- Ble medlem
- 19.07.2006
- Antall liker
- 9
Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges.breuer skrev:
Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt.
|
Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges.breuer skrev:
Fra 6.5.2 til 6.5.3 skulle det være. :-[coolbiz skrev:Forresten fikk jeg en liten støkk av squeezeboxen min i dag. Etter oppgradering av slimserver fra 6.5.1 til 6.5.2 og tilhørende firmware-oppgradering, viser nå squeezeboxen min en Logitech-logo når den skrus på![]()
Tok meg 30 sekunder. ;Dberxter skrev:Jeg tok en titt på changeloggen 6.5.2-> 6.5.3, og kunne egentlig ikke se noe som gjør det nødvendig/ interessant å bytte. Har du observert noen endringer som gjør det bryet verdt?
EDIT: Forresten, glem det. Tok meg hele 2 minutter.
Bernt K
2 minutter med downloaden og reset av firmwaren i skvisboksen, da vettu...coolbiz skrev:Tok meg 30 sekunder. ;Dberxter skrev:Jeg tok en titt på changeloggen 6.5.2-> 6.5.3, og kunne egentlig ikke se noe som gjør det nødvendig/ interessant å bytte. Har du observert noen endringer som gjør det bryet verdt?
EDIT: Forresten, glem det. Tok meg hele 2 minutter.
Bernt K
Sjekket ikke changeloggen til en forandring; bare oppgraderte av gammel vane. Har en mistanke om at de dobbel-oppførelser av låter som før var på enkelte album ble borte nå, men er ikke helt sikker. 6.5.1 (RedHat) hadde en lei minnelekkasje som 6.5.2 kurerte.
Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.roffe skrev:(..klippe, klippe...)
Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.
Lager du en slik trenger du jo ikke en SB heller... koble denne til anlegget via en ok DAC eller et ok USB lydkort så har du godt utvalg i avspillerprogrammer. Som en bonus kan du jo bruke den til film også.coolbiz skrev:Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.roffe skrev:(..klippe, klippe...)
Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.
Jeg er med på at en ren NAS-løsning er tiltalende, men de rimeligst er ofte både trege, lite fleksible, og ikke så stillegående som man kunne ønske.
Jeg mener fremdeles at dersom man er littegrann IT-kyndig, er en PC med egnet operativsystem en rimeligere, fleksiblere og kraftigere løsning. Med f.eks FreeNAS eller lignende open source programvare, er overgangen fra en "ekte" NAS-boks temmelig flytende, sånn rent betjeningsmessig.
Priseksempel (multicom.no):
Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)
![]()
Det er mange måter å flå en katt på, ja. Med oppsett slik du foreslår pluss et Bluetooth kort og en Bluetooth-mobiltelefon med Salling Clicker programvare på, har du i tillegg fjernkontroll med fargeskjerm à la Sonos.Gjestemedlem skrev:(..klipp..)
Lager du en slik trenger du jo ikke en SB heller... koble denne til anlegget via en ok DAC eller et ok USB lydkort så har du godt utvalg i avspillerprogrammer. Som en bonus kan du jo bruke den til film også.Priseksempel (multicom.no):
Minne 512MB DDR2 238,-
![]()
Jeg glemte at man må ha en CD-ROM leser for installasjon av operativsystemet også. Pris fra kr. 77,- (CD-leser) til ca. 300,- (DVD-brenner). Da kan du evt. rippe og brenne CD-er lokalt på serveren også... Uansett blir det ikke store utlegget.coolbiz skrev:Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Er NAS'n på vei allerede ? isåfall meget kjapp og god service.jowil skrev:Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges.breuer skrev:Mailet inn bestillingen 09:10, og fikk svar 09:15. Han hadde desverre ikke tid til å montere i diskene før i ettermiddag, så han fikk ikke sendt den før i morgen tidlig! ;D
Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt.![]()
Skal skrive noen ord når jeg får den. Kommer forresten i oppkrav.HansO skrev:Er NAS'n på vei allerede ? isåfall meget kjapp og god service.jowil skrev:Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges.breuer skrev:Mailet inn bestillingen 09:10, og fikk svar 09:15. Han hadde desverre ikke tid til å montere i diskene før i ettermiddag, så han fikk ikke sendt den før i morgen tidlig! ;D
Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt.![]()
Sitter litt på gjerdet når det gjelder kjøp av en NAS, men er "masseplass" seriøse er det mulig jeg kommer til å bestille der.
Deler du erfaring etterhvert ?![]()
For meg er størrelse temmelig viktig. Synes den Shuttle-boksen (31x31x19cm) er ganske stor, og i tillegg får jeg en masse jobb med OS-installering, samt å sette seg inn i Linux-verdenen anno 2007 (sist jeg kikket innom var over 4 år siden).coolbiz skrev:Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.roffe skrev:(..klippe, klippe...)
Jeg er med på at en ren NAS-løsning er tiltalende, men de rimeligst er ofte både trege, lite fleksible, og ikke så stillegående som man kunne ønske.
Jeg mener fremdeles at dersom man er littegrann IT-kyndig, er en PC med egnet operativsystem en rimeligere, fleksiblere og kraftigere løsning. Med f.eks FreeNAS eller lignende open source programvare, er overgangen fra en "ekte" NAS-boks temmelig flytende, sånn rent betjeningsmessig.
Priseksempel (multicom.no):
Minne 512MB DDR2 238,-
![]()
Lydkvaliteten fra Laptop/DAC kan være like bra som fra en SB/DAC.stover skrev:Har lest deler av denne tråden, men tillater meg å spørre.
Hva er forskjellen på Squeezebox-Dac, kontra laptop- Dac? Lydkvalitet og brukervennlighet.
Eller er dette 2 vidt forskjellige løsninger? Leser også med interesse reportasjen fra P.Dale i siste Fidelity.
Laptop- Stello dac220, lovprises og settes opp mot cdp fra EMM Lab?
Hei,stover skrev:Har lest deler av denne tråden, men tillater meg å spørre.
Hva er forskjellen på Squeezebox-Dac, kontra laptop- Dac? Lydkvalitet og brukervennlighet.
Eller er dette 2 vidt forskjellige løsninger? Leser også med interesse reportasjen fra P.Dale i siste Fidelity.
Laptop- Stello dac220, lovprises og settes opp mot cdp fra EMM Lab?
Hei Jan_I,Jan_I skrev:Hei
Etter litt "utenom hifi" så har jeg begynt å leke meg med SBen igjen.
Derfor har jeg noen spørsmål:
1. Hvilke/t program bruker dere for å rippe deres egne CDplater med?
2. Har til nå kun hørt på lyd jeg har fått (MP3) og var ikke spesielt imponert.
Men når jeg nå har rippet en CD til MP3 og med 320kbps ( brukte Windows mediaplayern nr 11)
så ble jo dette mye bedre. Så hvilken bithastighet er "minimum" med god lyd (uten nevneverdig tap) ?
Har jo lest om dette FLAC men hvilket program må jeg bruke da? Eller kan dette også gjøres i mediaplayeren ?
3. Kan utgangssignal stilles opp på SqBoxen slik at en får mer volum på max med volumkontrollen til SQen ?
Mvh Jan I
Til syvende og sist en smakssak, men det som rør-trinnet du refererer til gjør vel ikke noe annet enn faktisk å legge på rør-forvrengning og -støy.mikweb skrev:Jeg vurderer å kjøpe en Squeezebox. Kan det være en ide å bruke x-10v3 på denne for å få bedre lyd, eller er jeg helt på jordet.
![]()
http://www.musicdirect.com/products/detail.asp?sku=AMUFIX10V3
Funket ikke optimalt den linken, her er nettsiden til produktet:hifiguru skrev:Noen som har tro på dette produktet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330949
Tenkte denne med 2x500gb plassert med kabel i switchen kunne gjøre at jeg kan kjøre SB3 uten PC? Er jeg helt på jordet eller? Har prøvd å lese meg frem til noe men hvordan får man Slimserver inn på denne boksen? Er det mer enn en dumboks?
Fikk også dette svaret da jeg spurte " min dataleverandør/fixer "coolbiz skrev:Såvidt jeg kan se i farten, er det ikke mulig å installere Slimserver på NAS-boksen du refererer til.
Vel, et par ting..hifiguru skrev:Da sier jeg takk for rådet, var like før jeg trykte kjøp-knappen her.....
coolbiz: Hvordan fant du ut at ikke SS kan innstalleres her? Er det no spesiellt som er enkelt å se etter eller vet du om noe som fungerer 110%? Ønsker primært kabinett til to disker og synes det er greit å handle i Norge....
Det må jeg si var et pent utfyllende svarcoolbiz skrev:Vel, et par ting..hifiguru skrev:Da sier jeg takk for rådet, var like før jeg trykte kjøp-knappen her.....
coolbiz: Hvordan fant du ut at ikke SS kan innstalleres her? Er det no spesiellt som er enkelt å se etter eller vet du om noe som fungerer 110%? Ønsker primært kabinett til to disker og synes det er greit å handle i Norge....
- Den står ikke nevnt blant installasjonsveiledningene i Wikien (http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?SlimServer)
- Litt googling avslører at den ikke kjører Linux.
- Et søk på Slim Devices forumet ga ingen positive resultat.
Endel NAS-produkter kjører en variant av Linux og dermed kan som oftest Slimserver og den andre nødvendige programvare (Perl, MySQL) portes til dem. SC101T er forresten strengt tatt ikke et rent NAS-produkt ettersom den krever at driver-software installeres på hver klient. Dermed er den vel nærmest for et slags SAN (Storage Area Network) å regne.
Vær obs på at Infrant/Netgear ReadyNAS er den eneste NAS-dings som er offisielt støttet av Slim Devices. For de andre NASene på wiki-listen ovenfor er det entusiaster som laget fungerende versjoner av Slimserver. Det later til at disse fungerer utmerket, men du har altså strengt tatt ingen garanti for at fremtidige releaser av Slimserver blir gjort tilgjengelige for disse NAS-boksene. Dette er ikke nødvendigvis en stor ulempe, men kan være greit å være klar over.
Slimserver kan bare kjøres på NAS-bokser som er basert på Linux eller FreeBSD.
De NAS-løsningene som ser ok ut for Slimserver er (fra Slimserver wiki):
- Infrant ReadyNAS NV+
- Buffalo LinkStation
- Thecus N2100
- Synologi DiskStations (DS-101g+, DS-106 series, CS-406 series, DS-107 series, DS-207 series, CS-407 series)
- Linksys NSLU2
Prøv under menyen for plugins i Slimserver....OS skrev:Hei!
Noen som vet hvordan jeg fjerner Pandora fra Squeezebox? Nå som jeg ikke får tilgang til "kanalene" mine lengre vil jeg gjerne ha fjernet dem fra menyen. Jeg har logget meg inn på Squeeze Network og valgt kanalene og trykket delete men får melding om at jeg ikke har en autorisert Pandora konto.
mvh,
OS