Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det hele handler nok om resonanser. Jeg vil anta at dette er et mindre problem på godt konstruerte puer i den dyrere enden av skalaen. Men det er nok endel å hente på de billige PUene. For min del så var den hørbare fordelen på dette inngrepet betydelig positivt hørbart på en eldre Orotofon MC10 Super.
    Det trenger nok heller ikke i alle tilfeller være til det positive. På VdH MC10 ble det i mitt tilfelle ikke bedre, men annerledes. Likefullt svært hørbart.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Alternativer til stripping som også er veldig hørbare kan være å omplassere innmaten til ett mere rigid hus, evt å fylle opp hulrom med dertil egnet dempende substans.
    Araldit husker jeg var populært til det siste før i tiden.

    Men det krever evne og vilje til å eksperimentere.
    Ikke nødvendigsvis at modifikasjonene er til det beste alltid nei.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det så ikke ut som allverdens problem å få testet ut ;)

    (Det var noen sykt store lodde"klyser" bak der...)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Rega anbefaler overhang på 15mm på sine armer, men når jeg bruker Rega Baerwald alignment protractor v.2 så får jeg en større overhang(17mm+). Bør jeg prøve å få til 15mm, eller går større overhang bra også?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.179
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    1
    15 mm overheng er med Rega sin geometri som er tilnærmet lik Stevenson. En annen geomteri gir et annet overheng og en annen offsetvinkel. EDIT «en annen geometri» er nødvendigvis det samme som «et annet overheng og en annen offsetvinkel», som resulterer i andre tangeringspunkter dobbeltEDIT og en annen profil for sporingsfeil.

    Se f.eks. vinylenginge.com : https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php

    mvh
    KJ
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hoho, det verktøyet gir en nybegynner litt angst, hehe. Er arm1 den armen som jeg bruker?

    Fra pivot til spindel er det 222mm, effektiv lengde på armen er 237. Skal jeg fylle inn overhang og offset vinkel i arm1? Hva med inner grove og outer grove radius? Føler at jeg stiller mange dumme spørsmål nå.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det man lærer selv husker man best. Får utforske litt selv 8)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.179
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    1
    Hoho, det verktøyet gir en nybegynner litt angst, hehe. Er arm1 den armen som jeg bruker?

    Fra pivot til spindel er det 222mm, effektiv lengde på armen er 237. Skal jeg fylle inn overhang og offset vinkel i arm1? Hva med inner grove og outer grove radius? Føler at jeg stiller mange dumme spørsmål nå.
    Kikk litt lengre ned på siden så ser du ei tegning som viser sammenhengen mellom de ulike begrepene og tallene for armgeometrien.

    Dersom du er innlogget så viser lenken under Armgeometriene for std Rega, Løfgren A & B og Stevenson:
    https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php?arm1=RB300&l1=ps&a1lv=222&a1=cu&oh1v=15&oa1v=22&l2=ps&a2lv=&a2=la&oh2v=&oa2v=&arm3=Lofgren+B&l3=ps&a3lv=&a3=lb&oh3v=&oa3v=&arm4=Stevenson&l4=ps&a4lv=&a4=st&oh4v=&oa4v=&og=iec1&ogv=&ig=iec&igv=&cal=y&submit=calculate

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rega anbefaler overhang på 15mm på sine armer, men når jeg bruker Rega Baerwald alignment protractor v.2 så får jeg en større overhang(17mm+). Bør jeg prøve å få til 15mm, eller går større overhang bra også?
    Overhenget blir det det blir. Ikke noe å tenke på.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for alle svarene så langt. Får være nøye med innstillinga og bruke øra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    17.215
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Relatert til en annen tråd - er det noen som vet om butikk/grossist som fører kabelsko som passer på PU´r i Norge?

    diy_tags_7.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.179
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    1
    https://www.elfadistrelec.no/ har et uttall varianter til ulike «modulær» kontakter og liknende. Utfordringen er å finne fram til noe som passer. Diameteren på pinnene er i området 1,2 mm (std Ortofon i alle fall).

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    17.215
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden du har hentet bildet herfra :)
    https://www.vinylengine.com/diy-cartridge-clips.shtml
    Hvorfor kjøpe når du allerede kanskje har liggende?
    Sjekket ikke linken jeg hentet bildet fra jeg veit du:), men bra tips. Har neppe noe sånt "skrot" liggende, men man skal ikke se helt bort fra at det kan ligge noe slikt blandt utrangert it-utstyr på jobben.

    KJ - prøvde å sjekke litt i Elfa-katalogen, men gav opp å lete.
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en Dr Feickert Woodpecker med Jelco 750L arm og Transfiguration Phoenix pickup. Hvor mye er det å hente på å oppgradere armen? Jeg ser at det ligger både en Reed 3P og en TW Acustic Raven på Torget. Begge frister, men er usikker på hvor mye det er å hente på å oppgradere armen. Er det noen forskjell i lyd på forskjellige armer i den prisklassen, og hva er i så fall beste måten å finne utav det på? Ser ikke for meg at dette er demovare og at hjemlån er aktuelt.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Med all respekt, hva er galt med lyden du allerede har.
    Burde ikke være noe å utsette på det eksisterende.
    Har du mange plater?

    edit: Ikke minst her det forhandler som har satt opp platespilleren?
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    ^
    Med all respekt, hva er galt med lyden du allerede har.
    Burde ikke være noe å utsette på det eksisterende.
    Har du mange plater?
    Hei! Har nettopp solgt unna et par hundre plater på grunn av flytting, men har vel en 650-700 stykk igjen. Ingenting galt med lyden jeg har nå, for all del, men er man bitt av basillen så vil mye ha mer.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Måtte bare høre, men har lite å bidra med i din prisklasse.
    Men det er det mange andre som har :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Du unngår at resonans forsterkes innenfor husets vegger og kastes tilbake til de bevegelige deler.
    Virkelig?

    Her snakker vi tydeligvis ørsmå marginer.
    Faktisk litt meir enn ørsmått. Såpass at t.d. EAT har fått laga eit spesialkabinett til ein AT-pickup: TEST: EAT Yosegi MC pickup
    Vi ser også at VdH sine dyrare pickupkonstruksjonar er utan "kabinett", og Koetsu har massevis av ulike steinsalag som kabinettmateriale. Tre, plast og andre materiale er også vanleg.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder alignment generelt bruker jeg gjerne jentungen på 7 /m venninner som fasit.
    Gjerne nest siste spor på side èn av Leve Patagonia boksen.
    Andre som har erfaringer i så måte?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Er det virkelig ingen andre som involverer sine unge, og drar nytte av samme unge ører og vriene inspllinger av kvinnestemmer som verifisering av egen evne til å justere platespillere?

    Skulle ikke forundre meg om det er mulig å låne ører fra familie evt venner om man ikke har slikt tilgjengelig selv.
    Veldig veldig nyttige erfaringer kan innhentes på denne måten.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ^
    Er det virkelig ingen andre som involverer sine unge, og drar nytte av samme unge ører og vriene inspllinger av kvinnestemmer som verifisering av egen evne til å justere platespillere?

    Skulle ikke forundre meg om det er mulig å låne ører fra familie evt venner om man ikke har slikt tilgjengelig selv.
    Veldig veldig nyttige erfaringer kan innhentes på denne måten.
    Litt flås sent om natta:
    Har en kamerat som er musiker. Han bruker kattas følsomme ører til å fintune anlegget. Muligens vil en flaggermus være optimalt til fintunig av frekvenser over 20 000 Hz, men det er vel ikke så lett å tolke deres reaksjoner. Men en katt er grei: den går dersom den ikke liker lyden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Min erfaring med unge kvinner er ymse. Det blir alt for mye snikksnakk, og de har ingen evne til å konse om det de skal. Bruk heller sønnen på 12. Han er oftest seriøs. :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Min tidlige, men ikke første-, pressing av DSOTM og muligens også min litt senere 1973-pressing låter kanskje bittelitt bedre enn 2012-(?)pressingen, men ikke så mye, så med mindre man finner en NM 1973-pressing, er disse svært gode kjøp, og alle varienter og remastere jeg har hørt fra mellomtiden er merkbart dårligere enn begge. SPESIELT CD-remasteren fra tidlig nittitall. (men SACD-laget på samme sølvplate er ganske bra.)
    Er heldig eier av en '73-pressing. Og ja, lyder flott:cool:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    PS Min erfaring med unge kvinner er ymse. Det blir alt for mye snikksnakk, og de har ingen evne til å konse om det de skal. Bruk heller sønnen på 12. Han er oftest seriøs. :)
    Har brukt begge døtre til slikt, og sonen endåtil som både skribent og DIY-rørforsterkararbeidar då han gjekk på vidargåande. Men no er ungane flytta ut....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    ^
    Du unngår at resonans forsterkes innenfor husets vegger og kastes tilbake til de bevegelige deler.
    Virkelig?

    Her snakker vi tydeligvis ørsmå marginer.
    Faktisk litt meir enn ørsmått. Såpass at t.d. EAT har fått laga eit spesialkabinett til ein AT-pickup: TEST: EAT Yosegi MC pickup
    Vi ser også at VdH sine dyrare pickupkonstruksjonar er utan "kabinett", og Koetsu har massevis av ulike steinsalag som kabinettmateriale. Tre, plast og andre materiale er også vanleg.
    Bruker dere ordet resonans som synonym for vibrasjon? Eller skiller dere på betydningen av vibrasjon og resonans?

    Jeg er enig at forskjellen i lyd som en opplever med og uten pickup hus og forskjellige materialer kan skyldes mekaniske vibrasjoner som får stor amplitude ved resonansfrekvenser, men jeg vil også mene at for pickuper gjelder det å unngå alle uønskede vibrasjoner ved alle frekvenser, og dempe de av disse som oppstår så jevnt og godt som mulig.

    Ellers kan en vel heller ikke utelukke at reduksjon av effektiv masse når en tar av pickup hus har en effekt på lyden?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    En naken vulkan høres jo unektelig spennende ut!
    Skal ikke gå i detaljer om hva jeg tenker på..:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn