Flere fornuftige svar her, synes jeg, som selv er 100% nybegynner innen 'high-five' (eller er det noe annet?) og vinyl ... Jeg hadde noen plater som 18-åring, men da hadde også CD-samlinga begynt å bygge seg opp, og på den tida hadde jeg en CD-spiller av ganske så bra kaliber og en pil-råtten vinyl-spiller (vel, plastikk blir kanskje ikke pil-råttent, men samma det). For ca halvår siden (ca 30 år etter jeg sluttet med vinyl) kjøpte jeg meg en brukt Thorens til 800kr (som jeg har skrytt av før), og har kost meg masse med vinyl med den (pluss en litt nyere Thorens som bare er 35 år gammel, mot 50 på den andre). Poenget er at dette er kos, men også en helt spesiell lydopplevelse (elsker bassen for eksempel), og mange av platene jeg har kjøpt er så forseggjorte og flotte at det også er en fryd for øyet og ikke minst hendene å traktere disse. Jeg tror regnestykket mitt for vinyl så langt er omtrent det du sier; 5-10k, uten at jeg egentlig har helt oversikten ... (måtte kjøpe noen deler på ebay, ny reim, nye pu-er, riaa etc).
Gleder meg bare over å vite at jeg skal få flere LP-er i hus, og ser frem til å nyte disse. Dessuten vet jeg at skifte av PU kan ha en del å si, bytte RIAA er en mulighet, tweaking av spillerne er i høyeste grad mulig, osv osv ... Bare kos, med andre ord!
Gleder meg bare over å vite at jeg skal få flere LP-er i hus, og ser frem til å nyte disse. Dessuten vet jeg at skifte av PU kan ha en del å si, bytte RIAA er en mulighet, tweaking av spillerne er i høyeste grad mulig, osv osv ... Bare kos, med andre ord!