Squeezebox!!!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Spørsmål om spillelister :
har sett et sted at når man spiller en sang kan man dytte på "ADD", da legger sangen sig i en spilleliste, men, siden jeg bruker ITunes er "path" for SS "MinMusikk/ITunes"....det betyr vel at når jeg dytter på "ADD" da skjer der ingenting for SS kan vel ikke legge noe til i ITunes sine spillelister ?
Må jeg lage en mappe under "MinMusikk" som heter "Spilleliste" og endre veien til spillisten til denne istedet ?
Vet ikke helt, lytter jeg til en sang jeg føler for å legge i en spilleliste da må jeg vel nu løbe til pc´en og legge den til i ITunes...
Noen erfaringer ?
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

Fra "Stereophile":

I could detect no difference
between the digital outputs of the Krell
playing the CD and the Squeezebox
playing the losslessly compressed file of
the same track through the B100-DA’s
internal DAC—but both digital sources
were decidedly better than the SB’s
internal DAC feeding an analog signal
to the B100-DA.

Dette viser klart at Squeezebox brukt sammen med ekstern DAC vil være en fullværdig "High-end komponent" i et anlegg.
Likevel påstås det fra flere hold en forbedring ved bruk av Transporter på samme måte. I sammenligningene med Transprter tror jeg dog ikke at man har brukt ny og forbedret strømforsyning til Squeezebox.
Er det noen som har ideer om hva denne forskjellen kan ha som grunn? Kan man gjøre en oppgradering av sin Squeezebox for å matche de digitale utganger på Transporter?
Er det samtidig noen som har satt seg inn i de nye displayer til Squeezebox?(Mener å ha lest at dette er en ny oppgradering?)
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

Jeg mener å ha lest et sted om en ny oppgradert versjon, der displayet er forandret.Har en erindring om at denne versjonen kalles Squeezebox+? Det rare er likevel at jeg nå ikke klarer å finne det igjen ::)

Her er uansett noe til ettertanke, kopiert fra forumet:



2007-05-07, 04:13
opaqueice
Senior Member Join Date: Feb 2006
Location: New York, NY
Posts: 872


Transporter listening test

--------------------------------------------------------------------------------

Several people asked me to report on this, so here goes.

I went over to PhilNYC's today along with a friend and auditioned a transporter, as well as a number of other sources and DACs. Most of the listening was done through Phil's main system, the details of which you can find on this forum or on the web with some searching. Suffice to say it costs about as much as a new Mercedes, and should certainly be very revealing. I might also mention that it sounds really good :). His dedicated listening room is large and thoroughly acoustically treated. Phil was a gracious and very good-natured host, and we listened to quite a few combinations of components. I'd strongly recommend anyone in the NYC area to drop him a line and check out his gear.

I'm not going to comment on everything we heard or tried, just the part that's probably of most interest to this forum - the differences between the TP and my stock SB3 as transports feeding Phil's Dodson DAC, and between the SB3 and TP analogue outs. (We also tried to compare DAC to analogue out, but had trouble getting the volumes matched.)

I couldn't hear any difference, either between the TP and SB3 as transports or as analogue sources, despite trying very hard - several times I thought I did hear something, only to lose it quickly. My friend (who's a certified second generation audionut) was also unable to hear any difference.

Phil thought he could detect a slight difference in soudstage width, so he tried guessing which was TP and which was SB3. On the first try (comparing them as transports) he made one guess, but what he thought was the TP, with the wider soundstage, turned out to be the SB3. We then hooked up the analogue outs, where you might think there'd be a bigger difference - and again (on one guess) the one Phil thought was the TP was the SB. On the final attempt Phil again thought one had a slightly larger soundstage, and - based on his previous attempts - guessed it was the SB... but it turned out to be the TP. Levels were perfectly matched as far as we could tell, although we didn't check with a meter. Phil only made three guesses in total, after listening hard to a bunch of A/B switches - but we weren't there to do a real blind test. I just wanted to find out if I could hear a difference.

In fairness to Phil, he had switched the analogue interconnects (which weren't the same) between the second and third trials, and so the one he thought had the wider soundstage switched as well. Possibly it was the cables making the difference - but any combination of guesses he could have made would have correlated either with the cables or with the TP/SB3, so I'm not sure that means much.

In any case, it was very clear to everyone that the differences, if any, between these sources were either non-existent or extremely subtle. In contrast, my system at home sounds quite different (and not as good), as did Phil's secondary system (which has slightly lower grade speakers). To me, this really nails down what I've been pretty sure of for a while - that all digital sources are really very close, if not absolutely identical, while rooms and speakers make enormous differences.

For some, the peace of mind knowing you have the best may be worth it, and that's fine with me - but I'll focus my time and money on what seems to me to really matter. I won't be buying a transporter (although I might perhaps buy a reasonably priced DAC that can double as a pre for digital sources)."
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

niels skrev:
Ja, leste den...
Men du så linken jeg lagde inn ? Det er en SB+
Jo, jeg så den. Det jeg siktet til er en oppgradering fra produsenten der displayet er forbedret. Om den også kalles +, er dog usikkert..
 
M

marsboer

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

Særdeles godt gjort å ikke høre forskjell på SB3 og Transporter med analoge utganger

Var det snakk om en helt standard SB3 her?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Sv: Squeezebox!!!

Antagelig bare et tidsspørsmål før jeg skaffer meg min egen SB, som jeg skal koble til en dac. Har registrert at flere har byttet ut original strømforsyning med en annen, for å få mest ut av lyden.

Hvordan forklares det at lyden blir bedre med en annen strømforsyning? Evt. hvilke er å foretrekke? Beklager maset hvis dette er noe som er blitt forklart tidligere.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Den strømforsyning der følger med utståler en del rf og har du utstyr der er følsom for dette er det ikke bra. Der er delte meninger om strømforsyninger, noen opplever forskjeller, andre ikke, så jeg tror det har mer med resten av utstyret å gjøre, men det er vanskeligt å sige noe om.
Man kan kanskje prøve med et batteri som test, da vet man om man har problemer eller ikke. Er lyden med batteri bedre indikerer dette vel problemer med rf´en i den originale.
Jeg har ikke prøvd en annen strømforsyning så jeg vet ikke.....jeg går for dac som lydforbedring...
Her er en tråd av en med ganske bra stereo, han hørte ikke forskjell med ny strømforsyning : http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=33986&highlight=Power+supply
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Sv: Squeezebox!!!

niels skrev:
Den strømforsyning der følger med utståler en del rf og har du utstyr der er følsom for dette er det ikke bra. Der er delte meninger om strømforsyninger, noen opplever forskjeller, andre ikke, så jeg tror det har mer med resten av utstyret å gjøre, men det er vanskeligt å sige noe om.
Man kan kanskje prøve med et batteri som test, da vet man om man har problemer eller ikke. Er lyden med batteri bedre indikerer dette vel problemer med rf´en i den originale.
Jeg har ikke prøvd en annen strømforsyning så jeg vet ikke.....jeg går for dac som lydforbedring...
Her er en tråd av en med ganske bra stereo, han hørte ikke forskjell med ny strømforsyning : http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=33986&highlight=Power+supply
Takk for hjelpen, niels! Skal studere dette nøyere.

edit: ser at dette med "power supply upgrade" er blitt kilde til "flame war" på Slim devices-forumet, så det er vel best at jeg trår forsiktig :D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

Nå er min eksterne DAC koblet fra squeezeboxen. Når den alene ble koblet til anlegget forsvant all morroa. Grei til nettradio og lydbøker, men totalt uegnet til seriøs lytting.

Dette er en genial boks, men den låter jammen dårlig uten en ordentlig DAC.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.383
Antall liker
5.030
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Sv: Squeezebox!!!

Gjestemedlem skrev:
Nå er min eksterne DAC koblet fra squeezeboxen. Når den alene ble koblet til anlegget forsvant all morroa. Grei til nettradio og lydbøker, men totalt uegnet til seriøs lytting.

Dette er en genial boks, men den låter jammen dårlig uten en ordentlig DAC.
Pussig at det er så delte meninger om analog-utgangene på vær kjære Squeezebox.

Bruker du, Gjestemedlem, din SB trådløst? Min SB3 er av den nå utgåtte kun-Ethernet varianten. Jeg innbiller meg at å ha en radiosender 3cm fra DAC-chippen kan påvirke lydkvaliteten negativt, men har ikke sett noen gjøre lyttetester av dette.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sv: Squeezebox!!!

Noen har jo moddet med å fjerne dette kortet, men jeg kan jo legge denne inn igjen, fra sammenlikning imellom Krell cd og trådløs SB3 :

Et lite utdrag av testen av Bryston B100-DA SST i Stereophile.
http://www.bryston.ca/pdfs/07/BrystonCX.pdf


After burning in the B100-DA SST by
having it drive my Quad ESL-989s, I
began feeding its DAC digital signals
from my Krell KRC-28 CD player and
the Slim Devices Squeezebox, which
let me compare CD and wireless
sources. Listening to “Too Rich for My
Blood,” from Patricia Barber’s Café
Blue (CD, Premonition/Blue Note 5
21810 2), I could detect no difference
between the digital outputs of the Krell
playing the CD and the Squeezebox
playing the losslessly compressed file of
the same track through the B100-DA’s
internal DAC—but both digital sources
were decidedly better than the SB’s
internal DAC feeding an analog signal
to the B100-DA. For the bulk of my
listening, I listened only to streaming
digital files fed to the B100-DA.
Through its own internal DAC, the
B100-DA’s bass response reminded me
strongly of the Bryston 3B-ST’s.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

coolbiz skrev:
Gjestemedlem skrev:
Nå er min eksterne DAC koblet fra squeezeboxen. Når den alene ble koblet til anlegget forsvant all morroa. Grei til nettradio og lydbøker, men totalt uegnet til seriøs lytting.

Dette er en genial boks, men den låter jammen dårlig uten en ordentlig DAC.
Pussig at det er så delte meninger om analog-utgangene på vær kjære Squeezebox.

Bruker du, Gjestemedlem, din SB trådløst? Min SB3 er av den nå utgåtte kun-Ethernet varianten. Jeg innbiller meg at å ha en radiosender 3cm fra DAC-chippen kan påvirke lydkvaliteten negativt, men har ikke sett noen gjøre lyttetester av dette.
Ja jeg bruker den trådløst. Noen som har gjort noen tester på trådløs vs. tråd?

Trådløs og med en god DAC er dette en glimrende løsning, men analogutgangen kommer til kort for musikk.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Beresford-DACen, og er svært fornøyd både med den og servicen fra Stanley. Jeg tror jeg har lagt ut bilde av den før i tråden? Jepp, på side 11.

Bernt K
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
berxter skrev:
Jeg bruker Beresford-DACen, og er svært fornøyd både med den og servicen fra Stanley. Jeg tror jeg har lagt ut bilde av den før i tråden? Jepp, på side 11.

Bernt K
Dette var jo et spennende tips! Hvilke DAC`er hadde du som referanse før du bestilte? (og hva var sluttsummen inkl. avgifter?)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå spør du pokker ta vanskelig... Det eneste jeg kan svare på er sammenligningsgrunnlaget: Direkte sammenligning med SB-ens innebygde, og den i Cambridge 640 CD-spilleren. Jeg fant at SB-en ble litt "mykere" i toppen med Beresford-DACen, og litt "gladere", hvis det gir mening? For DACen i Cambridgespilleren er det litt vanskeligere å beskrive, men jeg går ikke tilbake til direktematning fra cd til preamp. Jeg har selvsagt rota bort alle kvitteringer fra Posten, så tør ikke engang gjette på hvor mye jeg måtte ut med til det Kgl Told- og Afgiftsvæsen. Når jeg blir rik skal jeg bygge meg en rør-DAC, men foreløpig lever jeg godt med Beresford. Hvis du er i Trondheim, kan det jo la seg ordne med en liten lytt?

Bernt K
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Hyggelig av deg å invitere til lytting. Jeg får heller ha det til gode da jeg bor i Østfold :) Var mest nysgjerrig på hvordan den Beresford`en låter i forhold til min egen RME ADI-2.
 
M

marsboer

Gjest
Sv: Squeezebox!!!

coolbiz skrev:
Pussig at det er så delte meninger om analog-utgangene på vær kjære Squeezebox.

Bruker du, Gjestemedlem, din SB trådløst? Min SB3 er av den nå utgåtte kun-Ethernet varianten. Jeg innbiller meg at å ha en radiosender 3cm fra DAC-chippen kan påvirke lydkvaliteten negativt, men har ikke sett noen gjøre lyttetester av dette.
Har nok ikke så mye å si siden 802.11g opererer i 2.4Ghz båndet. Noe over de frekvensene vi bryr oss om for å si det slik ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.383
Antall liker
5.030
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Er klar over det, marsboer. Radiostøy er én ting, jeg tenkte meg også at WiFi-modulen kunne tenkes å generere støy via den felles strømforsyningskilden. Ren spekulasjon fra min side, naturligvis.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.854
Antall liker
4.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Welborne'n eller Unifive'n? Welborne finner du hos http://www.welbornelabs.com/squeeze.htm Welborne Labs, Unifive er den veggvorta som fulgte med SB-en. Det går en tråd annet sted om leveringsproblemer hos Welborne, så kanskje den du nevner er et godt alternativ.

Bernt K
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
berxter skrev:
Welborne'n eller Unifive'n? Welborne finner du hos http://www.welbornelabs.com/squeeze.htm Welborne Labs, Unifive er den veggvorta som fulgte med SB-en. Det går en tråd annet sted om leveringsproblemer hos Welborne, så kanskje den du nevner er et godt alternativ.

Bernt K
Ah, jeg søkte på den Unifive modellen og fikk opp en side med alt muligt rart.....
Ja, Bolder ja, sjekket du prisen ?
 

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
633
Antall liker
565
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
niels skrev:
berxter skrev:
Welborne'n eller Unifive'n? Welborne finner du hos http://www.welbornelabs.com/squeeze.htm Welborne Labs, Unifive er den veggvorta som fulgte med SB-en. Det går en tråd annet sted om leveringsproblemer hos Welborne, så kanskje den du nevner er et godt alternativ.

Bernt K
Ah, jeg søkte på den Unifive modellen og fikk opp en side med alt muligt rart.....
Ja, Bolder ja, sjekket du prisen ?

priser...

PRICE: $750.00
$750.00 120 VAC/none
$1,150.00 120 VAC/4) Slipstream Bybee Purifiers
$750.00 240 VAC/none
$1,150.00 240 VAC/4) Slipstream Bybee Purifiers
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Vi kan lage en egen tråd for dette, fandt ikke noe med et søk...., men dette omhandler erfaringer med Linn downloads.
Ja, jeg gir meg over, dette er det bedste der har skjedd ! For en LYD !!
jeg har bare lastet ned 2 stk, en Brahms 24/44.1 og nu en vanlig , Celtic Experience, og dette formelig trasjer alle cd´er jeg har rippet i lyd.....
Hva er det med cd´er egentlig ?
Denne sidste jeg lastet ned har mye gain, noe jeg synes er bra, nesten som det én på SlimForum sagde om at han fik 4-6 db ekstra ved å bruke motfase på Inguz....
Og lyden, ja, prøv selv......tror faktisk overhodet ikke jeg gidder kjøpe fler cd´er, men downloads i denne kvalitet betaler jeg gjerne for..., dette minner om en Tandberg TCD3001A tuner, bare bedre...
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Av nysgjerrighet: Er det noen som har moddet skvisboksene sine her?
- Er det i såfall mye å hente?
Tenkte da primært digitalutgang mods jf. DIYParadise/Audiocircle artiklene det ble linket til tidligere.

Planen er å kjøre skvisboks mot en DAC.

Mvh
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Hei, folkens. Vet noen av dere om en ny SB er på trappene? Eller om den nåværende versjonen kommer til å være på markedet en stund til? Teller litt på knappene mht. om jeg skal kjøpe en nå, eller om jeg bør vente til det kommer en ny versjon.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Takker for svaret og linken. Rykte om at SB3 vil gå for rundt $1000. Ikke noe å lure på, m.a.o. ;)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Da har jeg gått til det "drastiske" skritt å bestille denne :D Jeg venter inn en Squeezebox til uka, men må vel vente litt ekstra på dac'en. Spennende, hmm ::)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Takker for svaret og linken. Rykte om at SB3 vil gå for rundt $1000. Ikke noe å lure på, m.a.o. ;)
Du kan få kjøpe min SB3 for $800! 8)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Gjestemedlem skrev:
atonal skrev:
Takker for svaret og linken. Rykte om at SB3 vil gå for rundt $1000. Ikke noe å lure på, m.a.o. ;)
Du kan få kjøpe min SB3 for $800! 8)
Hehe, gikk nok litt surr i tellingen ang. antall SB versjoner. Sier nei takk til ditt bud, men se om du får napp på finn.no ;D
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei. Mulig dette har blitt nevnt tidligere i tråden, men er Logitech og Slim Device SB helt like teknisk sett?
De ser da unektlig helt like ut.


Torsen
 
Topp Bunn