Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    hifiguru skrev:
    Hjelp, får ikke spilt spotify over duet'en min lenger! Får åpnet spotify på duet-remoten, spillelister og alt mulig men når jeg trykker på Play popper det opp et vindu som sier Problem: Kan ikke spille av filtype for: også ramser den opp alle låtene i den aktuelle spillelisten. Benytter spotifys egen plugin, (også prøvd andre) har reinnstallert Logitech mediaserver, factory reset på remote, restartet mottaker etc etc

Hva skjer?
    Kan det ha noe med dette å gjøre?
    The official Spotify App cannot be used with the older SB players (SB1/2/3, Duet, Boom) due to content/licensing restrictions, it only works with the newer SB players (Touch, Radio). There is an unofficial plugin to utilize Spotify with the older players but with only basic functionality and basic features. Go to http://forums.slimdevices.com and search on "Spotify" for details.
    http://forums.logitech.com/t5/MySqu...-unable-to-play-Spotify-file-type/td-p/572866

Edit: Se også http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=90627
    Ordnet seg ihvertfall, var to plugins samtidig viste det seg....thx

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har hatt min Transporter noen år nå, og har vært svært fornøyd med den som digital kilde, på alle måter.(lyd, brukervennlighet, teknisk kvalitet) Men det må jo ha skjedd noe på DAC-fronten de siste 3 år, så hvor god er Transporters DAC i dag?

Noen som har gjort noen egne erfaringer? Tenker ikke på esoterisk high-end a la 100k eller mer, men som det vil være naturlig å sammenligne med prismessig. Finnes det noen klare vinnere som har balansert ut og slår Transporter med god margin på lydkvalitet?

O.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever at DAC'en i Transporteren ihvertfall er på høyde med DAC'ene i en DEQX HDP3. Av ren nysgjerrighet prøvde jeg å gå via de analoge utgangene på Transporteren og ADC på DEQX i stedet for direkte digitalsignal. Det førte ikke til noen merkbar degradering i lyden, så både DAC på Transporter og ADC på DEQX er veldig nær ved å være transparente lydmessig. Tror du skal lete en stund for å finne en mye bedre DAC enn den som står i Transporter.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For et par uker siden kjøpte jeg en Transporter fra en hyggelig kar her på HFS.

Jeg er litt forundret over at ikke "slow rolloff filter" har vært diskutert i denne tråden. Hos meg var det å foretrekke framfor standardinnstillingen. Mer troverdig diskantgjengivelse og bedre tredimensjonalitet.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Hvis man kjører spotify trådløst fra PC til Logitech Touch. Vil innstillingene(driver, asio4all, bitperfect) på pcèn han noen betydning for lydkvaliteten når man allikevel sender trådløst?
    Hva eventuellt anbefales?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nix. Ingen betydning som helst. Squeezeboxen benytter ingen av lydsystemene i PCen i det hele tatt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    For et par uker siden kjøpte jeg en Transporter fra en hyggelig kar her på HFS.

Jeg er litt forundret over at ikke "slow rolloff filter" har vært diskutert i denne tråden. Hos meg var det å foretrekke framfor standardinnstillingen. Mer troverdig diskantgjengivelse og bedre tredimensjonalitet.
    Hmm. Det har jeg ikke hørt om en gang. Hvordan aktiveres det/hvor sitter det?

Forøvrig har jeg gått tilbake til iPeng som fjernisapp. Logitechappens søkefunksjon krever mange skjermberøringer, gitt!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er en ganske ny funksjon, Valentino. Tror den kom i SBS v7.6 eller deromkring. Den aktiverer et alternativt digitalfilter som er innebygd i AK4396 og som gir en noe bløtere avrulling i toppen og bedre fasekarakteristikk, mener jeg å huske. Har sett litt ulike påstander om redusert pre-ringing. (Det er ikke apodising.)

Har ikke SBS/LMS framfor meg akkurat nå, men innstillingen finnes på samme menysiden som de andre lydinnstillingene.

Ettersom denne innstillingen aktiverer en hardwarefunksjon som er spesifikk for Transporter, finnes den ikke for noen av de andre Squeezebox-modellene.

Det finnes en tråd om slow rolloff borte på Slim Devices-forumet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Langt der inne i svar #37 står det noe om frekvensresponsen:

Slow filter specifies -3dB at 18.2kHz whereas sharp is -6dB at 22kHz. So in either case it's bat country and a well mastered 44.1KHz track would have been rolled off properly in analog land before the ADC (to prevent aliasing) so there should be nothing there.

Morsomt uttrykk: flaggermusland.

Skulle gjerne sett faseresponser og impulsresponser i tillegg til de ikke-annoterte effektspektra?? i svar #49.

Deretter: hjem og skru på settinger. Håper jeg finner det, må sjekke hvilken FW jeg har.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Flaggermusland ( ;D) eller ei, jeg kjøpte Transporter med tanke på at den (ihvertfall inntil videre) skulle erstatte Squeezebox-3 + Lavry DA10, men var først en smule skuffet og endte opp med å bruke TP som kilde til DA10. Etter en stund snublet jeg over slow rolloff og da ble det med ett et mer dødt løp. Tror jeg foretrekker DA10 fremdeles, men marginen er knapp og det er slett ikke entydig lenger.

Jeg har ikke blindtestet eller noe annet iherdig, delvis fordi jeg har ny DAC på vei, men dette var i hvert fall førsteinntrykket i mine ører, i mitt oppsett, på en helt vanlig tirsdagskveld.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk gutter. Fom. 7.6 forklarer ignoransen min. Solgte Transporteren en stund før den softwareversjonen kom.

Flaggermusland, hehe.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jøss, dette har gått meg hus forbi - må testes!

O.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Er det ikke noe lignende i TTs Touch pakke? Er overhode ikke sikker - har ikke Touch, men syns bare å ha lest om det?.?.?.?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dog skrev:
    Jøss, dette har gått meg hus forbi - må testes!

O.
    Husk at du må resette Transporteren før endringen trer i kraft. (Dersom jeg forsto det riktig)

Pussig nok kan jeg ikke detektere noe mindre nivå i diskanten som følge av den endrede avrullingen, men oppfatter det subjektivt som at diskanten blir mer åpen og med mindre "fnidder".

Det kan utmerket vel være systemavhengig.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Det som bestemmer subjektivt nivå i diskanten er vel neppe de siste 3 dB ved 18 kHz. Men det kan godt jevne ut noe "fnidder" :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker at det er noen fenomener ute og går her, som ikke direkte har noe med frekvensresponsen å gjøre. Men jeg ble ikke så mye klokere av databladet, må jeg innrømme.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Husk at du må resette Transporteren før endringen trer i kraft. (Dersom jeg forsto det riktig)
    Omvendt - ved reboot nulstilles (til skarpt).

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Touch-eiere: har uten hell prøvd å finne referance, så det er nok meg som husker feil?!

bhaagensen skrev:
    Er det ikke noe lignende i TTs Touch pakke? Er overhode ikke sikker - har ikke Touch, men syns bare å ha lest om det?.?.?.?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Har hørt litt på DA10, men konkluderte veldig annerledes, syntes Transporteren(med sin dac) spilte mye bedre enn DA10, mer flyt og oppløsning, bedre balanse. Fant DA10 masete og foroverlent, spesielt diskanten. Kanskje det var meg den dagen :)

Uansett, mente selv at dac til 1000$ var ikke noe match!

O.
    coolbiz skrev:
    Flaggermusland ( ;D) eller ei, jeg kjøpte Transporter med tanke på at den (ihvertfall inntil videre) skulle erstatte Squeezebox-3 + Lavry DA10, men var først en smule skuffet og endte opp med å bruke TP som kilde til DA10. Etter en stund snublet jeg over slow rolloff og da ble det med ett et mer dødt løp. Tror jeg foretrekker DA10 fremdeles, men marginen er knapp og det er slett ikke entydig lenger.

Jeg har ikke blindtestet eller noe annet iherdig, delvis fordi jeg har ny DAC på vei, men dette var i hvert fall førsteinntrykket i mine ører, i mitt oppsett, på en helt vanlig tirsdagskveld.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Flaggermusland eller ei - noe av det interessante er at det slakke filtret trer i kraft allerede fra ~8kHz - her kan mange av oss som hverken sover hengende eller er nykonfirmerte, også følge med?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    bhaagensen skrev:
    coolbiz skrev:
    Omvendt - ved reboot nulstilles (til skarpt).
    Jeg tror vi tok feil, begge to. :)
    Du har rett i at hardwaren blir resatt til "sharp filter" ved omstart, men såsnart den kobler seg til serveren, blir de valgte innstillingene lastet inn.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Du har rett i at hardwaren blir resatt til "sharp filter" ved omstart, men såsnart den kobler seg til serveren, blir de valgte innstillingene lastet inn.
    Kommer an på hvilken server man kobler seg til :) Men jo naturligigvis er din presisering på sin plass!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dog skrev:
    coolbiz skrev:

Har hørt litt på DA10, men konkluderte veldig annerledes, syntes Transporteren(med sin dac) spilte mye bedre enn DA10, mer flyt og oppløsning, bedre balanse. Fant DA10 masete og foroverlent, spesielt diskanten. Kanskje det var meg den dagen :)

Uansett, mente selv at dac til 1000$ var ikke noe match!

O.
    Hos meg var det litt mixed blessing. Er enig i at TP har bedre oppløsning og er mer finkornet, men jeg synes DA10 har bedre rytmikk, dypbassdefinisjon og gjør noe med klangfargene som jeg liker. Den har større trampe-takten-faktor, mens TP er noe klinisk i forhold.

Forresten har jeg fått prøve en ennen DAC i 10-12000 kroners klassen som jeg likte bedre enn begge med overraskende stor margin, så jeg venter på å få fingrene i enten en slik eller storebroren.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    coolbiz og dog: hvilke kilder har dere brukt med DA10 (eller anden DAC)? TPen er jo også en svært god kilde/streamer - men så var det det med forskjell på allerede gode digitale kilder da... Har litt erfaring i retning av at TP er bedre enn Toucg i så henseende - sikkert kontroversielt og jeg påstår for all del ikke at deri ligger noen "sannheter" - blot min personlige erfaring. Men kunne godt tenke meg å høre andres tilsvarende?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Før brukte jeg Squeezebox-3 som kilde. Har ikke sammenlignet direkte, men tror ikke DA10 låter bedre med TP som kilde. DA10 er rimelig kildeimmun. Skal teste litt og rapportere tilbake dersom jeg finner noe å melde.

@Dog - du har P.M om litt.. ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Noen har hvisket noe om at Touch besitter en meget god digital utgang? Bedre enn eldre utgaver sies det. Noen her som har sammenlignet flere typer SB'er digitalt ut til samme (gode) DAC?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig på noen som helst måte å sette opp knotten på Transporter til å være volumkontroll hele tiden?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Liotheles skrev:
    Noen har hvisket noe om at Touch besitter en meget god digital utgang? Bedre enn eldre utgaver sies det. Noen her som har sammenlignet flere typer SB'er digitalt ut til samme (gode) DAC?
    Datteren min og mannen hennes byttet ut Duet med Touch - jeg fikk overta Dueten deres - men de unge merket ingen lydmessig forskjell i samspill med Hegel H200 og Benchmark DAC-1.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Se der, ja. Andre har åpenbart vært inne på tanken. :)

Jeg har forresten sammenlignet TP vs. DA10 litt mer og selv om TP gjør det meste litt bedre, er den et hakk mer ullen i dypbassen og det høres bare så altfor, altfor godt på mine dipolbasser.
    Selv om DA10 har sine begrensninger, er det et eller annet med den som gjør at jeg glemmer hi-fi og i stedet hygger meg med musikken. Kanskje er det bare fordi jeg er vant til den.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Vurderer og gå bort i fra Flac og heller bruke Spotify. Dårligere lyd men tror jeg kan leve med det mtp tilgjengeligheten og mulighetene dette gir.

Noen som vet hva som gir den beste lyden?

Spotify trådløst fra laptop->Touch->Dac->forsterker

eller

Spotify laptop kablet med USB->USB dac->Dac->Forsterker

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På en dag som denne begynner mitt vennskap med Squeezeboxene å bli temmelig tynnslitt.

På den PCen - den som står og surrer for seg selv i et kott - som jeg normalt bruker til å kjøre Logitech Media Server, forsvant Internet Radio i går. Ingen "Staff Picks", "Local" og alt det der. Forhåndsinnlagte nettradiostasjoner var helt døde.

Heldigvis har jeg andre PCer her i huset - som normalt ikke kjører LMS, men som har LMS lagt inn og som jeg kan bruke til å kjøre LMS hvis jeg vil - og det ville jeg i går. Bare for å teste. Og - surprise, surprise! - på den ene av de to andre PCene lot det seg gjøre få kontakt med Internet Radio menyen og å spille forhåndsinnlagte nettradiostasjoner.

Jeg kjører samme og seneste versjon av Logitech Media Server på to av mine tre PCer - hvorav altså den ene av disse to får det til og den andre ikke får det til.

Til nød greit nok for meg - men helt håpløst i lengden. Særlig når kona kommer på banen og skal sette på litt radio når hun er alene hjemme.

Det er i ferd med å gå så langt at jeg har begynt å tenke tanken på å kaste ut alle Squeezeboxene og få inn noe som fungerer som det skal hele tiden.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Ulf-B skrev:
    På en dag som denne begynner mitt vennskap med Squeezeboxene å bli temmelig tynnslitt.
    Det er i ferd med å gå så langt at jeg har begynt å tenke tanken på å kaste ut alle Squeezeboxene og få inn noe som fungerer som det skal hele tiden.
    Duet-kontrolleren har nesten gått ut gjennom vinduet noen ganger, når driten ikke funker! Men du verden hvor greit det er de gangene alt bare virker, og de dagene er heldigvis i absolutt flertall. Bytter nok snart ut Duet'en med Touch, i håp om litt lyd- og betjeningsmessig oppgradering. Eller hva er alternativene?

Edit: Styrer med Squeezepad, de gangene Paden er ledig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - ikke bare jeg som er frustrert her, ser jeg. Men Duet og Controller fungerer altså helt utmerket hos meg. Det er bare det at samme versjon - 7.7.1 - av Logitech Media Server på to forskjellige PCer fungerer helt forskjellig. Via den ene PCen spiller nettradioen helt fint - via den andre PCen forsvant alt som heter nettradio helt plutselig. Både Internet Radio generelt, og de forhåndsinnlagte favorittene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå virker det plutselig igjen. Slo av Logitech Media Server, og startet den igjen - og voilà - nettradioen er atter i sving.

Men det er slikt tull som begynner å irritere meg.......

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Ulf-B skrev:
    Hehe - ikke bare jeg som er frustrert her, ser jeg. Men Duet og Controller fungerer altså helt utmerket hos meg. Det er bare det at samme versjon - 7.7.1 - av Logitech Media Server på to forskjellige PCer fungerer helt forskjellig. Via den ene PCen spiller nettradioen helt fint - via den andre PCen forsvant alt som heter nettradio helt plutselig. Både Internet Radio generelt, og de forhåndsinnlagte favorittene.
    Det kan ha noe med innloggingen å gjøre; om du logger inn på PC'en eller mysqueezebox kontoen. Forhåndlagringen gjøres separat på de to, ihvertfall her hos meg, og noen ganger funker bare en, i verste fall ingen av de.
    Så den gode, gamle analogtunerens dager er ennå ikke talte hos meg.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ulf, ja noen ganger utfører Den sitt virke ad uransakelige veier...

Kunne høres ut som den ene PC har/hatt problem med nettforbindelsen? Evt. reboote PC/LMS (men det har du sikkert prøvd).

(Tror maskineriet bak radio på SB tilveiebringes via RadioTime - noen ganger er problemet på den side - men naturligvis ikke så lenge det virker på din annen PC.)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    bhaagensen skrev:
    Ulf, ja noen ganger utfører Den sitt virke ad uransakelige veier...

Kunne høres ut som den ene PC har/hatt problem med nettforbindelsen? Evt. reboote PC/LMS (men det har du sikkert prøvd).

(Tror maskineriet bak radio på SB tilveiebringes via RadioTime - noen ganger er problemet på den side - men naturligvis ikke så lenge det virker på din annen PC.)
    Nah..den eneste PC'en som er involvert i dette er en iMac, og den lager egentlig svært lite problemer. Musikkbiblioteket er lagret på en sep harddisk tilkoblet denne. Mysqueezebox skal man kunne logge på fra Controlleren UTEN at Mac'en ( evt. PC ) er påslått, og med det få tilgang til nettradio, WIMP og annet som ikke er lagret på disc. Etter å ha vært dødt en periode opprettet jeg ny Squeezekonto og da var den på beina igjen.

Edit: ser nå at dette med annen pc var @Ulf

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Attila74 skrev:
    Vurderer og gå bort i fra Flac og heller bruke Spotify. Dårligere lyd men tror jeg kan leve med det mtp tilgjengeligheten og mulighetene dette gir.
    Noen som vet hva som gir den beste lyden?
    Spotify trådløst fra laptop->Touch->Dac->forsterker
    eller
    Spotify laptop kablet med USB->USB dac->Dac->Forsterker
    Personlig gjetter jeg på at det er et fett :) Hvis du bare vil bruke Spotify ser jeg ingen grunn til å (i 1. mulighet) blande laptop inn i bilde. Kjør Spotify direkte via mysqueezebox.com - lyden blir hverken bedre eller værre af det.

Den 2. mulighet krever litt utdypning. Mener du at du vil ta signalet fra laptop via usb til en usb dac og videre fra denne (via spdif???) til en annen dac? Uansett - dette krever vel asio eller hva som nå skal til for at signalet kommer u-manipulert ud av laptoppen. Kan sikkert la seg gjennomføre, men det er lettere med Touch'n.

Sist: er du helt sikker på at du vil kunne "nøyes" med kvaliteten fra Spotify?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn