Satser på å ikke starte egen tråd for dette, så here we go:
Jeg ser at det er en jungel av NAS-bokser der ute som støtter 3dje-parts oppgraderinger til en viss grad, samt at noen har innebygget Mediaserver-programvare allerede. Jeg lurer på hva jeg skal velge. Faktorer som spiller inn er:
* Må kunne kjøre Slimserver på en god måte
* Stabil drift både mot SqueezeBox og PCer i nettet
* Helst støtte for flere disker, gjerne eksterne USB 2.0-disker
* Pris
For meg er ikke RAID og slikt noe poeng hvis det betyr vesentlig prisøkning. Jeg har ingen problemer med å gjøre manuell backup, det har jeg allerede gode rutiner for ifbm. digital fotografering. Det er jo uansett ripping av CDene som tar mest tid.
Det er sikkert flere faktorer som man bør huske på. Jeg har ikke kjøpt SB ennå, men det blir en del av pakka etterhvert.
Jeg har i dag en Synology USB Station for USB 2.0 som jeg bruker til en backup-disk allerede, samt som printserver. Men jeg tror ikke den støtter 3djeparts Slimserver-oppgraderinger. Dere får korrigere meg hvis jeg tar feil her. Uansett så støtter den kun 1 USB-disk, så jeg har lyst på noe som kanskje kan vokse litt mer med oppgavene.
Noen gode innspill? Jeg kommer nok uansett til å vektlegge pris en del, siden jeg ikke ser at dyr serverløsning påvirker lyden vesentlig (SB har stor buffer). Har nok av annet å bruke pengene på.
Har mest tro på Slimserver som programvare, siden det ganske sikkert blir en SqueezeBox som skal spille av musikken. Men skulle det mot formodning være annen serverprogramvare som fungerer like bra på en slik NAS-løsning, så er jeg åpen for det.
Når det gjelder nettradio, trenger man da en server i nettverket, eller går SqueezeBox direkte på internettet for dette?