeg gjorde det enkelt og kopierte en jeg fant på audiocircle. Se den som omtales i post 51: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=39343.msg356139#msg356139

Jeg utelot den 4 polede kondensatoren, men i prinsippet er min lik.
    Alternativet er jo å kjøpe ferdig. Ikke så ille pris heller (195dollar). Ca halve prisen om du handler og bygger selv fra Elfa.

Mvh
    Bjørn

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    er det noen der ute som har en fullgod oppskrift på hvordan jeg får mine cover art fra iTunes til å dukke opp i SqueezeCenter 7.1. Kjører nyeste iTunes på Windows XP og har all musikken min i Apple Lossless format.

Noen cover art dukker ikke opp i det hele tatt, mens noen kommer når jeg går inn på albumet og velger sang.
    Mystisk? Kanskje jeg bør reinnstallere SC for dette burde vel virket i utgangspunktet?

Takker for innspill!

M

marsboer

Gjest
    Tviler på at det er et problem med SC. Sannsynligvis er ikke cover-art lagret i selve filen, men ligger som et bilde i mappen f.eks? Jeg er ikke helt sikker på hvordan SC leser cover art, men selv legger jeg cover-art som en bildefil i hver mappe, samt at jeg integrerer det i tagen på hver sang.

Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Hei,
    er det noen der ute som har en fullgod oppskrift på hvordan jeg får mine cover art fra iTunes til å dukke opp i SqueezeCenter 7.1. Kjører nyeste iTunes på Windows XP og har all musikken min i Apple Lossless format.

Noen cover art dukker ikke opp i det hele tatt, mens noen kommer når jeg går inn på albumet og velger sang.
    Mystisk? Kanskje jeg bør reinnstallere SC for dette burde vel virket i utgangspunktet?

Takker for innspill!
    Her er en forklaring på hvordan det skal gjøres. Se nederst for hvordan endre bilde pr album:

Sonos Faq for iTunes

I kort må du lime inn / dra-og-slippe bildet du vil ha inn i ruten for "bilde" på infobildet til sangen(e) i iTunes. Da legges bildet inn i filen/ID-tagen (og ikke i iTunesdatabasen) slik at det kan sees av andre program, fx Sonos og SC.

Mvh
    Boden9

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Liotheles skrev:
    Hei,

Takker for innspill!
    Vet ingen ting om SC, men når man benytter iTunes + Sonos, må man (som marsboer er inne på) tagge coverart-infoen til hver sang for at det skal dukke opp. Jeg mener iTunes legger coverarten i en egen mappe. Det er kanskje dette som er problemet ditt også?

Du tagger det til filen ved å først markere en sang og gå inn på info. Velg fanen bilde, marker det og kopier. Velg deretter alle låtene til albumet og "info". Da viser dialogboksen info for hele albumet og du bare limer inn bildet der. For at dette skal fungere må du slå på at iTunes skal organisere iTunes Musikk Folderen.

Edit: Litt sen der ja...

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar, men finnes det virkelig ingen løsning som gjør dette automatisert?
    Må man sitte å klikke rundt i iTunes på hvert eneste album for å få dette på plass i SqueezeCenter altså???
    Hmmm.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn