SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Freser også ned et spor på baksiden slik at anleggsiden mot akustikkplata blir tynnere visuelt.
    wp_20171003_20_27_46_rich.jpg

Etter kapping får vi en list.
    wp_20171005_12_18_15_rich.jpg

Den passer da fint i sidevangen.
    wp_20171005_12_17_13_rich.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er ikke veldig erfaren i trearbeid, og jeg klarte å kappe en sidevange 2cm for kort. Lagde derfor en hjørnekloss ut av konstruksjonsvirke som ga meg de manglende cm. En nødløsning som likevel kan bli en ok løsning.
    wp_20171005_12_18_49_rich.jpg

Montert på sidevangen.
    wp_20171005_12_17_35_rich.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser noen av bildene er feil retning, men jeg er nå på håndholdt enhet, og det er vanskelig å kontrollere hvilken retning bildene ender opp. Rart ingen har tenkt på dette?

Her er noen deler ferdig. Alt skal beises i Herdins ebenholdt sort og deretter lakkeres.
    wp_20171006_19_29_46_rich.jpg

Har allerede beiset noen av delene.
    wp_20171006_19_30_08_rich.jpg

Litt prøvemontering. Har laget spalter i sidevangene. Det gir litt mindre refleksjonsareal, men det er uansett mest for estetikkens del.
    wp_20171005_20_12_11_rich.jpg

wp_20171005_20_11_53_rich.jpg

wp_20171005_20_12_31_rich.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå er alt pusset og beiset. Har også prøvemontert, og alt passer heldigvis fint sammen i henhold til skissene. Delene skal nå nå få et par strøk med lakk, og noe belysning skal monteres før det monteres i himlinga.

5F10D84B-020C-4293-B81C-6286C1505B61.jpg

hakan666

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Antall liker
    55
    Du gjør grundig arbe'....
    blir nok veldig bra!

• Liker
    Reaksjoner: SRM

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Kompis med overhåndfresen ser det ut til, spennende prosjekt ;D

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fresen har blitt flittig brukt her. Lage lister, runde av hjørne osv. Dette ga egentlig mersmak, så lurer på å koste på meg en bedre fres og gå i gang med litt mer avanserte prosjekter.:)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Supert arbeid SRM. Viktig å tenke på hva vekten blir med akustikk platene på plass.

Her er min løsning. 240x120cm og rockfon 5cm akustikk plater. Innvendig belysning er en LED remse kjøpt på Jula. Bare å montere rett på innerveggen. Kjettingen i opphengspunkta i hvert hjørne er genial da den enkelt kan brukes til å justere avstand mellom taket og kassen.

Vedlegg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Fresen har blitt flittig brukt her. Lage lister, runde av hjørne osv. Dette ga egentlig mersmak, så lurer på å koste på meg en bedre fres og gå i gang med litt mer avanserte prosjekter.:)
    Ser nå ut som den fungerer fint den du har ;)
    Er det noe du føler den savner eller er dårlig på?
    Hvilke prosjekter har du i tankene?

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sjekk ut Bosch GMF 1600
    Takker for konkret anbefaling. Har kikket litt på den og det er ikke vanskelig å forstå at dette er noe helt annet enn den billige fresen jeg kjøpte på Jula. Ser ut til at den er presis og fleksibel. Noen andre som har erfaring med denne?

Supert arbeid SRM. Viktig å tenke på hva vekten blir med akustikk platene på plass.

Her er min løsning. 240x120cm og rockfon 5cm akustikk plater. Innvendig belysning er en LED remse kjøpt på Jula. Bare å montere rett på innerveggen. Kjettingen i opphengspunkta i hvert hjørne er genial da den enkelt kan brukes til å justere avstand mellom taket og kassen.
    Takk det samme!:) Vekta har jeg tenkt på, men jeg ønsker ikke synlige oppheng. Har en løsning for dette som vil vises etter hvert som ting blir ferdig. Har også bestilt 10m led remse for å bruke på samme måte som deg. Vurderer om jeg skal frese ned et lite spor som den kan ligge i, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. I tillegg har jeg annen belysning som skal monteres.

Ser nå ut som den fungerer fint den du har ;)
    Er det noe du føler den savner eller er dårlig på?
    Hvilke prosjekter har du i tankene?
    Ja, jeg savner skikkelig presisjon. Fres og jigganlegg er upresist og jeg bruker skyvelære for å justere inn så presist som mulig. Delene beveger seg likevel noe under fresing og ting blir ikke helt som jeg ønsker. Prosjekt jeg har i tankene? Ja, på sikt tenker jeg på et par skikkelige diy høyttalere som kan erstatte de jeg spiller på nå.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sirkel-jiggen som følger med de fleste fresene er nokså ubrukelig. Til å lage sirkler, er det bedre å lage seg en hjemmemekka jigg. Jeg har en oppskrift på dette i min egen DIY-tråd.

Til å frese rette spor, kan det være lurt å vurdere et fresbord til å montere fresen i. Det har de på Jula, det også. Bare pass på at du ikke "jobber på egen hånd", for fresen monteres opp ned.

Johan-Kr

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk ikke så dumt å frese ned et spor til LED remsa. Jeg har hvitt tak og lyset er på grensen til å være for skarpt.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Sjekk ut Bosch GMF 1600
    GMF/GOF mener jeg er spes. på min, da følger det med adapter som kan monteres under bordet. Så er det hurtigkobling for å bytte mellom håndholdt og bordmontert. Veldig praktisk løsning om man tenker å gå for fenalaar sitt forslag.

Diy høytalere ja, spennende å lage ting selv. Følger med jeg ;)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sirkel-jiggen som følger med de fleste fresene er nokså ubrukelig. Til å lage sirkler, er det bedre å lage seg en hjemmemekka jigg. Jeg har en oppskrift på dette i min egen DIY-tråd.

Til å frese rette spor, kan det være lurt å vurdere et fresbord til å montere fresen i. Det har de på Jula, det også. Bare pass på at du ikke "jobber på egen hånd", for fresen monteres opp ned.

Johan-Kr
    Har klart å lage veldig nøyaktige sirkler med fresen jeg har ved å måle opp, men burde nok hatt et fresebord for å frese rette spor ja. Sett at de har det på Jula, men kvalieteten virker ikke veldig tillitsvekkende.

Det er faktisk ikke så dumt å frese ned et spor til LED remsa. Jeg har hvitt tak og lyset er på grensen til å være for skarpt.
    Fikk led-remsene for noen dager siden og det er nok mulig at det kan bli litt for skarpt lys. Mulig jeg freser ned et spor.

Sjekk ut Bosch GMF 1600
    GMF/GOF mener jeg er spes. på min, da følger det med adapter som kan monteres under bordet. Så er det hurtigkobling for å bytte mellom håndholdt og bordmontert. Veldig praktisk løsning om man tenker å gå for fenalaar sitt forslag.

Har du denne fresen? GMF1600? Har kikket litt på den, og må si at begjæret vokser.:) Det adapteret du snakker om, kan det skrus under et hvilket som helst bord? Tenkte at jeg kan jo lage meg et fresebord selv, mye bedre enn det Hjula selger.:)

Ellers så har jeg lakkert alle delene, men jeg har ikke montert det opp siden det ikke ble helt som forventet.
    Lakkerte alle delene og pusset lett over med 320 papir. Rengjorde delene med støvsuger og lakkerte deretter igjen, men har fått for mye partikkler/støv i lakken. Dessuten ser det ikke ut som to strøk er nok. Nå er jeg tom for lakk og venter på ny leveranse. Noen tips til støvfri lakk?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.006
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dessverre har jeg nok ikke den Boschfresen sjøl, - hele hobbyverkstedet mitt lar vente på seg, av forskjellige årsaker, men den Bosch'en er det nærmeste vi kommer i Europa til alle de modellene som selges i USA, med Porter Cable som det mest utbredte merket. Hovedtanken er enkel montasje i et fresebord....
    Dersom du googler Router table diy, så finenr du haugevis med eksempler på hva jeg mener... :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sjekk ut Bosch GMF 1600
    Blir nok litt på sikt. Skal jeg ha håp om noe som spiller på nivået med de jeg har så må jeg utvilsomt ha litt hjelp til prosjekteringen.??????

Dessverre har jeg nok ikke den Boschfresen sjøl, - hele hobbyverkstedet mitt lar vente på seg, av forskjellige årsaker, men den Bosch'en er det nærmeste vi kommer i Europa til alle de modellene som selges i USA, med Porter Cable som det mest utbredte merket. Hovedtanken er enkel montasje i et fresebord....
    Dersom du googler Router table diy, så finenr du haugevis med eksempler på hva jeg mener... :)
    Tenkte egentlig på på fbh71 som kommenterte ang denne fresen. Mulig han har den eller noe lignenede?
    Uansett takk for tips. Mange muligheter der ute, og det er artig med trearbeid.:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er rette spor som skal freses, og emnet ellers er stort nok, så er skinnesystemet til blå Bosch veldig bra. Jeg har ei dykksag i serien som bruker samme skinnene. Suverent gerktøy :)

Johan-Kr

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Trend har gode freser samt bord som passer. Ok priser i UK på de.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Selvlaget bord funker fint, ligger flere youtube videoer som beskriver hvordan.
    Adapteret kan fint skrues fast på undersiden av et selvlaget bord.
    IMG_1793.jpg
    IMG_1794.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Yes, da er enedelig øya oppe etter mye frem og tilbake. Klarte ikke få en lakkfinish jeg ble fornøyd med, så det endte med at jeg malte den. Ble godt fornøyd med resultatet. Gjenstår litt jobb i rommet, men nå er det musikk!:D

FFC3B54B-7C84-4271-8DC3-342595163854.jpg

6D3F1961-0898-4B55-8AAF-B9D1056A9EF9.jpg

C7B003A0-EB62-45F2-8C17-F25B47EB8A0E.jpg

B4FFD3D5-AB87-4FAD-9F47-22ABCAC7AD52.jpg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det får en si
    Skjer ting her. Veldig interessant.
    Dette må lyttes til når tida strekker til

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det får en si
    Det er bare å ta en tur Haavard. :) Hjemme i helga, i hvert fall fredag og lørdag.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det får en si
    Det er bare å ta en tur Haavard. :) Hjemme i helga, i hvert fall fredag og lørdag.
    Hei
    Må vestover i helga. Men ser ikke bort fra en tur på kvelden over helga hvis det passer
    Du får kikke innom mitt prosjekt du og :D

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det får en si
    Hei
    Må vestover i helga. Men ser ikke bort fra en tur på kvelden over helga hvis det passer
    Du får kikke innom mitt prosjekt du og :D
    Send på en melding. Du har nr. mitt? Hvis ikke send meg en pm.

Hei SRM :)
    Du gjøre noe med avataren din, den virker jo ikke ! :D
    Mvh.
    Johnny
    Så sant, så sant Johnny.;) Har ikke glemt den. I tiden den har stått her på utstilling har jeg også kommet på et par forbedringer. Skal ta fatt på den igjen, men må ha noen andre ting gjort først. Har ikke noe prekært behov for den eller, så det haster ikke egentlig. Viktig å ikke stresse vet du.:D

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Har vært igjennom trådene du har linket til i bunn, - du verden ! masse utstyr - lang vei, godt gjort at du har dokumentert såpass mye - imponert !

mvh per morten

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har vært igjennom trådene du har linket til i bunn, - du verden ! masse utstyr - lang vei, godt gjort at du har dokumentert såpass mye - imponert !

mvh per morten
    Hyggelig at du tok deg tiden til å lese gjennom, takk for det. Veien har vært spennende, og tror faktisk jeg har lært en ting eller to også. Fremover kommer jeg til å fokusere mer på ting jeg tror er riktig for meg i stedet for å vingle frem og tilbake fra det ene til det andre. En litt stødigere kurs altså. :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    En må jo få et erfaringsgrunnlag for å finne sine kjepphester - sånn er det / har vært med oss alle ? . Artig å se på en slik tråd med god dokumentasjon hvordan det gradvis er endringer i anlegg og rom samtidig med kommentarer fra eier - bra :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Hvilke avstander har du mellom basstårna og vegger? Noen utfordringer med at den ene står så nærme hjørnet?

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvilke avstander har du mellom basstårna og vegger? Noen utfordringer med at den ene står så nærme hjørnet?
    Det er 72cm fra baffel til frontvegg. Det ene tårnet står ved hjørnet som du se, og det andre har ca 2,2m avstand til hjørnet.
    I lytteposisjon har jeg en ganske stor peak ved ca. 40Hz. Denne peaken viser seg også uten basstårna, men den er lavere i nivå. Det er tårnet som står i hjørnet som bidrar mest til peaken. Lytteposisjon er helt låst, så en får gjøre det beste ut av det. Bruker DPS til å fikse peaken.

Nå har jeg ikke målt på nytt etter jeg fikk de siste 6 elementene, så hva dette gjør med responsen i rommet vet jeg ikke enda.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    DIY R2R DAC

Har i en stund planlagt et dac bygg. Det er vel fortsatt litt på planleggingsstadiet, men det begynner å nærme seg en komplett løsning nå.
    Kan sikkert diskuteres om det er DIY siden det meste er ferdig utviklet og loddet? Det er mye SMD, og der må jeg melde pass. Har ikke utstyr til å drive med det. Selve dac modulen er fra Soekris og er en R2R dac. Modellen jeg har har kjøpt er dam-1021-12. Soekris Engineering ApS, Products dam1021
    Interface fra Audiozen. https://www.diyaudio.com/forums/ven...-setup-kits-soekris-dam1021-1121-control.html

Planlegger DAC og PSU i separate kabinetter. Fortsatt litt på planleggingsstadiet her.
    Kommer ikke til å kjøre buffer på utgangene. Har vurdert det, men siden utgangsimpedansen ligger på 640ohm direkte fra R2R nettverket blir det uten i første omgang. Lager plass i chassis til buffer hvis jeg skulle ombestemme meg. USB modul er fra Amanero.

Siden det er påske med påfølgende fridager har jeg satt sammen en provisorisk løsning for å sjekke at alt fungerer.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tøft. Du mekker denne ferdig i løpet av påsken? Tenkte at mandag er en fin dag å dra ut til deg :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tøft. Du mekker denne ferdig i løpet av påsken? Tenkte at mandag er en fin dag å dra ut til deg :)
    Hehe. I løpet av påsken? Til høsten tenker jeg. ;) Tror mandag passer ja, men send uansett en melding!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fikk for en stund siden plutselig lyst til å starte på et nytt DIY bygg. Har flere ganger bygget ting som jeg egentlig ikke har noe behov for, så denne gangen tenkte jeg å bygge noe jeg faktisk kan bruke. Nettfilter kanskje? Det har jeg ikke fra før. Vil det gi bedre lyd? Kanskje, men litt tvilsomt? Vil det komme i kategori mye for pengene? Neppe. Vil det hjelpe på problemet med for få stikkkontakter? Absolutt! Vil det bli artig? Definitivt! For min del så er planleggingen mye av greia. Jeg lager planer for masse ting, og de fleste blir ikke gjennomført. (heldigvis)

Vel, jeg tenker at et nettfilter bør inkludre skilletrafo. Derfor bestilte jeg 6 stk. Siemens Sitas trafoer som er spesielt laget for støydemping. Egen trafo til hver komponent slik at de ikke påvirker hverandre. Hver på 100VA. For små effekter altså. Likevel mer enn de fleste forforsterkere, dac og cd spillere krever. Mest for at det skal bli litt allsidig.

IMAG1601.jpg

IMAG1603.jpg

IMAG1605.jpg

Tenker at på et nettfilter vil det kunne være nyttig å kunne lese av litt forskjellige data, som spenning, strømtrekk, frekvens osv. Til den oppgaven falt valget på en Digalox DPM72-MP. Dette er enkelt forklart et multimeter. Fullt konfigurerbart via USB. Ment for industri, men tenker det fungerer fint til denne oppgaven også. Er man spesielt interessert kan man også logge data.

IMAG1602.jpg

Mer kommer. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    For filterløsning har jeg gjort det enkelt. En stk. Schaffner FN2090 plasseres etter hver trafo.

FN2090-1-06.JPG

schaffner-fn2090-1-06-01.jpg

Hadde i utgangspunktet tenk å benytte et chassis som jeg har liggende flere av, men det ble plassproblemer. Ikke så god planlegging altså. :)

IMAG1607.jpg

Kjøpte derfor dette fra Ebay. Kabinett med god plass som gir litt flere muligheter.

s-l1600.jpg

Begynner med softstart og en trafo som skal forskyne Digalox.

IMAG1644.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn