Hei
Jeg har et spørsmål vedrørende et problem jeg har innimellom. Vet ikke om jeg klarer å forklare det godt nok, men gjør et forsøk.
Av og til når jeg spiller vinyl kommer det et høyt tja.. nærmest et "elektrisk smell" eller en elektrisk ladning /impuls gjennom høyttalerne. Dette er noe helt annet enn vanlig knitring og overflatestøy etc. Kommer helt uten forvarsel og er helt uavhengig av hvilket volum forsterkeren står på. Smeller like høyt uansett. Det tar jo unektelig bort litt av hyggen ved å spille vinyl, når man blir sittende og nærmest vente på et "smell (som kanskje kommer, kanskje ikke kommer). Og hvis/når det kommer hopper man høyt i stolen ;-)
Jeg opplevde dette litt i fjor også, og trodde da at det kanskje kunne ha med strømledningen mellom speedbox og spiller som var delvis defekt (skadd), og problemet forsvant når denne kabelen ble byttet. Nå er det derimot ingen defekte kabler å skylde på, som jeg vet om i alle fall. Vet ikke om det var årsaken sist heller, bare så det er sagt.
Spilleren det er snakk om er en Pro-Ject 2Xperience Classic Superpack med Ortofon 2M Blue, med Pro-ject Speedbox DS og Pro-ject Phono Box DS RIIA.
For ordens skyld, jeg har opplevd dette på flere plater. Det skal sies at på en plate skjer det hver gang, flere steder på platen (de samme steder så vidt jeg har fått med meg), så der kan det jo være at det er feil på platen, selv om jeg ikke ser noen åpenbare fysiske feil der. Andre plater kan det skje en gang, spiller jeg samme spor en gang til skjer det ikke. Og, ofte kan jeg spille flere plater på rad uten at dette skjer også.
Noen som har forslag om hva dette kommer av, og evt hvordan unngå at det skjer? Kanskje dårlig forklart som sagt, men skal evt prøve å utdype mer ved behov.