Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Hvis du bruker Subsonic er det ikke noe problem å få samme tilgjengelighet på din egen musikk som du har med spotify, både direkte avspilt via nettleseren, normal avspillerprogramvare som winamp og foobar2000 og app'er på telefoner og andre dingser. Da med full offline modus, browsing osv og transkodet automatisk fra alle formater til mp3 når du streamer etter egne kvalitetskrav. Kort sagt din egen spotify-løsning men med egen musikk.

Subsonic gir deg også mulighet til å spille av videoer du har direkte i nettleseren bare ved å gå inn på web-grensesnittet på serveren din. Den spiser alt av formater som jeg har kastet på (unntatt ISO) og presenterer det som en typisk youtube-aktig video med kvalitet etter eget ønske.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    bhaagensen skrev:
    Attila74 skrev:
    Vurderer og gå bort i fra Flac og heller bruke Spotify. Dårligere lyd men tror jeg kan leve med det mtp tilgjengeligheten og mulighetene dette gir.
    Noen som vet hva som gir den beste lyden?
    Spotify trådløst fra laptop->Touch->Dac->forsterker
    eller
    Spotify laptop kablet med USB->USB dac->Dac->Forsterker
    Personlig gjetter jeg på at det er et fett :) Hvis du bare vil bruke Spotify ser jeg ingen grunn til å (i 1. mulighet) blande laptop inn i bilde. Kjør Spotify direkte via mysqueezebox.com - lyden blir hverken bedre eller værre af det.

Den 2. mulighet krever litt utdypning. Mener du at du vil ta signalet fra laptop via usb til en usb dac og videre fra denne (via spdif???) til en annen dac? Uansett - dette krever vel asio eller hva som nå skal til for at signalet kommer u-manipulert ud av laptoppen. Kan sikkert la seg gjennomføre, men det er lettere med Touch'n.

Sist: er du helt sikker på at du vil kunne "nøyes" med kvaliteten fra Spotify?
    Beklager noe utydelig. Mente usb fra laptop til en usb dac (hegel hd2 den har coax ut) videre til en annen dac så til forsterker. Det var denne løsningen som ga best lyd syns jeg.. Samboeren er bortreist. Da blir stua min så da fikk jeg prøvd selv..
    Neste nå blir vel og prøve asio4all og bitperfect. Det er en helt ny arena for meg så jeg må lese meg opp litt.

Angående nøyes med Spotify så vil jeg vel tildels det tror jeg. Men kommer til å bruke Flac også. Har jo hele musikk samlinga mi der:)
    Spotify er jo ikke mindre en genialt. Er vel bare ett tidspørsmål før Flac o.l blir tilgjengelig. Finnes jo andre steder allerede dog noe begrenset enda.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har Google Music, 20 000 sanger lastet opp i skyen, så har jeg tilgang til disse fra enhver nettleser. Fordelen med denne kontra feks Subsonic er at du ikke trenger å bry deg med IP adresse til serveren din hjemme og du har en ekstra backup av musikken. Ulempen er at det tar jæv... lang tid og laste opp 20 000 sanger i flac format, men det skjer i bakgrunnen, så en får bare smøre seg med tålmodighet. Håper bare Google kan få fingen ut å åpne for tjenesten i norge også, slik at jeg kan få innstallert appen på android telefonen min.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Google Music er sikkert fint men det virker ikke som tjenesten er åpen for oss i Norge. Det går jo selvsagt an å bruke VPN men det er dermed ikke realistisk å basere seg på denne tjenesten nå i førsteomgang.

Å etablere sin egen streamingtjeneste via f.eks subsonic er selvsagt ikke for alle, men var enkelt å sette opp og du har full kontroll på egen musikk og ingen plassbegrensninger, samtidig som man også har avspillerløsninger for alle platformer.
    Videostreamingen er jo også kjekk.

For min del kostet det ingenting å legge inn subsonic siden jeg uansett har dyndns oppe og backup av musikken har jeg selvsagt uavhengig om jeg tilgjengeliggjør musikk/film for streaming til web/mobile enheter.

Når google music åpnes for i Norge skal jeg selvsagt teste løsningen, men da håper jeg man kan gjøre noe med 20000 sangers begrensningen om man i verste fall må betale noen få kroner.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Jaha, jeg tror poenget med mitt svar var, at med Touch-løsningen er du i gang med Spotify på 2. sekunder - så har du en rigtig fin løsning som ikke skal/kan tweakes yterligere. Laptop/PC/usb er mere knotet da du skal ha ordnet fjernkontrol/asio/etc. Men jeg forstår det om at du allerede har testet begge deler - så hvilken som lyder og funker best for deg, må nok også være op til deg :)

Attila74 skrev:
    Spotify er jo ikke mindre en genialt.
    Det kan vi godt enes om.

Attila74 skrev:
    Er vel bare ett tidspørsmål før Flac o.l blir tilgjengelig.
    Har du hørt nogen konkrete rygter?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    For å få den beste lyden ut fra pc når man bruker USB Dac. Ved og bruke den er det vel ingen behov for asio4all og bitferfect da lydkortet blir sittende i Dacen. Eller hva?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Attila74 skrev:
    For å få den beste lyden ut fra pc når man bruker USB Dac. Ved og bruke den er det vel ingen behov for asio4all og bitferfect da lydkortet blir sittende i Dacen. Eller hva?
    Jo det er det. Utfordringen er å få de digitale data ut av PCen uten at datane blir manipulert (normalt gjør alle? operativsystem det). Desverre kan jeg ikke hjelpe med dette - prøv utenfor Squeezebox-tråden kanskje?

Tilføyet: Mener at Hegel mannen (til en demo jeg var med til) sa at det ligger detaliert informasjon på hjemmesiden som beskriver hvordan Hegel anbefaler man gjør dette.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Google Music er sikkert fint men det virker ikke som tjenesten er åpen for oss i Norge. Det går jo selvsagt an å bruke VPN men det er dermed ikke realistisk å basere seg på denne tjenesten nå i førsteomgang.
    Trenger ikke VPN i daglig bruk, kun når du registrere deg. Jeg bruker min "norske" gmail adresse. Begrensningen ligger der kun når du skal registrere deg, da må du bruke VPN/proxy løsning. Når du endelig har registrert deg kan du bruke enhver norsk maskin for å lytte til musikken.

bhaagensen skrev:
    Funker Google Music med Squeezebox da?
    Desverre ikke enda, men når Google frigir API'en så tror jeg ikke det går mange dagene før plug-in er på plass. Google Music er foreløpig bare på beta stadiet.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Liotheles skrev:
    Noen har hvisket noe om at Touch besitter en meget god digital utgang? Bedre enn eldre utgaver sies det. Noen her som har sammenlignet flere typer SB'er digitalt ut til samme (gode) DAC?
    Meget god er vel kanskje å dra'n litt langt, men jeg googlet emnet duet vs. touch og kom over en del diskusjoner på utenlandske fora.
    Konklusjonene gikk entydig i Touch' favør. Jeg tiltet og bestilte Touch der jeg fant den raskest og billigst.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst til å streame lyden fra PC-en direkte til min Squeezebox Touch, som en radiostream

Jeg VET det er mulig, men har ikke fått det til, har fikla med Jamcast og litt ulikt. Noen tips?!?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    .retteP skrev:
    Liotheles skrev:
    Noen har hvisket noe om at Touch besitter en meget god digital utgang? Bedre enn eldre utgaver sies det. Noen her som har sammenlignet flere typer SB'er digitalt ut til samme (gode) DAC?
    Meget god er vel kanskje å dra'n litt langt, men jeg googlet emnet duet vs. touch og kom over en del diskusjoner på utenlandske fora.
    Konklusjonene gikk entydig i Touch' favør. Jeg tiltet og bestilte Touch der jeg fant den raskest og billigst.
    Jeg fikk Touch'en etter 2 dager, og jo, den er betraktelig bedre enn Duet!

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    ardilla skrev:
    Har lyst til å streame lyden fra PC-en direkte til min Squeezebox Touch, som en radiostream

Jeg VET det er mulig, men har ikke fått det til, har fikla med Jamcast og litt ulikt. Noen tips?!?
    Hva for en plattform? Nicecast virker fint med Mac. Men hva har du tenkt å bruke det til? Kan være en god ide å gjøre seg klart at det uansett er en løsning med *mange* begrensninger - potensielt irritasjonsmomenter. Det funker fint hos meg, men jeg bruker det (nesten) aldrig.

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Sliter med å finne ut av en ting: Min Transporter melder "denne filtypen støttes ikke" når jeg prøver å spille 24/192 FLAC. Har lest flere skrive at 24/192 bare nedsamples on the fly til 24/96, men jeg får det altså ikke til å spille. Noen som kan hjelpe?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    jan: hvilken server har du - nedsampling stiller noen andre minimumskrav til serverens hardware.

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    bhaagensen: ReadyNAS NV+. Siste versjoner av firmware og Logitech-serversoftware, så vidt jeg vet.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Jeg tror ikke Readynas støtter programmet 'sox' som kreves for nedsampling. Alternativet er at nedsample på forhånd (via PCen feks).

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.107
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jan,
    du kan jo prøve med å laste ned logitechserver på en laptop og ha musikken på ReadyNasen, men da bare bruke den som en regulær NAS.

Da burde det vel gå, serveren med SOX kjørende på laptopen.

Men sikkert ikke optimal løsning nei.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har PC (Vista) og vil kunne streame all og lyd fra PC til Squeezebox Touch. Istedenfor et USB-lydkort, altså... Jeg bruker primært Squeezeboxen, men for å sjekke ut ny musikk etc synes jeg det er lettere med PC. Dette burde jo være en enkel sak? Virtuelt lydkort som streamer som en radiokanal - Jamcast har noe slikt, men jeg får det ikke til å funke med SB.

Kjører SB mest via mysqueezeserver.com bruker mest wimp og radio.

bhaagensen skrev:
    ardilla skrev:

Hva for en plattform? Nicecast virker fint med Mac. Men hva har du tenkt å bruke det til? Kan være en god ide å gjøre seg klart at det uansett er en løsning med *mange* begrensninger - potensielt irritasjonsmomenter. Det funker fint hos meg, men jeg bruker det (nesten) aldrig.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    ardilla: er det bare på Squeezeboxen strømmen ikke virker? Prøvd med Windows media player (eller hva den heter i Vista), VLC, Winamp, eller andre internetradio-kapable spillere?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Ardilla,
    her er en oppskrift jeg fant på nettet og brukte for en god stund siden og bortsett fra litt bufring etc så fungerte det helt OK.

Ok, I will try to explain how I set up my system step-by-step. When I started setting this up I was quite confused by what icecast really is, so let me start by explaining this a little. As I have now understood it, icecast is just the broadcast server, but it turns out that it can not send any audio by itself - it needs another program to encode the stream and provide it, and that is the purpose of the edcast program that we need to install as well.

Anyway, here goes:

1. Download and install the Windows version of Icecast2 from www.icecast.org on the PC that you use for running Spotify. This does not have to be the same computer that are running the Squeezecenter, I use a Netgear NAS box for that.

2. Start the icecast GUI using the "Icecast2 Version 2.x" shortcut on your start menu, and select the Edit Configuration menu option. If your icecast server will be available outside the firewall you should change the default "hackme" passwords to something a bit more secure. (I only use it on my own LAN so I left them at the default values.) The default port number is 8000, I did not change that either.

3. Start the server. (It can be configured to start as soon as Windows starts which is convenient.)

4. Download and install Edcast Standalone 3.1.21 from http://www.oddsock.org/tools/edcast/.

5. Due to licensing issues edcast is not allowed to redistribute the LAME encoder to be able to encode mp3 streams, so you have to get it separately. It is only officially distributed as source code, but compiled Windows binaries can easily be found, for example from http://www.free-codecs.com/download/L.... Extract the zip archive (I think I used the lame3.98.2.zip one) to C:\Program Files\edcast.

6. Start edcast and click Add Encoder, right-click the newly created encoder and select Configure. Change the encoder type to "MP3 Lame", server ip "localhost", server port 8000, and the encoder password to the one you set in step 2 above. Click Ok to close the config dialog, and then Connect to start streaming to the icecast server.

7. If everything is working properly, edcast is now encoding whatever sound that is entering the soundcard and streaming it live. Since we want the music from Spotify to stream, we need to make sure that it is looped back using the soundcard. This can differ somewhat depending on Windows version and your sound hardware. On my system, I can bring up the standard Windows volume control, select Properties from the Options menu and select Recording. Make sure that the source called "Mixer" is included in the checked items, click Ok to bring up the recording control, and make sure that the "Mixer" is selected as recording source.

8. Start Spotify and start playing some music. Mute the speakers on the PC if you like, since the purpose of all this is to use your Squeezebox to play it.

9. Go back to edcast and click the Peak Meter. If things are working, you will see a meter moving. Adjust the volume by dragging the slider or using the recording control if you still have it open.

10. On the squeezebox (or using the Squeezecenter web interface which is more convenient), go to Internet Radio and Tune in URL, and enter the following URL, but change the IP address to whatever your computer is called you your network: http://192.168.0.3:8000/stream.m3u
    [Ed. Note - I found this failed for me, but I checked the Icecast "Source Level Stats" section and it said the stream was http://192.168.0.3:8000/stream.ogg
    - which worked fine]
    (You can, of course, store this as a Favorite.)

11. You should now hear the Spotify music on the Squeezebox!

12. To make it work even cooler, you can go into edcast and click the Edit button at the top to configure the metadata for your radio station. I set the Metadata field to "Spotify" and checked the "Grab Metadata From Window Title" and set the Window Class to SpotifyMainWindow. This will make edcast fetch the current artist and song title from the Spotify window and send it as metadata so that it displays on the Squeezebox's display - how cool is that.

Quite a lot of steps, but it works great once you complete them all, so good luck! "

I can confirm this works on my setup, too.

Lykke til :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Ardilla,
    her er en oppskrift jeg fant på nettet og brukte for en god stund siden og bortsett fra litt bufring etc så fungerte det helt OK.

<...>
    Bufringen kan reduseres ved å endre innstillingen som heter "Bufferlengde for Internett-radio i sekunder" under menyfanen "Avansert"->"Nettverk". Jeg husker ikke hva fabrikksinnstillingen er, men minimumsverdien er 3 sekunder.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Liotheles skrev:
    Ardilla,

<...>
    Bufringen kan reduseres ved å endre innstillingen som heter "Bufferlengde for Internett-radio i sekunder" under menyfanen "Avansert"->"Nettverk". Jeg husker ikke hva fabrikksinnstillingen er, men minimumsverdien er 3 sekunder.
    Spurte litt om dette med buffer på moderforumet - hvilket har resultert i at den særs sammarbeidsvillige bpa nå har produsert et plugin som gir mulighet for 0 buffer. Det virker fortreffelig og jeg opplever et delay på under et halvt sekund med Nicecast. Dette er i praksiss "instant" når det gjelder start/spole/stoppe/skifte spor, men naturligvis ikke nok til lyd/bilde synk :)

Pluginnet kan hentes fra tråden, men jeg gjør opmerksom på at det er helt nytt og uprøvet. Har sporadiske problemer med at det noen ganger buffres betydelig.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=695642#post695642

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Godt jobbet, bhaagensen!
    Jeg ser for meg at denne nye muligheten er fin å bruke sammen med tredjeparts spotify-plugin-modulen, kanskje spesielt når man bruker kablet nettverk.
    Må prøves.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Ja det er fine greier! Men bruker man 3.parts Spotify plugginet, er det vel ingen grund til å bruke denne løsningen? Uansett. Selv forestiller jeg meg det brukt når jeg surfer etter musik (nyheter) på nett - blogs, musiksider, Spotify apps og annet. Som jeg skriver i tråden, kan det "nesten" gå til Youtube også. Vi får se.

Til dere som bruker Mac kan jeg også varmt anbefale Nicecast til datadelen. Virker upåklagelig og skiftet mellom å høre lyden lokalt eller via Squeeze er gnidningsfri [kan naturligvis høre lyden begge steder, dog uten sykronisering].

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    bhaagensen skrev:
    Ja det er fine greier! Men bruker man 3.parts Spotify plugginet, er det vel ingen grund til å bruke denne løsningen? Uansett. Selv forestiller jeg meg det brukt når jeg surfer etter musik (nyheter) på nett - blogs, musiksider, Spotify apps og annet. Som jeg skriver i tråden, kan det "nesten" gå til Youtube også. Vi får se.

Til dere som bruker Mac kan jeg også varmt anbefale Nicecast til datadelen. Virker upåklagelig og skiftet mellom å høre lyden lokalt eller via Squeeze er gnidningsfri [kan naturligvis høre lyden begge steder, dog uten sykronisering].
    Høres jo veldig flott ut det der bhaagensen
    Hvilke alternativer fins til Nicecast hvis man er så uheldig å besitte kune en windows PC ?

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Har desværre ikke erfaring med Windows, men mon ikke Jamcast som 'ardilla' nevner lengere opp virker?

Til Linux fungerer Icecast OK, men krever dog litt opsetning sist jeg prøvde.

For god ordens skjyld: pluginnet er ikke laget av meg - akkreditering til bpa (som også har laget mange andre plugins)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha gjort litt opprydding i musikkbiblioteket tenkte jeg det var på tide å oppdatere biblioteket i Squeezebox også.
    Jeg gikk til "Søk gjennom musikkbiblioteket" og valgte å søke etter ny og endret musikk.

Tenkte det ville ta en stund, men nå har den jobben holdt på i 32 timer.
    Første punkt, "Søk etter filer" gikk raskt nok, en halvtime eller så.
    Neste punkt, "Fjerner slettede filer" har holdt på siden...altså nesten 32 timer...og teller nå 1,2 mill filer ?? !

Hva skjer ? Det kan da ikke være normalt ? Tenkte på å stoppe jobben, men tenkte så surt det er dersom den "nesten" er ferdig....
    Ting begynner å gå tregt og den vil ikke spille highres filer mens det pågår.

Noen som vet råd ?

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har du en symbolsk link eller snarvei som skaper rekursjon slik at LMS går rundt i ring?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    Etter å ha gjort litt opprydding i musikkbiblioteket tenkte jeg det var på tide å oppdatere biblioteket i Squeezebox også.
    Jeg gikk til "Søk gjennom musikkbiblioteket" og valgte å søke etter ny og endret musikk.

Tenkte det ville ta en stund, men nå har den jobben holdt på i 32 timer.
    Første punkt, "Søk etter filer" gikk raskt nok, en halvtime eller så.
    Neste punkt, "Fjerner slettede filer" har holdt på siden...altså nesten 32 timer...og teller nå 1,2 mill filer ?? !

Hva skjer ? Det kan da ikke være normalt ? Tenkte på å stoppe jobben, men tenkte så surt det er dersom den "nesten" er ferdig....
    Ting begynner å gå tregt og den vil ikke spille highres filer mens det pågår.

Noen som vet råd ?
    Avbryt, tøm og søk på nytt. Funker for meg. Hvilken versjon bruker du? Mener det der var et problem i forrige utgave, men jeg tror ikke jeg har sett det i nyeste versjon (7.7.1)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    Siden så mange hadde problemer med forrige oppdatering droppet jeg det og er på ver. 7.6.1.

Bør jeg tømme biblioteket og søke gjennom alt på nytt ? Tenkte det ville ta uforholdsmessige lang tid ift. bare å søke nytt og endret.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går veldig mye fortere enn 32 timer, ihvertfall. Det ser ut som om den scanningen din går i ring, så det kan også være en tanke å sjekke om det er noen pekere tilbake i filstrukturen som coolbiz er inne på.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    Det går nok fortere enn 32 timer, ja ;D

Jeg har en snarvei fra desktopp til musikkbiblioteket. Kan det skape fuzz ?
    Selve musikkbiblioteket ligger på egen disk og der ligger kun muskkmapper.

Jeg gir det et forsøk til før jeg evt. oppdaterer Squeezeboxen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også link fra desktop til musikkbibliotek, men ingen sånne problemer. Det er med versjon 7.7.1, som sagt (men der er det noen andre greier med at \Music på NAS'en plutselig "forsvinner" og lignende moro.)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har fått meg en SB Touch nå og så fram til et liv med greit tilgjengelig musikk via tastetrykk..

Men - jeg sliter med at IP-adressen på Touchen er feil..

Hele nettverket mitt ligger på det sedvanlige 192.168.1.xxx. Jeg antok derfor at min SB skulle få tilsvarende IP-adresse, slik at den finner serveren og slikt..

Det viser seg at den har en IP som er 84.49.183.197, og denne endrer seg ikke om jeg bytter mellom ethernet (via PLC eller direkte inn i samme router som server) eller om jeg kjører via wi-fi, som går via samme router. Jeg har kjørt en reset til fabrikksinnstillinger, DHCP kjøres i router, og jeg har sågar også re-oppdatert til siste fastvare - 7.7.2-r9663.

Jeg har også re-installert programvare for Logitech Media Server.

Noen som vil komme med noen forslag til videre action?

Jeg bruker en Cisco/Linksys E4200 router.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    .retteP skrev:
    .retteP skrev:
    Liotheles skrev:
    Jeg fikk Touch'en etter 2 dager, og jo, den er betraktelig bedre enn Duet!
    Ny strømforsyning og Toolbox 3 på gang ( noe må man jo bruke fridagene til ), så leser jeg om inngrep i innmaten, ny klokke m.v.. Helvete er i gang igjen, hehehe. Den er god nok til at det er verdt å jobbe litt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    tore_v1 skrev:
    Hei

Jeg har fått meg en SB Touch nå og så fram til et liv med greit tilgjengelig musikk via tastetrykk..

Men - jeg sliter med at IP-adressen på Touchen er feil..

Hele nettverket mitt ligger på det sedvanlige 192.168.1.xxx. Jeg antok derfor at min SB skulle få tilsvarende IP-adresse, slik at den finner serveren og slikt..

Det viser seg at den har en IP som er 84.49.183.197, og denne endrer seg ikke om jeg bytter mellom ethernet (via PLC eller direkte inn i samme router som server) eller om jeg kjører via wi-fi, som går via samme router. Jeg har kjørt en reset til fabrikksinnstillinger, DHCP kjøres i router, og jeg har sågar også re-oppdatert til siste fastvare - 7.7.2-r9663.

Jeg har også re-installert programvare for Logitech Media Server.

Noen som vil komme med noen forslag til videre action?

Jeg bruker en Cisco/Linksys E4200 router.
    Det der er er jo en internettadresse. Du må på besynderlig vis ha klart å koble WAN-siden av nettet inn på LAN siden av routeren din. Av og til vil du få adresser fra LANet ditt og av og til vil du få adresser fra internett. Du kan faktisk ha hatt dette problemet på de andre maskinene dine uten å ha tenkt over det, siden internett fungerer i begge tilfeller, og når en PC først har fått en adresse så tilstreber den i utgangspunktet å få samme adresse fra samme DHCP server i etterkant.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    I alle dager.. Den har havnet på utsiden av totalt to routere.. (NGT-routeren bruker jeg ikke til annet enn modem, den er koblet videre til Linksys-routeren.

Har du noen forslag til hvordan jeg kan løse det? Jeg har re-booted router og gitt Touchen en reservert IP-adresse uten at det gjør noe fra eller til..

Edit: Jeg gikk inn for å tillate ekstern pålogging og fikk beskjed om at det skulle gjøres via en IP fra routern min, 192.168.1.104, samme IP som er reservert i routeren for Touchen.

Edit2: Når jeg går inn i diagnose/ethernet-informasjon får jeg opp riktig IP. Når jeg går direkte inn på Informasjon om Squeezebox/Informasjon om SB Touch får jeg opp feil IP. Den vil rett og slett ikke bestemme seg...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn