Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt rare tegn for æ, ø & å hos meg på Squeezedroid, men det kan jo være fordi jeg har valgt bort skandinavisk tastatur (synes det er raskere å skrive uten) .. Veldig fornøyd så langt.

Noen som vet hvordan jeg velger å kjøre receiveren min via kablet nett ? jeg har plugget i kabel, men den kommer opp som en trådløs enhet i nettverket..

w

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2008
    Antall liker
    0
    pstraums skrev:
    Noen som vet hvordan jeg velger å kjøre receiveren min via kablet nett ? jeg har plugget i kabel, men den kommer opp som en trådløs enhet i nettverket..
    Dette har jeg nettop vært igjennom. Du må holde inne knappen på receiveren i 5-10 sek til den begynner å blinke hurtig med rød farge. Så går du inn på controlleren og trykker "restore factory settings". Så setter du opp receiveren på samme måte som du gjorde da den var ny, bortsett fra at du nå velger wired connection istedet for wireless.

Ned eneste som er kjipt med dette er at selve controlleren også blir "nullstilt", slik at du må gjøre alle personlige instillinger som bakgrunnsfarge, screensaver osv på nytt. Men for min del tok ikke det mange sekundene å trykke seg igjennom.

-----------------

Ellers er jeg veldig fornøyd med å bruke SqueezeCommander på min HTC Tattoo. Med Spotify Beta plugin selvfølgelig...

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Thanx w :) det skal testes

(alt som kan "vekk fra trådløst" må jo være til det bedre) ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Akkurat dette med valg av nettverkstype er enklere med Squeezebox Classic. Man napper bare ut strømkabelen et lite øyeblikk, og trykker høyrepil straks Logitech-symbolet viser seg. Første "stopp" er valg av nettverk - "set up networking" - og da kan man velge mellom "connect to wireless network" eller "connect to ethernet network". Like enkelt å bytte tilbake hvis man angrer seg - og ingen av de personlige innstillingene blir borte.

Goshin

Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    5
    Frister å dra på Lefdal og kjøpe en Ipod touch nå som den er på tilbud til 995,-
    Er det greit å få denne til å funke som fjernkontroll til Squeezebox ved å installere IPeng? Regner med at dette er beskrevet et eller annet sted i denne store tråden eller i datatråden.
    Har en Classic i huset og tenker vel på å kjøpe en til brukt eller gå for ny Touch til anlegg nummer to.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.688
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Skulle sterkt tru det, ja.
    Jeg bestilte den på elkjøps nettbutikk i går, til samme prisen . Med iPeng for øye..

Med tre skvisbokser i heimen, ofte synkronisert, har jeg savnet å kunne regulere lyden individuelt på spillerne uten å måtte skifte spiller på SB Controlleren.

Dynamic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    6
    har forelsket meg helt i bruken av min iPhone og squeemote.. fungerer vanvittig bra.

så, blir nok en iPad med squeemote etterhvert :D

helvheim

Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Antall liker
    0
    Fungerer perfekt med iPeng og Squeemote med iPhone så det blir sikkert like bra m iTouch

C

Cyber

Gjest
    Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Sony android tlf, enten X10, X10mini eller kommende X8. Kan disse kjøre program som Squeeze Commander eller Squeezedroid? Har oppløsning på skjermen noe å si?

Eller er HTC en bedre tlf?

Mitt budsjett er ca 2000 max på tlf - ellers kan jeg jo like godt kjøpe en med eple bakpå.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.015
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    All Android kan brukes tror jeg, jeg sitter med en Desire, fy så godt det virker. Hadde lyst på en ipod eller sqeeze-fjernkontroller slik som er med duetten, men det trengs ikke nå.. ;D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.688
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nylig skaffet meg en iPod Touch for fjernkontrollbruk. Kjekk i bruk med iPeng er den, men vil ikke si den utklasser Controlleren min akkurat. Er vel litt smak og behag, de har sine styrker begge to.
    Et fint supplement er den, og nå har jeg slått av all strømstyring/sparing slik at de begge responderer omtrent umiddelbart.

Ellers er det verdt å merke seg at Netshop nå har et brukbart tilbud på SB Touch, for den som går i tanker om å skaffe seg den. Jeg klarte ikke å stå imot, og snart kan jeg få spilt av mine 24-96 filer på skikkelig vis. Og jeg vil da ha et squeezebox i alle fire rom i heimen. Verden går framover.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ganske nylig fikk jeg overført en 24/192-fil fra eldstemann - bare for å sjekke om den lot seg spille via Squeezeboxene mine - og det gjør den. Det låter veldig bra.

Dette står å lese av informasjon i SqueezeCenter:

File Format: FLAC
    Duration: 3:01
    Bitrate: 4908kbps VBR (Converted to 705.6kbps ABR)
    Sample Rate: 192.0 kHz
    Sample Size: 24 Bits

Såvidt jeg har skjønt, skal ikke Squeezeboxen kunne spille slike filer - maks 24/96 i følge det jeg har lest. Kan noen forklare meg hva Squeezeboxen egentlig gjør her med originalfilen - den spiller jo? 4908kbps VBR, converted to 705.6kbps ABR - er ikke det litt suspekt? Masse kbps som er borte? - eller er det bare det at jeg kan for lite om dette?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @Ulf-B,
    Det betyr bare at Squeezebox Server transkoder til det som er maks oppløsning for avspilleren din.

EDIT: Rettelse: "Nedsampler" er et bedre ord enn "transkoder" i denne sammenheng.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.190
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    24/192 nedsamples til 24/48. Hadde du spilt på en Transporter eller Touch hadde softwaren nedsamplet til 24/96.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for svar!

24/48? Ja, ja - det låter faktisk veldig bra, det også, da. Det tar nok noe tid før 24/192 blir standard hos meg - og når så skjer, satser jeg på at Logitech har kommet opp med et produkt som takler det.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.190
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om det er en trøst har jeg resamplet absolutt all hirez jeg eier til 24/44.1, siden det er den frekvensen delefiltrene mine går på.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Hva resamples den til hvis en bruker Softsqueeze som avspiller?
    Får en dac inn dørene de neste dagene som takler 24/192, og hvis softsqueeze kan kjøres med 24/192 så hadde det vært en kanon løsning siden jeg har HTPC stående som brukes kun til film. Da kunne duet'en gått av med pensjon.

EDIT: Fant ut at Softsqueeze ikke støtter hi-rez, spørsmålet blir da er det en annen software spiller (squeezeslave e.l) som gjør jobben?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    4
    stejorge skrev:
    Hva resamples den til hvis en bruker Softsqueeze som avspiller?
    Får en dac inn dørene de neste dagene som takler 24/192, og hvis softsqueeze kan kjøres med 24/192 så hadde det vært en kanon løsning siden jeg har HTPC stående som brukes kun til film. Da kunne duet'en gått av med pensjon.

EDIT: Fant ut at Softsqueeze ikke støtter hi-rez, spørsmålet blir da er det en annen software spiller (squeezeslave e.l) som gjør jobben?
    Tror Squeezeplay støtter 24/96 iallefall.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Så kan man jo også lure på hvor mye forskjell man hører på de forskjellige samplingsratene... Min erfaring at andre ting i kjeden spiller langt større rolle, enn hvorvidt man kjører 24/48, 24/96 eller 24/192 for den saks skyld. Her i heimen oppsamples all digitalis via dCS Purcell til 24/192, men jeg skal være ærlig og innrømme at jeg sliter med å høre de store forskjellene ved lavere oppløsninger.. Mulig dette vil oppleves på en annen måte hvis kildematerialet er av en høyere kvalitet og at dCS riggen min tukler med slike signaler fra f.eks bluray plater slik at sammenligningen ikke kan foretas via min digitalrigg. Det kan jeg alt for lite om. Skvisboksen er suveren til sitt bruk, men for kritisk lytting, er det fremdeles vinylriggen som gjelder her i hula, med sølvskivene avtastet via BASE drivverket på en god andre plass. Mulig dette kan forandre seg etterhvert. Er nyskjerrig på Transporter. Den skal være veldig god klokket med dCS riggen min. Skulle ønske det var noen i nærleiken som hadde en Transporter så jeg kunne teste dette. Er ikke fryktelig hypp på å skulle skvise enda en stor burk inn i racket som er fyllt til randen allerede :(

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.190
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JAES publiserte en studie som der man ikke kunne påvise signifikant hørbar forskjell mellom redbook og høyere oppløsning. Ble opptil flere sinna tråder her inne av den mener jeg å huske. Okkesom ga den meg en slags vitenskapelig ryggdekning for å kjøre systemet mitt på 44.1 kHz.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    631
    Er veldig påpasselig med å spille av 24-bitsversjonen av det grønne Beatles-eplet gjennom Transporter, men regner med at det ville blitt 50-50 i en blindtest. Men det føles godt med 24-bit.

Kan ikke alle bare være enig i det? I klokketråden er de enige om at dyre klokker ikke går noe bedre (eller raskere?) enn vanlige klokker. Der er de ærlige ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan være enig i at 44,1 - 48 - 96 etc. ikke nødvendigvis er avgjørende. Derimot tror jeg gjerne at ekte 24-bit dynamikk slår CDens 16-bit lyd. Jeg mener å ha hørt forskjell der - uten at jeg skal være altfor bastant. Det har gjerne vært sånne nå-skal-du-høre-noe-du-aldri-har-hørt-før-tester - og da går jeg fem på hver gang, jeg - hehe.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.190
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå gjør jo squeezecenterbox server 16 bit-materiale om til 24 bit på skikkelig vis. Nå skal jeg gå og sove godt.

Forresten: Herværende 8-åring har fått en Squeezebox Radio. Suksess! Slimdevicesfolkene gjorde en bra jobb med høyttalersystemet (inkl eq og forsterkeri) på den og Boom. Låter bra. Super taleforståelighet og troverdig klangbalanse i den lille dingsen. Natta.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    marsboer skrev:
    Selv synes jeg SqueezeDroid fungerer best på Android.
    Har problemer med å "laste inn" annet enn "Artister" med SqueezeDroid. Går jeg inn på "Album" kommer det innen ting opp...(kan det ha noe med at jeg benytter en Duo NAS fra Netgear (som ikke er den kjappeste? Controlleren har også en del "ventetid", men den laster i alle fall inn. Andre som kjenner til problemet?

Ser SqueezeControl appsen får bra tilbakemeldinger på Android-Marked. Noen som har testet denne?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    panfam skrev:
    Ser SqueezeControl appsen får bra tilbakemeldinger på Android-Marked. Noen som har testet denne?
    Bruker Squeezecomander, og har aldri hatt problemer med denne. Lastet ned ved hjelp SlideME. Denne kan også brukes til å overføre musikfiler til mobilen.
    Den har kjapp respons, og har aldri opplevd noe problem med denne.

Baard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    952
    Torget vurderinger
    1
    16/44.1 vs 24/96

Kjøpte dette albumet i 2 versjoner fra Naimlabel for å høre om det var noe vesentlig forskjell på hig rez og redbook over min Touch.
    - flac 16/44.1
    - flac 24/96

Det er ikke noe problem å detektere forskjeller. Litt mere luft og kropp i gjengivelsen når man sitter og AB lytter på samme spor. Fikk min kone til å verifisere - uten at hun fikk vite hva som var 16bit eller 24bit. (ikke bryr hun seg heller, rart det der)

Var forskjellen dramatisk? - nei. Vil heller beskrive det som et "knepp opp" på kvalitetsstigen. Har hatt kabelbytter som har gitt større effekt enn overgang fra 16 til 24bit - men det kan man jo heller ikke måle eller kvantifisere. Men det er en annen diskusjon ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Elkjøp selger nå squeezebox til 2000.- ;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.015
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Vortexbox, er det noe problem å bare trykke på oppgradering på sb-serveren eller må det gjøres på en annen måte?

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    593
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    Lasta ned Led Z's Mothership (24/96 flac). Av en eller annen grunn finner ikke SB denne når jeg scanner biblioteket for ny musikk. Hverken under Ny musikk eller under Artist => Led Z. Noen ide?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    breuer skrev:
    Lasta ned Led Z's Mothership (24/96 flac). Av en eller annen grunn finner ikke SB denne når jeg scanner biblioteket for ny musikk. Hverken under Ny musikk eller under Artist => Led Z. Noen ide?
    Sjekk taggingen på den. Ikke alltid downloaden inneholder den infoen squeezen trenger for å gjenkjenne albumet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    Jeg bruker Vortexbox, er det noe problem å bare trykke på oppgradering på sb-serveren eller må det gjøres på en annen måte?
    Det tryggeste er sannsynligvis å bruke oppgraderingsfunksjonen i VortexBox.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.015
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    HoJ skrev:
    hm.. jeg kan ikke se at den finner noe ny oppgradering på sb-serveren - eller heter det noe annet på vortexboxen?

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Ok -

Er rimelig grønn på dett.. hva er forskjell på skvisboks og transporter? Hva trenger jeg (har laptop fra før) i tillegg til f.eks skvisboks? Har trådløs router, skal det gå trådløst helt frem til anlegget?? Har normalt stilt relativt store krav til kabler i anlegget.. ;)

JT

J T skrev:
    eddie1 skrev:
    Elkjøp selger nå squeezebox til 2000.- ;)
    2239.- ...

JT

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    J T skrev:
    Ok -

Er rimelig grønn på dett.. hva er forskjell på skvisboks og transporter? Hva trenger jeg (har laptop fra før) i tillegg til f.eks skvisboks? Har trådløs router, skal det gå trådløst helt frem til anlegget?? Har normalt stilt relativt store krav til kabler i anlegget.. ;)

JT
    Du trenger ikke noe mer. Du kan benytte enten trådløst eller ethernet mellom squeezeboxen og routeren. Det vil ikke være noen hørbare forskjeller men ethernet er immunt mot forstyrrelser og dropouts.

Transporter er toppmodellen i squeezeboxfamilien. Forskjellen ligger først og fremst i en vesentlig mer påkostet DAC-del og utganger. Funksjonelt er de like bortsett fra ulike fjernkontroll-løsninger og at Transporter har digital-inngang og klokke-inn/utganger.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:
    coolbiz skrev:
    HoJ skrev:
    hm.. jeg kan ikke se at den finner noe ny oppgradering på sb-serveren - eller heter det noe annet på vortexboxen?
    Må innrømme at jeg ikke følger med på hva VortexBox-teamet driver på med.
    http://vortexbox.org/ finner du sikkert ut hva som er status på prosjektet og oppdateringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn