Sevald
Avviker.
Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
Ja si det Kjøper også farget hvis jeg kan velge og det er god lyd i de jeg har kjøpt Har ikke testet farget opp mot sort vinyl.Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
Så vidt eg har forstått , så skal det være lik lyd , svart vinyl er jo også farget , med ett fargestoff som gjør vinylen hardere , med dagens teknologi så har farget og sort vinyl lik lydFarget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
I utgangspunktet kan jeg ikke påstå at farget eller transparent vinyl nødvendigvis står tilbake for sort. Klarer likevel ikke fri meg helt fra følelsen av gimmik og at flere produsenter bruker farge som salgsargument fremfor kvalitet på pressing.Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
Mine mest vellydende plater er ikke sorte.Hvis noe klarer å overbeviser meg om at lyden er bedre på sort vinyl så har jeg et argument for å ikke velge farget vinyl.
Picture discs er sheisse, men når jula kjem er jeg tolerantHar ikke hørt noe forskjell mellom farget og sort, vinylplater med "fotoprint" derimot... har returnert samtlige.
Men klangfargene da?Vet ikke jeg heller, men tror sort gir sortere bakgrunn, noe som visstnok er in for tiden.
Jeg har en del gjennomsiktige, noe som gir en mer transparent lyd.Vet ikke jeg heller, men tror sort gir sortere bakgrunn, noe som visstnok er in for tiden.
Sier kun de som abonnerer på "Vi over 60"...Vinylplater skal være svarte. Farget vinyl er for barn.
Svart vinyl kommer av at PVC'n tilsettes karbon.Farget eller svart vinyl? Temaet har sikker vært diskutert mange ganger før. Jeg velger ofte farget vinyl, men tanken har begynt å spinne på om det er et lurt valg.
Svart vinyl kommer av at PVC'n tilsettes karbon.
Carbon has conductive properties, so adding it to the PVC increases the overall conductivity of the material, lessening the accumulation of static, and therefore, dust, on a record. By coloring records black with carbon-based pigment, manufacturers ensure their records last longer and sound better.
Videre er det noe uenighet om karbontilsetningen også har en "smørende" effekt i tillegg, som også vil øke levetid på både plate og stift.
Platevask , ordner detDet må være mer en fargen/karbon som avgjør tilbøyeligheten til oppbygging av statisk elektrisitet i plata. Plater presset hos Pallas i Tyskland (sorte) er ekstremt statiske; jeg unngår å spille dem - de tildekkes av støv på sekunder.....
Platevask , ordner det
^ (^^^) Det kan godt være at andre faktorer spiller inn. Vet ikke mer om dette enn hva man man unisont er enige om årsaken til at karbon tilsettes.
Hvorfor plater fra en spesifikk pressing plant skulle ha andre egenskaper er unektelig noe merkelig.
Oki , skal holde meg unna deNæh. Tiltrekker seg bare nytt støv. De er tillegg så statiske at det er umulig å få støvet av ved bruk av børste.
Andre har også probemer:
Pallas vinyl: help! Static! | Steve Hoffman Music Forums
Static -- what is the matter with Pallas vinyl? | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums
Oki , skal holde meg unna de
Liker dårlig noen farger er elendige å se riper å hakk iHar null problemer med statiske plater etter at jeg byttet platespiller. Jeg har heller ikke opplevd redusert lydkvalitet på farget vinyl, men fint å høre om andre har sammenlignet Jeg kommer helt sikkert til å forsette å svi av de ekstra kronene for farget vinyl.
Har plater som ser skinnende og mint ut men allikevel knitrer som pokker selv etter grundig vask i UL vasker.Liker dårlig noen farger er elendige å se riper å hakk i
Er det så spennende å se på riper og hakk da?Liker dårlig noen farger er elendige å se riper å hakk i
Ja i brukt butikkerEr det så spennende å se på riper og hakk da?
Her tror jeg det kan være et poeng å spørre oss selv hva det er vi egentlig ser når vi studerer en plate med øyet. Jeg tror først og fremst at det øyet fanger er området mellom rillene, snarere enn nede i rillene. For det første er dette området mye større i utstrekning, for det andre er det plant i stedet for å være modulert av musikksignalet, for det tredje er der i en vinkel som gjør at vi klarer å fange refleksjoner på en mye mer avslørende måte.Har plater som ser skinnende og mint ut men allikevel knitrer som pokker selv etter grundig vask i UL vasker.
Har begge kategorier, plater med overflatiske rifter som ikke ser bra ut men som spiller helt utmerket og skinnende rent utseende som knitrerer fælt. Irriterende når vinylen blir gradert nm/m og spiller med peiskos.Her tror jeg det kan være et poeng å spørre oss selv hva det er vi egentlig ser når vi studerer en plate med øyet. Jeg tror først og fremst at det øyet fanger er området mellom rillene, snarere enn nede i rillene. For det første er dette området mye større i utstrekning, for det andre er det plant i stedet for å være modulert av musikksignalet, for det tredje er der i en vinkel som gjør at vi klarer å fange refleksjoner på en mye mer avslørende måte.
Plater som ser flotte ut kan fort være velholdte eksemplarer av dårlige pressinger, eller skadd av dårlig/skadd pickup. Eller det kan være pressinger fra den tiden de resirkulerte usolgte plater ved å male dem opp, med papirlabel, og presse nye plater av det.
Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Ingen klarer å se mellom rillene. Umulig å gradere en lp uten å ha spilt den. Vet at det mange som bare ser på overflaten og graderer den. Det kan være veldig feil.Jepp. Og på en måte er det ofte korrekt gradering, av en pressing som ikke holder mål. Mint er strengt tatt "som ny" Som et eksempel min oransje Susanne Sundfør som låter som støyende FM-radio mellom to kanaler. Sånn låt plata da jeg spilte den første gangen, eneste gangen, og fortsatt. Er den noe annet enn NM nå?
Det er ikke sant. For å oppnå gradering "mint" er det en forutsetning.Umulig å gradere en lp uten å ha spilt den.