Squeezebox!!!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.238
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er 2 forskjeller så vidt jeg vet
- Logitechs får du bare i svart
- Logitech leverer en annen strømforsyning/ fra en annen kinaleverandør; pga at de har avtale med dem fra før.
Ellers er det ingen forskjell.

Bernt K

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Logitech har kjøpt Slim Devices, sånn er det med den saken

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.238
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, og de eneste endringene de har gjort er de jeg beskrev... 8) Ja, også er det vel en Logitechlogo hist og pist.

Bernt K

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
I går kom Squeezeboxen min også ;D Fikk ut fingeren og betsilte mens jeg ennå fikk med slimdevices logo (det står dog logitech på kontrollfjerneren).. Rakk kun å kjøre initial setup og installerte slimserver på mac'en i går.. Veldig imponert over kvalitet/brukervennlighet osv! Langt over hva jeg forventet!

Hadde litt innkjøringsproblemer med hakking i lyden, men regner med det skal ordne seg når jeg får kikket litt på det.. Skal sette opp en egen maskin med FreeNAS/SlimNAS.

Skal modde digitalutgangen jf. Yeo's oppskrift på diyparadise.com. Digital transformer fra SC er bestilt :) Videre skal Squeezeboxen fore en Monica2 NOS Dac med en Jung superregulator PSU (Sjöström AUdio). Tror jeg skal forhøre meg med Sjöström om muligheten for å få lagd en 5V PSU til SB'en også... Noen som har andre konkrete anbefalinger å komme med ang. PSU til SB (ja, jeg vet det er mange meninger om dette).. Welborne Labs stod høyt på ønskelisten, men er litt skeptisk til det firmaet etter å ja lest litt ymse om leveransene deres.

I går kjørte jeg SBen analogt til min Unison Research S2K -> Patos Symphonic III AMT og det virket veldig lovende rett ut av boksen! Veldig bra! Virkelig ett løp & Kjøp produkt (det må vel sies at jeg løpte litt sent, men bedre sent enn aldri, ikke sant?) ;D

Mvh

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Da er jeg også med i klubben ;D. Boksen kom i dag. Selvfølgelig meeeget skeptisk til alle som påstod at det var enkelt å sette opp. Men........genialt, herlig. Gikk som en lek på 3 minutter (inkl. nedlasting). Selv gjennom boksens DAC lyder det bra!!!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Artig at flere og flere ser lyset. Har hatt min SB i et drøyt år nå og er fremdeles like entusiastisk.

Raist, den modden med koblingstrafo på SPDIF signalet ser interessant ut, har vurdert det selv, men har ikke funnet noe fornuftig sted å bestille fra. Hvor fant du den? Pris?

NOS DAC er jeg derimot skeptisk til når det gjelder SB. De er vel stort sett basert på gamle 16 bits 44.1kHz DAC chiper, og da går man glipp av en av de tingene jeg har hatt mye glede av på SB, nemlig 24 bit 48kHz lydfiler. Enten lastet ned eller rippet fra DVD plater. Her er det mye godlyd å hente.
Med en NOS DAC er du låst til CD rip'er. Men du kan jo alltids bruke analogutgangene fra SB'en.

B

Back_Door

Gjest
Det fantastiske med denne lille saken, er at den revolusjonerer musikkhverdagen til både hvermannsen og audioten. Alt etter hvordan den kobles opp og sammen med øvrig utstyr.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Ja den er fantastisk den lille boksen!! Fikk prøvd litt mer i dag (fremdeles analogt til integrert) og nå spilte det uten antydning til hakking.. Mulig maskinen med Slimserver hadde stått på noen uker for mye i strekk :) Spiller faktisk veldig bra med den interne DAC'en. Jeg er imponert!!

Veggen:
Når det gjelder DAC'en så stemmer det at den er basert på TDA 1545A chippen. Må undersøke det du skrev om litt nøyere! Har uansett en Shanling DAC1 også.. Der sitter det 4 stk Burr Brown PCM 1704 chipper som burde gjøre jobben tålig greit :) Og så funker den jo bra med intern DAC også...

Når det gjelder den transformeren så koster duppeditten 15$ og frakten det samme. Jeg bestilte den direkte fra Scientific Conversion, rask og god service! Jeg bestilte 3 stk og da har jeg en i backup i tilfelle noe skulle skjære seg. De har dog ikke ankommet ennå, men du kan overta den ene hvis det er av interesse!

Mvh

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Raist skrev:
du kan overta den ene hvis det er av interesse!
Det er definitivt av interesse!

PS. Det var ikke meningen å drepe gleden over NOS dac'er. Låter det bra så spiller antall bits ingen rolle! Men det setter altså et par begrensinger på kildematerialet.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Veggen skrev:
PS. Det var ikke meningen å drepe gleden over NOS dac'er. Låter det bra så spiller antall bits ingen rolle! Men det setter altså et par begrensinger på kildematerialet.
Det gjorde du ikke :)! Men du gjorde meg oppmerksom på ett moment som må sjekkes nøyere ut! Monica Dac'en gir mye glede og er fin til sitt bruk. Uansett må jeg kjøre en liten shootout mellom den og Shanlingen og gjøre en vurdering utifra det :)

Sender deg en pm Veggen når jeg har mottatt transformeren!

Mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hva slags mic preamp bruker du veggen (du hadde Behringer ECM8000?).. Må jo prøve å få til Inguz nå som skvisboksen er i hus! Har en Audio Technica målemic (fulgte med en Denon surrarundt). Den har mini-jack tilkobling. Vil den fungere tror du? Har tidligere brukt den og gjort frekvensmålinger via mic in på laptopen. Da burde den vel funke til dette bruket også?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Nå bruker jeg en E-MU 0404 USB:
http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15185
Dette er en alt i ett boks med 48V phantom spenning (som trengs til ecm8000), mik preamp, god ADC/DAC, og mye annet snacks. Se egen tråd her på datahjørnet.

Kan godt hende AudioTechnica'en din er god nok. Antagelig ligger begrensingen i lydkortet i laptopen vil jeg tro. De er vel ofte av varierende kvalitet, med mye støy etc.
Det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve og se om du liker resultatet?

Om du ikke blir fornøyd så kan du jo prøve med Behringers billige USB lydinterface UCA202:
http://www.behringer.com/UCA202/index.cfm?lang=ENG
Tilfeldigvis så har jeg et slikt liggende som jeg ikke bruker, kanskje det kan byttes mot en digital transformer fra SC?  ;D Da trenger du en overgang fra mini-jack til RCA.

Det er verdt å legge litt innsats i å få Inguz til å virke, for meg er dette blitt en av de store tingene med squeezeboxen.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Nå lar jeg Skvisboksen fore en Moodlab "concept" DAC via toslink, og kan rimelig umiddelbart konkludere med at det låter mye mye bedre, mer "analogt" om jeg så må si.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Kjører nå digitalt ut til DACen på E-MU 0404. Det ble veldig mye bedre. Sammenliknet med CD (se signatur), klarer jeg ikke å høre den store forskjellen. Den forskjellen var relativt stor når eg brukte squeezeboxens DAC.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Er det noen av dere Squezebox-brukere som har satt det opp slik at både selve Squeezeboxen og Slimserver-boksen kjører trådløst? Er dette problemfritt, eller treffer dere på båndbreddebrensninger pga at musikken må sendes over det trådløse nettet to ganger?

Jeg er blitt spurt til råds om dette, men har liten erfaring med trådløst, ettersom jeg benytter Ethernet til min egen Squeezebox.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Kjørte server trådløst og squeezebox kablet tidligere. Nå har jeg begge trådløst. Hører ingen forskjell. Har merket at squeezeboxen buffrer ganske mye. Spillte minst 30 sekunder etter kabelen ble fjernet. Dermed skulle vel båndbreddeproblemer ikke være så stort problem da den har god tid på retransmisjon og etc.

Mvh
Bjørn

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Takk for svar, Bjørn!

Nyttig å vite. Men jeg glemte i farten at denne problemstillingen naturligvis er avhengig av bitrate. Dersom du får 30 sek. lyd fra din SB-buffer, kjører du vel et lossy komprimert format. Virker det trådløse greit med f.eks. WAV også ?

A

Aubi

Gjest
Da squeeseboksen min å besøk hos naboene mine som bor over veien, så ble det hele begrenset til MP3. WMA ble for mye, men så snakker vi om 10-20% signalkvalitet.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
Takk for svar, Bjørn!

Nyttig å vite. Men jeg glemte i farten at denne problemstillingen naturligvis er avhengig av bitrate. Dersom du får 30 sek. lyd fra din SB-buffer, kjører du vel et lossy komprimert format. Virker det trådløse greit med f.eks. WAV også ?
Jeg kjører trådløst og bruker kun wav eller flac. Har aldri hatt noen problem.

Frode

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

Satser på å ikke starte egen tråd for dette, så here we go:

Jeg ser at det er en jungel av NAS-bokser der ute som støtter 3dje-parts oppgraderinger til en viss grad, samt at noen har innebygget Mediaserver-programvare allerede. Jeg lurer på hva jeg skal velge. Faktorer som spiller inn er:

* Må kunne kjøre Slimserver på en god måte
* Stabil drift både mot SqueezeBox og PCer i nettet
* Helst støtte for flere disker, gjerne eksterne USB 2.0-disker
* Pris

For meg er ikke RAID og slikt noe poeng hvis det betyr vesentlig prisøkning. Jeg har ingen problemer med å gjøre manuell backup, det har jeg allerede gode rutiner for ifbm. digital fotografering. Det er jo uansett ripping av CDene som tar mest tid.

Det er sikkert flere faktorer som man bør huske på. Jeg har ikke kjøpt SB ennå, men det blir en del av pakka etterhvert.

Jeg har i dag en Synology USB Station for USB 2.0 som jeg bruker til en backup-disk allerede, samt som printserver. Men jeg tror ikke den støtter 3djeparts Slimserver-oppgraderinger. Dere får korrigere meg hvis jeg tar feil her. Uansett så støtter den kun 1 USB-disk, så jeg har lyst på noe som kanskje kan vokse litt mer med oppgavene.

Noen gode innspill? Jeg kommer nok uansett til å vektlegge pris en del, siden jeg ikke ser at dyr serverløsning påvirker lyden vesentlig (SB har stor buffer). Har nok av annet å bruke pengene på. ;)

Har mest tro på Slimserver som programvare, siden det ganske sikkert blir en SqueezeBox som skal spille av musikken. Men skulle det mot formodning være annen serverprogramvare som fungerer like bra på en slik NAS-løsning, så er jeg åpen for det.

Når det gjelder nettradio, trenger man da en server i nettverket, eller går SqueezeBox direkte på internettet for dette?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

roffe skrev:
Satser på å ikke starte egen tråd for dette, så here we go:

Jeg ser at det er en jungel av NAS-bokser der ute som støtter 3dje-parts oppgraderinger til en viss grad, samt at noen har innebygget Mediaserver-programvare allerede. Jeg lurer på hva jeg skal velge. Faktorer som spiller inn er:

* Må kunne kjøre Slimserver på en god måte
* Stabil drift både mot SqueezeBox og PCer i nettet
* Helst støtte for flere disker, gjerne eksterne USB 2.0-disker
* Pris

For meg er ikke RAID og slikt noe poeng hvis det betyr vesentlig prisøkning. Jeg har ingen problemer med å gjøre manuell backup, det har jeg allerede gode rutiner for ifbm. digital fotografering. Det er jo uansett ripping av CDene som tar mest tid.

Det er sikkert flere faktorer som man bør huske på. Jeg har ikke kjøpt SB ennå, men det blir en del av pakka etterhvert.

Jeg har i dag en Synology USB Station for USB 2.0 som jeg bruker til en backup-disk allerede, samt som printserver. Men jeg tror ikke den støtter 3djeparts Slimserver-oppgraderinger. Dere får korrigere meg hvis jeg tar feil her. Uansett så støtter den kun 1 USB-disk, så jeg har lyst på noe som kanskje kan vokse litt mer med oppgavene.

Noen gode innspill? Jeg kommer nok uansett til å vektlegge pris en del, siden jeg ikke ser at dyr serverløsning påvirker lyden vesentlig (SB har stor buffer). Har nok av annet å bruke pengene på. ;)

Har mest tro på Slimserver som programvare, siden det ganske sikkert blir en SqueezeBox som skal spille av musikken. Men skulle det mot formodning være annen serverprogramvare som fungerer like bra på en slik NAS-løsning, så er jeg åpen for det.

Når det gjelder nettradio, trenger man da en server i nettverket, eller går SqueezeBox direkte på internettet for dette?

Dersom det er en NAS-boks som kan kjøre Slimserver du er ute etter, er det ikke til å komme utenom Infrant's ReadyNAS+. Det er jo tross alt den eneste som støttes offisielt av SlimDevices. Slimserver er blitt portet av entusiaster til andre NASer også, men du har ingen garanti for at disse vil bli vedlikeholdt.

Ettersom ReadyNAS er Linuxbasert, burde det også være en smal sak å få den til å snakke andre multimedia-protokoller, f.eks. Universal Plug & Play.

Godt at du har til hensikt å gjøre skikkelig backup. Ulike redundante RAID-løsninger er i denne sammenheng først og fremst en måte å oppnå høy oppetid på, og ikke en erstatning for et god backupregime.

Du trenger ikke server i lokalnettverket for å bruke Squeezebox til nettradio.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
coolbiz skrev:
Takk for svar, Bjørn!

Hei

Neida. Kjører WAV og FLAC. Har deaktivert all konvertering av andre format, så den burde kjøre uten å konverter det til MP3 mellom server og avspiller? Ble litt usikker, men er det noen som har oppfattning om at dette må være feil med filformat og lengden på buffring?

Mvh
bjørn

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gikk bort og trakk ut ethernet og det tok ca 40 sek før spilleren stoppet. Med FLAC.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
jowil skrev:
Gikk bort og trakk ut ethernet og det tok ca 40 sek før spilleren stoppet. Med FLAC.
Ja, der ser du. Supert at du testet :)

mvh
b

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
jowil skrev:
8)

Det var litt lengre enn jeg hadde trodd. Slik jeg forstår data-arket i http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?HardwareComparison, så er bufferen for komprimerte data 25MB, så for å plass til 40 sekunder musikk der, nå bitraten være ca. 640kB/s. De fleste FLAC-filene mine ligger på rundt 800 kB/s. Forøvrig er det plass til 10sek. buffring av ukomprimerte 44.1/16 wav-data.

Uansett, dette var en liten avsporing av temaet; hvor kritisk er signalkvalitet dersom en kjører både squeezeboxen og slimserveren trådløst. Buffring hjelper jo ikke dersom overføringshastigheten er grunnleggende for liten. Som Aubi's erfaring demonstrerer: med synkende signalkvalitet må man før eller senere ty til "on-the-fly"-komprimering på server-siden.

Forresten fikk jeg en liten støkk av squeezeboxen min i dag. Etter oppgradering av slimserver fra 6.5.1 til 6.5.2 og tilhørende firmware-oppgradering, viser nå squeezeboxen min en Logitech-logo når den skrus på :mad:

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Damn Logitech!

Dette er ikke direkte sammenlignbart, men jeg har kjørt en Mac mot en NAS trådløst. Jeg har iTunes i Mac'en og sender signalet til en Airport Express, som er koblet optisk til en DAC.

Om filene er veldig store, så hender det at det hikker. Sikkert for mye som skjer samtidig på nettet.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
For radio trenger ikke pc´en være på, da bruker man SqueezeNetwork. Dette er en egen side på internett hvor du kan lagre dine favoritter osv.
Jeg har vanligvis 60-75 % signalstyrke, har aldrig opplevd noen hikke, heller ikke på nedlastede Linn filer, eller "overkill" eksperimentelle 2850 kbs 24/96 kHz filer. Bruker en D-Link 4300 trådløs router.
SlimServer har egen tester, her kan du kjøre opp til 5000 kbs til SB3 og se hvad netverket klarer.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
coolbiz skrev:
Forresten fikk jeg en liten støkk av squeezeboxen min i dag. Etter oppgradering av slimserver fra 6.5.1 til 6.5.2 og tilhørende firmware-oppgradering, viser nå squeezeboxen min en Logitech-logo når den skrus på :mad:
Uff ja, dette er faktisk grunnen til at jeg utsetter oppgradering i det lengste. Er vel kanskje irrasjonelt, men det er vel ingen lydutstyrsfriker som vil ha logitech i anlegget sitt?
Dette må da være en markedsføringsbom, spesielt med tanke på Transporter som jo er ment for audiofile.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
(..klippe..)
Uff ja, dette er faktisk grunnen til at jeg utsetter oppgradering i det lengste. Er vel kanskje irrasjonelt, men det er vel ingen lydutstyrsfriker som vil ha logitech i anlegget sitt?
Dette må da være en markedsføringsbom, spesielt med tanke på Transporter som jo er ment for audiofile.
Det er faktisk kun Squeezebox som har fått Logitech-logo på fronten. På Transporter har bare Slim Devices-logoen forsvunnet, slik at den nå bare heter "Transporter". Den skal visstnok dukke opp på http://www.logitech.no om ikke lenge. Skal bli interresant å se om noe skjer med prisen. Squeezebox har jo blitt en del billigere i Norge etter at Logitech tok over, men det skyldes kanskje først og fremst dollarkursen. Produksjonen av Squeezebox har blitt flyttet til Kina, mens Transporter fremdeles produseres i California.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

coolbiz skrev:
Dersom det er en NAS-boks som kan kjøre Slimserver du er ute etter, er det ikke til å komme utenom Infrant's ReadyNAS+. Det er jo tross alt den eneste som støttes offisielt av SlimDevices. Slimserver er blitt portet av entusiaster til andre NASer også, men du har ingen garanti for at disse vil bli vedlikeholdt.

Ettersom ReadyNAS er Linuxbasert, burde det også være en smal sak å få den til å snakke andre multimedia-protokoller, f.eks. Universal Plug & Play.
Hva er ca-pris på denne? Vet du om den er å få kjøpt i Norge?
Hvis det er de løsningene som på Komplett.no går under navnet NetGear ReadyNAS, så er de MYE dyrere enn jeg hadde tenkt meg.

Er det noen som bruker andre alternativer?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

roffe skrev:
Hvis det er de løsningene som på Komplett.no går under navnet NetGear ReadyNAS, så er de MYE dyrere enn jeg hadde tenkt meg.
Ja, Infrant er Netgear. Svine dyrt er det også. :)

coolbiz skrev:
jowil skrev:
8)

Det var litt lengre enn jeg hadde trodd. Slik jeg forstår data-arket i http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?HardwareComparison, så er bufferen for komprimerte data 25MB, så for å plass til 40 sekunder musikk der, nå bitraten være ca. 640kB/s. De fleste FLAC-filene mine ligger på rundt 800 kB/s. Forøvrig er det plass til 10sek. buffring av ukomprimerte 44.1/16 wav-data.

Uansett, dette var en liten avsporing av temaet; hvor kritisk er signalkvalitet dersom en kjører både squeezeboxen og slimserveren trådløst. Buffring hjelper jo ikke dersom overføringshastigheten er grunnleggende for liten. Som Aubi's erfaring demonstrerer: med synkende signalkvalitet må man før eller senere ty til "on-the-fly"-komprimering på server-siden.

Så det fungerer altså slik at når en FLAC-fil avspilles bufres den i 25MB-minnet for å bli pakket ut til 28MB-minnet? Det hele er uansett avhengig av komprimeringsgrad på FLAC-filene. Det kan velges fra 1-9, vel. Har 5 på mine.

:)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

jowil skrev:
(..klippe..)

Så det fungerer altså slik at når en FLAC-fil avspilles bufres den i 25MB-minnet for å bli pakket ut til 28MB-minnet? Det hele er uansett avhengig av komprimeringsgrad på FLAC-filene. Det kan velges fra 1-9, vel. Har 5 på mine.

:)
Det er nok sånn det fungerer; det forklarer jo også de ca. 40 sekundene. Drøyt 30sek. i komprimert-bufferen og oppimot 10sek. i ukomprimert-bufferen, under tilnærmet idéelle forhold.

Jeg komprimerer konsekvent FLAC med komprimeringsgrad satt til 9. Det gir marginalt mindre filer, men CPU-kraft er billig så hvorfor ikke.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

roffe skrev:
(..snipp..)

Det er de som er blitt omdøpt til NetGear, ja. Synes Komplett har litt drøye priser på denne. De skal ha kr. 9995,- for en 4x350GB konfigurasjon. Hos SlimDevices.com får du samme boksen inkludert to stk. Squeezeboxer for US$1500.

Har du ikke en gammel, utrangert, men fungerende PC som du kan plugge USB-disken din inn i, og installere Slimserver på?

Det er forresten et initiativ på gang for å lage en spesial-versjon av Ubuntu Linux som kommer prekonfigurert til dette formålet, med slimserver, rippe-, mekke-, og tagge-verktøy ferdig installert. Den kommer naturligvis til å hete Slimbuntu. 8)

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8

coolbiz skrev:
roffe skrev:
(..snipp..)

Det er de som er blitt omdøpt til NetGear, ja. Synes Komplett har litt drøye priser på denne. De skal ha kr. 9995,- for en 4x350GB konfigurasjon. Hos SlimDevices.com får du samme boksen inkludert to stk. Squeezeboxer for US$1500.

Har du ikke en gammel, utrangert, men fungerende PC som du kan plugge USB-disken din inn i, og installere Slimserver på?

Det er forresten et initiativ på gang for å lage en spesial-versjon av Ubuntu Linux som kommer prekonfigurert til dette formålet, med slimserver, rippe-, mekke-, og tagge-verktøy ferdig installert. Den kommer naturligvis til å hete Slimbuntu. 8)
Amentio (http://www.amentio.no/) og Techlife (http://www.techlife.no/) har de billigste Netgear ReadyNAS.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6

coolbiz skrev:
Det er ikke en opsjon. Alle sammen er svære, strømslukende og støyende. Jeg vil ha noe lite og nett som bruker lite strøm og som alltid kan være på.

breuer skrev:
Amentio (http://www.amentio.no/) og Techlife (http://www.techlife.no/) har de billigste Netgear ReadyNAS.
Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.

Har funnet noen alternativer i mitt prisområde, tror jeg (de er mye nevnt på http://forums.slimdevices.com/ , og jeg har funnet begge på denfor meg ukjente nettbutikken shg.no ):

Synology DS-107 eller DS-207
QNap TS-101 eller TS-109

Noen har som har erfaring med installasjon og bruk av Slimserver på disse boksene?

Topp Bunn