Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    united59: sjekker versjon og svarer når jeg er hjemme i etm.

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    United 59: Jeg har serverversjon: 7.5.3 - r31792. Spillermodell: Transporter Fastvare: 82. Kjører på en ReadyNAS NV+. Er kommet en del versjoner etter det, men automatisk nedsampling skal jo ha vært med hele tida...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, Jan, kan nok ikke hjelpe deg, mine kunnskaper strekker ikke til. Er ingen ekspert på Transporteren eller på NVx., men det bør være noen her som kan hjelpe deg.

Jeg hadde et tilsvarende problem engang, da jeg installerte Ubuntu på en 64-bits maskin. Da måtte jeg laste ned på serveren et lite programtillegg (ia-32-libs, eller noe lignende) for at Sox skulle komme i gang med nedsamplingen. Dengangen fikk jeg hjelp på det utmerkede"moderforumet" : http://forums.slimdevices.com/

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet av en app til Samsung Galaxy telefon for å kontrollere Squeezeserveren ala iPeng og Squeezepad ?
    Hjelper en kompis og sette opp ett system...

erib

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    74
    Ligger tilgjengelig på Android Market. Søk på squeeze...

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Jan, jeg tror ikke din NAS er kraftig nok til å støtte nedsampling på kjøretid.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Har hatt SB Touch i bruk noen uker og trøbler litt med stabilitet, spesielt ved streaming fra USB disk.

Hva er den optimale måten å koble USB disk til SB’en på i følge deres erfaringer?

Har ingen NAS disk.

Forsøkte først å koble via USB inngangen på SB’en, men da må jeg flytte kabelen over til PC hver gang jeg skal oppdatere bibliotek. Eller kan hardisk benyttes som server dersom den er tilkoblet SB?

Så forsøkte jeg koble USB disken til en trådløs router med USB inngang, men dette virker for ustabilt.

Er det NAS disk som er løsningen her, eller hva anbefaler dere?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Todd skrev:
    Har hatt SB Touch i bruk noen uker og trøbler litt med stabilitet, spesielt ved streaming fra USB disk.

Hva er den optimale måten å koble USB disk til SB’en på i følge deres erfaringer?
    Du har Logitech Media Server kjørende på PC-en der usb-disken er koblet til? det _burde_ funke fint, men har vel oppfattet flere ytringer om at det kan bli litt kilent. (Litt tregt.) Har du prøvd om det funker bedre med musikkbiblioteket på lokal harddisk.

Forsøkte først å koble via USB inngangen på SB’en, men da må jeg flytte kabelen over til PC hver gang jeg skal oppdatere bibliotek.
    Ja, det må du selvsagt, men jeg tror dette er den beste måten å gjøre det på hvis du må ha musikken din på en usb-disk.

Eller kan hardisk benyttes som server dersom den er tilkoblet SB?
    Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. En disk alene kan aldri være noen server, men Touch har innebygget server som den bruker når den spiller musikk fra en tilkoblet usb-disk.

Er det NAS disk som er løsningen her, eller hva anbefaler dere?
    Det, eller filene (musikkbiblioteket) liggende lokalt på PC-en som kjører Squeezebox server. (Hvis du ikke kan ha usb-disken plugget rett i Squeezebox-en. Det er vel ikke SÅ ofte at du laster opp ny musikk?)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg opplever også disse Squeezeboksprodukter som ustabile, til tross for hva ekspertene mener. Virker som om de prøver stappe all mulig fasiliteter inni programmet men glemmer stabilliteten oppi det hele.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    @dazed: takker.

Opplevde stabiliten som mye bedre når USB disken var direkte tilkoblet SB via USB inngang. Får heller få inn noen gode rutiner på opplasting.

Det jeg liker med Squeezeboxen er mulighet for full fjernstyring via ipeng, samt bitperfect avspilling og mulighet for hi-rez filer. Finner lksom ikke så mange andre alternativer til prisen. Kunne vurdert en USB > spdif koverterer, men det har sine begrensninger det og.

Savner dog 'full' stabilitet.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    johnnygrandis skrev:
    Todd skrev:
    Kunne vurdert en USB > spdif koverterer, men det har sine begrensninger det og.
    Hvilke begrensninger tenker du på ?
    Tenkte på slikt som brukervennlighet og støy når man bruker PC som kilde (altså ikke usb> spdif konverteren som er begrensningen). Ja, det finnes apps og slikt til PC avspillingsverktøy, men det fine med SB er ipeng appen som gir tilgang til alt via en app. I tillegg er det fint å ha en streamer som funker selv om pc er avslått. Men igjen, dersom SB fortsetter å henge, må jeg gi opp prosjektet og vurdere en usb>spdif konverterer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Luvaton skrev:
    Dazed skrev:
    Luvaton skrev:
    Jeg vil heller anbefale å bruke bittelitt mer og kjøpe en Touch, uansett hvor billig Duet blir.
    Hvorfor det?
    Fordi den er en generasjon nyere, med alle forbedringer det måtte innebære. Den skal ha bedre lyd fra digitalutgangen, støtter høyoppløste lydformater - noe Duet ikke gjør, den har fargeskjerm, den har sin egen innebygde server så den kan spille musikk rett fra usb-disker, den støtter Logitechs Wimp- og Spotify-plugins, så man kan streame fra disse tjenestene (Spotify kan kjøres via squeezebox server med Triode's 3. parts spotify-plugin, riktignok.).

Selvsagt kan man være fornøyd med Duet også, og men trenger heller ikke være enig med meg i disse betraktningene, men Duet begynner å bli utdatert. Det er ikke uten grunn at den selges ut så billig nå, og når Touch bare koster noen få hundrelapper mer, synes i alle fall jeg at valget om å kjøep Touch i stedet er selvsagt.

...Men ta det for hva det er. Én enkelt persons mening.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Todd skrev:

Opplevde stabiliten som mye bedre når USB disken var direkte tilkoblet SB via USB inngang. Får heller få inn noen gode rutiner på opplasting.

Det jeg liker med Squeezeboxen er mulighet for full fjernstyring via ipeng, samt bitperfect avspilling og mulighet for hi-rez filer. Finner lksom ikke så mange andre alternativer til prisen. Kunne vurdert en USB > spdif koverterer, men det har sine begrensninger det og.

Regner med du har kikket litt på denne Todd?

http://wiki.slimdevices.com/index.php/Squeezebox_Touch_as_a_Home_Music_Server

Vet ikke om det var der det stod nevnt, men det skal visst gå an å dele denne usb disken i nettet slik at du kan laste opp musikk på den mens den er tilkoblet Touch.
    Det vil vel forenkle ting?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Luvaton skrev:
    Dazed skrev:
    Luvaton skrev:
    Jeg vil heller anbefale å bruke bittelitt mer og kjøpe en Touch, uansett hvor billig Duet blir.
    Fair enough

Kjøpte for å ha til ekstra rom der den skal gjemmes vekk og kun styres via kontrolleren. Da passet dueten perfekt til mitt bruk. Til hovedanlegget er jeg enig med deg :)

Hvorfor det?
    Fordi den er en generasjon nyere, med alle forbedringer det måtte innebære. Den skal ha bedre lyd fra digitalutgangen, støtter høyoppløste lydformater - noe Duet ikke gjør, den har fargeskjerm, den har sin egen innebygde server så den kan spille musikk rett fra usb-disker, den støtter Logitechs Wimp- og Spotify-plugins, så man kan streame fra disse tjenestene (Spotify kan kjøres via squeezebox server med Triode's 3. parts spotify-plugin, riktignok.).

Selvsagt kan man være fornøyd med Duet også, og men trenger heller ikke være enig med meg i disse betraktningene, men Duet begynner å bli utdatert. Det er ikke uten grunn at den selges ut så billig nå, og når Touch bare koster noen få hundrelapper mer, synes i alle fall jeg at valget om å kjøep Touch i stedet er selvsagt.

...Men ta det for hva det er. Én enkelt persons mening.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Liotheles skrev:
    Todd skrev:

Regner med du har kikket litt på denne Todd?

http://wiki.slimdevices.com/index.php/Squeezebox_Touch_as_a_Home_Music_Server

Vet ikke om det var der det stod nevnt, men det skal visst gå an å dele denne usb disken i nettet slik at du kan laste opp musikk på den mens den er tilkoblet Touch.
    Det vil vel forenkle ting?
    Jo. Jeg leste denne. Har testet litt i ettermiddag og det hele blir for ustabilt dersom jeg benytter USB inngangen på SB'en. Har 2.000 album i FLAC og på Logitech forumet er det flere som melder om en grense på 10.000 filer ved bruk av USB porten.

Nå kjører jeg server på PC med ekstern harddisk. Det ser ut til å fungere godt. Etterhvert må jeg få meg en NAS, og da slipper jeg ha PC påskrudd.

Synes det er litt svakt av Logitech å markedsføre denne USB inngangen dersom den har sine begrensninger. Slike ting bør være plug&play uten noe som helt av utfordringer spør du meg.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppdaget plutselig at Logitech har laget en fjernis-app for både iOS og Android. Virker kjekk. Hadde neppe kjøpt iPeng i dag.
    (Beklager on jeg er sent ute til festen.)

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Sist jeg prøvede Logis egen app var den noe dårligere en iPeng, men det er kanskje utjevnet seg litt?

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    bhaagensen skrev:
    Sist jeg prøvede Logis egen app var den noe dårligere en iPeng, men det er kanskje utjevnet seg litt?
    Har begge appene og foretrekker iPeng. Mer brukervennlig rett og slett.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har kun prøvd logitec sin, og er meget fornøyd med den. Hva er det iPeng kan som Logitec appen ikke kan? Eller er det selve layouten og generell brukervennlighet som er bedre med iPeng?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Jeg bruker Squeezepad på iPad som fjernkontroll, og er strålende fornøyd.

Hva er salgsargumentene for de andre alternativene? Jeg skifter gjerne hvis jeg blir overbevist, men det må være fordeler med å bytte.

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Squeezebox har fått seg en ny venn! Meget godt fornøyd med nyinnkjøpt Squeezebox Duet!

Muligens et elementært spørsmål og har sikkert vært stilt før, men har jeg noe å hente ved å bruke ekstern dac?

F.eks. Hegel HD10?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har nylig kjøpt en Hegel HD10 - og er ikke i tvil om at Hegel HD10 er en bedre DAC enn den DACen som er innebygd i Duet. Men det er i mitt anlegg. Jeg har opplevd mer enn én gang - når jeg har tatt en av mine DACer på testbesøk til familie og venner - at det å koble til en ekstern DAC, ikke gjør noe særlig fra eller til - det avhenger litt av resten av utstyret og ørene som hører. Prøv først, hvis du har muligheten til det.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Bare for å nevne det: Kom ny oppdatering til iPeng nå i kveld. Usikker på hva som er nytt da....

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    satriani skrev:
    Squeezebox har fått seg en ny venn! Meget godt fornøyd med nyinnkjøpt Squeezebox Duet!

Muligens et elementært spørsmål og har sikkert vært stilt før, men har jeg noe å hente ved å bruke ekstern dac?

F.eks. Hegel HD10?
    Generelt sett så vil vel de fleste oppegående DAC'er overgå Duet sin innebygde. Touch skal være noe bedre i så måte. Hegel vil garantert gi lyden et løft. Du trenger ikke så høyt opp i pris for å få et markant løft i lyden, da den innbygde er relativt dårlig.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    stejorge skrev:
    satriani skrev:

F.eks. Hegel HD10?
    Generelt sett så vil vel de fleste oppegående DAC'er overgå Duet sin innebygde. Touch skal være noe bedre i så måte. Hegel vil garantert gi lyden et løft. Du trenger ikke så høyt opp i pris for å få et markant løft i lyden, da den innbygde er relativt dårlig.
    +1

M

Mr-T

Gjest
    stejorge skrev:
    Jeg er enig, analog ut på Duet (eller receiver for å være eksakt) låter skikkelig "høggorm".

Jeg har også testet hodetelefonutgangen på Duet controller.... yikes. Enda værre. :p

Men Transporter derimot... aldeles fabelaktig. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld: Logitechs app er gratis. Det koster altså nada å prøve den opp mot sin eksisterende.

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Mr-T skrev:
    stejorge skrev:
    Jeg er enig, analog ut på Duet (eller receiver for å være eksakt) låter skikkelig "høggorm".

Jeg har også testet hodetelefonutgangen på Duet controller.... yikes. Enda værre. :p

Men Transporter derimot... aldeles fabelaktig. :)
    Takk for svar! Skjønner det er mye å hente. Er det slik at jeg det vil være merkbar forskjell på mitt "budsjett-anlegg" (se signatur), eller må man opp noen klasser? Er forsåvidt i gang med å oppgradere gradvis, men må avveie hvilken rekkefølge det skal tas i ..:)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Tjaa, det skal jo godt gjøres å ikke forbedre lyden med en ekstern dac, så lenge vi ikke snakker om Wimp eller Spotify, så vil du kunne merke en forbedring. Hvis du bruker lossles format som flac eller alac vil du merke det.

Til og med kona som ikke er intresert i lyd overhodet merket forskjell da DAC'en var på lån til en kamerat, hun lurte på om vi hadde flere versjoner av et album hun lytter mye til da det hørtes anderledes ut :D
    En nyere dac trenger ikke koste mer en fra 2K og opp.
    Anlegget ditt bør enkelt kunne merke forskjellen på Duet med og uten DAC

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    TTmania skrev:
    Bare for å nevne det: Kom ny oppdatering til iPeng nå i kveld. Usikker på hva som er nytt da....
    "Nyhederne" er:

mprovements:
    * This version improves startup behavior especially in dynamic IP environments and fixes an issue where iPeng could lose the connection to the server for status updates.
    * Optimized memory usage

New Features:
    * When iPeng's playback is being used, under iOS 5 iPeng will show NowPlaying information on the iPad's lock screen
    * Notifications for adding tracks to current playlist or favorites

Note: This version no longer supports iOS 3!

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    stejorge skrev:
    Tjaa, det skal jo godt gjøres å ikke forbedre lyden med en ekstern dac, så lenge vi ikke snakker om Wimp eller Spotify, så vil du kunne merke en forbedring. Hvis du bruker lossles format som flac eller alac vil du merke det.

Til og med kona som ikke er intresert i lyd overhodet merket forskjell da DAC'en var på lån til en kamerat, hun lurte på om vi hadde flere versjoner av et album hun lytter mye til da det hørtes anderledes ut :D
    En nyere dac trenger ikke koste mer en fra 2K og opp.
    Anlegget ditt bør enkelt kunne merke forskjellen på Duet med og uten DAC
    Takk for svar! Kjører kun flac. Har handla meg en Arcam rdac med coax-kabel nå, så blir spennende å få testet ut i kveld!

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har akkurat fått en Samsung TAB fra jobben i hende her nå.

Hva må jeg gjøre for å få den til å fungere som fjernstyringsenhet for min mottaker?

McLaren

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Hjelp, får ikke spilt spotify over duet'en min lenger! Får åpnet spotify på duet-remoten, spillelister og alt mulig men når jeg trykker på Play popper det opp et vindu som sier Problem: Kan ikke spille av filtype for: også ramser den opp alle låtene i den aktuelle spillelisten. Benytter spotifys egen plugin, (også prøvd andre) har reinnstallert Logitech mediaserver, factory reset på remote, restartet mottaker etc etc

Hva skjer?
    Kan det ha noe med dette å gjøre?
    The official Spotify App cannot be used with the older SB players (SB1/2/3, Duet, Boom) due to content/licensing restrictions, it only works with the newer SB players (Touch, Radio). There is an unofficial plugin to utilize Spotify with the older players but with only basic functionality and basic features. Go to http://forums.slimdevices.com and search on "Spotify" for details.
    http://forums.logitech.com/t5/MySqu...-unable-to-play-Spotify-file-type/td-p/572866

Edit: Se også http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=90627

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…