Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    goxboxlive skrev:
    Som jeg har skrevet tidligere har jeg en Duet.
    Resten av anlegget mitt er en blanding av Electrocompaniet og Abrahamsen. På sikt vil nok Abrahamsen bli byttet til fordel for EC. Og da har jeg følgende spørsmål
    På Squeezboxen min er det en diodeantenne som lyser i forskjellige farger. Jeg har merket at når Squeezcenter ikke er ope å kjører så lyser denne dioden blått. Ved normal kjøring så er den hvit. Har jeg noen mulighet til å overstyre dette?
    Jeg ønsker at den skal lyde blått når alt er i orden som følge av at resten at EC benytter kun blåe dioder. Estetisk så tar dette seg bedre ut dersom hele skitten matcher.
    Noen forslag på hvordan jeg kan få dette til?
    Blått betyr vel at trådløs dekning er litt dårlig tror jeg ::)
    Jeg tror heller ikke at du kan overstyre fargene men da kan du gjøre som meg og snu sb receiveren slik at det skarpe hvite lyset lyser bakover ;)

goxboxlive

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2008
    Antall liker
    1
    Liotheles skrev:
    goxboxlive skrev:
    Resten av anlegget mitt er en blanding av Electrocompaniet og Abrahamsen. På sikt vil nok Abrahamsen bli byttet til fordel for EC. Og da har jeg følgende spørsmål
    På Squeezboxen min er det en diodeantenne som lyser i forskjellige farger. Jeg har merket at når Squeezcenter ikke er ope å kjører så lyser denne dioden blått. Ved normal kjøring så er den hvit. Har jeg noen mulighet til å overstyre dette?
    Jeg ønsker at den skal lyde blått når alt er i orden som følge av at resten at EC benytter kun blåe dioder. Estetisk så tar dette seg bedre ut dersom hele skitten matcher.
    Jeg tror heller ikke at du kan overstyre fargene men da kan du gjøre som meg og snu sb receiveren slik at det skarpe hvite lyset lyser bakover ;)
    Hei du. Det er mulig at det betyr dårlig dekning ikke aner jeg, men finere ser det i hvertfall ut :) ..
    Om man snur den så blir jo kablene synlige, det er ikke noe pent.

Men dt er klart det skal gå å endre det diode oppsettet. Etter hva jeg har forstått så er det linux os på disse og der går jo alt. Jeg skal ta å ssh inn i den en dag så skal jeg se om det er noen config filer der som kan endres.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken DAC benytter folket her inne på sine Squeezebox'er?
    Har selv en Duet som jeg vurderer å kjøpe en ekstern DAC til. Noen som har gode anbefalinger?
    Hvilken prisklasse må man opp i før det virkelig blir en positiv forskjell i forhold til den innebygde?

Vil f.eks denne kunne gjøre susen?:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26342.0

goxboxlive

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2008
    Antall liker
    1
    Jeg benytter en Electrocompaniet ECD1. Benytter coax og ikke fiber.

Jeg er veldig fornøyd med lyden fra Duetn via EDC1. Har aldri testet analoge utgange på den så jeg får ikke sammelignet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.416
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en selvbygd (ikke mange loddingene) Satch fra Diyhifisupply, og er såre fornøyd. Ift analogutgangen er vi i en annen verden.

Bernt K

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Liotheles skrev:
    Hvilken DAC benytter folket her inne på sine Squeezebox'er?
    Har selv en Duet som jeg vurderer å kjøpe en ekstern DAC til. Noen som har gode anbefalinger?
    Hvilken prisklasse må man opp i før det virkelig blir en positiv forskjell i forhold til den innebygde?

Vil f.eks denne kunne gjøre susen?:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26342.0
    Jeg bruker Accuphase DAC-20 som jeg er meget fornøyd med til tross for at enkelte "forståsegpåere" på HFS dømmer den nord og ned.

mvh,
    OS

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    goxboxlive skrev:
    Liotheles skrev:
    goxboxlive skrev:
    - skjul boksen. Jeg har bevisst festet Duett boksen oppunder racket med borelås - muligens ikke stuerent, men da synes kun forsterker, ht, kabler og Duett fjernkontroll...ser minimalistisk ut. Boksen er uansett lite å skryet av... ;)

Hei du. Det er mulig at det betyr dårlig dekning ikke aner jeg, men finere ser det i hvertfall ut :) ..
    Om man snur den så blir jo kablene synlige, det er ikke noe pent.

Men dt er klart det skal gå å endre det diode oppsettet. Etter hva jeg har forstått så er det linux os på disse og der går jo alt. Jeg skal ta å ssh inn i den en dag så skal jeg se om det er noen config filer der som kan endres.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    berxter skrev:
    Jeg bruker en selvbygd (ikke mange loddingene) Satch fra Diyhifisupply, og er såre fornøyd. Ift analogutgangen er vi i en annen verden.

Bernt K
    Interessant. Hvor mye koster den?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Vurderer å gå over på denne løsningen som i stueannlegget: http://www.lydogbilde.no/test-logitech-transporter-lyngdorf-sda2175.79291.o4054o.lbt.html

CD'spilleren blir da (inntil videre) ekstrakilde og foret digitalt inn i Transporteren som blir benyttet som forforsterker.
    Eneste jeg er usikker på er tilkobling til 2 stk effektforsterkere (bi-amping). Kan man bruke både balansert og ubalansert utgang til 2 like effektforsterere eller vil dette gi feil forhold på signalstyrke mellom dem? Alternativet er en splitter på signalet fra Transporteren slik at man kan koble til 2 stk effektforsterkere.

Da gjenstår det å se om forforsterker, ria, platespiller og tuner blir solgt eller flyttet ett annet sted... er ihvertfall lite brukt etter at SB'en kom i hus. (SB'en flyttes som kilde til "hodetelefonannlegget")

Noen som har synspunker/erfaring på Transporter som "forforsterker"?

//Terka

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal biampe lager du deg en splitter på Transporterens utgang. Transporteren driver 600 ohm problemfritt om den må (men da må signalkablene være så korte at kapasitansen ikke gir hørbare utslag). Kjør på. Transporter som preamp er konge.

N

nOOb

Gjest
    Raskt spm.:

Dedikert forforsterker og DAC sammen med en Squeezebox Duet (til totalt ca. prisen av en Transporter), eller kun en Transporter sammen med monoblokkene mine?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Transporter kan spille 96kHz/24bit. duet kun 48kHz/24bit (selv med ekstern dac) => transporter

M

marsboer

Gjest
    Jeg ville definitivt gått for alt-i-ett med Transporter. Da er det ett mindre potensielt ødeleggende ledd å bekymre seg over, samt at man får betydelig bedre jitter-verdier enn om man skal bruke duet og kjøre digitalt inn i DAC.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Jepp, 96 kHz muligheten og fraværet av en SPDIF overføring ble avgjørende for at jeg valgte transporter fremfor DAC til SB3.

På den annen side er jo friheten til å velge den DACen man selv liker best også fint.

Du kan få utmerket lyd med begge løsninger.

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Gikk inn på denne tråden og ble så oppildnet at jeg bestilte en Transporter med èn gang, fra Komplett. Har allerede en Caravelle så det burde passe. Og så er det til å rippe hvis jeg kan finne ut av det. Skal bli greit å pakke vekk stablene med CD'er, hvis jeg får dette til..... og jeg som nettopp hadde fått meg kassett deck, dette blir litt av et sprang

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    EAC installert og konfigurert til FLAC. Men hvordan får jeg den til å faktisk sette igang å rippe ?
    Og jeg blir ganske forvirret, den sier at filene blir komprimert, men jeg trodde lossless betydde at de ikke skulle bli komprimert....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lossless betyr populært sagt at komprimeringen ikke går ut over hverken data eller lydkvaliteten.
    mp3 er ikke lossless.

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    vet at MP3 ikke er lossless, men trodde at FLAC var det. Likevel kommer det opp på skjermen (i EAC) at filene blir komprimert.

Og hvordan starter jeg prosessen med å faktisk rippe CD'en ? Altså i EAC
    Siste spørsmål; hvor definerer jeg hvor filene lagres ? Foreløpig har jeg forsøkt å rippe og det tar ca 40 min og filene finner jeg ikke etterpå. Det er sikkert mulig ett eller annet sted å skrive inn hvor filene skal lagres men jeg forstår foreløpig ikke særlig mye av denne softwaren. Kanskje jeg må finne noe enklere

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    EAC er litt merkelig og ikke alltid helt intuitiv. Men når du har kommet over den første oppstartkneika er den suveren.

Ripping og enkoding startes ved å trykke på knappen merket med en skrutvinge og mp3. Ikke la deg forvirre av at det står mp3, den vil enkode med den enkoderen som er valgt i oppsettet.

Plassering av filer setter du opp under EAC options, Directories.

Det finnes flere guider på nettet om hvordan man setter opp EAC, et greit sted å begynne er her:
    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Category:EAC_Guides

Om du virkelig ikke blir venn med EAC etter å gitt den en sjans, så kan du sjekke ut dBpowerAmp.

FLAC er lossless komprimert. Altså på samme måte som ZIP filer, når de pakkes ut blir de helt eksakt identiske med den opprinnelige filen.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er en "enkel" setup av EAC et sted på nettet, følg den og du er kjørende.
    http://www.neowin.net/forum/lofiversion/index.php/t77696.html , ikke helt sikker på dette er den rette, men se på den.
    Hele molevitten : http://www.angelfire.com/magic2/hq-audio/l/eac-setup-all.html
    FLAC ER Lossless, at filene blir komprimert er delvis riktigt, de blir pakket som en zipfil, og pakkes da ut igjen når du avspiller.
    En meget meget enkel måte å rippe på er å installere ITunes, da kalder du opp Rediger, Innstillinger, Avansert, og Import. Der velger du Apple Lossless, Automatisk og feilkorrigering på.
    Nå tar det ca. 5 minutter per cd, og musikken lagres automatisk i ITunes sitt geniale bibliotek, med albumbilder og all info. Du kan endre dette om du vil.
    Når du setter opp Transporteren limer du inn linken til Min Musikk og Itunes. Laster du ned musikk i flac f.eks. fra Linn kan du lagre dette i Min Musikk, og når du velger musikk fra Transporteren velger du Music Library, og da velger du hvilken mappe du vil spille fra, ITunes ligger sortert i artister, genre, år osv eller du kan velge Music Folder hvor dine nedlastinger vil ligge.

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Glimrende svar som jeg faktisk forsto fra herr vegg og Niels.
    Nå har jeg fått orden på directory, og jeg har forsonet meg med at jeg må trykke på 'MP3' for å få FLAC. Det som forvirrer meg nå er at jeg i Wizard'en har markert at jeg vil ha FLAC, så trykker jeg på MP3 og får .... .WAW format !!

iTunes virker som djevelens påfunn for meg, med synkonisering og andre intuitive funksjoner (ikke for meg), men så har jeg vokst opp med DOS

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg har ikke foretatt meg noe (bevisst) for å installere FLAC. Men det ser ut til at filene legges inn i waw format. Så startes et eksternt program opp og konverterer fila til FLAC. I loggen i EAC står det for hvert spor som er ferdig;

Reading Track
    Normalizing
    Copy OK
    Compress Track by External program

Så på en eller annen måte virker det. Kan ikke åpne dialogboksen og sjekke setting før om 20 min

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Om du ikke har installert flac separat så virker det garantert ikke.

EAC prøver nok å kalle opp flac kodeken, men siden den ikke finnes på din maskin får den ikke gjort noe og lar filen forbli i wav format, som du har observert.

Følg oppskriften jeg har linket til så går det nok bedre.

Lykke til og god natt.  :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    trond skrev:
    Nei, jeg har ikke foretatt meg noe (bevisst) for å installere FLAC. Men det ser ut til at filene legges inn i waw format. Så startes et eksternt program opp og konverterer fila til FLAC. I loggen i EAC står det for hvert spor som er ferdig;

Reading Track
    Normalizing
    Copy OK
    Compress Track by External program

Så på en eller annen måte virker det. Kan ikke åpne dialogboksen og sjekke setting før om 20 min
    Hos meg fungerer det helt likt slik du beskriver. For hver låt som rippes kjøres denne kopiering/konverteringsrekkefølgen: "CD" --> WAW --> FLAC. Tror det har noe med at vi bruker ekstern codec.

Ps! Jeg merker veldig forskjell på hvilken pc jeg kjører EAC på (gitt samme oppsett av EAC på begge pc'ene).
    Via Laptop'en tar det veeeeldig lang tid, mens på stasjonær pc (SB-server) rippes cd'ene i løpet av noen minutter.

//Terka

gorg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Terka skrev:
    Ps! Jeg merker veldig forskjell på hvilken pc jeg kjører EAC på (gitt samme oppsett av EAC på begge pc'ene).
    Via Laptop'en tar det veeeeldig lang tid, mens på stasjonær pc (SB-server) rippes cd'ene i løpet av noen minutter.

//Terka
    Det har nok med cpuen i pcen/laptopen å gjøre.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    gorg skrev:
    Terka skrev:

//Terka
    Du har nok helt rett i det! ;D I tillegg til å være desidert eldst har den stasjonære pc'en 4CPU i motsetning til 2CPU, 1,5 * prosessorhastighet og ca 50 * mer RAM en laptopen.

Men poenget mitt var at jeg i utgangspunktet brukte laptopen til å rippe musik med likevel da pc'en står i kjelleren som SB server. Fant ut etterhvert at det var god investering tidsmessigt å gå ned og rippe musikken i stedetfor.
    --> Sparer en del tid på å bruke riktig pc (Om man har flere å velge i mellom.)

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Reiny skrev:
    "Melder meg inn" her jeg også etter et kjøp av Squeezebox. Så langt meget fornøyd :)

Kom over en må-ha greie (?) for msn-avhengige; http://www.jimwillsher.co.uk/SqueezeMSN/SqueezeMSN.php
    Det plugginen gjør er å legge til "hva jeg hører på" på msn`n din, slik WMP gjør.
    Hei :)

Har lastet ned denne.
    Hva legger jeg inn som
    Server: ?
    Player: ?
    i innstillningene.

Knut

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4

Reiny

Medlem
    Ble medlem
    13.10.2008
    Antall liker
    0
    Skrev "localhost" på server så fungertet det her (til andre som måtte lure å)

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er i gang med å rippe CD samlingen. Etter god hjelp her på forumet har jeg satt EAC opp til å automatisk hente inn albuminformasjon, og lage subdirectories med artist og så album. Filene er lossless FLAC format. Transporter bør komme med posten idag eller imorgen

Dagens spørsmål er med hastighet. Jeg bruker eksternt CD drev og en HP laptop med relativ lav spec. Første CD jeg setter inn rippes på 3-5 minutter. Påfølgende CD'er går SEINT, mellom 25 og 45 min. Hvis jeg tar en re-start av PC går den første raskt og neste SEINT. Ved bruk av innebygd CD drev går det enda seinere, med 0,6-0,9x

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre, bortsett fra å re-boote PC 1000 ganger eller bruke iTunes ?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor man skal gjøre det vanskelig, iTunes gjør en utmerket jobb, Apple Lossless er et utmerket format. 45 min på en cd? Da hadde jeg holdt på i årevis! ;D

O.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Støtter siste taler. Jeg regner meg som rimelig oppegående databruker, men EAC gav jeg opp etter 30 min. Et ulogisk program (for 2 år siden) som sikkert fungerer ypperlig når man har konfigurert det rett. Poenget er at jeg ikke ser noen fordel med dette vs iTunes som både er oversiktlig, gratis og raskt. Kryss av for feilkorreksjon ved ripping og man opplever nesten feilfri ripping. Dvs jeg har hørt feil kanskje 10 ganger på et 1700 album stort iTunesrippet bibliotek. Dette sier meg at EAC er for den nevrotiske typen...;D

Ulempen er jo at man er låst til Apple Lossless, men dette ser jeg mest på som en akademisk prinsippdiskusjon. Så lenge dette formatet gir meg hva jeg vil (60% størelse uten begrensninger på egen bruk) ser jeg ikke noe poeng i å benytte noe annet så lenge pakka til Apple er så bra. Den dagen dette forandrer seg vil selfølgelig hele biblioteket konverteres til noe annet ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    EAC har nok mer for seg enn majoriteten av oppskrytte tweaks.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    dBpoweramp koster noen dollar, men er intuitivt og greit å sette opp.

T

tangenAVdesign

Gjest
    Melder meg inn her jeg også.

Jeg startet min karriære som nettverksspiller-junkie med en Roku Soundbrigde til stueanlegget (mest for å høre nettradio), bare for å konkludere med at den låt skit og måtte ha Slimserver for å kunne spille WAV filer fra disk på vettugt vis. Da var veien kort til å kjøpe en Squeezebox 3 til stueanlegget. Derfra var veien veldig kort til å kjøpe en til for det store lydalteret som digital kilde. All musikken tilgjengelig fra godstolen! Fjernkontroll!! Digital volumkontroll!!! STOR oppgradering!!!! Derfra ble det til å oppgradere til Transporter i stueanlegget (bedre lyd). Squeezeboxen som nå ble til overs var kjekk å bruke til lyd på terassen, og selvsagt måtte jeg ha en Controller for å kunne fjernstyre den (siden SB3 og forsterkeren ble plassert innendørst). Og det blir vel en Squeezebox Boom til sommeren tenker jeg.... (og dæsken så fort en 500 GB disk ble full av musikk)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Om du ikke har installert flac separat så virker det garantert ikke.

EAC prøver nok å kalle opp flac kodeken, men siden den ikke finnes på din maskin får den ikke gjort noe og lar filen forbli i wav format, som du har observert.
    ...
    Dette er ikke korrekt. I de senere versjoner av EAC følger både FLAC-enkoderen og AccurateRIP-modulen med.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Terka skrev:
    gorg skrev:
    Terka skrev:
    Du har nok helt rett i det! ;D I tillegg til å være desidert eldst har den stasjonære pc'en 4CPU i motsetning til 2CPU, 1,5 * prosessorhastighet og ca 50 * mer RAM en laptopen.
    Ripping er veldig lite CPU/RAM krevende så den avgjørende faktoren er nok selve CD/DVD drevet. Jeg merker forskjell i hastighet på mine 2 drev i som står i samme PC.

Selve enkodingen er CPU avhengig , men det er uansett en veldig liten del av totaljobben med å rippe, det er selve avlesningen fra plata som tar tid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn