Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.578
    Antall liker
    23.367
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan sjekker en amatør en tonearm? Og er det ødeleggende for plate/stift å kjøre slik jeg gjør?
    Det er ødeleggende for stift og plate å kjøre med nesten dobbelt nåletrykk ja.
    Sjekk lagrene: Balanser ut armen slik at den "svever" vannrett (Husk å vippe ned nålefanebeskytteren først) Blås forsiktig mot pickupen ovenifra. Armen skal "nikke" og finne tilbake til vannrett stilling. Blås forsiktig også fra siden. Armen skal bevege seg sidelengs med nesten ikke noe luft.
    Den Clearaudio-armen må settes opp med nåletrykksvekt. En VMN40ML skal ha 2 g +/- 0,2 g. Jeg ser her at antiskatingen er litt "teit", at den må justeres fra undersiden, max 5 tørn? Prøv med 3.
    Du kan lage en protraktor selv. Armen din har IEC Baerwald-geometri. Skriv ut, lim på en ødelagt LP og skjær hull i papiret etterpå. Lim klar tape på begge kontaktfeltene. Les instruksjonene godt. og kjør på.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    315
    Antall liker
    303
    Torget vurderinger
    2
    Har du udbalanceret din nye pick up?
    Jeg hadde utbalansert PUen, men mulig jeg blir lurt litt av min digitale vekt. Vektens måleplate er høyere enn en normalplate. Nå har jeg utbalansert armen i høyde med måleplata, og justert opp på 2gram. Deretter har jeg justert/senket høyden på tonearmen til ‘’normal’’ platetykkelse. Når jeg nå spiller, virker det svært lovende😀.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    315
    Antall liker
    303
    Torget vurderinger
    2
    Det er ødeleggende for stift og plate å kjøre med nesten dobbelt nåletrykk ja.
    Sjekk lagrene: Balanser ut armen slik at den "svever" vannrett (Husk å vippe ned nålefanebeskytteren først) Blås forsiktig mot pickupen ovenifra. Armen skal "nikke" og finne tilbake til vannrett stilling. Blås forsiktig også fra siden. Armen skal bevege seg sidelengs med nesten ikke noe luft.
    Den Clearaudio-armen må settes opp med nåletrykksvekt. En VMN40ML skal ha 2 g +/- 0,2 g. Jeg ser her at antiskatingen er litt "teit", at den må justeres fra undersiden, max 5 tørn? Prøv med 3.
    Du kan lage en protraktor selv. Armen din har IEC Baerwald-geometri. Skriv ut, lim på en ødelagt LP og skjær hull i papiret etterpå. Lim klar tape på begge kontaktfeltene. Les instruksjonene godt. og kjør på.
    Tusen takk for tips👌💪. Ja, jeg knotet litt med antiskatingen, men er ganske fornøyd nå. Er kanonfornøyd med lyden, så med litt finjustering med den protractoren du henviser til, kan det nok bare bli enda bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn